fbpx

Forradalmi áttörés a görgők nélküli lánc?

A megszokotthoz képest egy új felépítésű láncot is kínál a TAYA, a klasszikus négy darab helyett csak három elem alkotja a görgő nélküli láncot. Mindenképpen érdekes konstrukció, a gyártó alacsonyabb tömeg mellett hatékonyabb váltást és megnövekedett élettartamot ígér, ami igencsak vonzóan hangzik. De nézzük, hogyan is épül fel az ONZE 117 lánc.

Alapvetően a láncok felépítése már évtizedek óta változatlan a kerékpároknál, 4 elemből állnak, külső lap, belső lap, csap és görgő. Persze történt fejlesztés, formázták a lapokat a könnyebb váltás miatt, változott a lánc szélessége a fokozatok számának növekedésével, könnyítettek a lapokon a gramm-mánia jegyében, átfúrták a csapokat, tettek a lapokra mindenféle csoda felületkezelést, de a klasszikus felépítéstől nem tértek el.

Viszont a TAYA, aki egyike a világ legnagyobb láncgyártóinak (a neve azért nem feltétlenül ismerős mindenkinek, mert másoknak gyárt láncokat), egy új konstrukcióval próbálkozott meg, a klasszikus négy elemet háromra csökkentette. Konkrétan a görgőt elhagyták és a helyére a belső lapokra formáztak két fél görgőt, amiken a lánckerekek fogai feltámaszkodnak. Ezt az alakot kihasználta a gyártó és a “félgörgő” másik felét üregesen hagyta (bár valószínűleg gyártástechnológiailag így egyszerűbb megformázni a lapot), ahol elég nagy mennyiségű kenőanyag fér el, ami elméletileg hosszabb kenést biztosít a láncnak.

A kevesebb alkatrész miatt elméletileg kevesebb kosz tud bejutni a láncba, ami a tartósság miatt nem utolsó szempont. Emellett a csap is erős felületkezelést kapott, ami szintén növeli a lánc élettartamát. A kevesebb alkatrész a tömeget is csökkenti és persze a gyártást is egyszerűsíti…

Kérdés még a váltásteljesítmény és a hatékonyság. A TAYA szerint hatékonyabban, tehát gyorsabban vált a rendszer, amit talán a merevebb kialakítással lehet alátámasztani. Viszont a hajtáshatékonyság nem egyszerű probléma, nehéz lemodellezni a görgő lánckerék kapcsolatot, hiszen a hagyományos láncnál a görgő képes gördülni is a lánckerék fogain találkozáskor, míg a görgő nélküli modell nem és itt felléphet súrlódás, ami egyrészt a hatékonyságot rontja, másrészt koptatja a lánckerekeket. Egyelőre kevés a tapasztalat ezzel a megoldással, mindenképpen érdemes lenne már csak pusztán a kíváncsiság kedvéért is tesztelni a valóságban is.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.