A profi kerékpársportban nem könnyű szponzort találni, főleg olyat nem, amelyik több szezonon át biztosítja a csapat működését és a sikeres szerepléshez elengedhetetlen feltételeket. Bár a szponzori pénzek a fociban, az autósportban vagy éppen a teniszben kifizetett összegeknek törekékét képezik, a szponzorok számára látszólag még ez is túl sok – jellemzően legfeljebb egy-két szezont vállalnak be a kerékpársport támogatásából, amikor a publicitás már nem hat újdonság erejével, veszik a kalapot, és távoznak.
Emellett az is érdekes, hogy a 2017-es WorldTour csapatokat milyen cégek vagy jogi személyek szponzorálják. Az egyéb sportokkal ellentétben köztük számos nem ismert világmárka, a publicitás értéke ezáltal egy adott országra vagy régióra korlátozott. Olyan is akad közöttük, amely nem fogyasztási cikkek vagy szolgáltatást kínál, néhány szponzor pedig egyáltalán nem is cég, hanem egy állam érdekeit képviseli. Végezetül megállapítható, hogy a kerékpársport-szponzorok etikai magatartása sem minden esetben makulátlan, a “terítő” egyértelműen foltosabb, mint más sportok esetében. A kerékpársportnak látszólag “ezek” jutottak…
A cikksorozat végigveszi a WorldTour-ban szereplő csapatok szponzorait, ismertetve tevékenységüket, rámutatva annak esetleges árnyoldalaira. Emellett megpróbálunk választ adni arra is, hogy feltehetőleg miért “vetemedtek” a kerékpársport támogatására. Kezdjük a bemutatást a betűrendben is első helyen álló csapattal!
Az Astana Pro Team korábban “simán” Astana néven szerepelt a WorldTour-ban, az Astana Csoport támogatását élvezi, amely kazah állami tulajdonban levő vállalatok egyesülése. Anyagi forrása egy elkülönített állami alapból érkezik, amelybe meghatározott vállalatok egyfajta adót fizetnek. Az alapban 2016-ban 78 millió dollár (!) landolt, amely egyéb kazah sportolók számára is anyagi forrásokat biztosít. Az Astana Pro Team egyébként Kazahsztán fővárosáról, Asztanáról kapta a nevét.
Az Astana Pro Team 2007-ben kapta meg a UCI ProTour besorolást, majd 2008-ban doppingbotrányok miatt leváltották a vezetői testületet. A csapatot ekkor Johan Bruyneel irányította, aki egyben a Discovery Channel Pro Cycling Team csapatmenedzser alapító tagja is volt. Habár a kerékpárcsapat Bruyneel vezetésével nagyon sikeres volt, olyan nagy nevekkel, mint Alberto Contador, Lance Armstrong, Levi Leipheimer vagy Andreas Klöden. 2009 májusában váratlanul pénzügyi összeomlás határán állt az Astana. Emiatt Alekszandr Vinokurov nem is indult a Tour de France-on. Habár a csapat anyagi helyzete stabilizálódott, az eltelt évek során több doppingbotrány robbant ki vele és társcsapataival kapcsolatban.
Eredetileg az Expo2017 kiállítás népszerűsítésére jött létre a kerékpáros csapat, Vinokurov nemzetközi sikereit és hírnevét kiaknázva. Ez idén kerül megrendezésre a kazah fővárosban, de állítólag a csapat működése ez után, egészen 2019-ig biztosított. A másik fő cél a Giro d’Italia megnyerése volt, amely Nibalival már megvalósult.
Kazahsztán társadalompolitikája az emberjogi szervezetek szerint javuló tendenciát mutat, ellenben a demokratikus állam működése számos sebből vérzik. A Szovjetúniótól kivívott függetlenség utáni első években jelentős reformokat hajtottak végre, de fennmaradt a szovjet stílusú gazdaság és az egypártrendszer. Nurszultan Nazarbajev 1989-ben lett a Kazah Kommunista Párt feje, 1991-ben köztársasági elnökké választották. Jelentős lépéseket tett a piacgazdaság bevezetése irányába, ellenben
a demokrácia kialakítása nem sikerült. 2007 júniusában a kazah parlament törvénybe iktatta, hogy Nazarbajev élete végéig gyakorolhatja a köztársasági elnök minden jogosítványát, joga van kijelölni utódját, mentelmi joga van és befolyása alatt áll a bel- és külpolitika. Nazarbajev cenzúrázta a sajtót a személyiségi jog védelmének önkényes értelmezésével, blokkoltatta az ellenzéki weboldalakat, betiltotta a vahhábita szektát. Tartományi kormányzóit személyesen nevezi ki. Az Amnesty International kritikája szerint Kazahsztánban elterjedt gyakorlat a statáriális tárgyalás, a halálos ítélet és rendkívül rossz körülmények uralkodnak a büntetés-végrehajtási intézményekben.
Visszatérve a csapathoz, Nibali távozása után az Astana Pro Team idei sztárja Fabio Aru, aki a Giro-n próbálja majd legyőzni egykori csapattársát. A kerékpárok is lecserélődnek 2017-re, ezeket a kanadai Argon 18 biztosítja, a versenyeken a Gallium Pro és a Nitrogen Pro és az E-118 Next modelleket látjuk a versenyzők alatt. A csapat alkatrészbeszállítója az FSA és a Shimano, a kerékszettek a Vision Wheels termékei.
Folytassuk a sort az idei WorldTour egyik új szereplőjével, a Bahrain–Merida csapattal! A csapatot Bahrein-ben jegyezték be (a magyarban a 2. a helyett e szerepel!), amely egy apró királyság a közel-keleten, négy nagyobb és harminc kisebb szigetből áll. Neve arab eredetű, „két tenger”-t jelent. A csapat alapítója Sheikh Nasser bin Hamad Al Khalifa, az állam egyik legismertebb politikusa, egyébként lelkes triatlonista. A szponzoráció célja Bahrein jobb megismertetése a világgal.
A Bahrain–Merida társszponzora a hazánkban is jól ismert Merida kerékpármárka, amely immár három éve jelen van a profi országúti kerékpársportban. korábban a Lampre Merida ProTour csapatot támogatták. A Bahrain–Merida sztárversenyzője Vincenzo Nibali, aki idén is szeretné valamelyik körverenyt megnyerni. Ezzel a Meridá-nak is esélye lenne megszerezni a márka első körverseny összetett győzelmét. A csapat kerékpárjait tahát a tajvani óriáscég szállítja, három modellt használnak a versenyzők, a mezőnyversenyeken a Merida Scultura és Merida Reacto kerül bevetésre, míg az időfutamok során Nibaliék Merida Warp-on hasítják a levegőt. Az alkatrészeket a Shimano, a kerekeket pedig a Campagnolo leányvállalata, a Fulcrum szállítja.
Az olajban gazdag Bahrein társadalompolitikája az emberjogi szervezetek szerint igencsak kifogásolható. A királyság törvényei igen messze állnak a a modern demokráciákban megszokottakkal, a női egyenjogúság kérdésében több évszázados lemaradás tapasztalható. Emellett érvényben van a halálbüntetés. A 2011-es egyiptomi forradalom hatására a királyságban 2011 februárjában megmozdulások kezdődtek, amelynek fő oka a vallási megosztottság volt: a síita többség felett egy szunnita kisebbség uralkodik, amely kirekeszti a síitákat a hatalomból és a gazdagságból. A hatalom a tömegmegmozdulásokat rendőri rohammal verte szét, viszont a később visszatérő tüntetőket már nem érte atrocitás. A változást a szaúdi és katari rendőri erők megjelenése jelentette 2011. március 14. táján, amely után a tüntetéseket feloszlatták. Azóta a bahreini rendőrség szigorúan ellenőrzi az internethasználtot, több száz politikai foglyot őriznek börtönben, az ellenzéki politikusok döntő része eképpen “inaktív”. A bahreini rendőrség a foglyok kihallgatásához állítólag kínzást is alkalmaz.
A WorldTour-ban ugyancsak idén debütáló UAE Abu Dhabi fő szponzora az Egyesült Arab Emírségek (United Arab Emirates), egy olajban gazdag állam az Arab-félsziget délkeleti részén, politikai berendezkedése abszolút választói monarchia, az államszövetség hét emírségből áll, melyeknek vezetői az EAE egyes tagállamainak abszolút uralkodói. A hatalmas kőolaj-tartalékoknak köszönhetően magas színvonalú az élet az országban. Az EAE-ben a demokrácia magasabb szinten áll, mint akár Bahreinben vagy Kazahsztánban, az emberi jogok gyakorlata is megközelíti a fejlett demokráciák normáit. Az ország gazdasága bő harmadrészt közvetlenül a kőolaj-termeléshez kapcsolódik. A jelenlegi felmérések szerint a kőolaj még legalább száz évre elegendő.
A sportrendezvények támogatása egyértelműen az állam nemzetközi népszerűsítését szolgálja, évek óta rendeznek a téli időszakban kerékpárost körversenyt, immár WorldTour részeként Dubai Tour néven. Ennél sokkal ismertebb és nagyobb szabású a 2009 óta megrendezett F1-es nagydíj, emellett a profi teniszezők Dubajban is összemérik erejüket a téli időszakban.
Az idén bemutatkozó UAE Abu Dhabi a Lampre–Merida utódja, tavaly még ezen a néven szerepelt a WorldTour mezőnyben. A csapatfőnök a jól ismert, több sikeres együttest megjárt, kétszeres Giro-győztes Giuseppe Saronni. Világsztárokkal a csapat nem rendelkezik, mivel a Lampre–Merida-ból a 2016-os szezon végén több nagy név más csapathoz igazolt. A legnagyobb név a csapatban a 2015-ös világbajnok portugál Rui Costa, de ismert “régi motoros” Andrea Guardini, Diego Ulissi és a sprinter Sacha Modolo. A fiatalok közt említhetjük a dél-afrikai hegyi menőt, Louis Meintjes-t, az U23-as szlovén világbajnokot, Matej Mohorič-ot, a lengyel válogatott egyik erősségét, Przemysław Niemiec, illetve Wiggins és Froome egyik fő segítségét, a brit Ben Swift-et.
Mivel a Merida a Bahrain–Merida csapatot támogatja 2017-ben így új kerékpárszponzorra volt szükség: a patinás olasz Colnago-ra esett a választás, amelynek áhított új modelljei, a C60, a Colnago V1-R illetve a Colnago Concept lesz látható a versenyzők alatt a mezőnyversenyek során. Emellett az időfutamokon a Colnago K-Zero kerül elő a csapatkamionból. Az alkatrészeket és a kerekeket a Campagnolo szállítja, azaz a Look pedált leszámítva teljes olasz felszerelést kapnak az UAE Abu Dhabi versenyzők.
A sorozatot a szerencsejátékot üzemeltető támogatókkal folytatjuk, amelyből három is jelen van a 2017-es WorldTour-ban.