Az XLC-hez hasonlóan nagyon sok olyan céget lehetett látni, amely kizárólag jó minőségű, de elérhető árú kiegészítők gyártására specializálta magát. Az ő standjaikon általában – szakágtól függetlenül – minden megtalálható volt, amit egy vázra és villára fel lehet szerelni. Ráadásul olyan mennyiségben, hogy az már alig áttekinthető…
Az XLC-nél nekem a nyergek tetszettek legjobban. Választékukban aztán tényleg minden hátsóhoz lehet találni ideális alávalót, legyen szó XC-ről, DH-ról vagy épp bevásárló bringáról. Forma, alapanyag és kidolgozottság tekintetében nem nagyon lehet kifogást találni. Talán csak a színek tekintetében engedhették volna el jobban magukat, hiszen jövőre érezhetően a színesítés lesz a fő trend.
A képen látható Sprinter Purisme nyereg teljes egészében karbonból készült – mind az ülőfelület, mind a sín -, és így csak 90 grammot nyom.
Pár évvel ezelőtt fordult csak a közfigyelem a markolatok felé, holott az egyik legfontosabb kapcsolódási pont ember és bringa közt. Az XLC kínálatból sem hiányoznak az anatómiailag formált markolatok, de szerencsére itt már a színek sem. Alapanyag tekintetében meg aztán tényleg bő a kínálat: fa, bőr, műanyag, gumi, habszivacs, gél, kraton, neopren…
A vitrinben mindig a prémium dolgok lapulnak, mint például alul a fehér Pro SL stucni, ami 7050-es aluból van és csak 95 grammos. Középen a Pro kormány 15 mm emeléssel, és 680 mm szélességgel 255 gramm. Külön cikkben pedig majd még foglalkozunk az állítható nyeregcsövekkel, amelyből az itt látható példány kb. 640 gramm és nagyjából 100 mm-t állítható. A legáltalánosabb 30,9 és 31,6 mm-s méretekben 400 mm hosszban lesz kapható.
A Pro SL MTB kerékszett agyai CNC gépeken készültek, elöl kettő, hátul négy ipari csapággyal, a felnik alacsony profilúak (18 mm) és szegecseltek, aero küllőkkel (24 db) fűzve. Tömeg: 810 és 1020 gramm.
A Pro SL Racing az országútra szánt csúcs szett: az agyak hasonló eljárással és alapanyagból készültek, mint a montis változatok. A felnik viszont aszimmetrikusak, és 25 mm magasak. Elöl 18, hátul pedig 24 küllő szeli a levegőt.
Mint látható öltözékből sem lesz szűkös a kínálat. Az állvédős bukókra hívnám fel a figyelmet: a fekete 630 gramm és lecsatolható az állvédője, míg a 13 szellőzőnyílású, magyarul sikamlósan csengő Pinatubo nevű csúcs változat csak 900 gramm.
A Herculesnél nagyon erősen ráálltak a városi és azon belül is az elektromos bringák fejlesztésére. Egyik legpraktikusabb ilyen gépük az E-Versa, amely 2011-ben már 3 modellt jelent. A cél a könnyű, izzadásmentes munkába járás elősegítése volt, amelyet az összehajthatóság és a 16,9 kilós tömeg is jótékonyan befolyásol.
A kormányoszlopon látható csukló mentén lehet összezárni a gép elejét.
Nagyjából egy közepes méretű koffer méreteit öleli fel az összehajtogatott bringánk, amivel már egy szellősebb vonaton vagy villamoson is lehet utazni. (A 20”-os gép még ennél is kisebb lesz.)
Az E-Move gépeknél sikerült a nagyjából hagyományos bicikli alakot megtartani, mert tulajdonképpen csak a hátsó agy nagyobb mérete jelzi, hogy rásegítést építettek a gépekbe. Megemelve azonban érezhetően farnehéz…
Az Iphos családnál szinte fel sem tűnik az akku, ami olyan, mintha a csomagtartón lenne egy doboz. Teljes városi felszereltséggel, 35 mm rugóúttal is 23 kiló alatti tömege van.
A kijelzőn a hagyományos kilométeróra funkciók mellett van egy „turbógomb”, 3 különféle rásegítés funkció (25 km/h-ig), és persze láthatjuk az akku töltöttségi szintjét is.
A Herculesnél létezik egy „ikeás, csináld magad” kategória is, ahol tulajdonképpen mindent magunk válogathatunk össze a biciklinkre az opciós listáról – természetesen különböző felárakkal. A legózás 1099 euróról indul. A képen egy nagyjából full Deore szettes városi cirkáló látható, amire például egy Magura HS 11-es fék 75 euró pluszt jelentene.
Ugyanazért a pénzért akár egy ilyen málháslovat is össze lehet válogatni. Ráadásul a szín opciók árfüggetlenek, így tényleg eléggé egyedi, de mégis gyári és komplett gépet lehet venni.
Az Icona Pro egy négy méretben és női változatban is készülő 12,2 kilós trekking gép, amely szinte teljes egészében XT felszereltségű. Az ára 1000 euró.
A Cheetah Pro nagyjából ugyanazt tudja, mint az Icona, csak egy kicsit gyengébb a felszereltsége, de cserébe olcsóbb. A Lite verzió pedig másfél kilóval könnyebb is, igaz a kényelemről le kell mondani a merev villa miatt, és a tárcsafék helyett is csak V-fék van.
Nekem ez a City Comfort nevű gép tetszett legjobban a „Cappuciner szelet” színeivel. Nagyon eltalálták az összhangot. Persze, akinek ez sok, az kérheti feketében is. A Nexus 7 sebessége városban bőven elég. Emeleten lakó háziasszonyoknak viszont talán sok lesz cipelni a majdnem 18 kilója.
Az Avanos Pro különböző falvastagságú alu csövekből készült a tempós és kényelmes haladást elősegítő geometriával. Ideális a sietős öltönyös urak számára, ha már unják a sok dugóban állást az autójukkal.
Az RST HeadShok-jellegű városi telóján az előfeszítést a váll fölötti nagy tárcsa elforgatásával végezhetjük.
Az XLC és a Hercules hazai forgalmazója a Velodream Kft.; www.velodream.hu
Szöveg és fotó: KGÁdám
(x)