Az Eurobike Merida standja szokás szerint Merida zöldben pompázott és a csarnok középső helyét foglalta el, belépéskor pedig a Multivan csapat VW kisbusza és egyik 96 gépe fogadta a betérőt. A hihetetlen mennyiségű bringa közt azonban nem láttunk már annyi zöldet, ami szerintem nem feltétlenül baj…
Azt már jó előre lehetett tudni, hogy a fő újdonság montis téren a karbon One-Twenty lesz. Volt szerencsém tavaly az alu változatot tesztelni, ami meglepően jó gép volt. A karbonnak hála mostanra viszont nagyon könnyű is lett, hiszen a váz 1840 gramm (18”), így csak 160 grammal nehezebb a csúcs 96-nál, pedig elöl-hátul 120 mm-t mozog. Független intézmények mérése szerint a fejcső körül 20 százalékkal merevebb, mint a 2010-es merevség győztes 96.
Ez a kis karbon link a gép lelke, amely mindössze 185 gramm. Természetesen a továbbra is nagy létszámú alu változatot is jelentős fogyásnak vetették alá, amelyek közül a komolyabb modellek szintén megkapják ezt a karbon linket.
A karbon csövek szépen kapcsolódnak az egyszerű alu muffba.
A támvillák és a hátsó rész merevségével az alunál sem volt gond, de így biztos nem is lesz.
A Transmission gépeket ezentúl OneFourty-nak hívják majd. Apróbb finomítások történtek: a karbon gépek például 12-es átütő tengelyt kaptak a nagyobb merevség érdekében, míg az alumíniumok alul másfeles (tapered) fejcsövet.
Jól látszanak a remek kiegészítők: a FOX tag és a KindShock állítható nyeregcső, amely 140/150 mm-től felfelé szinte már kötelező tartozék.
A merev gépek terén a Scandium mint név és mint alapanyag megjelenése volt a fő újdonság. Az új alapanyag előnye, hogy a karbonhoz hasonló módon alacsony tömegű (nincs 1,4 kg), de olcsóbb, az alunál meg jóval kényelmesebb. Megkapta az O.Nine geometriáját, PM-es fékfelfüggesztést, és aszimmetrikus láncvillái vannak.
A nagyobb merevség érdekében itt is megjelent az alul másfeles fejcső.
Jóval egységesebbek, kisebbek és szebbek a varratok, mint egy alu gépnél.
A Matts Lite sorozat nagyjából marad a régi: változó falvastagságú Prolite 66 alapanyagú csövek, az O.Nine versenygeometriája, és lesz 29”-os változat is.
A női vonalon is sok újítás és egyre bővülő kínálat lesz. A csúcs a One-Twenty Juliet 1000-D: alacsonyabb középrész a könnyebb leszállás érdekében, rövidebb és ejtettebb felsőcső, szélesebb nyereg. Az országútiknál a kényelem miatt viszont hosszabb tengelytávot párosítanak magasabb fejcsővel és rövidebb stucnival.
A férfiak országúti gépei közt már nagyobb újításokat találhatunk. A Reacto az időfutam gépek aerodinamikai megoldásait ötvözi a klasszikus országútik hagyományaival. A repülőgépszárny jellegű nyeregvázcső látszólag felfut a nyeregig, de valójában a felsőcső vonalában látható fekete kis bilincsnél oldható és süllyeszthető. A nyereg sem a megszokott módon rögzül, mert a bilincsek oldalról szorítják a síneket. A váz tömege 1 kg alatti, a kábelek vázon belül futnak, a középrész BB30-as szabványú, és a fejcső itt is másfeles a villa felett.
A Time Warp a Merida vezető tervezőjének, Jürgen Falkénak a kedvence, hiszen ő is nagy triatlonos, így tulajdonképpen magának tervezte a gépet. A lehető legkisebb légellenállás (pl. hátsófék a középrész mögött) elérése mellett az egyénre szabhatóság volt a fő tervezési szempont. Ennek eredménye a Modular Head nevű állítható orrész. Ahelyett, hogy gyengítve a merevséget távtartóznánk a stucnit, elég csak kicserélni a fehér idomot egy magasabbra.
Az (0, 20 és 40 mm fokozatokban) állítható magasságú és szögű lőállás.
A Road Ride széria az országútizást hivatott megszerettetni, így mindent a kényelemnek rendeltek alá: a hosszabb láncvilla és a villa nagyobb utánfutása stabilabbá teszi a gépeket, a tripla lánckerekes hajtómű jóvoltából szélesebb áttételtartományból lehet válogatni, a magasabb fejcső, a ballonosabb gumik és a vékonyabb támvillaszárak és nyeregcső pedig a komfortot növelik.
Az ugrálós szakágban a Hardy Dj szebb lett, mint volt: állítható a papucs, dirt tipikus a meghajtás, és összességében sokkal merevebb és alacsonyabb lett a gép.
A Hardy Steel Team az ugrálós szakág egyik fő trendjét követi az acél alapanyag kiválasztásával. Gyönyörű lett a fejcső és az állítható papucs körüli rész. Integrált a fejcsapágy és integrált nyeregbilincs jellemzi 2011-től a gépet és leszerelhetők a bowdenszemek. A Hardy Steel Team és a Hardy Steel bő fél kilót fogyott a jelentősen könnyített vázaknak és az okosan megválogatott alkatrészeknek hála. Csak 13″-os méretben lesznek elérhetők, kizárólag tárcsafékes verzióban, de a vázak 24- és 26″-os kerekeket egyaránt fogadhatnak majd.
A Slopestyle bringa teljesen új a kínálatban. Masszív csövek, rövid és kemény rugóút jellemzi, amely bármekkora becsapódást kibír majd.
A középső részen biztos, hogy nem lesz gond a merevséggel…
A tengelytáv szabadon választható és szerencsére az állítással együtt mozognak a fékszemek is.
A Merida termékek hazai forgalmazója a BikeFun Hungary Kft; www.bikefun.hu
Szöveg és fotó: KGÁdám
(x)