Korábban felröppent a hír, hogy esetleg a Shimano XTR szettje is megjelenik elektromos verzióban, amikor Geoff Kabush kerékpárján a Dura Ace szetthez tartozó akkumulátort láttuk. Ezt a kételyt most eloszlatjuk, ugyanis egy teljesen más szegmens elektromosításáról van szó.
A Fox új elektromos teleszkópjáról van szó, amit Geoff Kabush mellett Catharine Pendrel tesztel. De ez nem csak egy egyszerű elektromos lock-out, hanem annál sokkal több! Ha jól megnézzük a képet, látható, hogy Kabush teleszkópján egy vezeték van, ami a kormányon levő karhoz csatlakozik.
“A Fox az új termékeinek fejlesztéséért dolgozik a Racing Application Development (RAD) program. Mi a Fox-nál úgy gondoljuk, hogy a versenyzés nyújtja a legjobb környezetet új alkatrészek teszteléséhez és minden fejlesztés ezen a programon keresztül megy. Így fordulhat elő az, hogy néha olyan új alkatrészek is láthatóvá válnak, amiknek a kommunikációjára még nem készültünk fel. Jelenleg nincs semmi újdonság, amit kommunikálni szeretnénk.” – mondta Mark Jordan, a Fox globális marketing és kommunikációs menedzsere.
Ettől függetlenül nyilvánvaló, hogy a Fox valamilyen elektromos lockout karon dolgozik. Bizonyos értelemben bonyolultabb, mint a hagyományos mechanikus rendszer, de ugyanakkor vannak előnyei is: rövidebb úton kell mozgatni a lockout kart (akár gombnyomásra is működik), jelentősen gyorsabb, időjárásálló és nagyobb szabadságot biztosít a kar elhelyezését illetően. Ezen tulajdonságok mindegyike nagyon csábító lehet a cross country versenyzők számára.
Az elektromos lockout nem újdonság, nem is ördöngösség a működése, elvégre csak egy szelepet kell nyitni és zárni. Korábban is voltak próbálkozások, de nem jártak túl nagy sikerrel. Kabush biciklijén mégis olyan Shimano Di2 akkumulátort helyeztek el, ami több mint 1600 kilométeren keresztül terelgeti az első és hátsó váltót egyaránt.
A Foxnak és a Shimanónak már két közös projektje is volt az utóbbi időben: az egyik a jelenlegi mechanikus lockout kar, a másik pedig a 15 mm Thru-axle tengely. Bár a Shimano sok tekintetben hírhedten konzervatív, a Fox már sokszor bizonyította, hogy nem sajnálják a fejlesztésre a pénzt. Esélyes, hogy egy bonyolultabb elektronikus csillapítási rendszeren dolgoznak.
Ez látszólag nem hasonlít a Cannondale Simon rendszerére. Az elektronikusan vezérelt szelep és a különböző csillapítási karakterisztikák valóban a beharangozottak szerint működtek. Stanley Song, a Simon megalkotója 2009-ben elhagyta a céget, de a szerződés alapján a munkát tovább folytatja, így reménykedhetünk, hogy egyszer valóban találkozhatunk a villával.
A Simon rendszer hatalmas mennyiségű energiát használ fel a folyamatosan változó csillapítási rendszeréhez. A 2000 mAh-s akkumulátor mintegy 2-8 órára elegendő energiát biztosít a rendszernek. Ezzel szemben a Foxnál használt Di2 rendszer akkumulátora ehhez képest csupán egynegyed kapacitással bír, ezért nem valószínű, hogy ilyen rendszeren dolgoznak.
A Simon rendszer bemutatása:
A Cannondale mindig is nagy hangsúlyt fektetett az innovációkra, ezt eddig is tudhattuk. A Simon megalkotását az a cél vezérelte, hogy a villa automatikusan igazodjon a különböző kerékpározási stílusokhoz.
Az elektromos részegységek nagyrésze egy Lefty villa nyakában kapott helyet. Itt található meg az akkumulátor és a központi vezérlőegység. Az LCD kijelző a villanyak leszorító kupakjára került. A kormányszárra helyezett választógombbal a beállítások közt választhatunk. A villában elhelyeztek egy gyorsulásmérő szenzort, egy optikai szenzort és egy állítómotort, ami a rugózás csillapítását állítja be.
A rendszer nyújtotta automatikus beállítások természetesen saját magunk által is befolyásolhatók. Változtatható néhány alapvető jellemző is vagy akár az egészet teljesen személyre szabhatjuk. Ezek alapján a villa automatikusan beállítja a felhasználóhoz legjobban passzoló rugózási tulajdonságokat. Az egyes beállított stílusokat az LCD kijelzőn látható “térképen” követhetjük nyomon, ami a konkrét rugózási jellemzőket és a karakterisztikát mutatja.
A beállítás az alábbi két elemmel történik:
– Elektronikus nagysebességű szenzor
Ezzel a szenzorral digitális úton kommunikál a számítógép. A számítógéphez csatlakozik az átfolyásmérő, valamint a kormányon levő joystick, amivel a rugózás karakterisztikáját tudjuk állítani az XC-től egészen a DH stílusig.
A központi számítógép számolja az alulról és felülről érkező ütéseket és másodpercenként ötszáz jelet ad ki a villában levő szelepnek. Így minden két ezredmásodpercben olyan tulajdonságai változnak a villának, amit eddig csak manuálisan, kézzel tudtunk elvégezni. A rendszer képes felismerni a felhasználó szintjének határait és szükség szerint felülbírálja az egyéni beállításokat. Ezzel nagyobb biztonságot nyújt a bringásnak a használathoz és magát a rendszert is védi a túlterheléstől.
– Elektrohidraulikus folyadék irányítás
A villában levő olaj folyási tulajdonságait kell kiszámítani és igazítani. Ezt egy elektromotor szabályozza, ami képes 1/1000 milliméter pontossággal állítani a szelep nyílásának méretét.
Az összes alkatrésznél a lehető legmagasabb minőség és megbízhatóság az elvárás.
Tehát akkor hogy is működik?
A Simon analizálja a kerékpározási szituációt, majd ehhez igazítja a rugózást. Ha a rendszer valóban olyan gyorsan reagál, mint ahogy azt ígérik, akkor úgy biztosít vajpuha mozgást, hogy nem viselkedik hintaszékként.
Másrészt nem szabad elfelejteni, hogy a kerékpár elektronikus marad és villát tölteni kell.
Ez egy hosszú hegyi kerékpározásnál nem biztos, hogy annyira előnyös és talán nem is fontos, annál inkább fontos lehet egy cross country futamon vagy egy downhill versenyen, ahol a másodpercek döntenek.
Rengeteg tudást halmoztak bele, de mégis elhanyagolható többletsúlyról beszélhetünk, mivel a Lefty villák amúgy is könnyűek és az elektromos részegységek sem nehezítik túlságosan a villát.
A robbantott képen látható egységet rejti magában a villaszár. A gyorsulás érzékelő szenzor 70 mikromásodperc alatt (0,00007 másodperc) reagál, az állítómotor pedig 0,006 másodperc alatt vált a teljesen zárt és teljesen nyitott rugózás közt. A rendszer így előbb változtat a rugózáson, minthogy a bringás észrevenné.
A Fox valószínűleg egy magnetoreológiai folyadékkal működő csillapítási rendszert fejleszt hasonlóan a Delphihez, amit a Chevrolet Corvette-ben és a többi felsőbb kategóriás GM járműben is alkalmaznak. Dr. Dave Batterbee és Dr. Neil Sims 2010 júniusában a Shieffield egyetemen egy ilyen rendszeren kezdett dolgozni a Fox Racing Shox számára. Ha Batterbee rendszere valóra válik, akkor ez egy úttörő találmány lesz.
Ahogy a GM autóinál is, Batterbee koncepciójában is a gyorsulásmérők játsszák a fő szerepet, felismerve az ütések erejét. Ezek a szenzorok a központi egységbe küldik a jeleket, ami a csillapító kamra feszültségét azonnal beállítja, így szinte azonnal változik a magnetoreológiai csillapító folyadék viszkozitása. Ez hihetetlen gyorsan történik, a GM rendszerénél például 1000-szer változhat másodpercenként.
Összességében a rendszer hasonlít a Cannondale Simonjára, csak sokkal kisebb energiaigénye van. A gyakorlati felhasználása a Fox eddig is használt Terralogic vagy a Specialized Brain rendszerére hasonlít, de további mozgó alkatrészek nélkül, sokkal gyorsabb válaszidővel és a beállítási lehetőségek széles választékával, a csak be- vagy kikapcsolás helyett.
A Fox és a Shimano közt zajló közös munka leleplezését valószínűleg az USA legnagyobb bringás fesztiváljára, a Sea Otterre időzítik. Kíváncsian várjuk!
forrás, fotók: mtb-news.de, bikeradar.com