A két tesztelt Devron Riddle 29-es mountain bike egyike sem álmaim kerékpárjaként ragad meg emlékezetemben, viszont amikor először szembesültünk a cédulán szereplő ajánlott fogyasztói árral, leesett az állunk…
A Devron Riddle H2.9 kétszázezer alatt, 193 900 Forintért hidraulikus Shimano tárcsafékeket, Deore hátsó váltót és kevlárperemes Continental gumikat kínál! A 164 900 Forintért kapható Devron Riddle H1.9 kicsit szerényebb: Alivio hátsó váltóval és Tektro hidraulikus fékekkel szolgál, de még így is egy sokrétűen használható, sportolásra is alkalmas kerékpárt kapunk. Pont olyan áron, amit a legtöbb hazánkfia említ amikor szeretne vásárolni valami „komoly” bringát:
„Mondd, mit ajánlanál, elhatároztam, hogy beruházok valami komolyabb mountain bike-ba, szánnék rá 150-200 000 Forintot!”
Az ajánlást azonban általában a kerékpárteszt végén tesszük, most sem lesz másképp, kezdjük inkább azzal, mit is takar a Devron márkanév! Romániai gyártóról van szó, pontosabban erdélyi székhellyel Déva városában. A vázak a Távol-Keletről érkeznek és prototípusként, tesztelés után választják ki, mire szereljék a szériában kapható bringákat.
A tesztelt kerékpárokat és a többi Devron vázat szemlélve kijelenthetjük, hogy Déva környékén jól érzik a hegyikerékpározás lényegét, igényes kidolgozású modellek alkotják a palettát. Ezen az árszinten a változó falvastagságú, formázott csövek, a csiszolt hegesztések és a szép festés kombinációja nem jellemző. Az ismertebb gyártók ezeket a vázakat már egy-két kategóriával feljebb is nyugodt szívvel használják, mondjuk teljes Deore-Alivio szettel, csak éppen duplaáron…
Ami nagyon szimpatikus, hogy a geometria nem egy klasszikus cross-country versenygép szögeit próbálja követni, mint a legtöbb kedvező árú, merevfarú mountain bike esetében. A Devron Riddle H2.9 és a Devron Riddle H1.9 is ugyanarra a vázra épül, melynek a meredek villaszöge és a viszonylag hosszú felsőcsöve a legszembetűnőbb jellemzője. A két modell között a festésen kívül tulajdonképpen csak annyi különbség van a váz szempontjából, hogy a kedvezőbb árú modell, a H1.9 csak S, M, L méretben kapható, míg a H2.9 XL-ben is, 535 mm magas ülőcsővel és 626 mm-es effektív felsőcsőhosszal.
Mit is jelent a meredekebb villaszög és a hosszabb felsőcső a gyakorlatban? Egy olyan mountain bike-ot, ami igazán alkalmas teljesítmény-orientált hegyikerékpáros túrázásra. Sokszor adják el a „komfortos bringákat” azzal a szlogennel, hogy a rövid felsőcső és a magasabb homlokcső kényelmesebb pozíciót eredményez… Pedig a hegyikerékpározásnál is igaz, hogy gyorsabb haladáshoz ideálisabb, ha sportosan, görbült háttal, előfeszített farizmokkal tekerünk.
A két tesztelt Devron nyergében fel tudtam venni ezt a pozíciót, és ez azt jelenti, hogy például Dobogókőre az aszfalton sokkal természetesebben haladnék vele, mint egy klasszikus XC-geometriát mutató bringával. Szerintem ezt azért is fontos kiemelni, mert aki 150-200 ezer Forint között keresi élete első „komoly” bringáját, az ezt a gépet fogja valószínűleg használni aszfaltos tűrákon is.
Kezelhetőség szempontjából ami mindnyájunknak feltűnt amikor felpattantunk a Devronokra, hogy kimondottan fordulékony. Első hallásra a hosszú felsőcső ennek ellentmond, de a 72 fokos villaszöggel sikerült kompenzálni a tengelytávot, sőt, a kormánymozdulatokra kifejezetten agilisan reagál a két Devron Riddle. Terepen, gyors lejtőzésnél kevésbé stabil, mint egy komolyabb XC-merevfarú, de ezekkel a kerékpárokkal a leendő tulajdonos sokkal kevesebbet fog agresszíven „déházni”, mint szolid erdei ösvényeken a fák között kanyarogni, vagy éppen a rakparton szlalomozni a turisták között.
Az agresszív terep-használatot az olajcsillapítás nélküli első teleszkópok – vagy itt fogalmazhatnánk úgy is, hogy rugósvillák – amúgy sem támogatják, ugyanakkor talán ezen a ponton van a legnagyobb különbség a két bringa között is. A drágábbik modellbe, a H2.9-be épített Suntour XCR villára azt mondanám, hogy ha nem gondolkozunk komolyabb terepezésben, akkor az olajcsillapítás hiányát leszámítva jól működik. Itt már normális felületkezelést találunk a 32 mm-es becsúszószárakon, így a mozgás konkrétan finom, mint a jobbfajta rugósvilláknál általában, könnyen indul meg, kimondottan kényelmes, amíg nem kell csillapítani a nagyobb kövek utáni leérkezést. Utóbbi esetben a visszarúgás nyilván kellemetlen.
A H1.9-be épített Suntour XCM villa működése már kevésbé finom, kidolgozása nyilván pont annyival szerényebb, mint az ára. A különcség elsősorban a becsúszószárak felületkezelésében rejlik, az XCR-nek simább a mozgása. A papucsok is igényesebbek a drágább modellen és persze könnyebb is pár grammal. A becsúszó tetején, a vállon található lockout mindkét villán jól működik, nyit-zár, de a szabályozhatóságot imitáló skálától azért senki ne várjon sokat.
Abban tehát megegyezhetünk, hogy a villa szempontjából érdemesebb a Devron Riddle H2.9-et választani, nézzük mi a helyzet a többi alkatrésszel… Szakértő szemnek rögtön a Jagwire bowdenszettek tűnnek fel, melyek a hajtogatós Conti gumikhoz hasonlóan nem szokványosak a 150-200 ezer Forint közötti árkategóriában. Ezek sokat dobnak a váltásteljesítményen az olcsó kábelezéshez képest, amit a menetpróba is bizonyított. A Deore-Altus (H2.9) és az Alivio-Altus (H1.9) váltórendszer is pontosan működött, a Suntour hajtóművek sem lógtak ki a szettből, ebből a szempontból nem sok különbséget lehetett érezni a két kerékpár között.
Szintén közös pont, hogy hidraulikus tárcsafékszettet kapunk a pénükért a Devron Riddle H2.9 és a H1.9 esetében is, ami újabb értékelendő tulajdonság. A villához hasonlóan itt is van különbség teljesítmény szempontjából, a Shimano az Shimano, vagyis a H2.9-re szerelt Acera hidrós fék jobban harap a Tektrónál. Ezeket a bringákat így akár nehéz túramálhával is felszerelhetnénk, aszfaltozott lejtőn, esőben is biztosan megállnánk vele. A feltételes mód azonban szándékos, ugyanis a váz nem támogatja túrafelszerelések, csomagtartó felépítését.
Ajánlás: Nagyon sokan keresnek Magyarországon ebben az árkategóriában kerékpárt és nagyon jó szívvel ajánlom nekik, ugyanis egy kiváló ár/érték arányú 29″-es kerekű bringát kapnak a pénzükért! Ha nem annyira fontos, hogy ismert gyártó logója díszelegjen a vázon, nehéz jobbat találni. Ráadásul szerintünk a geometria kimondottan ideális azoknak, akik hobbi szinten mountain bike-oznak, túráznak!
Részletfotók – Devron Riddle H2.9:
Forgalmazó: Devron Magyarország
Elérhetőség: www.devronkerekpar.hu (Facebook: https://www.facebook.com/
Származási hely: Déva, Románia
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S – 420mm/16.5”; M – 457mm/18”; L – 495mm/19.5”; XL – 535mm/21″ (XL méret csak a H2.9-nél)
Ajánlott fogyasztói ár: 193.900 Ft (H2.9), 164.900 Ft (H1.9)
Műszaki adatok – Devron Riddle H2.9 | |
Első váltó | Shimano Altus FD-M370 |
Hátsó váltó | Shimano Deore RD-M591, 9 sebességes |
Váltókar | Shimano Altus SL-M370, 3x9v |
Hajtómű | Suntour XCM414PB, 22-32-44T, kar: 175mm |
Középcsapágy | Shimano BB-ES25, 68mm – 113 |
Fogaskoszorú | Shimano Acera CS-HG200-9, 9 sebességes, 11-13-15-17-20-23-26-30-34T |
Lánc | KMC X9, 114L & patentszemmel |
Fék | Hydraulic Shimano Acera M396, féktárcsa: SM-RT56: első-180mm / rear-160mm |
Fékkar | Shimano Altus M396 |
Váz | Alumínium 6061, csiszolt hegesztések, hidroformingolt csövek |
Első teleszkóp | Suntour XCR 32 LO-R-Coil 29, rugóút: 100mm, PostMount |
Kormánycsapágy | Félintegrált |
Hátsó rugóstag | – |
Kormány | Truvativ T10, φ31,8mm, szélesség: 680mm, emelkedés:20° |
Kormányszár | Promax DA-254, 70mm, φ31.8mm, hossz:36mm, emelkedés:6° |
Nyeregcső | Promax SP-222, φ31,6mm, hossz:350mm |
Nyereg | DDK 5250, Race X3 Competition, 275×135 |
Pedál | VP-469 alumínium |
Első agy | Modus MD-JA152F, alumínium, 32 lyukas |
Hátsó agy | Modus MD-JA252R, alumínium, 32 lyukas |
Felni | Devron, 29″, Black Line Disk |
Külső gumi | Continental X-King, 29″ x 2,2 , hajtogatható, 180TPI, SilverLine |
Vázméretek | S – 420/16.5” | M – 457/18” | L – 495/19.5” | XL – 535/21″ |
Súly (pedál nélkül) | 14,2 Kg |
Műszaki datok – Devron Riddle H1.9 | |
Első váltó | Shimano Altus FD-M371 |
Hátsó váltó | Shimano Alivio RD-T4000, 9 sebességes |
Váltókar | Shimano Altus SLM370, 3×9 |
Hajtómű | Suntour XCM410PB, 22-30-40T, 175mm |
Középcsapágy | 68/113.5mm |
Fogaskoszorú | Shimano Acera CS-HG200-9, 9 sebességes, 11-13-15-17-20-23-26-30-34T |
Lánc | KMC X9, 114L & |
Fék | Hidraulikus Tektro HD-M290, féktárcsa: első-180mm, hátsó-160mm |
Fékkar | Tektro Auriga HD-M290 |
Váz | Alumínium 6061, csiszolt hegesztések, hidroformingolt csövek |
Első teleszkóp | Suntour XCM-HLO-DS-29, 1-1/8-os villanyak, rugóút:100mm, LockOut, post mount |
Kormánycsapágy | Félintegrált |
Hátsó rugóstag | – |
Kormány | Promax HB-3188, φ31,8mm, szélesség:620mm, emelkedés:18°, szög:9° |
Kormányszár | Promax DA-254, 60mm, φ31.8mm, H:36mm, emelkedés:6° |
Nyeregcső | Promax SP-222, φ31,6mm, hossz:300mm |
Nyereg | DDK 5250, Race X3 Competition, 275×135, |
Pedál | VP-990S |
Első agy | Modus MD-JA152F, Alu, 32 lyukas |
Hátsó agy | Modus MD-JA252R, Alu, 32 lyukas |
Felni | Devron, 29″, Black Line Disk |
Külső gumi | Continental X-King, 29″ x 2,2 , hajtogatható, 180TPI, SilverLine |
Vázméretek | S – 420/16.5” | M – 457/18” | L – 495/19.5” |
Súly (pedál nélkül) | 14,4 Kg |
Geometriai adatok: