Kivel fordult már elő, hogy e-bike-os túrázás közben fel kellett vinni a lépcsőn a bringáját, mert fent éppen valamilyen látványosság volt, vagy csak át kellett emelni a pedelecet egy bedőlt fán vagy más akadályon, esetleg a lakásban tartja az e-kerékpárját a másodikon és oda kell felvinni a lépcsőn, vagy egy régebbi magasabb építésű vonatra szerette volna feltenni az e-bike-ot, nem beszélve a legextrémebb dologról, hogy az autó tetején szerette volna szállítani az elektromos rásegítéses bringáját? Biztos vagyok benne, hogy senkinek sem volt egyik sem nagy élmény, főleg ha egy klasszikus 25-30 kg-os e-bike volt az alany. A megoldás erre a túra e-bike-ok között a CUBE Kathmandu Hybrid C:62, ami mindössze 16,9 kg és jelentősen kerékpárosabb élményt nyújt használat közben, mint a hagyományos nehéz pedelecek.
Rendszeres olvasóink emlékezhetnek, hogy a CUBE 2025 e-bike újdonságok és az E-Bike Test&Show 2025 cikkünkben is említésre került az új CUBE Kathmandu Hybrid C:62, ráadásul az utóbbi cikkben utaltam rá, hogy fogunk még írni róla, bár biztosra nem tudtam, hogy sikerül megkaparintani egy hosszabb tesztidőszakra az ott kiállított tesztmodellt, de bíztam benne, hogy sikerülni fog és a hazai CUBE forgalmazó jóvoltából csont nélkül összejött.
De mitől is annyira különleges egy ilyen túra e-bike, hogy én aki általában országútikat és gravel bringákat szeret tesztelni, ráadásul azokból sem az elektromos változatot, azonnal lecsaptam rá?
A válasz az alacsony tömeg. Amikor a kiállításon mutatták, hogy karbon Kathmandu Hybrid akkor elsőre az volt a kérdésem, hogy minek készítenek Kathmanduból karbont, aztán a tömeg hallatán egyből leesett, ez egy olyan e-bike amit szinte bárki tud használni. Nekem például az összes e-bike tesztnél probléma, hogy a 2,5. emeleten lakom és fel kell cipelnem a lépcsőn a bringákat, az még csak a kisebbik gond, hogy mivel mindegyik hatalmas méretű ezért a lépcsőfordulókban és az ajtón figyelni kell hogy hogyan viszem be, de ehhez hozzájön a nagy tömeg, ami a lépcsőkön szenvedőssé teszi a feljutást. Hiába a walk mód, az ezeken a bringa számára szűk lépcsőkön nem ér sokat. Egyébként több ismerősömnek (köztük nőknek) is ugyanez a problémája és ezért nem vettek maguknak e-bike-ot, mert egyszerűen nem tudják vagy túl sok munkával jár az e-bike lépcsőkön való feljuttatása, nem beszélve arról, ha vonattal akarnak elmenni kirándulni és ott is lépcsőzni kell. Szerencsére a CUBE meglátta ezt az igényt és a túra e-bike Kathmandu Hybridből tervezett egy könnyű változatot.
Nézzük hogyan lett ilyen könnyű a CUBE Kathmandu Hybrid C:62!
Ha felmegyünk a CUBE honlapjára akkor láthatjuk, hogy a klasszikus Kathmandu Hybrid és a karbon C:62 változat között közel 10 kg különbség van, kb 17 kg vs 27 kg. Habár a C:62 egy könnyű karbonszövet az egyértelmű, hogy ez nemcsak az alumínium és a karbon váz közti különbség. A karbon modellekben a teleszkóp helyett egy karbon merevvilla van, de ez sem jelent tömegben ennyit. Ami sokat jelent kilókban, hogy a C:62 változat a Bosch Performance Line SX Cruise rásegítőrendszerét használja, míg az alumíniumban a Bosch Performance Line CX rendszere van, az előbbi 55 Nm-t tud, míg az utóbbi 85 Nm-t. Persze a kisebb tömeg nem is igényel akkora nyomatékot, de papíron a C:62-ben lévő “motor” valamennyivel gyengébb. Ezenfelül az akkumulátornál fogyasztottak még többet, mert míg az alu verzióban 800 Wh-s van, addig a karbonban egy feleekkora 400 Wh-s van (könnyebb bringába kisebb motorral észszerűen használva nem is kell akkora akku). Kb így áll össze a -10 kg.
A Kathmandu Hybrid C:62 SLX változatát hoztam el, ami a két modell (SLT és SLX, és mindkettőből létezik férfi és női vázas modell) közül a szerényebb felszereltséggel rendelkező, de semmi szégyellnivalója nincs, mert a felhasználáshoz képest nagyon jó alkatrészek vannak. Mint már említettem C:62 karbonból készült a váza és ehhez karbonvillát párosított a CUBE. A kormánycsapágy minőségi Acros, hogy ne kelljen sokat szerelni, ami soha nem baj egy integrált bovdenezésű váznál mint ez. Az egyik kedvencem a vázon a integrált csomagtartó, azaz a váz részét képezi a csomagtartó teljes tartórendszere és mindössze a csomagtartót kell csak rácsavarozni tetejére. Így rögzül a hátsó sárvédő is. Nagyon praktikus megoldás, nincs többé elhajlik a pálca, kilazul a csavar és társai probléma, és nem mellesleg nagyon erős, 25 kg a terhelhetősége.
A rásegítést végző Bosch Performance SX Cruise rendszerhez egy Bosch LED Remote távirányítót kapunk a kormányra, ami a rendszer vezérlés felül még a kormány közepére szerelt KIOX 500 kijelző nélkül is mutatja, hogy éppen milyen fokozatban van a rásegítés. Na meg persze a világítást is ezzel tudjuk felkapcsolni, mert az is jár a Kathmandu Hybridhez. Ezzel kapcsolatban megemlíteném, hogy olyan lámpa van a bringa elején (és hátulján), ami megfelel a német szabványoknak, azaz az utat világítja és nem vakítja el a szemből érkező autósokat.
A váltást és a fékezést a Shimano Deore szettjére bízta a CUBE, elöl természetesen csak 1 sebességünk van, de hátul mér 12 sebesség között kapcsolgathatunk, ráadásul nagyon széles az áttételskála a 10-51-es sornak köszönhetően. Őszintén szólva nem tudom, hogy van-e olyan, aki tudja használni hátul az 51-es lánckereket, mert azzal már kb a falon is fel lehet menni. Bár megpakolva lemerült akkumulátor mellett lehet jól jöhet a hegyekben. Tárcsából előre és hátulra egyaránt 180 mm-est szerelt fel a CUBE.
A Newmen Beskar 30 kerekeken Schwalbe G-ONE Overland gumik feszülnek 50-es méretben, amik aszfalton és könnyű terepen is jól használhatóak, a mintázatnak köszönhetően jól gurulnak aszfalton, de egy földutas, gravel utas használat során sem hagynak cserben (hiszen gravel gumik). A kerékpáron a többi alkatrész szinte egytől-egyig saját márkás, ACID lámpák, kitámasztó, sárvédő, csomagtartó, csengő és markolat, míg a kormány, a kormányszár, a nyeregcső és nyereg CUBE márkájúak. A markolatot és a nyerget mindenképpen megemlíteném, mindkettő maximálisan a kényelmet hívatott szolgálni.
Menet közben
Nekem az első meglepetés az autóba bepakoláskor és a lépcsőn felcipeléskor volt. Gond nélkül sikerült betennem a kocsiba, majd otthon felvinni a lakásba, egyszerűen felkaptam és vittem. Egyedül az ajtón bejutásnál kellett kicsit figyelni, mert egy trail kormány van a Kathmandu Hybrid C:62-ben, ami kissé széles a lakáson belül. Ha saját lenne akkor biztosan vágnék belőle oldalanként 1-2 centit, úgy kényelmesebben elférnék az úton is vele.
A második meglepetés az utcán ért, egyáltalán nem az a motorozós érzés volt, mint a nagyobb e-bike-oknál, hanem olyan volt mintha egy normál kerékpáron ülnék, ugyanúgy könnyedén tudtam mozgatni, konkréten ez alapján meg sem mondtam volna, hogy ez egy e-bike. Ez az amit nagyon szerettem ebben a bringában, szeretem én irányítani a kerékpárt, szeretem ha “kezes” a bringa, ami a kőnehéz e-bike-okra nem igazán jellemző, viszont a Kathmandu Hybrid C:62-re nagyon is. Iszonyatosan jól összerakta a CUBE ezt a bringát, telitalálat a geometria túra/városi használatra, gyönyörűen fut egyenesen, stabil, de mégis könnyedén irányítható. És ami még fontos, hogy a súlypontja is eléggé rendben van.
Az még érdekelt, hogy a kisebb nyomatékú motor mit tud. Annyira kicsi ez a nyomaték, hogy turbo módban figyelni kell arra, hogy mennyire lépünk neki oda induláskor, mert kellemetlen élményben lehet részünk úgy kilő a bringa. Auto és turbo módokban pillanatok alatt feltol az e-bike 25 km/h-ra, pontosabban a kijelző szerint valahová 26,5 és 27 km/h közé és ott kapcsol le a rásegítés. Elég haladós így, gyakorlatilag minimális erő befektetésével lehet vele síkon 25 km/h körül haladni. Persze ez nem egy óriási sebesség, mert egy normál trekkinggel is tudok ennyivel menni, de akkor nem 100 alatt lesz a pulzusom. Egyébként a 25 km/h fölötti lekapcsolás sem annyira durva érzés, mint például egy e-montinál, amiben valószínűleg az 50-es G-ONE Overland gumik játszanak nagy szerepet, mert ezek nem ragadnak bele úgy az útba, mint az óriás bütykös mtb gumik. Konkrétan a rásegítés lekapcsolása után is tudok vele gyorsítani, de ehhez már tényleg kell erő. A környékbeli emelkedők sem fogtak ki rajta, bárhol csukott szájjal fel tudtam vele menni minimális rásegítéssel is. A váltók és a fékek a kategóriához mérten tökéletesen működtek, de azt még mindig nem értem, hogy hátul mire lehet használni az 51-es lánckerekeket, mert nekem a sor felső felét nem is érintette a lánc.
De nemcsak én teszteltem, hanem barátnőmnek is odaadtam, aki sportoló és napi szinten bringával közlekedik (mint egy őrült ), hogy mondjon róla véleményt, mint első e-bike-ról amivel ment. Nála természetesen nem opció egy klasszikus 25-30 kg-os e-bike, mert kizárt, hogy fel tudja hozni a lakásba a lépcsőn.
Az első útja a munkába vezetett, és örömmel írta, hogy nagyon jó, úgy tudott eljutni a munkába, hogy nem izzadt meg egyáltalán és érezhetően nem volt lassabb mint a gravel bringájával. Aztán este már azt kérdezte, hogy mennyiért lehetne megvenni ezt a kerékpárt . Utána még párszor elvitte munkába, meg edzést tartani és nagyon megszerette, és mindig ő hozta fel problémamentesen a bringát itthon a 2,5. emeletre és az edzőterembe is az ottani emeletre. Kérdeztem tőle, hogy mi benne jó a rásegítésen felül, azonkívül hogy izzadás mentesen tud eljutni valahova vele. A válasz az volt, hogy kényelmes, egyenes tartással lehet vele közlekedni, biztonságosnak érzi, jó a markolat, a kormány fogása és simán át lehet vele menni az úthibákon, kisebb padkákon, nem kell annyira vigyázni rá, mint a saját bringájánál (azon 34-es gumik vannak).
Mielőtt még mindenki azt hinné, nem az lett a vége, hogy megvettük a bringát.
Összefoglalás
Alapvetően nekem városi rohangálós/közlekedős bringaként jönne be a Kathmandu Hybrid C:62, amivel bármikor bárhova minimális erőbefektetéssel el tudok jutni, akár a bevásárlás sem probléma a stabil csomagtartónak köszönhetően és mivel könnyű a bringa ezért a biztonság miatt sem kell aggódnom, mert bárhova be tudom vinni magammal. Nálunk gyorsabban eljutok vele városon belül bárhova, mint egy autóval. Másoknak túra e-bike-ként is jó választás lehet, ha egy jól kezelhető e-bike-ra vágynak, ami nyújt egy kis segítséget a túrázások alatt.
További információkat ide kattintva találsz róla.