Egy tipikus minden körülmények között használható mintázatot próbáltunk ki a német Continental kínálatából, ami valóban megállja a helyét a legtöbb terepen: a Continental X-King mountain bike köpenyt.
A német gyártót nem kell bemutatni, nem csak kerékpáros gumiban utazik a Continental. A másfél évszázados múltra visszatekintő cég még nem helyezte át teljes mértékben a gyártást a Távol-Keletre, a prémium termékeket most is a németországi Korbachban állítják elő. Ettől még nem feltétlenül jobbak vagy rosszabbak ezek a modellek, mint az Ázsiában készült gumik, de van, akinek ez számít.
Tény, hogy ugyanitt van a fejlesztő részleg és ugyanitt folyik a tesztelés, minőség ellenőrzés, és ha egészében nézzük a gyártási folyamatot, akkor azért ez előnyt jelenthet. A Continental palettáról a hajtogatós Mountain King, X-King, Race King Black Chili-s változatai is itt készülnek, de említhetnénk az országúti Grand Prix széria felső régióit, vagy a szingós modelleket is.
A Continental X-King gumi két hajtogatós verzióját próbáltuk, a Performance és a Protection köpenyeket. (Létezik még az alacsony tömegre optimailzált, a Protection-höz hasonlóan Black Chili összetevőt tartalmazó Race Sport) Mivel mountain bike-on nem annyira életszerű, hogy kizárólag egy pár gumit hagy fent huzamos ideig az ember, kombináltam az általam gyakrabban használt Race King-gel is az X-King-eket. Így egyből adta magát az összehasonlítás, mikor melyiket érdemes felszerelni.
Szerkezetét tekintve már a Performance verzió is egy komoly mountain bike gumi, többrétegű szövettel, egy 180 TPI-s alaprétegről és az oldalfalon 120 TPI szövetsűrűségű oldalfalról beszélünk. A háromrétegű szövet már alkalmas Tubeless, azaz belső nélküli használatra, bár nem ugyanazzal a speciális peremkialakítással készül ez a gumi, mint a Protection változat.
A Contnental X-King Protection a Performance-hoz képest több drágább technológiákat rejt, ennél a guminál már a Continental büszkeségének számító Black Chili összetevőt is tartalmazza a külső réteg. Ez a „fekete mágia” az alacsony gördülési ellenállás és a jó tapadás közötti ellentmondást oldja fel a katalógusok szerint. Vagyis nem ragad bele a gumi a talajba, de erősen tapad kanyarodáskor.
A német üzemben kifőzött „méregkeverékbe” egyrészt szilikonos adalékot tesznek hozzá, amely nanométerben mérhető kerek karbon részecskéket, illetve speciális szintetikus és természetes gumikeveréket tartalmaz. Miután beépül a gumi szerkezetébe, annak felülete ellenállóbb lesz, továbbá kötőelemként növeli a rugalmasságot. Fontos tehát, hogy nem csak a talajjal érintkező felületnek köszönhetik az ilyen gumik a jó tulajdonságaikat, hiszen a rugalmassági jellemzők hasonlóan meghatározzák a tapadást és a gördülési ellenállást.
A gumi rugalmasságát nem csak a gumifelület, az alatta lévő szövetek minősége, anyagösszetétele is befolyásolja. Na ebből a szempontból is többet ad a Protection változat a Performance-nál. Szerkezetét nézve olyan többrétegű szövetről beszélünk, amiben 240 TPI-s layer adja az alapot, az oldalfal 180 TPI-s szövetsűrűségű, erre jön a Protection védőréteg.
Kívülről a „RaceFlag” mintázat különbözteti meg a Protection-t a méhsejtrács-mintájú Performance verziótól. Szépen néz ki a RaceFlag minta, de itt kap egy feketepontot a Continental, ugyanis ez az oldalfal külső gumirétege viszonylag hamar látványosan kopni kezd, rojtosodik és fakul, gayakorlatilag világosszürke szintig. Mondjuk ez egyáltalán nem befolyásolja a gumi tulajdnoságait, nem kopik tovább a szövet, de ezért mégsem néz ki szépen.
A gumikat próbálva kijelenthető, hogy azonos mintázatnál, szélességnél és nagyjából hasonló tömegnél valóban kijönnek a Protection jobb rugalmassági tulajdonságai. Ez főleg alacsony nyomáson érezhető, amikor minden pillanatban határozottan idomul a talajhoz a gumi és nem „idegeskedik”, halad, mint kés a vajban. Egyszerűen jobb érzés volt vele közlekedni.
Tubeless használat közben teljesül igazán a fenti állítás, bár hozzáteszem, a Performance változatot nem próbáltam belső nélkül. Mások tapasztalata alapján működik a Performance is UST-rendszerben, de erre mondom azt, hogy persze működik, egészen addig, amíg egy ártatlan kődarab ki nem vágja az oldalfalát, vagy nem szúrja át valami nagyobb átmérőjű akármi. Utóbbi szempontból pedig a Protection a védettebb.
Nem csak a Continental gumikra igaz, hogy érdemes betartani a gyártók ajánlását a belső nélküli használatot illetően, mert a gumiba töltött löttyök nem csodaszerek, egy bizonyos átmérő mögött nem működnek, főleg a hétköznapi méretű szúrt sérülések ellen nyújtanak biztos védelmet, amilyen egy tüske, vagy maximum szög méretű valami. Felütésnél fontos a gyári UST-s gumik extra oldalfal erősítése és az is, hogy a perem kialakítása miatt szorosabb a kapcsolat a felnivel, így kisebb az esélye, hogy elválik tőle kritikus szituációkban aminek nyomásvesztés a következménye.
Szerencsére én mindkét gumival megúsztam a menetpróbákat defekt nélkül, persze ez önmagában nem jelent semmit. Az már annál inkább, hogy megszerettem a mintázatot, valóban igazi „all-rounder”. Vagyis a száraz döngölt talajtól kezdve a nedves kövesen át az enyhén sáros terepig ajánlja a gyártó. Ami meglepett, hogy – bár nem lapos középen a futófelülete, mégis igaz, hogy alacsony a gördülési ellenállása.
Kanyarban mindenféle talajviszonyok között (főleg száraz időben használtam) kiválóan tartanak, főleg a Protection, aminek jobbak az anyagi tulajdonságai. Összehasonlítottam a népszerű Race King-gel is, amit egy szempontból überel: sodrós talajon, például schotteren kicsit jobban belevág a kanyar ívébe, nem annyira hajlamos megcsúszásra.
Az elöl 2,2-es X-King, hátul 2,2-es Race King kombináció bizonyult igazán nyerőnek, ha saját részre vennék X-King-et, valószínű elsőgumiként használnám, hiszen a Race King-nek mintázatából adódóan azért még mindig alacsonyabb a gördülési ellenállása, az egyik legjobb a világon. Érdekesség, hogy a Race King-nek az öntisztuló tulajdonsága is jobb, az X-king-nek talán az egyik gyengéje, hogy a ragadós sár azért nem távozik hamar, ilyen viszonyok közé nem is ajánlja a gyártó.
Ár/érték arányban nyilván a Performance változat (11 560 Ft) lesz a nyerő a Protection-höz képest (20 590 Ft), amit még a tömegadatok is alátámasztanak. Saját mérésnél ugyanis az fordult elő, hogy a Performance-nál kevesebbet mutatott a mérleg 2,2-es 29”-es méretben a gyári adatnál, 690 helyett 670 grammot. Ellenben a gyári adat szerint 655 grammos Protection 660 grammot mutatott. Tegyük hozzá, gumiknál általában komoly szórás mutatkozik különböző szériáknál, de nálam így jött ki.
Ezen a ponton érdemes bevenni az összehasonlításba a drótperemes változatot is, a nagyságrendileg 100 grammal nehezebb X-King Sport-ot. Ennek 7000 Ft a fogyasztói ára, ami igen kedvező. Ellenben a drótperemes gumi és a felni kapcsolata teljesen más, ami megmutatkozik a menettulajdonságokban is, máshogy hajlik a gumiabroncs, ami befolyásolja a tapadást.
A Protection nagy előnye – még a Performance-szal szemben is – abban rejlik, hogy belső nélkül használva abszolút közvetlen kapcsolatot képez a talajjal, semmi idegeskedés kanyarodás közben. Míg a Performance-szal – főleg ha belső nélkül szereljük fel – megközelíthetjük a Protection teljesítményét, a Sport változattal soha. És ha így nézzük, a 7000 Forint kontra 11 560 Ft döntéshelyzetben biztosan a Performance-t választanám, mert ugye ott van még az a 100 gramm különbség is.
Versenyző fejjel gondolkozva egyértelmű, hogy a Protection kellene inkább, hiszen nagyjából azonos tömeg mellett azért a komolyabb defektvédelem és a biztosabb tubeless-kompatibilitás, valamint a jobb rugalmassági tulajdonságok hozzáadhatnak a teljesítményünkhöz. Gyorsabbak lehetünk a kanyarokban és ha egy szezonban csak eggyel kevesebbszer maradunk ott az út szélén gumit szerelve, már megérte…
Bővebb információk Continental MTB XC köpenyekről: https://www.pacificcycles.hu/index.php/termekek/continental-0/kopenyek-0/mtb-abroncsok-0/cross-country-0.html