fbpx

Continental Ruban gumi teszt: vérbeli terep külső, ami szereti az aszfaltot is?!

A mountain bike kerékpárt használóknál gyakori, hogy ugyanazt a bringát használják terepen és a városi közlekedésben is, az elektromos montikat pedig gyakran többet használják szilárd burkolaton, mint a hegyi terepeken. Ez a fajta vegyes terep használat hívta életre (az autóiparból átvett rövidítéssel) a SUV kerékpárokat, és a SUV külső gumikat Az angolul SUV-Allrounder kategória úttörője a Continental palettáján a Ruban, melyből egyből egy komplett termékcsaláddal rukkolt elő a német gumigyártó, melyet mi is kipróbáltunk a tesztprogramban résztvevő hazai boltok mellett.

A Ruban név egy mozaikszó: a Rural terepre és az Urban városba összevonásából képezték vagyis olyan kerékpár külső, amely városi ingázáshoz, munkábajáráshoz éppúgy használható, mint a hétvégi mountain bike túrához. A Ruban külsők a modern monti méretekben ( 27,5″, illetve 29″) jelentek meg, a 2,1-es és 2,3 szélesség mellett akár az “ultra ballonos” 2,6-os szélességig elérhetők, a hajtogatható változat akár belső nélkül is használható, mint egy vérbeli monti gumi, de létezik drótperemes változatban is, fényvisszaverő csíkkal az oldalfalon a biztonságos közlekedést preferálóknak. A “normál” Ruban felszerelhető max. 25 km/h sebességig elektromos montikra.

Elsősorban a gyorsabb 45 km/h-s sebességű s-pedelec elektromos bringákra fejlesztették tovább az eRuban Plus szériát, amely minden monti méretben (26” is, 27,5″ illetve 29″) elérhető, drótperemes és duplán, defekt- és oldalfal védelemmel is ellátott változat, ami ezzel védelemmel egy elpusztíthatatlan mindenes közlekedő gumit eredményez, a hasonló gumik között meglepően kedvező árak mellett. Az E-Ruban gumikban atombiztos defekt védelmét a PolyX BreakerTM szövet teszi teljessé, ami ugyancsak autógumikból kölcsönzött technológia, nagy sűrűségű defektálló szövetet használnak. Erre teszik még kívülről a Plus Breaker nevű félköríves, rugalmas speciális gumi, amely gyakorlatilag áthatolhatatlan defekt védelmet biztosít szúrás ellen, azzal, hogy a külső defektvédő réteg, gyakorlatilag elnyeli a beleálló tüskét, vagy üvegszilánkot.

A Ruban “mindenes” célját és felhasználását jól szemlélteti a “Matt Jones (28) slopestyle versenyző, a hegyen átvágva teker a munkába” munkacímű gyári videó, ami 2 percben jól összesűríti miért válaszd a Rubant, a Continental szerint.

A Ruban széles, bütykös futófelületű V alakot formázó mintázatával, megjelenésében és érzésében is ízig-vérig MTB-s, látszik, hogy monti külső “őstől született”, amire a belső nélküli (tubeless ready) opcióval ráerősít. A szélesebb 2,3-os és 2,6-os méret már 45 és 29 psi nyomáson szélesen fekvő monti gumik, amik jól tapadnak terepen, de ellentétben az MTB gumikkal, amelyeknek aszfalton csökken a sebességük, a Rubannál a gyorsan gördülő, energiatakarékos középső minta sor lehetővé teszi, hogy kényelmesen váltsunk terepről aszfaltra anélkül, hogy olyan érzésünk lenne, hogy “kátrányban tekerünk”, mint egy hagyományos, terepen jól tapadó mountain bike guminál.

A Ruban jó gördüléséért és tapadásáért a PureGrip gumikeverék felel, ez a keverék jó tapadást biztosít, hosszú élettartam és lassú kopás mellett, szemben a teljesítmény orientáltabb Black Chili alapanyaggal, ahol a könnyebb súlyért és nagyobb tapadásért gyorsabb kopással “fizetünk”.

A ShieldWall rendszerű változatok a magas defektvédelem és az alacsony gördülési ellenállás optimális kombinációját ötvözi a kis tömeggel a Ruban és az eRuban Plus modelljeiben, ami egy kiegészítő, körkörös defektvédő réteg, amely egy finom szövésű, keresztirányú szövetből áll. Ez biztosítja a gumiabroncs nagyfokú ellenállását a vágás és a felütéses sérülésekkel szemben.

A teszt során kb. 2-300 km-t használtam vegyes talajon, aszfalton és terepen is, voltak benne kavicsos, murvás szakaszok, döngölt földutak és erdőgazdasági terep utak illetve a Vértes kövesebb, sziklásabb ösvényei is.
Korábban 2,1-es, laza mintájú, könnyű verseny külsőt használtam a tandemen, tartottam tőle, hogy a 2,3-as Ruban 845 grammos tömegével lassú és nehézkes lesz a versenygumi után és kellemesen csalódtam. A 29×2,1-es változat a 695 grammos tömegével érezhetően könnyebb és egyáltalán nem számít nehéznek a kategóriájában sem, sőt a 2,6-os változat is csak 910 grammos, ami teljesen vállalható.

A Ruban külsők könnyedén, kézzel felszerelhetők és jól felfekszenek a felnin, amit értékelni fogsz a felrakáskor. A tubeless opció ellenére én belsővel használtam, 2,8-3,0 bar körüli nyomással a 29×2,3-as és a 29×2,1-es méretű külsőket egy mountain bike tandemen. A méretkülönbség érezhető, a 2,3-as szélességű külső nagy komfortérzetet és brutál tapadást nyújt, ami a merev tandemen nagy élvezet, a ballonos 29×2,3-as méret komoly mennyiségű „rugózó” levegőt tárol és sok egyenetlenséget elnyel, érezhetően simább vele a montizás, mint a 2,1-es változatokkal. Cserébe a keskenyebb méretet könnyebben gördülő, gyorsabb guminak éljük meg.

Aszfalton ért az első meglepetés, elképesztő könnyen gördül, magasabb nyomáson, egyenesben szinte csak a középső futóél jellegű V-alakú minta érintkezik az aszfalttal, érezhetően “gyorsabb” aszfalton, mint bármilyen korábban általam próbált monti külső. Kanyarokban döntve elkezdenek dolgozni az oldalsó minták, stabilan jól tartva biztonságérzetet adnak.
Kavicsos, murvás szakaszokon igazán elemében van, mintájának kedvező a laza talaj, a ballonos gumi jól tart rajta és nehezen csúszik meg, ugyanakkor az egyenetlenséget jól elnyeli. Terepen felfelé nincs gond, jól mászik, bár a tandemnek alapban jobb tapadása van a nagyobb tömeg miatt, lefelé stabil és jól kanyarodik, szépen tartja az íveket emiatt kiszámítható, stabil. A nagy mintázat miatt folyamatosan veri ki a köveket, a sár sem nem tapadt meg a minták között, könnyen tisztuló gumi, amit a tandem utasa a hátán érzékelt…
Lazább erdei talajon, füves mezőn kevésbé van elemében, itt kijön, hogy a 2,3-as gumi, amikor minden minta dolgozik, akkor nagyon “fog” ami lefelé előny, de mászásnál kevésbé.

Összefoglalva, vegyes terepen nem tudok olyan tulajdonságot, amiben beleköthetnék, ha létezik a “Mindenes Monti Külső”, akkor a Ruban az első helyekre pályázik. Ha elsősorban túrázásra használod a mountain bike bringád, vagy mindenes bringaként, a Rubannál nehéz jobb választást találni ár/érték arányban, defektvédelemben és tartósságban is.

Ajánlott fogyasztói ár: 10 540 Ft- 17 020 Ft (Ruban), 14 660 Ft – 17 020 Ft (eRuban Plus)

További információkért kattints ide:
Continental Ruban
Continental eRuban Plus

További felhasználói tapasztalatokat a Continental Rubanról ide kattintva olvashatsz.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo