A tavalyi Eurobike egyik nagy durranása volt a Colnago C59 Disc országúti kerékpár, hidraulikus tárcsafékkel és elektronikus váltórendszerekkel. Idén a „szenzációs” premier helyett inkább több kisebb, de hasznosabb újítást figyelhettünk meg a Colnago palettán, a design szerelmesei pedig egy klasszikus festés visszatérésének örülhettek a felső kategóriában!
Kezdjük is az utóbbival! Tavaly már ismét az Art Decor festéssel kínálta Ernesto Colnago a legendás, három évtizedes múltra visszatekintő, de azóta is gyártott acél Master kerékpárt, idén pedig a Carbon csúcsmodell, a C59 is elérhető ezzel a festéssel.
Minden gyártó között talán a Colnago kínálja a legtöbb festés variációt a csúcskategóriában, és ha ehhez hozzávesszük, hogy a C59-ből a muffos technológia következtében 8 sloping és 14 klasszikus méret kapható, érthető, hogy mi az olasz műhely sikerének egyik titka: bárki tud választani pontosan számára megfelelő kerékpárt, mind a geometria, mind a design tekintetében.
A paletta alsóbb felén találhatunk bérgyártásban készülő modelleket, de a C59 Colnagók valóban manufaktúrában készülnek, a bizonyíték erre maga a széles választék, érdemes összeszorozni a különböző méreteket a különböző festés-variációkkal… Sőt, az sem mindegy, hogy elektronikus vagy hagyományos váltórendszerrel kérjük a bringát, mert a C59 Team Edition vázak eszerint készülnek, egy Colnago kerékpáron ne legyen üres nyílás a vázon az univerzális kábelezéshez!
A régi-új Art Decor festést három különböző alapszínnel láthattuk a standon, a piros, a sárga vagy a kék dominált. Érdekes – megoszlanak a vélemények, hogy szükség van-e rá – a fekete kiegészítés, az üres vázon talán furcsán hat, de fekete Campa Record szettel, fekete magasfelnis kerekekkel már értelmet nyer.
A váz felsőcsövére pingált bringás motívum itt még ütősebb, mint a karcsú acélvázakon, hiszen a széles karboncsöveken még szembetűnőbb. Ha menet közben lehajtjuk a fejünk, higgyétek el, hogy ez kis emberke erőt ad a tekeréshez…
A C59 tárcsafékes verziója, a Colnago C59 Disc továbbra is rendelhető, bár 2014-től kezdve amikor a Shimano és a Sram is kínál hidraulikus tárcsafékes szettet (a Shimano elektronikus váltással), talán veszít kicsit varázsából, pláne, hogy a Formula fékkarok ergonómiája meg sem közelíti például a Shimanót.
Persze nyilvánvaló, hogy a C59 Disc is hamarosan készülni fog teljes Shimano szettel, előny a Colnagónál, hogy már van egy év előnyük a váz viselkedését, visszajelzéseket illetően: hogyan viseli a karbonvilla, a támvillák, egyáltalán a váz, vagy a kerék a tárcsafékek által támasztott másfajta terhelést. Ezzel kapcsolatban még nincs sok valódi hosszú távú tapasztalata az országúti gyártóknak.
Maradjunk még kicsit a tárcsafékeknél, ugyanis az egyik friss fejlesztésű Colnago kerékpár, a Colnago CX Zero is kapható lesz tárcsafékes verzióban, ráadásul akár az elektronikus Ultegra Di2-vel is választható lesz majd, a Shimano Br-R785 hidraulikus tárcsafékével. A CX Zero egyébként az „üthető-vágható” csúcsmodell, vagyis ha valaki tárcsafékes Colnagót szeretne, szerintem érdemes inkább a CX Zero-ban gondolkoznia a C59 helyett.
A Colnago CX Zero – természetesen patkófékes változatban is – az olasz műhely felső kategóriás komfort országútija, a profi bringások pedig a kockaköveken nyúzhatják. Jellemzői a magasabb építés (magasabb homlokcső adott méretnél), a szélesebb gumikat is fogadó villák, és a hátsó háromszög komfortosabb kialakítása, hogy jobban csillapítsa az úthibákat. Mondhatnánk Colnago a magyar utakra… Nagyon kíváncsi lennék egyébként, hogyan viselkedik élesben, mert a Colnago muffos karbonvázai is bizonyítottak rosszabb minőségű utakon is: a felhasznált karbonszövet remekül vezette el a rezonanciát, egyáltalán nem voltak üvegszerűen ridegek, mint jó néhány konkurens gyár csúcsmodellje. A kényelmet a CX Zero esetében a karcsú, 27,2 mm-es nyeregcső is fokozza.
A CX Zero egyébként abból a szempontból is történelmi jelentőségű, hogy ez az első versenybringája a cégnek PressFit középcsapággyal, persze hozzátéve, hogy ez nem ugyanaz a PressFit, mint minden más bringában, hanem ez a Colnago által fejlesztett középrész (hasonlóan, mint annak idején az integrált kormánycsapágyra váltásnál). Azért is vártak vele ennyi ideig, egy valóban pontos és tartós középrészt alkossanak a modern kívánalmaknak megfelelően…
Ha már a profik által is használt arzenált kezdtük sorolni, a C59 és a CX Zero után említsük meg a legkönnyebb Colnagót, az M10-et is, amivel Pierre Rolland-t láthattuk a Tour de France-on pöttyösben. Nos, a monocoque karbonváz maradt a régi, de szintén rábiggyesztettek egy Team Edition feliratot.
Az M10 alatt azonban megjelent hasonló kialakítású, azonban kedvezőbb árú karbonváz, a Colnago AC-R! A megszokott Colnago geometriával, egy feszes, sallangmentes váz, egyenes vonalakkal, mondhatnánk nemesen egyszerűen. A kínált festések is letisztultak, fehér vagy fekete alapon, minimális díszítéssel.
A hagyományos országútik után kiemelnék egy gyöngyszemet, az új Colnago K.Zero időfutam bringát. Annak ellenére sikerült megőriznie a Colnago kerékpárokra jellemző letisztult vonásokat, hogy szinte minden, a modern időfutam gépeken alkalmazott megoldással találkozhatunk rajta.
Aerodinamikus váz és nyeregszár forma, egybe épített, hasonlóan kedvező légellenállású karbon kormányszár-kormány együttessel. Utóbbinál a beállításhoz szükséges csavarok sincsenek az áramló levegő útjában, mindenhez egy burkolat eltávolítása után férhetünk hozzá.
A bowdeneket is ahol lehet, a vázon belül vezették el, ahol mégis kívül futnak a váltóbowdenek, ott szinte nem is találkoznak az áramló levegővel. A hátsó fék szintén teljes burkolatot kapott a középrésznél, annak ellenére, hogy a K.Zero-ra a TRP aerodinamikus időfutam fékeit szerelik.
Cyclocross vonalon csak tárcsafékes bringák készülnek majd jövőre, a versenyzésre szánt karbon Prestige, valamint az alumínium WorldCup. Kíváncsiak vagyunk, a világbajnok Sven Nys vajon milyen fékekkel nyomja majd az őszi futamokon, a profik eddig jobbára kitartottak a hagyományos fékeknél. Sajnos Nys 2014-ben más márkára vált, valószínűleg ennek tudható be, hogy a standon nem láthattuk világbajnoki festésű bringáját.
A mountain bike szakág művelőinek ritkábban ugrik be a Colnago, mint álmaik bringája, pedig a muffos építést nem kellene leírni! Tavaly sikerült kipróbálni a Demo Day-en a C29-est és nagyon agilis, pontosan irányítható twentyninert ismertem meg.
Az új C29 a design szempontjából lépett előre, a fehér változat a piros betétekkel élőben lenyűgöző, mindez kiegészítve a könnyű DT karbon telővel, a legkönnyebb Fulcrum 29-es kerekekkel, XTR meghajtás- és váltórendszerrel… Egye fene, ha meghozná a Mikulás, megvenném rá saját költségen az XTR fékeket…
S ha már Mikulás, kérhetném egyből Ferrari kiadásban? A CF 11 modell ugyanis a C29 mountain bike limitált változata, a Ferrari színeiben. Utalva a Formula 1-es istállóval való együttműködésre, a Ferrari ugyanis a felhasznált karbon-technológiákkal kapcsolatban segíti a Colnago kerékpárok tervezőit már hosszú évek óta.
S végül, de nem utolsósorban, a Colnago műhely is lekövette a 27.5-es trendet, és mi más lehetne a neve az új mountain bike-nak, mint Colnago MC27. A karbonváz ez esetben már katalógusváznak tűnik, de a fényezés a megszokott Colnago minőség. XTR/XT vagy XT/SLX szettekkel érhető el majd 2014-ben.
Bővebb információk Colnago kerékpárokkal kapcsolatban Magyarországon: KATTINTS IDE!
(x)