fbpx

Centurion Numinis Carbon 3000 kerékpárteszt: Univerzális karbon fully


Notice: Undefined variable: commentcount in /var/www/html/wp-content/plugins/facebook-comment-by-vivacity/user-file.php on line 121

Az osztrák határ mellett fekvő Radwelt Michi Knopf kerékpárüzletben tett látogatásunk során több kerékpárt is teszteltünk, most egy 29-es össztelós XC/maraton mountain bike-ot, a Centurion Numinis Carbon 3000-t mutatunk be.

Centurion Numinis Carbon 3000 29" kerékpárteszt

Centurion Numinis Carbon 3000 29″ kerékpárteszt

Röviden a márkáról: a Centuriont a sikeres német kerékpárversenyző, Wolfgang Renner alapította 1976-ban, és a kerékpárokhoz előszeretettel használták Renner jó francia és olasz kapcsolatainak köszönhetően a Dia Compe, Sugino, valamint a Suntour alkatrészeket. 1979-ben BMX kerékpárokat gyártásába kezdtek, 1980-ban pedig felültek a mountain bike hullámra is. 1982-ben a kölni kiállításon nagy port kavartak egy 18 sebességes (ez akkor az európai piacon szenzációnak számított) mountain bike-kal, amit valódi terepen is be lehetett vetni. 1984-től speciális triatlon kerékpárok is felkerültek a palettára, ettől kezdve kijelenthetjük, hogy a Centurion lefedi a kerékpározás teljes spektrumát középkategóriától felfelé.

Impozáns helyszínen...

Impozáns helyszínen…

A kerékpáriparban jártasabbak számára ismert az ezredforduló környékén létrejött együttműködés a Centurion és a Merida között. Wolfgang Renner a két márka számára egy közös németországi fejlesztőközpontot hozott létre, az egyik első közös projekt az LRS össztelós rendszer megtervezése volt. Nem véletlen, hogy 2000-től kezdve a Centurion és Merida bringák nagyon hasonlítanak egymásra, de vásárlói és forgalmazói szempontból is megáll itt a történet, ugyanis a két márka brandingelése és forgalmazása két teljesen külön szálon folyik.

...és technikás terepen is kipróbálhattuk a Centurion Numinist a Radwelt Michi Knopf jóvoltából

…és technikás terepen is kipróbálhattuk a Centurion Numinist a Radwelt Michi Knopf jóvoltából

Michi Knopf boltjában is megtalálhatóak a Centurion és a Merida bringák is, de nagyjából ennyi az érdemi kapcsolat a két márka között. A német és az osztrák piacon – a mountain bike világkupa-, worldtour- és egyéb sportsikerek ellenére – még mindig inkább a Centurion jelenti a „német márkát”, ami felsőbb kategóriákban kellendőbb. A Merida ugyanezekben az országokban inkább kedvezőbb árával és főleg a közép- vagy alsó-közép kategóriákban próbál hódítani. A Centurion mountain bike-oknál például kicsit merészebb vonalakat használnak, de több modellnél felfedezhető, hogy mindkét gyártó termékeit ugyanabban a központban tervezik, a gyártást pedig Tajvanra helyezték ki.

a felfüggesztés felülről

a felfüggesztés felülről

Univerzális karbon fully:

Említettem az előbb a Merida-rokonságot, de a Centurion Numinis Carbon 3000-re nézve mégis azt láthatjuk, hogy a versenytárs Merida Big-Ninety Nine-hoz képest teljesen más bringával van dolgunk. Bár elsőre hasonlónak tűnik a felfüggesztés az egy fő forgáspontos rendszerrel és az aszimmetrikus láncvillával (duplatányéros hajtáshoz tervezve), de a Centurion karbon fully mechanizmusát kiegészítették az úgynevezett „float linkkel”. Ez azt jelenti, hogy a tagot nem a váz fő háromszögéhez rögzítik, hanem a mechanizmus alsó mozgó tagját hosszabbították meg a forgásponton túl egy linkkel. Így a rugóstag alsó bekötési pontja sem fix, hanem a rendszer mozgása közben maga is elmozdul.

A rugóstag alul a float link-hez csatlakozik

A rugóstag alul a float link-hez csatlakozik

Ez a  Float Link további lehetőséget ad a tervezőknek a rugózási karakterisztika finomítására. Elsősorban arra törekedtek a fejlesztésnél, hogy progresszívebb legyen így a mozgás, vagyis érzékenyebb megindulás után a rugóút végére keményedjen a rendszer. Másrészt a tekerés hatására tett bemozdulás csökkentése is cél volt. A rövid próba során azt mondhatom, hogy előbbit valósították meg nagyobb sikerrel, a gyökeres lejtőn remekül muzsikált a rendszer, érzékeny, de a nagyobb akadályokat keményen kontrollálja. Tekerés közben a „pogózás” nem vészes, de bemozdul a Numinis, szerencsére akit ez zavar, zárhatja a rugóstagot, vagy játszhat a csillapítással (utóbbit mondjuk az érzékenység rovására teheti).

Nem csak a lejtőzés élmény, felfelé is kezesbárány a Numinis

Nem csak a lejtőzés élmény, felfelé is kezesbárány a Numinis

Fontos kiemelni a geometria tervezését, mely során egy univerzális mountain bike-ot akartak létrehozni a németek. A 29-es nagykerekekkel, 120 mm-es villával alapvetően egy lejtmenetben kimondottan stabil, laposabb villaszögű komoly sport-trail kerékpárt kapunk, divatos szóval élménybringázásra maximálisan alkalmasat. A tervezésnél viszont bekalkulálták azt is, ha valaki maraton versenyzésre hatékonyabb mászógépet szeretne, ehhez nem kell mást tenni, mint 100 mm-es rugóutra váltani. Szerintem a 120 millis telóval is jól muzsikál a kerékpár, ha valaki nem dédelget versenyzői álmokat, ezzel javasolnám használni, a lejtmenet nagyobb élvezete kárpótol az emelkedőkön nyerhető jobb pozícióval szemben.

robusztus papucsok

robusztus papucsok

A váz pozitív tulajdonságai közé tartozik még, hogy kimondottan merev, nem nyeklik-nyaklik oldalirányban a felfüggesztés. A stabilitást fokozza elöl és hátul az átmenőtengely is, ráadásul a Fox villa is bőven elég robusztus a Centurion Numinis felhasználási területéhez. A karbon papucsok is erőt sugároznak, szép kidolgozásúak a féknél és a váltónál is, a bowdenek vezetése is praktikus és szép. A forgáspontok kidolgozása is nyilván minőségi munka, hiszen ahogy már említettem, nincs számottevő oldalirányú, vagy bármilyen kotyogást előrevetítő mozgás.

átmenőtengely hátul is - ahogy kell

átmenőtengely hátul is – ahogy kell

Felszereltség:

A Fox Float 32 CTD 120 mm-es villa és a hasonló rugóstag megadja a harmonikus mozgást, kezelhetőséget a Centurion Numinis-nek, jól beállítva elöl-hátul hasonló az érzékenység és a rugóút progresszivitása. 100 mm-es villával nem sikerült próbálni, de látatlanban állítom, hogy nem nagyon érdemes háborgatni ezt a kombinációt, hacsak nem a versenyeken elért eredmény fontosabb valakinek a mindennapi bringás élménynél. Az alkatrészcsaládról nem fogok sokat írni, aki olvasott már tőlem teszteket, tudja, hogy a teljes Shimano Deore XT számomra a „non plus ultra”, könnyebbet igen, de jobban működő szettet nehéz elképzelni.

Shimano Deore XT mindenhol - tökéletes választás

Shimano Deore XT mindenhol – tökéletes választás

A Fulcrum Red Power kerékszett tetszetős, jó minőségű agyakkal szerelve, de 29-es méretben nekem a szerkezeti merevsége nem volt túl meggyőző, inkább egy sima fűzött szetthez áll közelebb, mint mondjuk a Crossmax kerekekhez. A kiegészítők között a kimondottan könnyű PRC karbon nyeregszárat és kormányt, valamint alumínium stucnit találjuk, ezek is hozzájárulnak, hogy a karbon fully tömege pedál nélkül alig lépi túl a 11,5 kilogrammot. Jár egy kis pirospont a tudatos gumiválasztásért is, előre a kanyaríveket jobban vágó Schwalbe Rocket Ron, hátulra a jobban gyorsítható kisebb gördülési ellenállású Racing Ralph került, ballonos, 2,25-ös méretben.

Fulcrum kerekek, Schwalbe gumik

Fulcrum kerekek, Schwalbe gumik

Széles körben ajánlanám ezt a bringát mountain bike-osoknak, a gyártónak sikerült megvalósítania, hogy egy univerzális felső kategóriás bringát alkosson. A geometriának és a felfüggesztésnek köszönhetően komoly, technikás lejtmenetek is élményt jelentenek a nyergében, de kis átalakítással könnyű, karbon vázas maraton versenygép is varázsolható belőle. (S persze bármi a kettő között.) Ha ellátogatsz a Michi Knopf üzletébe, akár te is kipróbálhatod…

További képek (Vanik Zoltán):

Információk:

A kerékpár ára: 3.990 euro
Gyártó: www.centurion.de

Magyarországhoz legközelebbi Centurion forgalmazó: www.radwelt.co.at

Műszaki adatok:

Méretek: 46, 51, 56 cm
Váz: Numinis Carbon D 29, E-Thru 12×142
Szín: matt karbon/vörös
Villa: Fox Float 32 Factory, 120 mm FIT CTD 15QR Remote
Rugóstag: Fox Float CTD BV SV Performance 165×38 mm
Átdobó: Shimano Deore XT
Hátsó váltó: Shimano Deore XT
Váltókar: Shimano Deore XT I-Spec
Fékkarok: Shimano Deore XT
Fékek: Shimano Deore XT 180/180 mm
Hajtómű: Shimano Deore XT duplatányéros 175 mm, 38/24 Z.
Középrész: Shimano Deore XT Press-Fit
Lánc: KMC X10
Kerekek: Fulcrum Red Power HP
Fogaskoszorú: Shimano Deore XT 10-speed 11-36
Gumik: Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph Evolution 29×2.25
Kormány: PRC Riser Carbon, 720 mm
Stucni: PRC AL, 7°
Nyeregcső: PRC Carbon, 31.6 mm
Kormánycsapágy: FSA No.55E / ZS-3-CF (H2128A)
Nyereg: Procraft Race II
Pedál:
Tömeg: 11,5 kg

Geometria:

Vázméret 46 cm 51 cm 56 cm
Ülőcsőhossz (A) 460 510 560
Vízszintes felsőcsőhossz (B) 605 625 645
Fejcsőhossz (C) 110 125 140
Fejcsőszög (D) 69.5 69.5 70
Ülőcsőszög tényleges (Ea) 73 73 73
Ülőcsőszög effektív (Ee) 70.5 70.7 70.9
Láncvillahossz (F) 453 453 453
Középrész-esés (G) 35 35 35
Villahossz (H) 525 525 525
Utánfutás (I) 46 46 46
Átlépési magasság (K) 776 791 826
Stack (L) 616 631 647
Reach (M) 417 432 447
Tengelytáv (N) 1135 1156 1171
Stack/Reach % (STR) 148 146 145

Centurion_Numinis_Carbon_3000_29_021

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.