Az osztrák határ mellett fekvő Radwelt Michi Knopf kerékpárüzletben tett látogatásunk során több kerékpárt is teszteltünk, most egy 29-es össztelós XC/maraton mountain bike-ot, a Centurion Numinis Carbon 3000-t mutatunk be.
Röviden a márkáról: a Centuriont a sikeres német kerékpárversenyző, Wolfgang Renner alapította 1976-ban, és a kerékpárokhoz előszeretettel használták Renner jó francia és olasz kapcsolatainak köszönhetően a Dia Compe, Sugino, valamint a Suntour alkatrészeket. 1979-ben BMX kerékpárokat gyártásába kezdtek, 1980-ban pedig felültek a mountain bike hullámra is. 1982-ben a kölni kiállításon nagy port kavartak egy 18 sebességes (ez akkor az európai piacon szenzációnak számított) mountain bike-kal, amit valódi terepen is be lehetett vetni. 1984-től speciális triatlon kerékpárok is felkerültek a palettára, ettől kezdve kijelenthetjük, hogy a Centurion lefedi a kerékpározás teljes spektrumát középkategóriától felfelé.
A kerékpáriparban jártasabbak számára ismert az ezredforduló környékén létrejött együttműködés a Centurion és a Merida között. Wolfgang Renner a két márka számára egy közös németországi fejlesztőközpontot hozott létre, az egyik első közös projekt az LRS össztelós rendszer megtervezése volt. Nem véletlen, hogy 2000-től kezdve a Centurion és Merida bringák nagyon hasonlítanak egymásra, de vásárlói és forgalmazói szempontból is megáll itt a történet, ugyanis a két márka brandingelése és forgalmazása két teljesen külön szálon folyik.
Michi Knopf boltjában is megtalálhatóak a Centurion és a Merida bringák is, de nagyjából ennyi az érdemi kapcsolat a két márka között. A német és az osztrák piacon – a mountain bike világkupa-, worldtour- és egyéb sportsikerek ellenére – még mindig inkább a Centurion jelenti a „német márkát”, ami felsőbb kategóriákban kellendőbb. A Merida ugyanezekben az országokban inkább kedvezőbb árával és főleg a közép- vagy alsó-közép kategóriákban próbál hódítani. A Centurion mountain bike-oknál például kicsit merészebb vonalakat használnak, de több modellnél felfedezhető, hogy mindkét gyártó termékeit ugyanabban a központban tervezik, a gyártást pedig Tajvanra helyezték ki.
Univerzális karbon fully:
Említettem az előbb a Merida-rokonságot, de a Centurion Numinis Carbon 3000-re nézve mégis azt láthatjuk, hogy a versenytárs Merida Big-Ninety Nine-hoz képest teljesen más bringával van dolgunk. Bár elsőre hasonlónak tűnik a felfüggesztés az egy fő forgáspontos rendszerrel és az aszimmetrikus láncvillával (duplatányéros hajtáshoz tervezve), de a Centurion karbon fully mechanizmusát kiegészítették az úgynevezett „float linkkel”. Ez azt jelenti, hogy a tagot nem a váz fő háromszögéhez rögzítik, hanem a mechanizmus alsó mozgó tagját hosszabbították meg a forgásponton túl egy linkkel. Így a rugóstag alsó bekötési pontja sem fix, hanem a rendszer mozgása közben maga is elmozdul.
Ez a Float Link további lehetőséget ad a tervezőknek a rugózási karakterisztika finomítására. Elsősorban arra törekedtek a fejlesztésnél, hogy progresszívebb legyen így a mozgás, vagyis érzékenyebb megindulás után a rugóút végére keményedjen a rendszer. Másrészt a tekerés hatására tett bemozdulás csökkentése is cél volt. A rövid próba során azt mondhatom, hogy előbbit valósították meg nagyobb sikerrel, a gyökeres lejtőn remekül muzsikált a rendszer, érzékeny, de a nagyobb akadályokat keményen kontrollálja. Tekerés közben a „pogózás” nem vészes, de bemozdul a Numinis, szerencsére akit ez zavar, zárhatja a rugóstagot, vagy játszhat a csillapítással (utóbbit mondjuk az érzékenység rovására teheti).
Fontos kiemelni a geometria tervezését, mely során egy univerzális mountain bike-ot akartak létrehozni a németek. A 29-es nagykerekekkel, 120 mm-es villával alapvetően egy lejtmenetben kimondottan stabil, laposabb villaszögű komoly sport-trail kerékpárt kapunk, divatos szóval élménybringázásra maximálisan alkalmasat. A tervezésnél viszont bekalkulálták azt is, ha valaki maraton versenyzésre hatékonyabb mászógépet szeretne, ehhez nem kell mást tenni, mint 100 mm-es rugóutra váltani. Szerintem a 120 millis telóval is jól muzsikál a kerékpár, ha valaki nem dédelget versenyzői álmokat, ezzel javasolnám használni, a lejtmenet nagyobb élvezete kárpótol az emelkedőkön nyerhető jobb pozícióval szemben.
A váz pozitív tulajdonságai közé tartozik még, hogy kimondottan merev, nem nyeklik-nyaklik oldalirányban a felfüggesztés. A stabilitást fokozza elöl és hátul az átmenőtengely is, ráadásul a Fox villa is bőven elég robusztus a Centurion Numinis felhasználási területéhez. A karbon papucsok is erőt sugároznak, szép kidolgozásúak a féknél és a váltónál is, a bowdenek vezetése is praktikus és szép. A forgáspontok kidolgozása is nyilván minőségi munka, hiszen ahogy már említettem, nincs számottevő oldalirányú, vagy bármilyen kotyogást előrevetítő mozgás.
Felszereltség:
A Fox Float 32 CTD 120 mm-es villa és a hasonló rugóstag megadja a harmonikus mozgást, kezelhetőséget a Centurion Numinis-nek, jól beállítva elöl-hátul hasonló az érzékenység és a rugóút progresszivitása. 100 mm-es villával nem sikerült próbálni, de látatlanban állítom, hogy nem nagyon érdemes háborgatni ezt a kombinációt, hacsak nem a versenyeken elért eredmény fontosabb valakinek a mindennapi bringás élménynél. Az alkatrészcsaládról nem fogok sokat írni, aki olvasott már tőlem teszteket, tudja, hogy a teljes Shimano Deore XT számomra a „non plus ultra”, könnyebbet igen, de jobban működő szettet nehéz elképzelni.
A Fulcrum Red Power kerékszett tetszetős, jó minőségű agyakkal szerelve, de 29-es méretben nekem a szerkezeti merevsége nem volt túl meggyőző, inkább egy sima fűzött szetthez áll közelebb, mint mondjuk a Crossmax kerekekhez. A kiegészítők között a kimondottan könnyű PRC karbon nyeregszárat és kormányt, valamint alumínium stucnit találjuk, ezek is hozzájárulnak, hogy a karbon fully tömege pedál nélkül alig lépi túl a 11,5 kilogrammot. Jár egy kis pirospont a tudatos gumiválasztásért is, előre a kanyaríveket jobban vágó Schwalbe Rocket Ron, hátulra a jobban gyorsítható kisebb gördülési ellenállású Racing Ralph került, ballonos, 2,25-ös méretben.
Széles körben ajánlanám ezt a bringát mountain bike-osoknak, a gyártónak sikerült megvalósítania, hogy egy univerzális felső kategóriás bringát alkosson. A geometriának és a felfüggesztésnek köszönhetően komoly, technikás lejtmenetek is élményt jelentenek a nyergében, de kis átalakítással könnyű, karbon vázas maraton versenygép is varázsolható belőle. (S persze bármi a kettő között.) Ha ellátogatsz a Michi Knopf üzletébe, akár te is kipróbálhatod…
További képek (Vanik Zoltán):
Információk:
A kerékpár ára: 3.990 euro
Gyártó: www.centurion.de
Magyarországhoz legközelebbi Centurion forgalmazó: www.radwelt.co.at
Műszaki adatok:
Méretek: | 46, 51, 56 cm |
---|---|
Váz: | Numinis Carbon D 29, E-Thru 12×142 |
Szín: | matt karbon/vörös |
Villa: | Fox Float 32 Factory, 120 mm FIT CTD 15QR Remote |
Rugóstag: | Fox Float CTD BV SV Performance 165×38 mm |
Átdobó: | Shimano Deore XT |
Hátsó váltó: | Shimano Deore XT |
Váltókar: | Shimano Deore XT I-Spec |
Fékkarok: | Shimano Deore XT |
Fékek: | Shimano Deore XT 180/180 mm |
Hajtómű: | Shimano Deore XT duplatányéros 175 mm, 38/24 Z. |
Középrész: | Shimano Deore XT Press-Fit |
Lánc: | KMC X10 |
Kerekek: | Fulcrum Red Power HP |
Fogaskoszorú: | Shimano Deore XT 10-speed 11-36 |
Gumik: | Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph Evolution 29×2.25 |
Kormány: | PRC Riser Carbon, 720 mm |
Stucni: | PRC AL, 7° |
Nyeregcső: | PRC Carbon, 31.6 mm |
Kormánycsapágy: | FSA No.55E / ZS-3-CF (H2128A) |
Nyereg: | Procraft Race II |
Pedál: | – |
Tömeg: | 11,5 kg |
Geometria:
Vázméret | 46 cm | 51 cm | 56 cm |
---|---|---|---|
Ülőcsőhossz (A) | 460 | 510 | 560 |
Vízszintes felsőcsőhossz (B) | 605 | 625 | 645 |
Fejcsőhossz (C) | 110 | 125 | 140 |
Fejcsőszög (D) | 69.5 | 69.5 | 70 |
Ülőcsőszög tényleges (Ea) | 73 | 73 | 73 |
Ülőcsőszög effektív (Ee) | 70.5 | 70.7 | 70.9 |
Láncvillahossz (F) | 453 | 453 | 453 |
Középrész-esés (G) | 35 | 35 | 35 |
Villahossz (H) | 525 | 525 | 525 |
Utánfutás (I) | 46 | 46 | 46 |
Átlépési magasság (K) | 776 | 791 | 826 |
Stack (L) | 616 | 631 | 647 |
Reach (M) | 417 | 432 | 447 |
Tengelytáv (N) | 1135 | 1156 | 1171 |
Stack/Reach % (STR) | 148 | 146 | 145 |
.