fbpx

Casco Speed Time teszt: mitől lehet igazán nyerő egy profi időfutam bukó?

Ha megnézzük a Tour de France mezőnye által használt sisakokat, egyre homályosabbak a határok, időfutam bukók vagy szimplán aerodinamikus fejvédők között, a sprinterek már a mezőnysprinteken is megjelennek csúcsos sisakokban, a kronón pedig egyre nagyobb arányban gömbszerű formát láthatunk a korábbi, csepp alakú aero-stílussal szemben. A hazai időfutam bajnokságon tesztelt Casco Speed Time fejvédő az új irányzatot képviseli, emellett olyan apróságok teszik gyakorlatilag tökéletes időfutam bukóvá, melyek borsos ára ellenére is igazolják, hogy ez a kiegészítő bizony jó befektetés egy profinak, akinek minden másodperc számít.

Hosszasan most nem elemezném a speciális időfutam felszereléseket olyan szempontból, hogy melyikkel nyerhető a legtöbb másodperc, de általánosságban a bukókkal kapcsolatban azért elmondanám, aerodinamikai szempontból a legtöbb összevetésben fontosabb része a hardvernek, mint maga a váz…

A Casco Speed Time az időfutam bukók új generációját képviseli, ami bármilyen fejtartásban aerodinamikus

A Casco Speed Time az időfutam bukók új generációját képviseli, ami bármilyen fejtartásban aerodinamikus

Mivel itt valóban csak összevetésben lehet ilyet kijelenteni, egyszerű példa: Nézzük meg a kerékpáros frontfelületét egy hagyományos, sok szellőzőnyílással ellátott bukóban, hagyományos szemüvegben (pláne szemüveg nélkül)… A sisak és az arc vágja szét a levegőt, ami az áramlást össze-vissza megtörő – a kerékpárváznál sokkal szélesebb – felületekkel találkozik így. Egy átlagosan jó időfutambukó ehhez képest hasonlóan viselkedik, mint egy repülőgép orra. Lássunk egy összevetést a kerékpárvázon: Ha eltekintünk attól, hogy nyilván már csak időfutamvázat vásárolhatunk időfutamra optimalizált geometriával, gyakorlatilag az, hogy az amúgy is kedvező légellenállású vékony cső keresztmetszet helyett itt-ott lapított profillal találkozik a levegő, messze nem nyom a latba annyit a végelszámolásnál, mint a hagyományos bukó és az időfutam bukó közötti különbség.

Vagyis ha én időfutamokra készülnék vagy triatlonoznék, talán az aerodinamikus váz lenne az utolsó, amire nagy összegeket költenék, annak ellenére, hogy nyilván a vázzal is lehet fogni másodperceket. A bukóval azonban többet, az aero-kerekekkel (főleg megfelelő szélviszonyok között hátul a telekerékkel) többet, a legtöbbet pedig azzal, ha a kerékpáron elfoglalt saját pozíciónkat állítjuk be minél tökéletesebben, minél kisebb felületet nyújtva az áramló levegő ellen úgy, hogy közben nem befolyásoljuk számottevően a pedálokra leadott teljesítményünket a kényelmetlen testtartással.

Egy profi időfutambukó, mint a Casco Speed Time elengedhetetlen a jó aerodinamikához a kronón

Egy profi időfutambukó, mint a Casco Speed Time elengedhetetlen a jó aerodinamikához a kronón

Természetesen most a leültetés fortélyaira sem térünk ki egy fejvédő tesztjénél, de azt nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy a Casco Speed Time-ot is jellemző forma több szabadságot ad pozíciónk variálására. Őszinte leszek, egy gyártó katalógusában taglalt szélcsatornás kísérletek, melyek bizonyítják, hogy adott termék a legjobb valamilyen szempontból, különösebben nem érdekelnek. Esetünkben viszont logikailag is belátható és a tesztelés is bizonyítja, miért jobb a Casco Speed Time például egy csepp alakú bukónál:

A csepp alakú bukók természetesen nagyon hatékonyak. Egyetlen egy pozícióban. A nagy gyártók és a legjobb versenyzők között olyan szoros az együttműködés, hogy gyakorlatilag nekik készül a bukó, és a szélcsatornában úgy lövik be a felkészülés idején a versenyző pozícióját adott fejvédőben, hogy az tökéletes legyen. A csepp alakú bukó akkor adja az igazit, ha szinte szorosan a hátba simul. Ekkor valóban eléri a célját. Mihelyst azonban a versenyző pozíciót vált, mondjuk leszegi a fejét, a cseppnyúlvány pedig az égnek mered, kapásból ellenkező hatást vált ki ez a forma.

Casco Speed Time

Casco Speed Time

Nem akarok rosszmájú lenni, de érdemes megnézni egy-egy hazai amatőr időfutamverseny képgalériáját, hány rossz fejtartással találkozhatunk, ráadásul a bukó csúcsa szinte függőleges vezérsíkként funkcionál… Régen voltak olyan modellek, melyek felületi kialakításuknak köszönhetően ilyenkor sípoltak, hogy: „Tartsd már normálisan a fejed öreg!” A Casco Speed Time formájának köszönhetően megoldódik ez a probléma, az időfutamon két „elpróbált” pozíciót is tudtam váltogatni. Nálam az alap a vállak elé, amennyire csak lehet, ejtett fej volt előremeredő tekintettel, ebben a pozícióban tökéletesen lát mindent az ember, viszont a nyaknak fárasztó. A másik, amit a hosszú egyenesekben alkalmaztam, az előre, szinte az időfutamkormányig lehajtott fej, ami egy nagyon aerodinamikus (és a nyakat pihentető) pozíció, hátránya, hogy alig lát valamit az ember messzire előre…

Egy hagyományos bukóban az utóbbi pozícióban gyakorlatilag csak az aszfaltot láthattam volna a kerék előtt, a Casco Speed Time viszont annyira széles határok között állítható, tologatható le-fel a homlokunkon, hogy be tudtam úgy lőni, hogy még leszegett fejjel is lássak valamennyit előre, inkább már a szemöldököm szabott határt ebből a szempontból. A formának köszönhetően pedig a légellenállás mindkét esetben optimális, de nem csak ebben a két esetben, hanem direkt úgy fejlesztették a sisakot, hogy nagyjából bárki másnak, más fejtartással, akár triatlonosoknak is ideális legyen.

Casco_SPEEDtime_Front_1500

Casco Speed Time elölnézet

Szintén nagyon fontos tapasztalat, mivel az időfutam bajnokságra idén a 37 fokos kánikulában került sor, hogy Casco Speed Time időfutambukó jól teljesít ilyenkor is. Őszintén szólva a párásodástól, túlzott izzadástól tartottam is, gondolom mással is előfordult már, hogy párásodott a szemüvege. Edzéseken, készülés közben ebből a szempontból nem lehetett versenykörülményeket teremteni, a párásodási jellemzők élesben, versenyen derülnek ki általában. Nos, a nagy plexi tökéletesen vizsgázott, pedig a homlokrészen található opcionális szellőzőnyílást sem nyitottam ki.

Röhej, hogy talán nem is izzadtam meg jobban, mint egy sok nagy szellőzőnyílással ellátott bukóban, ezt nem is értem igazán. Ebben talán az egyes hátizsákokon alkalmazott megoldásokhoz hasonló hálós „távtartó” a felelős, ami távol tartja fejbőrünket a sisak belső felületétől. Ezzel kapcsolatban írtam már az elején: hiába mondja azt valaki, hogy drága a Speed Time (mert drága), de ezek az apróságok valóban profi szintre emelik, és amikor az árkülönbözet a versenyen nyújtott teljesítményt befolyásolja, akkor lehet megéri kifizetni… Triatlonosoknak talán fontos információ, hogy a kipattintható trapéz alakú szellőzővel 180 kilométer is komfortos lehet, már amennyire 180 kili időfutam komfortos tud lenni.

Casco Speed Time oldalnézet

Casco Speed Time oldalnézet

Az egyetlen negatív tapasztalatom a plexivel kapcsolatban az orr részt körülölelő gumival adódott. Nekem úgy volt jó a beállítás, ha közel van – szinte érintkezik az orrommal – és nem igazán akart tökéletesen a helyén maradni. (Onnantól kezdve, hogy levettem, megoldódott minden probléma.) Kicsit még a plexi mozgatása volt nehézkes, igazából két kéz kell a feltolásához, de ezt verseny közben úgysem teszi meg az ember. A takony kicsapásához is pont befért a középső ujjam, de ez sem volt jellemző, mert kronón, élesben személy szerint egy az egyben fújom ki az orrom, nem veszem le a kezem a könyöklőről azért.

A Speed Time egyébként a Casco legújabb, levédett technológiáit alkalmazza, kiváló a rögzítőrendszer, ami nem csak az említett módon állítható annak érdekében, hogy homlokunkon hová kerüljön a sisak pereme, de a fejünk méretéhez és oldalirányban is külön finomállítható, a tekerentyűvel való összeszorítástól függetlenül. Szintén egyedi a CASCO-Loc csatolórendszer is, biztonságos becsatolással, meglepően egyszerű nyitással. Hasonlóan más Casco modellekhez a Mystyle pántok a SpeedTime-on is megtalálhatók, ezeket külön is megvásárolhatjuk különböző színekben, például nemzeti színűvé varázsolhatjuk pillanatok alatt a bukót, mellesleg fényvisszaverőként funkcionálnak. Megemlítendő még, hogy a Casco kínál egy kevésbé profi, időfutam, jobban mondva inkább triatlonversenyekre optimalizált fejvédőt is univerzálisabb kihasználhatósággal, a SpeedAir-t, amely plexi nélkül alig különbözik egy hagyományos sisaktól, kivéve a remek légellenállási tényezőt!

Casco Speed Time hátulnézet

Casco Speed Time hátulnézet

Összességében én nagyon meg voltam elégedve a Casco Speed Time-mal, biztosan hozzátett a remek légellenállási tényező a bajnokságon nyújtott teljesítményemhez is, nem merült fel semmilyen hibája, ami kizökkentett volna, és tökéletesen személyre szabhatónak bizonyult. Vagyis egy profi kiegészítőtől elvárható minden követelményt teljesített maradéktalanul!

Információk:

2_CASCO_Logo+Slogan_NEG_2012Bővebb információk a gyártó honlapján, IDE KATTINTVA!

A Casco bukókat forgalmazó hazai üzletekhez vezető Shopfinder alkalmazás IDE KATTINTVA található!

Ajánott fogyasztói ár: 99 900 Ft

A CASCO kerékpáros fejvédők az alábbi kiskereskedésekben érhetők el címe honlap email cím
Berguson Kerékpárszaküzlet 1035. Budapest Vihar u.12 http://www.berguson.hu/ ruha@berguson.hu
Bringaland 1071. Budapest Dózsa György út 64. http://bringaland.hu/ bringaland@gmail.com
KTM Kerékpár üzlet 1031. Budapest Emőd u. 48 http://www.ktmkerekpar.xls.hu ktmbike@freemail.hu
Mali Bike 1037. Budapest Bécsi u 250. http://www.mali.hu/ info@mali.hu
Nella Bike 1054. Budapest Kálmán Imre ut 23 http://www.nella.hu/ abel@nella.hu
Vadon Sport 1117. Budapest Október 23. utca 21. http://www.vadonsport.hu/ info@vadonsport.hu
Mounty Kerékpár 1119. Budapest Etele ut 71 http://www.mountykerekpar.hu/ mounty@hdsnet.hu
Annyira Más Bringabolt 2011. Budakalász Tanito u.2 http://www.ambringa.hu sales@ambringa.hu
Farády Kerékpár 8200 Veszprém, Pipacs u. 23. http://www.faradykerekpar.hu/ info@faradykerekpar.hu
Vitál Club Kerékpáráruház 8000. Székesfehérvár Kiralysor 60 http://www.fehervarkerekpar.hu info@vitalclub.hu
BCA Kerékpár 9400. Sopron Lackner K. u. 10. http://www.bcakerekpar.hu bcakerekpar@bringapont.hu
Peppe Kerékpár 9024. Győr Nagy Imre ut 91 http://www.peppekerekpar.hu/ info@peppekerekpar.hu
Mátra Bike Kerékpárbolt 3200. Gyöngyös, Széchenyi út 7. http://www.matrabikenet.hu/ matrabike@upcmail.hu
Hegyi Sportok Bázisa Mátrafüred Centrum http://www.matrasegway.hu/ info@matratura.hu
Excelsior Sportcentrum 3516. Miskolc Pesti ut.62 http://www.excelsiorsport.hu/ excelsior@chello.hu
Maniac Kerékpárüzlet 6724 Szeged Kossuth Lajos sgt 57 http://maniac.hu/ mail@maniac.hu
Chili Sport Kerékpárüzlet 4033. Debrecen Csapó utca 63. http://kerekpar.chilisport.hu/ chilisport@chilisport.hu

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.