Rövid menetpróba, nedves utakon, néha szemerkélő esőben, de egy nem mindennapi bringa nyergében: a Cannondale Synapse Hi-Mod Ultegra Disc tárcsafékes komfort országútit próbáltam…
Az Eurobike kiállítást immár hagyományosan megelőző tesztnap, a DemoDay jó lehetőséget kínál arra, hogy a bemutatott új modelleket, technikát élőben is kipróbáljuk. Ahogy már említettük, idén az eddigiekhez képest is még több cég vett részt a tesztnapon, úgyhogy még nehezebb volt eldönteni, hogy mire szánjuk azt a kevéske egy napot. Szívem szerint egész hetes DemoDay-t is végigcsinálnék, annyi minden újdonság van, és olyan gyakran egzotikusnak számító csemegék vihetők el kipróbálni, melyekkel itthon vagy az áruk miatt, vagy a forgalmazó hiányában nem igen találkozhatunk.
Szóval a kínálat nagy, ellenben a jobb márkák esetén nem lehet sokat totojázni, mert nyitás után akár 20 perc alatt egész napra lefoglalják a kívánatosabb típusokat. A Cannondale tipikusan ilyen cég. Szóval megy a „melyik ujjamba harapjak” játék. Ami nálam mindenképpen tervbe volt véve, az egy tárcsafékes országúti kipróbálása volt, mely az egyik legmeghatározóbb trend a jövő évre. A szerencse most rám mosolygott, és a gyorsan kiürülő Cannondale standon ott figyelt még 3 darab az új Synapse tárcsás változatából, ráadásul az egyik pont a méretemnek tűnt. Azonnal lecsaptam rá. Pár perc múlva már gurultam is ki vele a tesztkörre.
Mi is a Synapse modell? Nos, ha lehet mondani a Specialized Roubaix Cannondale-es párja. Méghozzá méltó párja. Kifejezetten a kényelemre kihegyezett vázról és villáról van szó. Mind geometriájában, mind felépítésében a kényelem és a rezgéselnyelés volt a fő tervezési szempont. A képen is jól látható módon hajlítottak a támvillák, és a láncvillákkal együtt elvékonyodnak, hogy nagyobb függőleges rugalmasságot biztosítsanak, a gyártó terminológiájában Save Plus néven fut ez a megoldás. A nyeregcső természetesen a 27,2 mm-es szabványt követi, hiszen annak is jelentős szerepe van a rezgéselnyelésben. A váz geometriája hosszú távon is kényelmes üléspozíciót biztosít (S.E.R.G. – Synapse Endurance Race Geometry), de ne gondoljunk azért nagyon nagymamás feelingre.
A gép egyszerre sportos és kényelmes. Nem is véletlen, hogy a Párizs-Roubaix versenyen is szerepelt, ahol a hosszú kockaköves szakaszok jócskán próbára teszik a versenyző tűrőképességét. Idén Peter Sagan is egy Synapse nyergében teljesítette e versenyt, ahol a defekt ellenére is 6. helyen ért végül célba. A Synapse többféle változatban is elérhető: egyszerűbb karbon, nagyobb teljesítményt nyújtó High modulus karbon, valamint alu változatai léteznek különböző felszereltségi szintekben, a Claris szettől egészen a Sram Red-ig bezárólag, kielégítve a különböző igényeket, és alkalmazkodva a különböző vastagságú pénztárcákhoz.
Kicsit gyakorlatiasabb vizekre evezve: érzésre tényleg nagyon eltalálták a tervezők a kényelem és a hajtáshatékonyság egyensúlyát. Menet közben szinte úgy halad, mint egy teljesítményorientált csúcsgép, csak éppen egy óra múlva is olyan, mintha most ültünk volna fel rá, nem éreztem semmit kényelmetlen, fárasztó rezgést a recegős útfelületen, nem vagyunk sehol sem elzsibbadva. Kisimítja az utat. Tökéletes hosszú edzésekre, akár rossz minőségű utakon. Mintha csak Magyarországra találták volna ki! A kényelmes fogást biztosító kompakt formájú kormány a kényelmesen puha bandázzsal is a kényelem szolgálatában áll, akárcsak az alacsony profilú karbon felnik, ez utóbbi is vastagon kiveszi részét a rezgéselnyelésből.
Az általam próbált tesztgépen mechanikus tárcsafékek voltak, ilyen verzió viszont nem szerepel a jövő évi palettában ilyen vázzal és felszereltséggel kombinálva. A végleges verzión – szerencsére – hidraulikus fékek lesznek (RS-685 típusok). A mechanikus fék ugyanis bekopás nélkül (csupán az első vagy második használója lehettem a gépnek) a tartósan vizes menet alatt meglepően nagymértékben veszített fékerejéből. A mechanikus váltószett természetesen úgy tette a dolgát pöccre működve, ahogy az egy felsőkategóriás szettől elvárható volt. Egyébként az áttételskála is a kényelmes és változatos tekerésre van összeállítva, hiszen a kompakt 50-34-es első lánctányérok vannak kombinálva a 11 sebességes 11-32-es hátsó sorral, amivel így akár az Alpok meredek szerpentinjeinek is nekimehetünk. Közben pedig a az 50-11-es legnagyobb áttétel még egészen jól használható lefelékben és síkon nagyobb tempónál. E széles áttételskála miatt szükséges a hosszú kanalas váltó is.
Összefoglalva a Synapse lényegét szerintem benne találhatja meg a legtöbb amatőr bringás az ideális gépet, mellyel haladni is lehet (országúti maraton verseny például szerintem simán belefér a felhasználási körébe), de ugyanakkor hosszabb távon is kényelmes, sőt kifejezetten „kompatibilis” az itthon jellemző nem túl rózsás útviszonyokkal. A sokféle felszereltség között pedig mindenki megtalálhatja a neki megfelelő és elérhető verziót.
Az új Synapse modellcsalád a Cannondale honlapján: http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road#bikes_road_endurance-road
A Hi-Mod Ultegra Disc a honlapon: http://www.cannondale.com/nam_en/2015/bikes/road/endurance-road/synapse-carbon/synapse-hi-mod-ultegra-disc
Szöveg: gg
Fotó: gg