fbpx

Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap teszt – Az endurance országútik csúcsa

A profi országúti versenyvázak hatékonysága kombinálva a kényelemmel, vezeték nélküli elektromos váltás és tárcsafék, talán így lehetne tömören összefoglalni a Cannondale Synapse Carbon Disc Red eTap-et.

Nem mindennap tesztelhetünk mi sem ilyen kategóriájú országútit, ráadásul a világ egyik legjobb gyártójától, én is azonnal izgatott lettem, amikor felhívtak, hogy a Synapse-et “kell” tesztelnem. Itt fontos megjegyeznem, hogy idén tavasztól új forgalmazóhoz került hazánkban a Cannondale, aki az eddiginél jóval nagyobb kínálatot tart raktáron, tehát ha bármelyik modell megtetszik a legendás amerikai márkától akkor nagy eséllyel gyorsan beszerezhetitek.

A Synapse a Cannondale úgynevezett “endurance” modellje, amit többféleképpen fordítanak magyarra, hívják komfort vagy túra országútinak, bár az utóbbi megnevezés már nálam kicsit sértő a tesztelt típusra. Én inkább úgy nevezném ezt a kategóriát, hogy azok számára készült országúti kerékpártípus, akik nem akarnak a profik által használt kényelmetlen üléspozícióban tekerni. És valljuk be őszintén, a hobbi országútisok 90% fölötti aránya ide tartozik, kevesen rendelkeznek olyan tulajdonsággal, mint egy profi versenyző, aki rengeteget edzi, nyújtja a törzsizmait, hogy több órán keresztül bírja az alacsony kormánypozíciót. Viccesen tud kinézni, amikor valaki egy komplett tornyot épít távtartókból a stucni alá egy versenyvázon… na pont nekik találták ki az endurance kategóriát.

Az endurance kategória ismertetése után nézzük, hogy mitől is olyan jó az új Synapse. A Cannondale mindig is arról volt híres, hogy hihetetlenül jó vázakat tud tervezni, ez a Synapse-nél sincs másképp, az új modellnél a gyártó bevetette a BallisTec Carbon technológiát, melynek köszönhetően a váz egyszerre merev és rugalmas, pontosabban csak ott merev, ahol hajtáshatékonyság szempontjából merevnek kell lennie és a váz többi része pedig a kényelmet szolgálja. Sokan nem tudják, de a kényelemnek kulcsfontosságú szerepe van a hosszútávú teljesítmény fenntartásában, hiszen ha pl folyamatos rázkódás ér minket az út felől akkor sokkal gyorsabban elfáradunk.

A Synapse vázban és villában a Cannondale SAVE technológiája is dolgozik, ami azt jelenti, hogy mikro-rugózásra képes a hátsóháromszög és az első villa egyaránt, melyek képesek elnyelni a rázkódásokat bizonyos mértékben. A nyeregcsőben is megtalálható az amerikai gyártó ezen technológiája, egyrészt az integrált nyeregcsőbilincs alacsonyabb fogja a nyeregcsövet, mely így nagyobb mértékben képes rugózni, másrészt a cső kialakítása is olyan, hogy az átlagnál nagyobb mértékben képes előre-hátra mozogni.

Az aszimmetrikus hátsóháromszög a hajtásmerevségre van jótékony hatással, mindamellett lehetővé teszi nagyobb méretű külsők használatát is, az új Synapse 32 mm széles gumikkal is kompatibilis. Tárcsafékes váz lévén elöl és hátul is átmenőtengelyeket találunk, ami nem csak a fékhatásban játszik fontos szerepet, hanem nagyobb kanyarstabilitást eredményez a jobb kerék-váz kapcsolat miatt. A váz tömege is igencsak megfogyatkozott, a Synapse mindössze 950 grammot nyom a mérlegen, ami ebben a kategóriában kifejezetten jónak mondható. Egy dolgot még fontos megemlítenem a vázzal kapcsolatban, a Cannondale annyira odafigyelt a tevezéskor, hogy különböző méreteknél különböző villanyak átmérőket és előrenyúlást használ, ezáltal mindenki ugyanolyan tulajdonságokkal rendelkező vázat kap mérettől függetlenül.

Jelen modellnél a váltást és a fékezést teljes egészében a Sram vezeték nélküli elektromos csúcs országúti szettjére, a Red eTap HRD-re bízta a Cannondale, melyben elöl-hátul hidraulikus tárcsafékek felelősek azért, hogy minden körülmény között meg tudjunk állni. A hajtás elemei is az amerikai márkától érkeznek, a BB30-as, kompakt (50/34) kiosztású Quarq Prime hajtómű különlegessége, hogy könnyedén át lehet alakítani wattmérőssé. Azért, hogy a legmeredekebb hegyeket is le tudjuk győzni 11-32-es sort választott a Cannondale a Synapse-re hozzáillő PC1170 lánccal.

A kerekek kicsit “egyszerűbb” típusok, Fulcrum Racing 500-as kerekeken gurulhatunk, melyeken az extra tapadásért és a további kényelemért Vittoria Rubino Pro gumik feszülnek 28 mm-es szélességben. Kiegészítőkből a Cannondale saját márkás darabjait találhatjuk a Synapse-en, a már említett 25,4 mm átmérőjű SAVE nyeregcső mellett a Fabric Scoop Shallow Race titán sínes nyereg teszi komfortossá a bringázásainkat. A kormány és a kormányszár pedig Cannondale C1 Ultralight névre hallgatnak és valóban minőségi darabok, a stucni további különlegessége, hogy integrált garmin konzolt találunk az előlapba beépítve.

Teszt
Első találkozásom a Synapse-szel kicsit meglepőre sikeredett, egy visszafogott színvilágú kerékpárt vártam, a tesztelt modell pedig csak úgy világított a napfényben. Igazi feltűnő festést kapott, hívhatjuk fluo/neon sárgának vagy zöldnek, mindenesetre mindenki azonnal észre fogja venni alattunk a bringát és a forgalomban az autósok is garantáltan látni fognak.

A beállítás előtt még gyorsan csináltam egy képet róla a gáton (igen, nem ilyen toronnyal használtam) és elkezdtem a Synapse személyre szabását. A rejtett “nyeregcsőbilincs” csavarja jó szögben van, könnyen hozzáférhető, nem kell vele szenvedni, mint egyes gyártóknál. A villanyak hosszú gyárilag, mindenki beállíthatja a magának megfelelő magasságot, én mondjuk koppra letettem és még lejebb raktam volna, ha tudom, bár az átlagnál jóval alacsonyabb kormánypocíciót használok országútikon.

A Red eTap-pel már volt tapasztalatom tavalyról, így nem okozott meglepetést a működése, viszont a tesztbringán nem volt beállítva (vagy szállítás közben elállítódott), ezért a feladat még rám várt. Nem volt túl bonyolult, kb 1 perc alatt bringázás közben belőttem a hátsóváltót, az elsőt meg maximum kétszerennyi idő alatt az állványon. Ja és a működése, mivel oldalanként csak egy gomb van rajta, a jobb karon található gomb megnyomásával a hátsóváltó a kisebb lánckerék irányába vált, a bal oldalival pedig a nagyobb irányába. Elöl úgy válthatunk vele fel és le is, hogy egyszerre megnyomjuk mindkét oldalon a gombot, abszolút nem bonyolult.

A teszt első pár kilométere után már éreztem, hogy nem egy hétköznapi országútiról van szó, az irányítása hihetetlen, nem tudom, hogy csinálták meg ilyenre a Cannondale-nél, de nagyon szépen kanyarodik. Kis és nagy sebességénél egyaránt könnyen tartja az ívet, nem kell korrigálni, ráadásul a cipőm orrával sem tudtam semmilyen pozícióban belerúgni az elsőkerékbe, ami azért elég ritka. Valamit a fejcsőszöggel és a villa előrenyúlásával játszott a gyártó, amit kiállva éreztem is az elején, amíg kb 100 méter után meg nem szoktam. De a lényeg, hogy az általam próbáltak közül, kanyarban az egyik legjobban viselkedő országúti a Synapse.


A gyorsíthatóság terén sem lehet rá panasz, odaléptem neki és ment, ami azért nagy szó, mert maga a váz nagyon kényelmes (úgy könnyű kényelmes vázat építeni, hogy közben hajtás közben hajlik, mint a kolbász, de a Synapse nem ilyen). Annyira kényelmes, hogy aki eddig egy nem túl komfortos vázat hajtott, az azt hiheti, hogy defektet kapott, a SAVE technológia teljes egészében működik, imádtam. Nem véletlenül használják a profik a kockaköves versenyeken (persze alacsony kormánycsapággyal és -17 fokos stucnival). A 28-as gumik nagyon jól tapadnak és amellett a kényelmet is tovább fokozzák, nem bírtam ki, hogy ne próbáljam ki a Synapse-et földúton is (a képeken látszik), bár nem gravel bringáról van szó, de egész jól viselkedett “terepen” is.

A váltók tették a dolgukat, nem nagyon lehet róluk mit mesélni, megnyomtam a gombot és váltottak. A rendszer maga ezzel az egy-egy gombbal nagyon egyszerű, még az is tudja használni, akit eddig összezavart a mechanikus fékváltókarok működése, meg merem kockáztatni, hogy már egy csimpánz is simán kezelné. A tárcsafékek országúti létükre nagyon jól fogtak, eddig a konkurencia volt számomra az etalon, de az most tényleg egy jól sikerült fék lett, még hosszú fékezés után sem súrol bele a tárcsa a fékpofákba.

Kinek ajánlanám ezt a bringát? Elsősorban azoknak, akik egy minden elemében profi, de kényelmes országútit szeretnének venni, amit akár a kátyús, néhol földes hazai utakon is bátran használhatnak, vagy akár az Alpok lejtőin is nagy sebességgel teljes biztonságban száguldozhatnak a nyergében. Az ára a tesztelt típusnak elég magas, de jó hír, hogy ugyanerre a vázra szerelt mechanikus szettes változatok már kb. félárban is kaphatóak, amik a hazai pénztárcáknak már sokkal szimpatikusabbak.

További információk a gyártó honlapján.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo