fbpx

Cannondale RZ 120 XLR 1 kerékpárteszt: unaloműző…

Ha egy mtb-t választhatnának milyen lenne az?  Alapvető követelmény, hogy tetszetős legyen. Az esztétikum egyrészt szubjektív, másrészt nem javítja a bringa menettulajdonságait, de nyilván nagyobb kedvvel ülünk fel egy olyan gépre, ami igényes és szép. Ha nem kizárólag versenyzésre kívánjuk használni, jól jön a kényelem is, ilyen szempontból nyerő egy fully váz. Igen ám, de minél gyorsabban fel is szeretnék jutni kedvenc emelkedőinken, esetleg pár maratonon is rajthoz állnánk, összességében jó lenne, ha könnyű lenne. Ha technikázni támad kedvünk, vagy kicsit keményebb terepre érünk, ne a bringa jelentse a határt. Végül, de nem utolsó sorban élmény legyen a használata.

Valahogy így körvonalazódik bennem a 120mm-t mozgó „könnyű all-mountain”  kategória lényege. Vajon megfelel ezeknek a követelményeknek a Cannondale RZ, a manapság nem túl divatos 26”-os kerékmérettel is?

Cannondale RZ 120

Cannondale RZ 120

Az amerikai gyártó mindig is az innovatív technológiájáról, jövőbe mutató fejlesztéseiről volt híres. Az új technika kipróbálásra a legjobb lehetőségek versenykörülmények között adódnak, ezért nem véletlen, hogy a Cannondale – mtb fronton – gyári csapattal van jelen a világkupákon. A német fenegyerek Manuel Fumic és a londoni olimpia bronzérmese, az olasz Marco Fontana segítségével zajlik a kerékpárok tökéletesítése.

felfelé is hatékony

felfelé is hatékony

Az RZ 120 a palettán a versenyzésre optimalizált, egyedi, forgáspont nélküli kialakítással rendelkező fully – a Scalpel- és az „Overmountain” gépek (Jekyll, Claymore) között helyezkedik el. Az RZ 120 tehát egy igazi mindenes. Nem kell megijednünk, ha keményebb lejtők szerepelnek terveink között, de a meredek emelkedőkön is könnyedén feljuthatunk vele.

Kúpos Lefty-tengely

Kúpos Lefty-tengely

A tesztelt példányra fordítva a szót, rögtön szembetűnő, a csúcsmodell igazán menő fekete-fehér-piros színösszeállítása.  Nem az a klasszikus szépség, mint a szintén Michi Knopf boltjában tesztelt Kuota országúti, de egyszerűen nem tudja róla levenni az ember a szemét. Már távolról nézve is megjött a kedvem a kipróbálásához, de közelebbről megtekintve szembesültem csak bizonyos csemegékkel.

A Cannondale RZ 120 felfüggesztés

A Cannondale RZ 120 felfüggesztés

A váz alumíniumból készült, Smartforming eljárással. Ez a Cannondale által tökélyre fejlesztett hydroforming eljárások kombinációja, aminek segítségével minden cső formája és átmérője a terhelésnek megfelelően alakítható. Jól látható az alkalmazása az aszimmetrikus láncvilláknál, illetve hallható a csöveket megkocogtatva. Kiemelkedő a hegesztési varratok eldolgozása és a fényezés minősége is. A váz Cannondale hagyományokhoz híven BB30 középcsapágyat fogad, valamint 1,5” átmérőjű fejcsővel rendelkezik. Működési elvet tekintve négyforgáspontos, nem Horst Linkes rendszerrel van dolgunk. A forgáspontok csavarjait, sőt még a váltópapucsot is a váz színével harmonizálóan pirosra anodizáltak, tökéletessé téve a színkombinációt.

Forgáspontok no1.

Forgáspontok no1.

A geometriát nézve látható, hogy nem egy hagyományos cross country versenyváz (fejcsőszög 71° nyeregvázcső szög 73°), hanem a laposabb, 69°-os fejcsőszöggel a jó lejtőzési képességekre is hangsúlyt fektettek a tervezők.  Az általam próbált M-es méret hosszra nekem pont ideális volt, vízszintes felsőcső hosszt tekintve majdnem megegyezik a kifejezetten kompetitív felhasználásra szánt Scalpellel és a merev Flashsel. Egyedüli kifogásolnivalóm a vázzal kapcsolatban a bowdenek elvezetése, főként esztétikai szempontból.

Forgáspontok no2.

Forgáspontok no2.

Ha valamit ki kell emelnem az alkatrészek közül, akkor az az új, 2013-as Lefty villa. A Cannondale tovább tökéletesítette az eddig is remek teleszkópjait. Az XLR 120 nevéhez méltóan, duplavállas, egy lábas alumínium kialakítással rendelkezik, 120 mm rugóúttal. A 1,5”-es nyakcső és a vastag tengelyes (15mm kúpos) egyedi kerékrögzítés megfelelő merevséget nyújt a használat során, annak ellenére, hogy a villa tömege mindössze 1400 gramm körül mozog. 2013-ra az amerikai gyártó kicsit átdolgozta a tűgörgős csapágyazást és a becsúszókat, valamint egy plusz porvédő szimering gátolja meg a kosz villába jutását.

Forgáspontok no3.

Forgáspontok no3.

Összességében így már nincs szükség az eddig megszokott gumiharmonika külső borításra, ami a korábbi Leftyk védjegyévé vált, elég egy – a motorozás világából átvett – műanyag védőelem. Gramm-mániások utóbbit akár el is hagyhatják, láttam már erre példát. A csillapítóegység a Rock Shoxszal együtt kifejlesztett Solo Air rendszerű, az XLR hidraulikus, X Loc karral blokkolható. Aki RZ 120 vásárlásán gondolkodik szerintem mindenképp érdemes ilyen villával szerelt változatot választania, egyrészt a legjobban mozgó teleszkóp amivel valaha találkoztam, másrészt az alacsonyabb árfekvésű modellek 9 mm-es gyorszáras kerékrögzítésű villákat kaptak, ami köztudottan nem a legmerevebb kerék-villa kapcsolatot biztosítja. Az RZ 120 váz szerintem a 120-as Leftyvel válik teljes egésszé.

A Lefty merev egység

A Lefty merev egység

Csúcsmodellről lévén szó a felszereltség kompromisszumoktól mentes. Az összes alkatrész Sram eredetű, a kerékpár (a pedálon kívül) Shimano cuccoktól mentes. A váltást egy 10 sebességes, X0 váltókarokból, első váltóból, sorból, valamint XX hátsó váltóból álló szett végzi. A működésre semmi panasz nem lehet, tökéletesen pontos, halk, a karok könnyen mozognak és jól kézre esnek. Nálam piros pont jár a trigger váltókarokért is, jobban kedvelem mint az amerikai gyártó védjegyévé vált markolatváltót.

A funkcióhoz tökéletes áttételek

A funkcióhoz tökéletes áttételek

A könnyített, KMC X10SL lánc se lóg ki a rendszerből. A hajtómű egy 2 tányéros, karbon darab, 24 – 38-as lánctányérokkal. A célközönségnek ez az áttételtartomány, a 11-36-os fogsorral szerintem telitalálat, nincsenek nagy átfedések a fokozatok között. Ha valaki erős, és komolyabban tervez maratonokon versenyezni a bringával könnyedén lecserélheti a standard lyukkörrel (104/64mm) rendelkező tányérokat. Apró figyelmesség, de nagyon hasznos a használat során a minimalista rockring, ami a lánc leesését hivatott megelőzni.

Rock Shox Monarch tag

Rock Shox Monarch tag

A Sun Ringlé Black Flag Pro kerekek is jól passzolnak a bringához, viszonylag könnyűek, de van bennük tartalék a durvább szakaszokra is. Ipari csapágyas agyak, kerekenként 24 db húzott küllő és tubeless ready felnik, itt sem a spórolás volt a fő szempont. Nem mellesleg, dizájnban is tökéletesen passzolnak a vázszetthez. A gumik tubeless ready Schwalbe Racing Ralphok, 2,25”-es méretben. Én igazán kedvelem ezt a típust, ilyet használok magam is, könnyűek, kiszámíthatóan csúsznak meg, ha a határon bringázik velük az ember. A fékek Avid Elixir 9 típusúak, ez a sokak által használt Elixir CR utódjának tekinthető. A fékkarok karbonból készültek, szerszám nélkül állítható a fékkartávolság a kormánytól.  A 180/160mm-es tárcsákkal jó kombinációt nyújt, remekül adagolható és elegendő a fékerő is.

Igényes kis csemegék, mint például a nyeregcső bilincs

Igényes kis csemegék, mint például a nyeregcső bilincs

A kiegészítőket tekintve mindenről elmondható, hogy igényes, a felhasználási területet tekintve jól megválasztott darab. Ilyen a karbon Fi’zi:k nyeregcső, amin egy porvédő gátolja meg a kosz nyeregvázcsőbe jutását, a Tundra 2 nyereg, amit mtb versenyzők is szívesen használnak. A Cannondale stucni a Lefty „tartozéka”. A Truvativ kormány hajlítása tökéletes, viszont a 700 mm-es szélességet én már kicsit soknak érzem egy 26”-os bringára, ami nem kifejezetten gravity célokra van kihegyezve.

Menet közben

Sárférőhely

Sárférőhely

Ami elsőre feltűnt, hogy mennyire szépen mozog a villa. Nagyon finoman indul meg, alapvetően lineárisan mozog, majd az útja végéhez közeledve szépen keményedik fel. A váz rugózása se vall szégyent, hasonló karakterisztika jellemző arra is. Megvan az összhang az első és a hátsó teleszkópok között, ami egy fully szempontjából kardinális kérdésnek számít.  Lefele gyakorlatilag csak a felhasználón múlik, meddig megy el a határok feszegetését illetően. A kerékpár nagyon jól irányítható és nem kell gondolkodni azon, hogyan kerüljük ki az utunkat keresztező köveket és gyökereket, azokat megoldja a fully váz és a szuper villa.

A tesztelés egy avarral gazdagon borított terepen zajlott, amitől én mindig tartok, ugyanis nem látni mi van alatta, mi az, ami esetleg megvezetheti, vagy amin megcsúszhat a kerék. Az RZ 120 nyergében ezek a félelmeim teljesen alaptalannak bizonyultak, és pár perc után magabiztosan és komoly tempóban zúzhattam át a falevelekkel borított szakaszokon. A rugóút, a kiváló mozgás miatt, talán még többnek is érződik, hatalmas élmény vele a lejtőzés. Mivel a váz nem Horst Linkes felmerülhetne a fékfüggetlenség problémája, de ez a próba során nem érződött. Amik a lejtőkön a határt jelenthetik, azok az amúgy kiváló Racing Ralph gumik, ugyanis ezek inkább cross country versenyzésre lettek kitalálva, és nem a fizika törvényeinek átírására olyan helyeken, ahol mások freeride és downhill gépekkel mennek.

Kényelmes és színharmóniát adó Fizik nyereg

Kényelmes és színharmóniát adó Fizik nyereg

Ezek a gumik és az egész bringa viszont kiemelkedően jól teljesítenek mászáskor, főként annak tudatában, hogy egy 120 mm-t mozgó össztelóssal van dolgunk. A komplett gép tömege csak kicsivel több, mint 11 kg, ami középkategóriás merev bringákkal van egy szinten. A könnyű kerekek jól gyorsíthatóak, zárt taggal minimális a bemozgás, bár azt hozzá kell tenni, hogy ~ 65 kg vagyok, súlyosabb emberek alatt ennek a mértéke valószínűleg nő. A viszonylag hosszú felsőcső és a kiváló áttételezés miatt meredek emelkedőkön is jól vizsgázott, köves és gyökeres részeken a fully felépítés még előnyösnek is mondható egy hagyományos hardtaillel szemben.

Milyen lenne a... Cannondale RZ 120

Milyen lenne a… Cannondale RZ 120

Ami még nagyon tetszett, hogy nagyon agilis, kezes a bringa, szűk kanyarokban is jól manőverezhető. Itt jegyezném meg azt, hogy a manapság divatos 29”-es gépek szerintem kicsit más élményét nyújtanak. Alapvetően magasságom miatt (174cm) jobban érzem magam egy 26”-oson, de ültem már számomra tökéletes geometriájú nagykerekűn is.  Pár kivételtől eltekintve, viszont sokszor az volt az érzésem, hogy nekem nincs szükségem a „mindenható” tapadásra, a bolondbiztos kanyarstabilitásra. Jobban élvezem a kis kerék játékosságát, könnyebb kezelhetőségét, jobb gyorsíthatóságát. Félreértés ne essék, nem vitatom a 29”-es bringák előnyeit, azok tények, de ha az élmény faktort nézzük talán pont egy ilyen 26”-es 120-at mozgó fully az optimális választás.

Cannondale RZ 120 pilótafülke

Cannondale RZ 120 pilótafülke

Kinek ajánlanám? Leginkább azoknak, akik magukra ismertek a bevezetőben, akik szeretnek montizni. Akik egy szép, megbízható és innovatív bringa tulajdonosai szeretnének lenni, élvezni a bringázás minden percét, legyen szó egy alpesi túráról, a kedvenc single track ösvényekről, vagy a hétvégi maratonokról. Nem egy versenyzésre kihegyezett célgép, de a maratonokon kiváló eredmények érhetőek el vele, ha gazdája is megfelelően felkészül.

Fejlesztési lehetőség? Egy csúcs Cannondale esetében szerintem erről nem is érdemes szót ejteni, a bringa így jó, ahogy van. Személyre szabhatóságot talán megemlíthetünk, ebben biztosan segítenek a  korábbi cikkünkben bemutatott Radwelt Michi Knopf kerékpárboltban.

Infobox:

Gyártó: Cannondale Bicycle Corporation – Bedford,USA
Forgalmazó: Radwelt Michi Knopf -Mattersburg, Ausztria, további információk a www.radwelt.co.at weboldalon és a Facebook page-en
Vázgarancia: Élettartam garancia
Vázméretek: S, M (tesztelt), L, XL
Ajánlott fogyasztói ár: 3699 €
Specifikáció:

Váz: RZ One Twenty 120mm, Smartformed Alloy, BB30, 1,5” Si fejcso
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT3
Villa: Cannondale Lefty XLR 120
Hátsó váltó: Sram XX hosszú kanalas 10 sebesség
Elso váltó: Sram X0 34.9 felso bilincses
Váltókar: Sram X0 trigger
Fogaskeréksor: Sram PG 1070 11-36
Hajtókar: Sram S2210 karbon, alu spider, rockring, 24-38 fogszám
Középcsapágy: Sram BB30
Fékek: Avid Elixir 9 karbon 180/160 mm
Kerékszett: Sun Ringlé Black Flag Pro Lefty, 24 küllos
Gumik: Schwalbe Racing Ralph 2.25”, tubeless ready
Kormánycsapágy: Cannondale Headshok Si
Kormányszár: Cannondale OPI állítható +6 fok, 31,8 mm
Kormány: Truvativ Noir T30 Rizer 700 x 25 mm
Markolat: Cannondale bilincses
Nyereg: Fi’zi:k Tundra 2 KM
Nyeregcso: Fi’zi:k Cyrano karbon 31,6 x 400mm
Tömeg: 11,09 kg (pedál nélkül)

Geometria:

Geometria táblázat

Geometria táblázat

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo