A Bulls az egyik leginnovatívabb márka a kerékpáriparban, különösképpen a dinamikusan fejlődő E-bike-ok világában. Az idei Eurobike kiállításon bemutatott fejlesztéseik utat mutatnak a kerékpározás jövőjébe: nemsokára az elektromos hajtásrásegítés és az intelligens vezérlés már a bicajok alapértelmezett tulajdonsága lesz, ezekkel felvértezve pedig meghatározó szerepet tölt be a mindennapos közlekedés és az aktív életmód terén. Lássuk hát a jövőt!
Egy-egy sikeres technológiaáttörés idővel alapértelmezetté válik, nélküle már el sem tudjuk képzelni az életet. Ha a kerékpártechnikát nézzük, ez történt a fékváltókar, a karbonszerkezetek és például a felfüggesztésrendszerek esetében, manapság pedig hasonló folyamatnak lehetünk tanúi a tárcsafékek, az elektromos váltásvezérlés, az “intelligens” kerékpár és az alkatrész-integráció terén. Ha a fenti sorrendet követjük, a Shimano, a Trek és a RockShox egykori merész fejlesztései hiányában még évekig kellett volna az alsócsövön váltva, 10 kilós kerékpárokkal rázatni vesénket a buckás utakon. Szerencsére a fejlesztőkapacitást nem kímélve belevágtak, és nevük mindörökké összeforr eme technológiákkal.
A Bulls márkanevet a nagyközönség döntően Karl Platt 2007-ben kezdődött páratlan XC és maraton sikersorozatához köti, mindazonáltal az ipar a német céget döntően az innováció motorjaként emlegeti. A “motor” szót akár a szó szoros értelmében is vehetjük, hiszen a Bulls az új irányt mutató pedelec-fejlesztéseivel emelkedik ki a gyártók sűrű mezőnyéből. A konkurensekkel ellentétben nem kizárólag trendeket követ, nem a gyártásköltségek csökkentését célozza meg, hanem párhuzamosan többféle E-motort alkalmazva próbálja továbbgondolni a pedelec típusú kerékpárok jövőjét. Ahogy mottójuk szól:
“Változások nélkül nincs innováció, kreativitás vagy motiváció a fejlesztésre. A folyamat elindítói lehetőséget kapnak az elkerülhetetlen változások irányítására, a jövő technológiáinak kialakítására.”
A Bulls ezt utat járja. A kevésbé ismert, innovatív motorgyártók termékeit is előszeretettel alkalmazza, a piacvezető márkák egységeit pedig újszerű módon helyezi el, ezzel tovább csiszolva a kurrens rendszerek funkcionalitását és megjelenését. Igaz ez mind a városi közlekedésre tervezett city, mind a túrázásra való trekking, mind a sportolásra, kikapcsolódásra szánt MTB „örömkerékpárok” esetében. Az évek során felépített Bulls E-bike paletta már-már egy armada méretével vetekszik.
Újdonság, hogy 2017-ben minden Bosch-motoros Bulls MTB – köztük a képen látható új Six 50+ ES 2 – motoregysége 45 fokban elfordított, az alulra szerelt „skidplattel” a németek megoldották felverődő kövek és akadályokkal szembeni védelmet, az akkut pedig egy innovatív vázcsőmegoldással „félintegrálttá” tették. A motor minden modell esetében az erősebb Bosch Performance CX típus, izmos 75 Nm nyomatékkal. A Six 50+ 650b „plusz” kerékméretet alkalmaz, számos felszereltségi szinten kapható. Variánsa a Twenty 9, amely 29″-os kerékméretben kínál közel azonos technikai megoldásokat.
Az elfordított Bosch motoros Bulls E-Bike vonal elérhető kizárólag első felfüggesztéssel (itt a modellnévből „hiányzik” az FS utótag), fatbike formában, illetve SIX50 „street” változatban. Ez utóbbi, illetve a gyermekeknek tervezett 24″-os kerékméretű merevfarú monti mindenképpen új irányt mutat az E-bike-ok fejlődésében.
Az idén bemutatkozó Bulls Black Adder CX a nemzetközi MTB XC versenyeken rendkívül sikeresen szereplő Black Adder Team E SL+ alapjaira épül. A középrészt természetesen a motor számára a fejlesztők átdolgozták, de az akkuintegrációt már nem erőltették, így a versenyeken már bizonyított geometriát, irányítást és versenyképes tömeget élvezhetünk elfordított Bosch Performance CX rásegítéssel. Ez még Karl Platt négyfejű combizmán is simán túltesz!
Ha teljes integrációt szeretnénk, ma a Brose-motoros Bulls modellek jelentik a legjobb választást. Ilyenből másfél tucatnyi szerepel a lehengerlő 2017-es Bulls kínálatban, trekking és össztelós vagy merevfarú MTB változatban egyaránt. A német fejlesztésű és gyártású Brose egység alkalmazása számos előnnyel kecsegtet: az akku alsócsőbe integrált, nagyobb kapacitással rendelkezik, a motor az egyik legerősebb (maximális nyomatéka 90Nm!) és a legcsendesebb a piacon, elöl pedig lehetőség nyílik áttételváltásra.
[divider scroll_text=””]
A Brose-motoros 2017-es Bulls kínálat az E-Stream elnevezést kapta. Az „FS” (Full Suspension) utótagúak az össztelósok, a sorozat egyaránt kínál 650b és 29″-os kerékméretet, az „EVO45″ pedig akár 45km/h-ig rásegít. Meglepő lenne, ha az E-bike-ok nem az integrált akkuk irányába fejlődnének, a Bulls Brose-modellek a jövő felé mutatnak. Nem mellesleg az E-Stream montik alig drágábbak, mint a hasonló felszereltségű Bulls Bosch-motoros modellek!
Érdemes megemlíteni, hogy a Bulls ezen felül még Suntour motorrendszert is kínál (E-Stream Duro), illetve 2017 újdonságként a Shimano Steps E8000 is megjelenik a rendkívül széles pedelec palettán. A Bulls E-Core látható volt az Eurobike standon is, Di2 elektronikus vezérléssel lesz elérhető, illetve 1×11 fokozatú meghajtást kap. 650b és 29″-os kerékmérettel, illetve E-Core Street néven trekking kerékpárok formájában is szerepel a 2017-es Bulls kínálatban. Természetesen az akku szolgáltatja a Di2-hoz szükséges energiát, a kerékpáron minden integrált, ahogy azt egy csúcsszintű rendszertől elvárható. Igen, ilyenek lesznek a jövő kerékpárjai!
Az intelligens integrációra további példa az idén bemutatkozott, választhatóan Brose vagy Bosch motorral rendelkező, kifinomultan elegáns formatervű Sturmvogel EVO és Sturmvogel E városi E-bike. Jövőre a gépjárműveket megszégyenítő fejlett világításrendszerrel, GPS-sel, teljes integrációval és még „nyomkövető” funkcióval is ellátják. Ideális azok számára, akik a városi közlekedést nem a szokványos trekking kerékpárok formájában képzelik el, továbbá vonzó számukra az „okostelefonnal” vezérelt kerékpár-koncepció.
A Bulls Lavida trekking és city modellek talán még a Brose-nál is érdekesebb Alber motort alkalmazzák. Ez a visszatöltésre is képes motor különösen a mindennapos kerékpár közlekedésre, valamint a túrázásra tervezett pedelec típusokhoz ideális. A teljesen hangtalan motor a lejtőkön generatív üzemmódba kapcsolható, így megakadályozza, hogy a kerékpár a beállítható sebesség fölé gyorsuljon. E közben pedig a motorfék segítségével megindul az energia visszatöltése, ami akár 20%-kal is növelheti a hatótávot.
A Bulls Lacuba és Lacuba EVO modellek az E-Stream MTB modelleknél már ismertetett Brose motort alkalmazzák, az akku teljesen vázba integrált, onnan egyszerűen kivehető, 650W/h teljesítményével akár 160 km hatótávot tesz lehetővé. A motor egyes Lacuba modellek esetében pedig akár 45 km/h-ig is rásegít.
Mint ahogy az Eurobike kiállításon látható volt, a Bulls E-bike paletta nemcsak lehengerlően széles, hanem számos új irányt mutató modellt tartalmaz. A német gyártó a magas minőségi színvonal és az MTB versenysportban elért rendkívüli eredmények mellett az innovatív megközelítésével is kitűnik a kerékpárgyártók sorából.
Az említett Bulls modelleket az Annyira Más Bringaboltokban találod meg! Jó hír még, hogy náluk kipróbálásra is lehetőség nyílik!