fbpx

Bottecchia T1 Tourmalet kerékpárteszt: a sárga villám

Igazi nagyágyú, a Bottecchia T1 Tourmalet tesztje következik, ez a prémium országúti kerékpár az amatőröktől a profi versenyzőkig sok mindenkinek jó lehet. Aero vázkialakítás, komoly felszereltség és tömény történelem jellemzi a 90 éves jubileumi modellt.

Amatőr bringás + Tourmalet T1 = örök vidámság

Amatőr bringás + Tourmalet T1 = örök vidámság

Nem véletlen a sárga festés és a 90-es jelzés sem a Tourmalet T1 vázán. 1925-ben, pont 90 éve nyerte meg Ottavio Bottecchia a Tour de France kerékpárversenyt, és ennek állít emléket most a gyár, mely egyébként 1926-óta készít kerékpárokat!

Bottecchia Tourmalet T1 kerékpárteszt

Bottecchia Tourmalet T1 kerékpárteszt

A Tourmalet váza monocoque felépítésű, és UD karbon alapanyagú. A csövek profilja a légellenállás csökkentését hivatott elősegíteni, éppen ezért mindent ennek ennek rendeltek alá. A villa szárai, az alsócső, és a nyeregvázcső is aerodinamikus formájú, az üléscső pedig szintén ehhez igazodik.

Tapered fejcső, rejtett bovdenezés.

Tapered fejcső, rejtett bovdenezés.

Fejcsöve tapered, középrésze Press-Fit 86 rendszerű. Ezek is mind az oldalirányú merevség növelését és a súly redukálását segítik elő. Természetesen belső kábelvezetéssel készül, de ez mára mondjuk úgy hogy ebben a kategóriában már sztenderdnek mondható. És persze jót tesz a kinézetnek, bár nehezíti a szerelők munkáját. Éppen ezért a monoblokknál kialakítottak egy kivehető „ablakot”, ami nagyban megkönnyíti a kábelezést ha mondjuk elektromos váltórendszerrel akarod megrendelni.

Letisztult, és aero

Letisztult és aero

Nagyon profi megoldás a rejtett nyeregcsőbilincs, ami nem csak szép és könnyű hanem aerodinamikai szempontból is előnyös. Sajnos jár vele némi extra macera is, mert a nyeregcső ha sokat nem mozgattad, le tud tapadni. De egy kis ütés a nyeregre, és már meg is van oldva. Ennyit simán beáldozunk érte.

Biztos merev, de hogy fékerőnek híján van az tuti

Biztos merev, de hogy fékerőnek híján van az tuti

Hátsó féke a láncvilla aljára került, ami jót tesz a légellenállásnak, de rosszat a tisztaságnak, mert mindent odaver a kerék a portól a vízig, ellenben akár 20% többlet fékerőt is hozhat a merevebb felfogatás. A váz súlya M-es méretben 1080 gramm, így nehéznek semmiképpen sem mondható főleg ha az „aeroságát” figyelembe vesszük. Szintén monocoque karbon villája 390 grammos.

Shimano Ultegra-mert jó

Shimano Ultegra-mert jó

A T1-re mechanikus Shimano Ultegra szett került, amiről tudjuk hogy „state of the art” akár működésre nézzük, akár ár/érték arányra. 2×11 sebességi fokozata bőven elegendő volt, főleg a 11-25-os sorral kombinálva. Igaz persze, nagy hegyeken nem jártunk vele, inkább rövid lószolós emelkedők voltak a tesztkörökben. A Tourmalet-t hétféle szettel kérheted a Campa Athena-tól az elektromos Ultegrán át egészen a Super Record EPS-ig, plusz kiválaszthatod hogy hagyományos esetleg kompakt hajtóművel szeretnéd használni.

Majdnem mindenhol ragaszkodtak az olasz cuccokhoz

Majdnem mindenhol ragaszkodtak az olasz cuccokhoz

A kokpit alkatrészei szintén Olaszországból érkeznek, a Deda cégtől. Stucnija Deda Zero 2-es, kormánya RHM EL.

Hazai cég a Mr.Wheel még ha sokan nem is gondolnák!

Hazai cég a Mr.Wheel még ha sokan nem is gondolnák!

A kerekek esetében van „némi” csalás, mivel a széria bringa Fulcrum Racing 4-gyel érkezne, helyette viszont sokkal komolyabb és jó 150 grammal könnyebb Mr.Wheel C510-es kerék került bele Continental Ultra Race gumikkal.

Thommey véleménye:

My name is Shody-BorShody :D

My name is Shody-BorShody 😀

Ketten is mentünk a géppel, így én a lelkes amatőr szemével néztem a bringát, Tufi pedig a komolyan sportoló kritériumai szerint vizsgálta. Volt némi előítéletem a Tourmalet T1-gyel kapcsolatban. Ugyanis a könnyű aero országútik általában kényelmetlenek, és nem szeretek velük túl sokat menni. Nekem inkább a granfondo jellegű gépek jönnek be magasabb fejcsővel, kényelmesebb üléspozícióval. Mégis az volt, hogy amikor csak lehetett ezzel mentem. Persze ehhez hozzátartozik az is hogy a horvátországi aszfalt minősége sokkal jobb mint itthon, ezért kevesebb rázkódás jut el a fenekemig, és karjaimig. Mégis a teljes országúti tesztflottából ezt vittem volna haza, ha csak egyet választhatok. Miért? Mert nagyon könnyű, baromi gyors, és ennek ellenére nem volt szenvedős az üléspozíciója. A képen látszik hogy nem raktam le a stucnit a legalsó állásba ami kemény vonalas országútisok között véteknek számít, de ebben az állásban bármeddig elmentem volna vele!

Minden pontosan kiszámolva

Minden pontosan kiszámolva

Mivel Campa fóbiás vagyok, nekem az Ultegra szett tökéletes választás, bár a Di2 verzióban kérném, akárcsak a saját bringámon. Nincsen szükségem az elektromos váltás teljesítményére, de imádom a pontosságát és gyorsaságát. A magas falú kerekek nagyon bejönnek, aero vázak nem is néznek ki jól mással, viszont a tengerparti utakon azért rendesen lökdöste a bringát a szél. Nem árt figyelni rá.

A szerelők örülni fognak neki ha elektromos szettet kell belepakolniuk.

A szerelők örülni fognak neki ha elektromos szettet kell belepakolniuk.

Amivel elégedetlen voltam, az a fékerő. Tudom hogy fog egy Ultegra, de itt valószínűleg a fékbetét anyaga és a karbon felni fékfelülete nem volt partiban egymással. Erősen markolni kellett ha hirtelen szükség volt a megállásra. Szerencsére ez pár ezer forintos kérdés, egyszer elég megtalálni melyik gyártó melyik betétje az ideális. Külön öröm, hogy a kerekek hazai termékek, ugyanis a Mr.Wheel magyar márka.

Könnyű aero karbon váz, durván szép kinézettel

Könnyű aero karbon váz, durván szép kinézettel

Tufi véleménye:

Röviden összefoglalva jók  benyomásaim a bringáról, de mélyebben nem vesézném ki, mert sajnos nekem méreten aluli volt a tesztpéldány, így csak egy rövid reggeli körre vittem ki a “hegyoldalba”. Ami egyértelmű, hogy a hajtáshatékonysága kitűnő (masszív váz plusz magasfelnis kerekek), inkább merev a bringa, mint kényelmes, de a karbon kerekekkel normális úton messze elegendő a komfort is. Nem elhanyagolandó a design, amit a legolcsóbb “alkatrész”, a betekerő tör meg kicsit, érdemes lenne hozzá ugyanolyan sárgát keresni, mint amit a bringára festettek, és akkor “szobadísz” is válhat belőle.

Bottecchia_tourmalet_t1_003

InfoBox:
Forgalmazó: Tuttobici
Elérhetőség: www.tuttobici.hu
Származási hely: Olaszország
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 44, 48, 51, 54, 57
Ajánlott fogyasztói ár: 899 990 Ft

Műszaki adatok:
Váz: monocoque karbon
Villa: monocoque karbon
Első váltó: Shimano Ultegra
Hátsó váltó: Shimano Ultegra
Váltókar: Shimano Ultegra
Fékek: Shimano Ultegra
Hajtómű: Shimano Ultegra
Középcsapágy: Shimano Ultegra
Fogaskoszorú: Shimano Ultegra 11-25T
Kerekek: Mr.Wheel C510
Külsők: Continental Ultra Race
Kormány: Deda RHM EL
Kormányszár: Deda Zero 2
Nyeregcső: T1 Tourmalet Carbon Aero
Nyereg: Bottecchia Racing Pro

bottecchia tourmalet t1 geometria

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.