fbpx

BMC roadmachine 01 kerékpárteszt: egy bringa minden útra

Ahol az új BMC roadmachine nyergében már nem élvezhetjük maximálisan a kerékpározás örömeit, azt már nem útnak hívják, hanem ösvénynek vagy trail-nek és oda már mountain bike szükségeltetik… Az egyik leguniverzálisabban használható bringát sikerült megismerni a teszt során.

BMC roadmachine 01 Di2 Ultegra kerékpárteszt

BMC roadmachine 01 Di2 Ultegra kerékpárteszt

Mindjárt szögezzük le, hogy nem egy modellről beszélünk, hanem egy teljesen új, abszolút modern felfogású koncepcióról, ami a svájci BMC válasza egy napjainkban formálódó kategóriára. Milyen az ideális kerékpár, amit mindenre tudnak használni a bringázás szerelmesei? Pár éve még legyintettünk az ilyen gépekre, hiszen a mountain bike-okat felejtsük is el, ha igazi országútis élményre vágyunk, az országútiknak és a cyclocross bringáknak pedig ugyancsak megvoltak a korlátai terepen.

bmc_roadmachine_026

A tárcsafékek és a hidraulikus szettek fejlődése azonban új távlatokat nyitottak a tervezők előtt, s mostanában formálódik az a kerékpár kategória, ami az alapvetően országúton bringázóknak, sportolóknak lehetővé teszi, hogy mindössze egyetlen minőségi bringa birtokában is rengeteg út, stílus nyíljon meg előttük. A BMC roadmachine-t nevezhetjük komfort országútinak, de annál sokkal több, nekem például a komfort országútik legrosszabb tulajdonságával nem kellett szembesülnöm, emellett viszont számos dolog nagyon tetszett…

bmc_roadmachine_002

Igen, tárcsafékes, mert igen, a tárcsafék országúton is kitágítja a bringázás határait. Igen, nekem is jobban tetszik egy klasszikus Colnago, szívesebben pihentettem rajta a tekintetem bent a lakásban is, de tény, hogy kevesebb célra tudom használni. A modern tárcsafékes országútik úgy készülnek, hogy akár 32 mm-es ballonos külsőt is használhatunk, ez pedig már lehet terepgumi is. Az agilis geometriának köszönhetően – hacsak nem köves, rázós ösvényeken használjuk – terepre is merészkedhetünk egy ilyen bringával, teljesen másfajta élményben lesz részünk, mint montival.

Pont Magyarországon nagyon is fontos a ballonos gumik alkalmazásának lehetősége, hiszen lassan már a Pilisben is bükki viszonyok uralkodnak néhány egykoron normális minőségű aszfaltcsíkon, és ha valaki nem kezeli nagyon ügyesen a bringát, a lelkét is kirázza az út, még akár 25-ös gumival is. Másrészt a tárcsafék nedves körülmények között is tökéletes fékhatásról gondoskodik. (Akiben pedig hasonlóan hatékony alternatívaként felmerül a kantifékek lehetősége, azt jobb meghagyni a hitében és nem bonyolódni vele vitába… Nekem is van kantifékes crossgépem, de nem azért mert jobb a tárcsásnál, csak azért, mert így tudom cserélgetni az országúti kerekeket a bringában.)

Ne kalandozzunk azonban messzire, térjünk vissza a roadmachine-ra. Amiben alapvetően más, mint a BMC eddigi “granfondo” komfort országútijai. Végre szakítottak a túl magas homlokcső alkalmazásával, sokkal sportosabbak így a gépek, nyoma sincs a „chopper-feeling”-nek, pedig a 72 mm-es villaszög még mindig a laposabbak közé tartozik. Gyárilag viszonylag rövid stucnikat adnak az adott méretekhez, ezzel agresszívebben irányíthatók, aminek nagyon örültem a Kitzbühel Horn szerpentinjén lefelé a hajtűkanyarokban. Ráadásul alacsonyan van a középrész is, ami még stabilabbá teszi a kanyarvételt. (Mellesleg ha beszereljük az említett 32 mm-es gumikat, akkor sem lesz túl magas a bringa.)

Általános használatra én hosszabb stucnit választanék, erre azonban a vásárláskor kell gondolni, hiszen a kormánycsapágy és a kormányszár saját fejlesztés, a kábelek szinte 100%-os elrejtésének érdekében. A bringa designjában markáns szerepet kap, hogy minél letisztultabb látványt nyújtson, szinte sehol nem látunk vezetékeket, kivéve azt a pár centis részt, ahol a kormány alól becsatlakoznak a stucniba. Összességében ez meghatározza a látványt, tényleg futurisztikus a gép, nyilván az aero formák is inkább a minél jobb kinézet miatt fontosak, mint azért a fél Wattért, amit megspórol majd a leendő tulajdonos 26 km/h sebességnél. Ebbe az összképbe illeszkedik a nyeregszár is, aminek állítócsavarját egy gumi kupak mögött találjuk, sehol egy kiálló bilincs az ülőcsövön.

A tesztpéldányt bőven ellátták hézagolókkal a stucni alatt, részemről ezeket mellőzném és a már említett hosszabb stucnival pont olyan geometriát kapnék, ami megfelelne az ízlésemnek országúton. Ebben a formában viszont a „túrázósabb” pozíciót kedvelők is szeretni fogják a roadmachine-t, uram bocsá’ terepre tévedve is új lehetőségek nyílnak meg. Most ne gondoljon senki arra, hogy kibringázik a kedvenc trail-jeire lejtőzni, de ebben a BMC-ben bőven benne van az, ami sokaknak a „terepezést” jelenti, azaz tekerni egy jót vegyesen aszfalt és dózerutakon, ismert turistaösvényeken, ahol ott díszeleg a kerékpár jelzés is. A gyárilag felszerelt 28 mm-es Conti GP4000 külsőket nem terepre tervezték, de vékonyabb gravel külsőt feltéve más karaktert kap a bringa.

bmc_roadmachine_001

A remek aszfalton viszont fantasztikus érzés volt a lejtmenet a 28 mm-es GP4000-zel, alacsonyabb nyomással elképesztően tapadt a kanyarokban. A tárcsaféknek is sikerült letesztelni a határait, a kanyarok sűrűn és hosszasan követték egymást, és rövideket, de erősen fékezve bizony sikerült megégetni kicsit a tárcsákat. A fékút viszont így rövidebb volt, mint felnifékkel, a nagyobb gumifelület pedig nem veszítette el a tapadást és a kiváló moduláció miatt jobb volt a kontroll. Az átmenőtengelyek biztosította plusz merevség szintén jó hatással volt az irányításra. A lejtmenetben állítólag látni már eltűntem a képből, de helyenként érezni lehetett az égett féktárcsa szagát… Felforrósodva be-becicergett néhol a fék, lehűlve azonban ismét helyreállt a rend, összességében gyorsabban lehetett lejönni.

bmc_roadmachine_003

Alapvetően nem beszélhetünk egy szuperkönnyű kerékpárról, de a roadmachine-t nem is a Tour de France hegyi etapjaira tervezték. Így Ultegra Di2 szettel és 3T Discus karbonkerekekkel azért semmi panaszom nem lehetett a tömegre felfelé sem a hegyen. Ami kicsit zavart emelkedőn, a már említett stucni pozíció, kiállva tekerve nem olyan, mint egy 120-130-as kormányszárral, kicsit jobban „becsuklik” a bringa, ahogy jobbra balra mozgatjuk. Ha már a felszereltségnél tartunk, azt kell mondjam – hiába van Dura Ace-es változat is, arra a célra, amire a roadmachine való – akár ez a felszereltség is lehetne a roadmachine széria teteje. Az Ultegra Di2 ugyanazt tudja, mint a 2x drágább szett, a 3T Discus 35 mm-es karbonkerekek pedig mind teljesítményükkel, mind kinézetükkel megfelelnek a legkomolyabb igényeknek is.

Nyilván azért kellenek a Dura Ace-es, drágább változatok is, hogy azok is választhassanak roadmachine-t, akiknek „a legjobb” kell, és lehet igazuk van, mert ez a BMC tényleg stílust teremt. Szerencsére kedvezőbb árú változatok is vannak a 01-es szérián (több modellváltozat) kívül, több vidám színváltozatban is. Kapható a 02 (még mindig karbonvázra épülő) széria, valamint a 03 kódjelű alumínium roadmachine bringák, természetesen mind-mind tárcsafékkel és ballonos gumik használatának lehetőségével. A roadmachnie 02-nél már nélkülöznünk kell az aero kormány-stucni kombót, de még itt is a saját kormánycsapágy „kupakot” láthatjuk a bringán, amiből többféle magasságú létezik, rendeléskor már illik ezt figyelembe venni. A karbon gépeket, különösen a letisztult 01-et gyilkosság lenne sárvédővel ellátni, de a roadmachnie 03-nál már ez a lehetőség is adott, akár egy menő sport/városi használatú bringát is építhetünk.

A konklúzióm annyi, hogy nálam benne lenne a kalapban a BMC roadmachine, ha ki kellene választanom “egyetlen” kerékpárt, ha csakis egyet birtokolhatnék. Valószínűleg erre a közel 2 millió forintos, Di2 Ultegrával, 3T karbonkerekekkel szerelt változatra fájna a fogam, de jó hír, hogy sokkal kedvezőbb árfekvésben is van roadmachine, mert teljes szériáról, nem egy modellről beszélünk. Érdemes elmenni érdeklődni a bringáról a hazai forgalmazóhoz, a Mesterbike + Coffee Project üzletbe.

Értékelés:

Erősségek: Gyengeségek:
sokoldalú magas ár
futurisztikus és letisztult design
tökéletes felszereltség
kényelmes
Ár:

***

Rendeltetésének megfelel:

*****

Váz+villa:

*****

Alkatrészek:

*****

Tömeg:

****

Infobox:

Bővebb információ a forgalmazó oldalán: www.mesterbike.hu
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: XS, S, M, L, XL, XXL (48 / 51 / 54 / 56 / 58 / 61)
Ajánlott fogyasztói ár: 1 999 900 Ft

Link a tesztelt kerékpárhoz: http://mesterbike.hu/shop/kerekpar/road/bmc-roadmachine-01-ultegra-di2-orszaguti-bmc-kerekpar-2017/

Műszaki adatok:

Váz: Roadmachine 01 – Tuned Compliance Concept
Méret: 48 / 51 / 54 / 56 / 58 / 61
Villa: Roadmachine 01 Premium Carbon, Integrated Cockpit, Disc-specific
Hajtómű: Shimano Ultegra, 50-34T
Fogaskeréksor: Shimano Ultegra, 11-32T
Lánc: Shimano Ultegra
Első váltó: Shimano Ultegra Di2
Hátsó váltó: Shimano Ultegra Di2
Fékváltókar: Shimano ST-R785 Di2, Hydraulic
Fékek: Shimano BR-RS805 / SM-RT81-SS Rotors (160/140)
Kormány: 3T Ergonova Team
Kormányszár: BMC ICS 01 – Integrált Cockpit Design
Nyeregcső: Roadmachine 01 “D” Premium Carbon, 15mm offset
Nyereg: Fizik Aliante R5, kium
Kerékagyak: 3T Discus C35 Team Stealth Carbon, Thru Axle (12mm)
Felnik: 3T Discus C35 Team Stealth Carbon
Gumik: Continental GP4000S II, 25mm

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.