Ahol az új BMC roadmachine nyergében már nem élvezhetjük maximálisan a kerékpározás örömeit, azt már nem útnak hívják, hanem ösvénynek vagy trail-nek és oda már mountain bike szükségeltetik… Az egyik leguniverzálisabban használható bringát sikerült megismerni a teszt során.
Mindjárt szögezzük le, hogy nem egy modellről beszélünk, hanem egy teljesen új, abszolút modern felfogású koncepcióról, ami a svájci BMC válasza egy napjainkban formálódó kategóriára. Milyen az ideális kerékpár, amit mindenre tudnak használni a bringázás szerelmesei? Pár éve még legyintettünk az ilyen gépekre, hiszen a mountain bike-okat felejtsük is el, ha igazi országútis élményre vágyunk, az országútiknak és a cyclocross bringáknak pedig ugyancsak megvoltak a korlátai terepen.
A tárcsafékek és a hidraulikus szettek fejlődése azonban új távlatokat nyitottak a tervezők előtt, s mostanában formálódik az a kerékpár kategória, ami az alapvetően országúton bringázóknak, sportolóknak lehetővé teszi, hogy mindössze egyetlen minőségi bringa birtokában is rengeteg út, stílus nyíljon meg előttük. A BMC roadmachine-t nevezhetjük komfort országútinak, de annál sokkal több, nekem például a komfort országútik legrosszabb tulajdonságával nem kellett szembesülnöm, emellett viszont számos dolog nagyon tetszett…
Igen, tárcsafékes, mert igen, a tárcsafék országúton is kitágítja a bringázás határait. Igen, nekem is jobban tetszik egy klasszikus Colnago, szívesebben pihentettem rajta a tekintetem bent a lakásban is, de tény, hogy kevesebb célra tudom használni. A modern tárcsafékes országútik úgy készülnek, hogy akár 32 mm-es ballonos külsőt is használhatunk, ez pedig már lehet terepgumi is. Az agilis geometriának köszönhetően – hacsak nem köves, rázós ösvényeken használjuk – terepre is merészkedhetünk egy ilyen bringával, teljesen másfajta élményben lesz részünk, mint montival.
Pont Magyarországon nagyon is fontos a ballonos gumik alkalmazásának lehetősége, hiszen lassan már a Pilisben is bükki viszonyok uralkodnak néhány egykoron normális minőségű aszfaltcsíkon, és ha valaki nem kezeli nagyon ügyesen a bringát, a lelkét is kirázza az út, még akár 25-ös gumival is. Másrészt a tárcsafék nedves körülmények között is tökéletes fékhatásról gondoskodik. (Akiben pedig hasonlóan hatékony alternatívaként felmerül a kantifékek lehetősége, azt jobb meghagyni a hitében és nem bonyolódni vele vitába… Nekem is van kantifékes crossgépem, de nem azért mert jobb a tárcsásnál, csak azért, mert így tudom cserélgetni az országúti kerekeket a bringában.)
Ne kalandozzunk azonban messzire, térjünk vissza a roadmachine-ra. Amiben alapvetően más, mint a BMC eddigi “granfondo” komfort országútijai. Végre szakítottak a túl magas homlokcső alkalmazásával, sokkal sportosabbak így a gépek, nyoma sincs a „chopper-feeling”-nek, pedig a 72 mm-es villaszög még mindig a laposabbak közé tartozik. Gyárilag viszonylag rövid stucnikat adnak az adott méretekhez, ezzel agresszívebben irányíthatók, aminek nagyon örültem a Kitzbühel Horn szerpentinjén lefelé a hajtűkanyarokban. Ráadásul alacsonyan van a középrész is, ami még stabilabbá teszi a kanyarvételt. (Mellesleg ha beszereljük az említett 32 mm-es gumikat, akkor sem lesz túl magas a bringa.)
Általános használatra én hosszabb stucnit választanék, erre azonban a vásárláskor kell gondolni, hiszen a kormánycsapágy és a kormányszár saját fejlesztés, a kábelek szinte 100%-os elrejtésének érdekében. A bringa designjában markáns szerepet kap, hogy minél letisztultabb látványt nyújtson, szinte sehol nem látunk vezetékeket, kivéve azt a pár centis részt, ahol a kormány alól becsatlakoznak a stucniba. Összességében ez meghatározza a látványt, tényleg futurisztikus a gép, nyilván az aero formák is inkább a minél jobb kinézet miatt fontosak, mint azért a fél Wattért, amit megspórol majd a leendő tulajdonos 26 km/h sebességnél. Ebbe az összképbe illeszkedik a nyeregszár is, aminek állítócsavarját egy gumi kupak mögött találjuk, sehol egy kiálló bilincs az ülőcsövön.
A tesztpéldányt bőven ellátták hézagolókkal a stucni alatt, részemről ezeket mellőzném és a már említett hosszabb stucnival pont olyan geometriát kapnék, ami megfelelne az ízlésemnek országúton. Ebben a formában viszont a „túrázósabb” pozíciót kedvelők is szeretni fogják a roadmachine-t, uram bocsá’ terepre tévedve is új lehetőségek nyílnak meg. Most ne gondoljon senki arra, hogy kibringázik a kedvenc trail-jeire lejtőzni, de ebben a BMC-ben bőven benne van az, ami sokaknak a „terepezést” jelenti, azaz tekerni egy jót vegyesen aszfalt és dózerutakon, ismert turistaösvényeken, ahol ott díszeleg a kerékpár jelzés is. A gyárilag felszerelt 28 mm-es Conti GP4000 külsőket nem terepre tervezték, de vékonyabb gravel külsőt feltéve más karaktert kap a bringa.
A remek aszfalton viszont fantasztikus érzés volt a lejtmenet a 28 mm-es GP4000-zel, alacsonyabb nyomással elképesztően tapadt a kanyarokban. A tárcsaféknek is sikerült letesztelni a határait, a kanyarok sűrűn és hosszasan követték egymást, és rövideket, de erősen fékezve bizony sikerült megégetni kicsit a tárcsákat. A fékút viszont így rövidebb volt, mint felnifékkel, a nagyobb gumifelület pedig nem veszítette el a tapadást és a kiváló moduláció miatt jobb volt a kontroll. Az átmenőtengelyek biztosította plusz merevség szintén jó hatással volt az irányításra. A lejtmenetben állítólag látni már eltűntem a képből, de helyenként érezni lehetett az égett féktárcsa szagát… Felforrósodva be-becicergett néhol a fék, lehűlve azonban ismét helyreállt a rend, összességében gyorsabban lehetett lejönni.
Alapvetően nem beszélhetünk egy szuperkönnyű kerékpárról, de a roadmachine-t nem is a Tour de France hegyi etapjaira tervezték. Így Ultegra Di2 szettel és 3T Discus karbonkerekekkel azért semmi panaszom nem lehetett a tömegre felfelé sem a hegyen. Ami kicsit zavart emelkedőn, a már említett stucni pozíció, kiállva tekerve nem olyan, mint egy 120-130-as kormányszárral, kicsit jobban „becsuklik” a bringa, ahogy jobbra balra mozgatjuk. Ha már a felszereltségnél tartunk, azt kell mondjam – hiába van Dura Ace-es változat is, arra a célra, amire a roadmachine való – akár ez a felszereltség is lehetne a roadmachine széria teteje. Az Ultegra Di2 ugyanazt tudja, mint a 2x drágább szett, a 3T Discus 35 mm-es karbonkerekek pedig mind teljesítményükkel, mind kinézetükkel megfelelnek a legkomolyabb igényeknek is.
Nyilván azért kellenek a Dura Ace-es, drágább változatok is, hogy azok is választhassanak roadmachine-t, akiknek „a legjobb” kell, és lehet igazuk van, mert ez a BMC tényleg stílust teremt. Szerencsére kedvezőbb árú változatok is vannak a 01-es szérián (több modellváltozat) kívül, több vidám színváltozatban is. Kapható a 02 (még mindig karbonvázra épülő) széria, valamint a 03 kódjelű alumínium roadmachine bringák, természetesen mind-mind tárcsafékkel és ballonos gumik használatának lehetőségével. A roadmachnie 02-nél már nélkülöznünk kell az aero kormány-stucni kombót, de még itt is a saját kormánycsapágy „kupakot” láthatjuk a bringán, amiből többféle magasságú létezik, rendeléskor már illik ezt figyelembe venni. A karbon gépeket, különösen a letisztult 01-et gyilkosság lenne sárvédővel ellátni, de a roadmachnie 03-nál már ez a lehetőség is adott, akár egy menő sport/városi használatú bringát is építhetünk.
A konklúzióm annyi, hogy nálam benne lenne a kalapban a BMC roadmachine, ha ki kellene választanom “egyetlen” kerékpárt, ha csakis egyet birtokolhatnék. Valószínűleg erre a közel 2 millió forintos, Di2 Ultegrával, 3T karbonkerekekkel szerelt változatra fájna a fogam, de jó hír, hogy sokkal kedvezőbb árfekvésben is van roadmachine, mert teljes szériáról, nem egy modellről beszélünk. Érdemes elmenni érdeklődni a bringáról a hazai forgalmazóhoz, a Mesterbike + Coffee Project üzletbe.
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
sokoldalú | magas ár |
futurisztikus és letisztult design | |
tökéletes felszereltség | |
kényelmes |
Ár: |
*** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
***** |
Alkatrészek: |
***** |
Tömeg: |
**** |
Infobox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: www.mesterbike.hu
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: XS, S, M, L, XL, XXL (48 / 51 / 54 / 56 / 58 / 61)
Ajánlott fogyasztói ár: 1 999 900 Ft
Link a tesztelt kerékpárhoz: http://mesterbike.hu/shop/kerekpar/road/bmc-roadmachine-01-ultegra-di2-orszaguti-bmc-kerekpar-2017/
Műszaki adatok:
Váz: Roadmachine 01 – Tuned Compliance Concept
Méret: 48 / 51 / 54 / 56 / 58 / 61
Villa: Roadmachine 01 Premium Carbon, Integrated Cockpit, Disc-specific
Hajtómű: Shimano Ultegra, 50-34T
Fogaskeréksor: Shimano Ultegra, 11-32T
Lánc: Shimano Ultegra
Első váltó: Shimano Ultegra Di2
Hátsó váltó: Shimano Ultegra Di2
Fékváltókar: Shimano ST-R785 Di2, Hydraulic
Fékek: Shimano BR-RS805 / SM-RT81-SS Rotors (160/140)
Kormány: 3T Ergonova Team
Kormányszár: BMC ICS 01 – Integrált Cockpit Design
Nyeregcső: Roadmachine 01 “D” Premium Carbon, 15mm offset
Nyereg: Fizik Aliante R5, kium
Kerékagyak: 3T Discus C35 Team Stealth Carbon, Thru Axle (12mm)
Felnik: 3T Discus C35 Team Stealth Carbon
Gumik: Continental GP4000S II, 25mm