Mountain bike XC és maraton kategóriákban ritkák a virtuális forgáspontú felfüggesztéssel készülő bringák, a BMC fourstroke ilyen. Lássuk milyen előnyei és hátrányai vannak egy ilyen gépnek.
Essünk túl a hátrányokon: A BMC Advanced Pivot System (AVP) felfüggesztéssel készülő karbon váz még a szénszálas anyagból készült első és hátsó háromszög ellenére sem vetekedhet a legkönnyebb fullykkal, 2,5 kg-ot nyom. Persze lehet azért könnyű versenygépet építeni erre a vázra, Julien Absalon anno vb-t nyert egy fourstroke nyergében és Rióban is ezt választotta a hatalmas kövekkel, sziklakerttel tarkított pályán. Pedig a BMC fegyvertárában ott a teamelite „Softail”, ami pár centi mozgást is enged hátul, a grammok tekintetében pedig verhetetlen.
A másik negatívum a több mint másfél millió forintos ár, de szokták mondani, hogy a minőséget meg kell fizetni. Sokszor ha egy termék minimálisan többet nyújt a konkurens termékeknél, az árcédulán arányosan ez többnek látszik. A BMC fourstroke esetében valóban olyan vázról beszélhetünk, ami a legrosszabb indulattal sem sorolható a „tizenkettő vagy egytucat” kategóriába. A himbarendszer kialakítása mögött rengeteg munkaóra van, a virtuális forgáspont pedig eleve pontosabb, precízebb csapágyazást, gyártási minőséget igényel még egy jóféle, de hagyományos, mondjuk négyforgáspontos össztelós rendszernél.
Ettől kezdve azonban jöhetnek a pozitívumok… Többféle XC/maraton össztelós létezik, az egyik sehogy se mozog szépen, a másik jól mozog hátul, de kénytelenek a gyártók lezárható rugóstagot alkalmazni, mert különben nem hatékony a felfelé haladás. A legritkább esetben jól mozog a rendszer a rövid rugóúttal is, és sikerült úgy kiegyensúlyozni, hogy a pedálozás hatására sincs számottevő nem kívánt mozgás. Nyilván az utóbbi a legjobb, mert nem kell lezárni felfelé vagy síkon a rugóstagot és kemény nyomatás közben sem kell lemondani a komfortról. A fourstroke az utóbbi szűk táborba tartozik.
Többször ellenőriztem, hogy valóban csak 100 mm a rugóút, mert a virtuális forgáspontnak is köszönhető progresszív karakterisztika miatt ezt többnek érezzük. Reagál a bringa hátulja a talaj apróbb egyenetlenségeire és ugyanezzel a beállítással felkeményedik a nagyobb ütéseknél, ugrásoknál. A beállítás pofonegyszerű, a beülést egy könnyen leolvasható „load indicator” jelzi a himba tetején. Érzésre minimum egy 120 mm-t mozgó géppel van dolgunk lefelé, és a trailbringa jelleget a rövid stucni és a 720 mm-es kormány is fokozza, bár ma már ez a legtöbb XC gépre jellemző.
A geometria eléggé jellegzetes, még a manapság divatos hosszú felsőcső+rövid stuci építéshez képest is hosszú a felsőcső, M-es méretben 610 mm (az L-es 635 és még az S-es sem kicsi a maga 585 mm-es hosszával, utóbbinál kisebb méret nincs). Ez elég jó pozíciót ad ki mászás közben, amire kiállva tekeréskor még a 70 fokos villaszög is ráerősít. A meredek villaszög nyilván a hosszú tengelytávot is hivatott kompenzálni, hogy ne veszítsen a bringa a fordulékonyságából. Ennek ellenére lefelé lassabb tempónál, szűk kanyarokban azért nem volt olyan fürge a viszonylag hosszú váz.
Nagyobb tempónál elképesztően precíz terepen a komplett kerékpár. Nyilván ebben szerepe van a felfüggesztésnek, a villának, de még a ballonos Conti gumik kombinálásának is, elöl X-King, hátul Race King teljesít szolgálatot. A kanyarokban hihetetlenül stabil, a kereket folyamatosan a talajon tartja az APS rendszer, ehhez a legújabb generációs FOX villa is hozzátesz, ami valódi előrelépés a korábbihoz képest, mind a mozgás, mind a tömeg szempontjából. Még az Alpok köves lejtőin se nagyon vágytam nagy rugóutas kerékpárra, elöl-hátul 100 mm-es gép nagyon ritkán ad ki ilyen mozgást.
A precíz viselkedésben nyilván nagy szerepe van a minőségi kidolgozásnak, csapágyazásnak, de itt nyilván a nagy kérdés, hogy meddig működik majd így a rendszer, a virtuális forgáspontú felfüggesztéseknél kritikus pont, mennyi ideig bírják kotyogás nélkül. A rövid menetpróba alatt erre nyilván nem derült fény. Hátul a 142×12 mm-es tengellyel mindenesetre merev, pontos, nem csavarodik a kerékpár. Érdekesség, hogy a mai divattal ellentétben a kábeleket nem bújtatták a karbonvázba, így kevésbé letisztult a külső, viszont könnyebb a szerelés, karbantartás.
A felszereltség teljes Shimano XT szett, szuperül működik, ez a legkedvezőbb árú specifikáció a prémium karbon vázra épülő fourstroke 01 szériában, egyébként elektromos XTR-rel és az új elektromos XT-vel is kapható. Aminek én örültem, a DT Swiss XR 1501 Spline kerékszett, hiszen ez egy amatőr versenyzésre is tökéletesen alkalmas, könnyű és merev kerék, jó csapágyazással. A nyeregszár és a kormány is karbon, így azt mondhatom – ez is ritkaság – semmi értelme cserélni alkatrészt, ha ezt a verziót vásároljuk meg, így ahogy van készen áll a bevetésekre.
S végül, hogy milyen bevetésekre ajánlanám a BMC fourstroke-ot? Nagyon széles a spektrum, ezzel a bringával tényleg lehetne technikásabb XC versenyeken is úgy, hogy inkább a fullyk előnyeit élveznénk, mint a hátrányait. Az elképesztően jó kanyarstabilitása és a kiváló mozgás sokat hozzátesz a lejtmenetekhez és felfelé kizárólag a pár gramm plusz tömeget kell beszámolnunk. Utóbbit simán kompenzálja, hogy nehéz terepen felfelé is sokat jelent a finom csillapítás. A másik oldalon szerintem technikásabb trail-bringázásra is alkalmas ez a gép, a 100 mm-es utat valósággal kitágítja a virtuális forgáspont. Ha valaki sokallja a full-karbon össztelós váz miatt borsos vételárat, érdemes végignézni a fourstroke palettát, hiszen SLX-XT mix felszereltséggel, karbon első és alumínium hátsó háromszöggel készülő vázzal egymillióért is lehet kapni ilyen BMC-t.
Értékelés:
Erősségek: | Gyengeségek: |
kategóriáján túlmutató mozgás | a felszereltséghez képest magas ár |
hibátlan felszereltség | kissé meredek fejcsőszög |
alacsony tömeg | |
kanyarstabilitás |
Ár: |
**** |
Rendeltetésének megfelel: |
***** |
Váz+villa: |
***** |
Alkatrészek: |
***** |
Tömeg: |
**** |
Infobox:
Bővebb információ a forgalmazó oldalán: http://mesterbike.hu/shop/kerekpar/mtb/bmc-fourstroke-01-xt-mtb-bmc-kerekpar-2017
Származási hely: Svájc
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S, M, L
Ajánlott fogyasztói ár: 1 599 000 Ft
Műszaki adatok:
Váz: Fourstroke 01 – Advanced Pivot System 01 Premium Carbon Tubing
Méretek: S / M / L
Villa: Fox Float 32 SC, Performance Elite, FIT4, Remote (100mm)
Rugóstag: Fox Float DPS, Perfomance Elite, Evol, Remote (100mm)
Hajtómű: Shimano XT, 36-26T
Fogaskerékor: Shimano XT, 11-40T
Lánc: Shimano XT
Első váltó: Shimano XT
Hátsó váltó: Shimano XT, Shadow Plus
Váltókar: Shimano XT
Fékek: Shimano XT (160/160mm)
Kormány: BMC MFB 01 Carbon, 720mm
Kormányszár: BMC MSM 02
Nyeregcső: BMC MSP 01 Carbon
Nyereg: Fizik Tundra M7 Versus
Kerékagyak: DT Swiss XR 1501 Spline ONE
Felnik: DT Swiss XR 1501 Spline ONE
Gumik: Continental: X-King (F) / RaceKing (R), Performance SIlver 2.2/
Geometria:
Méret – S – M – L
Stack mm 585 595 605
Reach mm 412 434 456
Seat tube st mm 420 460 510
Top tube tt‘ mm 585 610 635
Head tube ht mm 90 100 110
Seat angle sa ° 73.5 73.5 73.5
Head angle ha ° 70 70 70
Rear center rc mm 445 445 445
Front center fc mm 659 684 709
Wheelbase wb mm 1101 1126 1151
BB drop mm 40 40 40
Fork length fl mm 506 506 506
Fork rake fr mm 51 51 51
Trail mm 80 80 80
Crank length mm 170 175 175
Stem length mm 70 70 70
Stem angle ° 6 6 6
Bar width mm 720 720 720
Bar rise mm 4 4 4
Backsweep ° 9 9 9
Post length mm 350 400 400
Stand over height mm 759 791 820