Keleti országhatárunkon túl a legközelebbi Europe Tour verseny a Bihari Körverseny, amire május 19. és 22. között került sor Bihar megyében, Nagyvárad környékén. Az UCI 2.2 kategóriás viadalon több magyar csapat és versenyző is részt vett.
A romániai kerékpársportról tudni kell, hogy versenyszervezés tekintetében messze előttünk járnak, és versenyzőiket tekintve is fejlődnek, Pro Continental és WorldTour csapatban is teker bringásuk, kontinentális csapatot jegyeznek. A négynapos Bellotto Tour of Bihar a Szebeni Kör, a Székely Körverseny és a Román Körverseny mellett a legkisebb többnaposuk, de még itt is megadják a módját a rendezvénynek. Egy nagyváros főtere mind a négy szakasz idejére lezárva, a kordonok mellett több TV-csatorna közvetítő kamionja, ahonnan lövik fel a műholdra az adást. A két utolsó szakaszon az autópályán hasít be 60-nal a városba, az útvonalának döntő hányada új építésű kiváló főutakon került kijelölésre.
Tegyük hozzá a maradék “rossz út” az igazi romániai rossz út, a második etapon még a kockaköves szektorokat is számolhattuk, szerencsére a tucatnyi pavé sem hossza, sem rossz minősége miatt nem kapott volna sok csillagot a Párizs-Roubaix-n. A versenyzők elhelyezése viszont többcsillagos, még ha Nyugat-Európában nem is kapna négy csillagot, helyi szinten pazarnak számít, és egy magyar körversenyhez képest is ég és föld a különbség az ellátást tekintve. Szintén remekül sikerült megoldani az útvonal biztosítást, európai versenyhez méltóan. Egyedül a vasúti menetrenddel nem sikerült tökéletesen összehangolni a versenyt, a második és a harmadik szakaszon is meg kellett állni sorompó miatt.
A 144 fős mezőny összetétele vegyes volt, de ez így van rendjén egy Europe Tour 2.2 kategóriás versenyen. Az UCI versenyrendszerében mondjuk ki, hogy ez a harmadosztály, azon belül is a keleti B-liga, valahol innentől illik valamirevaló elit felnőtt kerékpárversenynek nevezni egy rendezvényt. A legjobb csapat a román bajnokot is soraiban tudó Pro Continental (profi másodosztályú) istálló, az olasz Androni Giocattoli volt. A másik oldalon romániai vagy éppen magyar klubcsapatok – Szuper Beton, Mugen Race Team Prolog, DKSI – is indultak, kontinentális klubok szerte Európából, például a luxemburgi Differdange – Losch, Lovassy Krisztiánnal a soraiban.
Az első napon egy “bemelegítő” két kilométeres prológra került sor Nagyvárad főterén, a második napon, az első szakaszon pedig már egy nehéz hegyi befutó várta a mezőnyt 123 kilométer végén a Pádis fennsíkon. Az út azonban nem volt odáig zökkenőmentes, ugyanis útfelújítások állták útját – szó szerint – a mezőnynek. Tucatnyi hosszabb-rövidebb (10-50 méteres) résszel egy 10 kilométeres szakaszon belül, ahol hiányzott az útburkolat, aminek nyomán szétrázódott a mezőny, sok defekt, végül rövid neutralizációval ért véget a történet. A hegyen aztán az Androni eldöntötte az összetett sorsát is, kiosztva a perceket. Atomjaira rázták szét a mezőnyt, az első szakaszon behúzták az első és második helyet. A győzelmet az új kolumbiai csodagyerek, a 19 éves Egan Arley Bernal szerezte meg.
Hétvégén a lassú rajtokat is számítva két kétszázas szakasz következett. Az első etapon a táv első felében volt a hosszú emelkedő, de a “legkellemetlenebb” érzés nem a hegymenet volt, hanem 100 kilométer után azok a bizonyos rövid kockaköves szektorok, szerencsére a leghosszabb is csak egy-kétszáz méteres volt. A táv végére aztán – utolérve a nap szökevénycsoportját – belendült a mezőny a hátszélben és sprintbefutóval ért véget a nap. Ismét Androni-siker Marco Benfatto révén, Móricz Dániel (Szuper Beton) pedig a Bihari Körverseny egyetlen top10-es magyar eredményét szolgáltatta 10. helyével.
A harmadik (záró)szakaszon egy sajnálatos balesetet követően alakult ki az elmenés. A gyorsasági részhajránál elütöttek egy járókelőt, aki alsónadrágban, félmeztelenül, merőlegesen az útra, mozdulatlanul hanyatt fekve elég bizarr látványt nyújtott. A mezőny ekkor megtorpant kicsit, de akik a hajrára mentek továbbtekertek, köztük Lovassy Krisztián is. A magyarok közül összetettben is ő érte el a legjobb magyar eredményt végül, a hegyi befutón nyújtott jó teljesítményének (35.) köszönhetően. Ezen a napon a változatosság kedvéért hegymenettel kombinálták a rázós utakat, de az “összecsiszolódott” mezőny már egyben maradt a végére. Következhetett egy újabb sprintbefutó újabb Androni-sikerrel, ismét Benfatto révén.
Összetett eredménylista (18 magyar bringás közül 16-an fejezték be a versenyt):
1. Egan Arley BERNAL GOMEZ Colombia AND (19) 12:07:46
2. Rodolfo Andres TORRES AGUDELO Colombia AND (29) +8 mp
3. Matteo FABBRO Italy (21) +46 mp
…
31. Krisztian LOVASSY, Differdange – Losch (28) +5:16 p
57. Dániel MÓRICZ, Szuper Beton (20) +8:03 p
59. Bence LOKI, Szuper Beton (22) +8:22 p
68. Balázs RÓZSA, Szuper Beton (21) +10:27 p
74. Máté MOGYORÓSI, Szuper Beton (23) +11:24 p
78. Istvan MOLNAR, Mugen Race Team Prolog (28) +11:47 p
80. Viktor FILUTAS, Szuper Beton (20) +13:13 p
83. Zoltan RUTTKAY, Mugen Race Team Prolog (21) +13:54 p
84. Zoltán LENGYEL, Szuper Beton (21) +14:07 p
87. Csaba PÁLYI, DKSI (26) +14:46 p
95. Tamas TAKACS, Szuper Beton (38) +17:48 p
97. Máté FEGYVERES, DKSI (20) +17:58 p
102. Csaba KÁDÁR, DKSI (29) +18:54 p
104. Barna HAJDU, DKSI (28) +19:50 p
111. Máté KOVÁCS, DKSI (20) +25:01 p
116. József HARTMANN, Mugen Race Team Prolog (24) +49:28 p