A verseny előtt két héttel bányabejárásra hívtunk néhány bringást, hogy első kézből tapasztalják, milyen a talaja, a szélessége, a magassága, a hangulata a Vakond futam útvonalának.
A Február 6-án induló Vakond futammal kezdetét veszi az idei McDonald’s BringaMánia rendezvénysorozat. A földalatti versenyre a gyerek- és a felnőtt kategóriákban összesen maximum 300 fő nevezését fogadják el, sőt még a nézők száma is erősen limitált. Akik még bizonytalanok abban, hogy elinduljanak-e, megnézzék-e, hogy mi is készül Kőbányán, olvassák el a bányabejárásáról készült beszámolót, és nézzék meg a képeket, videókat.
A Vuelta Sportiroda a tervezett bejárás előtt csupán másfél nappal tette közzé a hírt, hogy le lehet menni a föld alá, ugyanis sem a bánya kezelői, sem pedig a szervezők nem készültek fel ezen a napon nagyobb létszám fogadására. A verseny során használt bányajáratok teljesen biztonságosak, ki vannak világítva, és kellemes kirándulás hangulata van a lent töltött időnek, de ha valaki elcsatangol, nem biztos, hogy még azon a héten megtalálják… A versenyre természetesen már nagy létszámú biztonsági személyzet vigyáz arra, hogy még véletlenül se tudjon senki átmenni a lezárt területekre, a kivilágítatlan járatokba.
Így körülbelül 25-30-an jöttünk össze, és szakértő idegenvezetést is kaptunk. Megtudtuk, hogy itt már az 1200-as években is követ bányásztak, hogy ezekből a kövekből épült a Lánchíd, a Margit híd, a Mátyás-templom, a Halászbástya, a Citadella, az Andrássy út számos palotája, sőt még a kecskeméti református templom is. Az 1800-as évek végén felhagytak a bányászattal.
A II. Világháború idején légópincéket alakítottak ki, sok ezer ember vészelte itt át a bombázásokat – a légópince megrozsdásodott berendezéseit ma is meg lehet nézni. Mi még azokra a bringákra is felültünk, amelyekkel áramkimaradás esetén a szellőző berendezéseket működtették. Idegenvezetőnktől tudtuk meg, hogy a háború alatt itt szerelték össze a Messerschmitt repülőgépek pilótafülkéit, amiket liften emeltek a felszínre.
Ennél jóval békésebb tevékenységek, például a kőbányai bor-, később pedig a sörkészítés kötődik ezekhez a járatokhoz. Itt tárolták, innen szivattyúzták például a vizet a sörgyártáshoz, de ma is lehet látni azokat a hatalmas csöveket, amelyeken keresztül a malátát préselték fel a hűvös bányából a felszíni silókba. Az elmúlt évtizedekben pedig a gombatermesztők találtak rá erre a helyre, a legjobb időszakban napi egy tonna gomba hagyta el a bányát, és indult el a piacok, boltok irányába. A szigorú EU-s szabványok ma már nem engedik, hogy itt gombát termesszenek, így mostanság üresek a járatok.
A történelmi áttekintés közben az 1200 m-es kört többször is végigtekertük. Első alkalommal meg-megálltunk az érdekesebb pontokon, aztán az utolsó körökben a rutinos versenyzők már megpróbáltak szintidőt tekerni. A leggyorsabb kör 3:30 perc volt, de a versenyre néhány új lassító is bekerül a pályára, így 4 perc körül várható egy átlagos kör az élmezőnynek. De ez a verseny nem (csak) a sebességről, hanem sokkal inkább a jó hangulatról, a csapatról, a farsangról szól! A bejáráson a pályát tesztelő lányok azonnal össze is álltak egy csapatba, és reméljük, hogy így tesznek még sokan mások is, és időben regisztrálnak a Vuelta Sportiroda honlapján: www.kerekparinfo.hu.
A bejáráson fénykép és videó felvételek is készültek, ezeket a Vuelta Sportiroda honlapján a Vakond futam / Bányabejárás menüpontban lehet megnézni.
http://www.kerekparinfo.hu/vakond-futam-kobanya/banyabejaras
Forrás és fotó: Vuelta Sportiroda