M1: egy hazánkban alig ismert márka, mely igazán figyelemre méltó kerékpárokat rak össze. Lehetett volna belőle hazai világsiker, de nem lett. Leleményes németek most leporolták, ráncfelvarrták, és…
2003 nyarán készítettem egy interjút Molnár Ferenccel, aki a hazai fejlesztésű Magma Karbon kerékpárok fő fejlesztője, és gyártója volt. A riport a 2003. szeptemberi BikeMag-ban jelent meg, melyet érdemes elolvasni. Eltelt majd 10 év, és a 2012-es Eurobike-on Deja-Vu érzésem támadt. Szinte változatlan formában reinkarnálódott egy közel 20 éve!!! tervezett váz? Majdnem dobtam egy hátast…
Persze időközben modernizálták az eredeti terveket, pl. 1.5 colos alsó kormánycsapágy csészéket is fogadó Taper fejcsövet kapott, Dierct Post Mont tárcsakonzol került rá, és leugrottak a V-fék tüskék. És ennyi! Hihetetlen, hogy Molnár Ferencék 20 évvel, hangsúlyozom HÚSZ évvel ezelőtt alkották meg ennek a gépnek az alapjait, mely ilyen minimális átalakításokkal még manapság is megállja a helyét. Nem csak hogy megállja, hanem az emelt láncvillájával egyenesen üdítő kuriózum a sok egyen-sablon karbon vázak tengerében. A design is megkapta a mai kor szellemének megfelelő fészliftet, így igazán pofás összkép jött létre. Én simán vállalnék egy ilyen gépet.
Az M1 Sport Technic – ha már lúd, akkor legyen kövér alapon- nem csak reinkarnálta ezt a vázat, hanem egyből előállt az elektromos verziójával is. Így lehet több bőrt is lehúzni ugyanarról a történetről. Remélem, bejön nekik a sztori, és végre méltó helyére kerül ez a nagyszerű váz. Abba azért eléggé „hátszőr borzoló” belegondolni, hogy vajon hogyan hatott volna Magyarország kerékpáros kultúrájára, ha 20 évvel ezelőtt ez a project befutott volna, és mi lettünk volna a karbon kerékpárváz fejlesztés Mekkája.
Szerinted most mi lenne itt, ha akkor ez a sztori beüt?
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog
https://bikemag.hu/magazin/factory/magma-gyarlatogatas-a-nagy-karbonsztori