A legjobb, elképesztően radikális technológiák a BMX-es fejlesztők agyából szoktak kipattanni. Miért?
BMX-es cuccot fejleszteni nem egyszerű. Az alkatrészek egy jelentős része egyszerű(nek látszik első ránézésre) , mint egy faék, de a valóságban, egy csomó esetben rendkívül komoly technológia van a háttérben. Az ok, pedig rémesen egyszerű. A profi BMX-es arcok nyomják a legdurvábban. Az ő gépeik vannak a legnagyobb megterhelésnek kitéve. Ahhoz hogy valami ezt bírja, ahhoz nem csak jónak, hanem rendkívül átgondoltnak is kell lennie. Persze van sok olyan cég a piacon, aki csak lebzsel a BMX-es cuccok farvizén, de vannak igazán innovatív cégek is. Az Éclat is ilyen.
A legdurvább BMX-es trükkök nagy részében a rider valamilyen forgásból érkezik meg. Vagy ő pörög kettőt, hármat a tengelye körül, vagy a vázat (és a komplett gépet) pörgeti meg maga alatt. Mondanom sem kell, hogy ezek a leérkezések, főleg ha nem sikerülnek 100-asra, akkor jelentős mértékben igénybe veszik a kerekeket, és oldal irányban nagyon terhelik őket. Így a BMX-ben a felnik oldal merevsége, kiemelten fontos szempont, és éppen ezért általában elég széles 30-32 mm körüli felnikkel nyomják a BMX-esek az ipart. A kerék oldalmerevségét leginkább a küllők által bezárt szög befolyásolja. Tudja ezt szinte minden kerékpáros, aki nyomkodta már meg az aszimmetrikusan fűzött hátsó kerekén jobb és a bal oldali küllőket. Ezeknél a kerekeknél a jobb perem csak 6-7 mm-el van bentebb a bal oldalinál, de ez a pár mm is elképesztő különbséget eredményez a küllőfeszességben, és az oldalmerevségben.
Mivel a BMX-es agyak küllőperemeit már nem igazán lehet szélesebbre venni, ezért nem maradt más hátra, mint hozzányúlni a küllők másik végéhez. Ezt tette az Éclat is. A Jaw fedőnéven futó felnijük, már ránézésre is radikál. Konkrétan addig vitték kintebb a küllőfejek kapcsolódási pontját, ameddig csak lehet. A felni oldalfala bedöntve, és átfúrva. Ezzel a hagyományos elrendezéshez képest kb. 15-15 mm-el sikerült kintebb vinniük a kapcsolódási pontokat. Az eredmény? A súlykategóriájában a világ talán legnagyobb oldalmerevségű kereke. A háromszög profil alapvetően az egyik legmerevebb profil a hajlító erőkkel szemben. Ezért is ilyen alakú az erősebb MTB-s felnik többsége is, mint pl. a SUN MTX sorozat. Az Éclat felnijében két háromszög profil van egymásba kapcsolva. Ez a spéci felni profil nagymértékben fokozza a felni oldalfalának a felütésekkel szembeni ellenálló képességét, ami szintén hasznos dolog.
Ja, hogy így nem lehet fékezni a kereket a felni oldalfala miatt? Ez senkit nem érdekel, mivel a profi BMX-esek nagy része már évek óta fék nélkül nyomja…
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog