Ahogy nőnek a kerékpárokon a rugóutak, úgy nő az igény, az állítható nyeregcsőre. És egyre jobbak lesznek.
Az állítható nyeregcső irdatlan nagy királyság. Elsőre rémisztőnek tűnik a + 250-300 grammnyi tömeg, és középkategóriás telókéval vetekedő ár, de ha egyszer kipróbálod, garantáltan megkedveled. Ha 27,5-es, vagy 29-es gépben gondolkozol, esetleg 120-160 mm-es All-Mountain, vagy Enduro gépben, akkor pedig egyenesen létszükséglet.
De itt jön a képbe, hogy ha már állítható, akkor hogyan legyen állítható? Mindhárom verziónak vannak komoly előnyei, és hátrányai is. Vitán felül, a vázban vezetett kábeles verzió a legszebb, hiszen szinte semmi nem látszik a kezelőszervből, mert az alulról, a vázon belül kapcsolódik a nyeregcsőhöz. A gond vele, hogy szerelni egy igazi horror, ráadásul erre előkészített vázakkal kompatibilis csak, ilyenből meg egyelőre kevés van.
A másik megoldás a felső karos, ahol a nyeregcső fejéből áll ki egy kis kar, amit menet közben meghúzva tudjuk állítani a magasságot. Előnye, hogy könnyű, és nem csúfítja el plusz egy bowden a vázat, és a kormány zsúfoltságát sem fokozza. Hátránya hogy menet közben, főleg rázós, vagy hirtelen változó terepen problémás a gyakori működtetése. Arra jó igazán, ha van előtted egy 15 km-es mászás, akkor feltolod, majd ha felértél, és zúzol lefelé, akkor meg letolod. De hogy percenként nem fogod állítgatni, az tuti.
Jön a kormányról távvezérlős verzió, abból is az, amikor a fejbe kapcsolódik a bowden. A távirányító miatt ezt már sokkal gyakrabban bizgerálja az ember, és ez jó. Ami rossz, hogy borzasztó bután néz ki a kilométeres kilógó bowden, főleg benyomott állapotban. Sajnos jelentősen rövidíteni nem lehet a bowdenházat sem, mert akkor meg nem tudod kihúzni a nyeregcsövet a vázból, ha erre lenne szükség.
A sort a nyeregbilincsnél, középen bekapcsolódó bowdenes verzió zárja, ami kinézet szempontjából átmenet a fejbe csatlakozós és a bowden-mentes között. Eddig talán a legjobb kompromisszum. Kormányról állítható is, de mégsem néz ki bután. Nem vagyok egy nagy elektronika párti, de az állítható nyeregcsöveknél el tudnék képzelni egy elektromos verziót, amiben lenne egy kis elektromágneses szelep, ami zár és nyit, és persze a kormányról lenne vezérelhető, kódolt drót nélküli verzióban.
Szerző és fotók: Ardó Tamás
A cikk eredetileg itt jelent meg: https://bikepro.hu/atom_blog
.