fbpx

A legendás Chris King alkatrészek…

100% Made in Portland, USA. A kerékpáriparban ismert legszigorúbb mérettolerancia. A legszebb anodizált felületkezelés. Az alkatrészek részelemeit helyben készítik, nincsenek beszállítók. A kerékpáros újságírók szavazása alapján a legáhítottabb alkatrészmárka. Egy ethosz veszi körül. Nem is érdemes garanciát adni termékeikre: általában a kerékpárnál is tartósabbak.

chris_king _pr_29

Tőmondatokban így jellemezném a Chris King márkát. 32 évvel ezelőtt egy megszállott mérnök hozta létre, és azóta is vezeti a lehető legnagyobb lelkesedéssel és elhívatottsággal. Dolgozói a legbarátságosabb munkahelynek tartják a portlandi üzemet, eszük ágában sincs otthagyni a kerékpáros alkatrészek eme szentélyét. Van amelyik fizetne, hogy nyugdíjasként tovább dolgozhasson…

chris_king _pr_28

A legtöbb alkatrészgyártó erős marketing részleget tart fent, amely az általuk kifejlesztett technológiákat megpróbálja a kerékpárosok felé értékesíteni, természetesen a konkurencia fölé emelve saját termékeiket. A Chris King ritkán beszél technológiáról, nincsenek fantáziaelnevezések, 4-betűs rövidítések. Pedig lenne mit reklámozni: ott az egyedi 72 fogas reteszelő rendszer a hátsó agy szabadonfutójában, amit gyaníthatóan azért nem utánoz más gyártó, mert erre technikailag képtelen. Mérnöki remekmű, amelynek további érdekessége, hogy minél nagyobb nyomatékkal hajtod, annál erősebb a kapcsolat a két alkatrészelem között. Mellesleg örök élet plusz egy év.

chris_king _pr_25

Mindemellett 1976-ban nem agyakkal szerezte meg hírnevét a kerékpáripar elismert guruja, hanem kormánycsapágyakkal. Miért pont azzal? Az egykori kaliforniai alternatív életszemléletű fiatalember – elvégezvén a műszaki egyetemet – valódi elhivatottságot kereset magának. Olyat, amellyel nem károsítja a környezetet, kiélheti benne kóros protekcionista jellemvonását, maga által kiválasztott emberekkel dolgozhat, akiknek olyan munkahelyet teremt, ahol élvezet dolgozni. Chris Kingnek elsőre a kerékpárgyártás ugrott be: környezetbarát termék, szükség van rá, és az akkori kínálat Amerikában pedig meglehetősen silány. Vázgyártással kezdte az új karriert, de nehezen boldogult azok értékesítésével. A piac akkor még nem igényelte a maximalista szemlélettel készített kerékpárvázakat. Az egyik patinás kerékpár-kereskedésben, ahol King megpróbálta bizományba elhelyezni vázait, a tulajdonostól a következő tanácsot kapta: „Ha tényleg hasznos kerékpáralkatrészt akarsz készíteni, kezd a jelentéktelen kormánycsapággyal!” Ezután elmagyarázta a lelkes ifjú mérnöknek, hogy mi a gond a kerékpárokban alkalmazott kormánycsapágyakkal.

chris_king _pr_27

chris_king _pr_30King megfogadta a tanácsot, sebtében nekiállt megtervezni azt a kormánycsapágyat, amely a felsorolt összes hiányosságot orvosolja. 1976-ban legyártotta az első szériát, amely azóta is etalonként szolgál a kerékpáriparban. 10 év garanciát adott rájuk, ami akkoriban hihetetlenül hangzott, lévén a legtöbb kormánycsapágy gyakori karbantartás mellett is csak maximum egy szezonon keresztül működött megfelelően. Chris King egy nyári csomagos kerékpártúra során direkt laza beállítással használta a saját, új kormánycsapágyát, de így sem sikerült tönkretennie. Mitől volt olyan különleges a Chris King kormánycsapágy?

King az egyetem után egy orvosi műszereket készítő cégnél helyezkedett el, ahol abszolút mérettolerancia volt az előírás. Az ott alkalmazott csapágyak a világon elérhető legjobbak voltak, és King úgymond ezeken az értékekkel „szocializálódott”. Habár akkoriban a Campagnolo kormánycsapágyak voltak a legjobbak, az orvosi műszerekben a mérettolerancia még a Campánál alkalmazottnál is 100x szigorúbb. A golyók orvosi szabványú rozsdamentes acélt alkalmaztak, mivel King ezekkel volt napi kapcsolatban, kormánycsapágyához is innen választott.

Megszállott elme

Megszállott elme


A monuntain bike-ok elterjedésével nőtt meg igazán a Chris King termékek ázsiója. Az MTB igénybevétel mellett minden szokványos kormánycsapágy – még a megbízhatónak tartott Campagnolók is – hamar felmondta a szolgálatot. Egyedül a portlandi üzem terméke állta ki az idő próbáját. Habár lényegesen drágább, mint a konkurens kormánycsapágyak, ha összeadjuk a rendszeres cserék anyagköltségét és a munkadíjat, akkor a mérleg nyelve valójában már Chris King felé mutat. És még nem is említettük, hogy melyik ékesíti jobban a kerékpárt…

chris_king _pr_5

Chris King ezen felül megvalósította egykori álmát: az üzem termelése a lehető legcsekélyebb mértékben károsítja a környezetet. Minden gramm hulladékanyagot újrahasznosítanak, emellett az anyagmegmunkálás (pl. a CNC-marás) hűtése és kenése kizárólag fenntartható módon termelt szójaolajat alkalmaz. És még ezt is szűrik, majd újrahasznosítják, hogy a Chris King alkatrészek lehető legkevesebb természeti erőforrást emésszék fel.

chris_king _pr_9

A cég mottója tehát a következő: fenntarthatóság, minőség, precizitás, illetve lelkiismeretes hozzáállás. Csak aki ebben maradéktalanul hisz, az dolgozhat a portlandi üzemben. A másik oldalon pedig ott a rengeteg kényeztetés: a kantinban még a kávét is helyben pörkölik, hogy a megfáradt munkások a lehető legfrissebb, legízletesebb koffeinutánpótlásban részesüljenek. A munkások 70%-a kerékpárral jár dolgozni, 10% gyalogol vagy görkorizik. 15 darab parkolóhely áll rendelkezésre a 80 dolgozó számára – még így is mindig marad a vendégeknek beállóhely. Chris King konkrétan ebéd- és kávéjegyekkel fizet a nem gépjárművel való munkába járásért! Mellesleg két mesterszakácsot alkalmaz, naponta változó kreációikat a menzán lehet kóstolgatni.

chris_king _pr_3


Ha már munkásokról van szó, lássuk a munkafolyamatokat! Minden lépés az üzemben történik, nincsenek beszállítók, a nyers alumínium alapanyag rudak formájában érkezik, ebből lesznek a pogácsák, majd jön a kovácsolás, sajtolás, esztergálás, hőkezelés, polírozás, anodizálás, minden lépés után a minőség-ellenőrzés. Az üzem padlója olyan tiszta, hogy akár enni is lehetne rajta: ahogy Chris King fogalmaz, „A tisztaság és a rend együtt jár.”

chris_king _pr_4

Végezetül nézzük, hogy a 32 év során hány új alkatrész került fel a Chris King kínálatába. Valójában nem sok: a kormánycsapágyakat egy évtizeddel később követte a kerékagy, majd nemrég a középcsapágy felé nyitott a portlandi üzem. Minden egyes új termék piacra dobását több évi fejlesztés és rengeteg próbakilométer megtétele előzi meg. Nem sietik el a dolgot: nem kell egyetlen vetélytárssal sem versenybe szállni – legalábbis a minőség és tartósság terén ez kizárt. Egyszerűen meg kell alkotni a tökéletes terméket, utána a piac (azaz a kerékpárosok tábora) majd eldönti, hogy kinek melyik alkatrészt érdemes megvenni.

chris_king _pr_11

Emellett az összes Chris King alkatrész karbantartható, javítható, ezek a munkák akár házilag is elvégezhetők, a gyártó pedig számos oktatóanyagot készített ezekről. Habár rendkívül bonyolult és kifinomult szerkezet, még a hátsó kerékagy is egyszerűen szét- és összeszerelhető. Ráadásul a szerelés speciális szerszámot sem igényel. A Chris King alkatrészeket egyszer kell megvenni, majd használni, használni és használni…

A Chris King kínálata hazánkban a BikeStore24.hu webshopon keresztül érhető el. További információ a honlapon.

chris_king _pr_6

Nincsenek beszállítók, az alapanyag a lehető legnyersebb formában érkezik a portlandi üzembe…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.