Nem is tudom, hogyan kezdjem. Ilyen gép, mint a Cannondale Bad Boy még talán nem is volt alattam. Röviden: extravagáns. Mindig mindenhol megcsodálják, néha megállítanak, kérdeznek róla. Egyfolytában kiselőadást kellett tartanom a villáról, meg az integrált lámpáról.
Olyan ez, mint egy luxuskabrióban suhanni az utcákon begyűjtve az irigykedő és egyben kíváncsi pillantásokat. A kiváltságosok életformáját idézi. Belekóstolhatsz, milyen érzés menőnek lenni. Nagymenőnek. Amikor a minőség és megjelenés a tiéd lehet. Nem is tudom kellően érzékletesen leírni. Milyen szavak hagyták el az emberek száját, akik meglátták? „Ez egy Maserati!”, „Mint egy Ferrari”, „Jobb, mint a Porsche!”, „egy ilyen kell!”… Nos, elöljáróban annyit, hogy meglehetősen nehezemre esett visszaadni…
A váz látványát, kidolgozását illetően elmondható, hogy ez egy igazi Cannondale. A cég anno ugyanis az alumínium megmunkálás színvonaláról, és gépeik egyedi megjelenéséről vált híressé. Bár csak részben elcsiszoltak a hegesztések, de amúgy nagyon véggondolt és elegáns részletmegoldások jellemzik: logikus és szép papucskialakítás, szép formájú 1,5”-os fejcső, S.A.V.E. kialakítás a hátsó háromszögben, nagyon érdekes exkluzív feliratok, és semmi felesleges sallang.
A S.A.V.E. egyébként nem más, mint a hátsó háromszög olyan kialakítása, mely megnövelt függőleges rugalmasságot biztosít, hogy csillapítsa az út felől érkező rezgést miközben a csövek és a váz egészének oldalirányú, illetve torzionális merevsége megmarad. Lényegében erősen lapítják a támvillákat oldalirányban, így érve el a két tulajdonságot egyszerre. Ezúttal is megtaláljuk a csomagtartószemeket is, így akár csomagos túrát is tehetünk a géppel. A hosszabb tekerésekre természetesen ott a 2 kulacsrögzítő hely is.
Nos, a feliratok! Apróság, de engem mégis egyből megfogott. Nagyon érdekesek ezek a feliratok, ugyanis olyanok, mintha belemarták volna őket a festékrétegbe, de nem bemélyednek, hanem inkább kiemelkednek a felületből. Alapból nem túl feltűnőek, sőt kifejezetten szolidak, de ha bizonyos szögből esik rá a fény, vagy rávakuzunk, akkor ezüstösen csillognak. Nagyon igényes megoldás, cseppet sem hivalkodó, inkább amolyan exkluzív profi részletmegoldás ez is.
A feliratok között több helyen is szerepel az SI, azaz System Integration. Ez a Cannondale egyik fő tervezési irányelve, melyet a felsőbb kategóriás bringáin lépten-nyomon tetten érhetünk. Ez egyszerűen annyit takar, hogy a cég mérnökei ahol érdemesnek találták a funkció teljesebb megvalósítása érdekében, összevontak, integráltak alkatrészeket, együtt tervezték őket nemegyszer új szabványt alkotva vele. Anno így indult náluk a mára elterjedt BB30 középrész-szabvány is, az 1,5 colos fejcső, ami ezen a gépen is látható, és számos más megoldás, melyekkel lentebb még szó fog esni.
Lépjünk tovább a bringa kétség kívül leglátványosabb részére, a villára. Ez az, ami miatt a legtöbben felkapják a fejüket, hogy „Jé, csak az egyik oldala van meg!” Igen, a Solo – így hívják -, a már régóta ismert Lefty teleszkópvilla merev megfelelője. Nagyon merev. Az az egy szára, ami van, az nagyon vaskos. A féloldalas kialakítás miatt ugyanis elég masszívra kellett tervezni, mert ha bármerre hajlana, akkor az a kerék nem kívánt elfordulásával is együtt járna.
A teszt alatt sikerült sajnos pár kátyúba is belecsattanni vele, deformációnak nyoma sincs. Nekem kicsit túlépítettnek is tűnik egyébként. Előnye, hogy defektszereléshez nem kell kivenni a kereket. Na és mi van, ha valamiért mégis ki kell venni a kereket? Nos, nem bonyolult a dolog: az ember kilazítja a féktestet rögzítő két csavart (enélkül nem lehet jobbra kihúzni a kereket a tárcsa miatt), a hátrafelé nyitott konzolból kihúzza a féktestet, majd az agy jobb oldalán elhelyezett önlehúzó csavarral leszedhető a kerék. Visszafelé ugyanez fordítva.
A fékek terén a szokásos, jól bevált Shimano 395-ös darabokat találjuk, melyek igen jól adagolhatóan működnek, így városi felhasználásra is tökéletesek.
Ezen a gépen is négyszögtengelyes hajtókart találunk, de a városi felhasználásnál – lássuk be – szinte mindegy is, egy színvonalas négyszögtengelyessel sincs semmi gond. A váltószett – bár mondhatnánk, hogy ennyi pénzért lehetne drágább is – tökéletesen megfelelt a városi rohangálásra, ennél igazán több felesleges is lenne, mint ahogy szerintem a 27 sebességfokozat is az, hacsak nem kifejezetten hegyen lakik az ember, vagy nem fogja a gépet hétvégén komolyabb túrázásra is. Mindenesetre a gyártó erre is meghagyja a lehetőséget. A Bad Boy szériában számos féle változata megtalálható ennek a gépnek, egysebességestől a különböző lánc- vagy agyváltóval szerelt változatokig, merev vagy teleszkóp villával. Szóval, aki egysebességes Bad Boy-ra vágyik, az is van.
A trendeknek megfelelően terjedő saját márkás alkatrészek terjedése megállíthatatlannak tűnik, ezúttal azonban különösen elégedett voltam velük, mivel hűen folytatták a váz koncepciójában megfogalmazott tervezési elveket, sőt igazából nem is önálló alkatrész némelyik, hanem talán a vázszett részének kell tekintenünk, mely mind műszakilag, mind pedig stílusában, tervezési filozófiájában maximálisan passzol a géphez.
Ilyen pl. az integrált kormányszár és kormány, a beleintegrált lámpával. Utóbbit egyébként a két kis csavarral szedhetjük ki, és ott egy mikro USB csatlakozón keresztül tölthetjük. Csak azt sajnáltam, hogy nem volt neki párja hátul. A kormány átmérőjénél egyébként nem a divatos nagyobb átmérőket vették alapul, hanem a hagyományos colos körüli átmérőt követték, ami jobb menetkényelmet biztosít. Elsőre elgondolkodtatja az embert, hogy mennyire erős ez így, főleg, hogy az egyik legterheltebb részen még a lámpának is kivágtak egy jókora nyílást, de a lámpát kibontva látható, hogy van ott bent anyag bőven, elég komoly a falvastagság. Az akkumulátor egyébként egész nagy, bőven benyúlik a stucniba is, a teszt alatt nem sikerült lemerítenem.
Hasonlóan érdekes tervezésű a pedál is, mely messze nem a hagyományos tervezési elveket követi (pedáltest + keret), hanem egy érdekes nyúlványokkal rendelkező konstrukció. Az gyorsan feltűnt, hogy nagyon tapad rá mindegyik cipő talpa akár vizesen is, úgyhogy hirtelen induláskor láblecsúszás kizárva.
És ha túljutottunk a bringa megjelenése jelentette ámulaton, és végre nyeregbe szállunk, akkor milyen érzés? Ami menet közben elsőre feltűnt, az a nagyon sportos menettulajdonságok. Ez bizony nem egy kényelmes cruiser, hanem egy hatékony célgép. Érezhetően jó minőségű utakra tervezték, a kockakő nem az ő világa, bár a bringástól függ, mennyit visel el. Na és persze lehet rá tenni jóval ballonosabb külsőket is, hiszen simán elférnek. Nagyon jól megy, sima aszfalton nagyon lehet vele zúzni, szinte országúti érzést nyújt (néha el is fogott az a perverz álomkép, hogy egy ultradögös országútit is lehetne építeni erre az alapra).
És nem csak menni, de – ahogy az városi forgalomban időnként szükséges – hirtelen fékezni is nagyon lehet vele. Miért emelem ki ezt a látszólag triviális dolgot? Akik a tempós haladásra szavaznak városban is, azok általában országúti jellegű bringákat hajtanak, legyenek azok többsebességes vagy egysebis gépek, netán fixik, melyek jellemzően országútis 23-as, 25-ös méretű külsőkön gurulnak. Na most ezeknél elég kicsi a gumi kontaktfelülete, így hiába az erős fék, hirtelen vészfékezésnél a blokkolt kerék hajlamos csúszni tovább, főleg ha a tartósság kedvéért valami jó kis kemény gumikeverékes külsőt választunk.
Jómagam egyszer egy autó elejét bontottam le így, noha teljes erővel fékeztem az országútival vagy 10 méteren keresztül, de a blokkolt kerekekkel alig lassulva csapódtam a kocsinak. Hát a BadBoy-nál jobb, ha kapaszkodik rendesen, aki berántja a féket, mert akár le is hagyhatja a saját kerékpárját! A 28-as puha anyagú WTB Freedom gumik – melyekkel eddig még nem találkoztam – elképesztően tapadnak az aszfalton. Először azt gondoltam, ez csak addig lesz így, míg nagyon koszos nem lesz a futófelülete, de a jelenség később sem változott. A hidraulikus fékek erejével nem lesz gond, az egészen biztos, és a gumik is tapadnak, így nagyon penge fékutakat produkált a gép. Ennek pozitív hatása, hogy ettől aztán jobban is mer vele menni az ember.
Mit hiányoltam a gépen, mit cserélnék? Alapvetően semmit, ami esetleg mégis szóba jöhet, azt is csak azért, mert túlzottan félteném a hétköznapok igénybevételétől. Ez így már túl jó. Félteném, mint az utcán hagyott kabrió Porschét. Ha viszont megoldható a biztonságos tárolása, akkor akár mindennapos munkába járásra is ajánlom így ahogy van. Összefoglalni úgy tudnám a gép jelentette benyomásokat, hogy extravagáns, extra funkcionális és minőségi. Aki ezeket igényli, az valószínűleg nem is fog az árcédulán szereplő számmal hosszasan bíbelődni. Nem fillérekért osztogatják, de nem is mondanám nagyon drágának. Ennyi pénzért milyen más járművet tudnánk venni, mely stílusában, minőségében hozza ezt a szintet, és hasonló hatást vált ki másokból? Na ugye.
Pozitívumok:
+ vázkidolgozás
+ profi részletmegoldások
+ esztétikai összhang
+ fékek
Negatívumok:
– Nem adják oda feléért
InfoBox:
Forgalmazó: J. P. Mali Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el: http://www.cannondale.com/2014/bikes/recreation-urban/urban/bad-boy/bad-boy-5
A kerékpár a hazai forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el: http://mali.hu/hu/trekking/cannondale/2335-badboy-5-2014
Származási hely: USA/Tajvan
Vázgarancia: élettartam garancia az első tulajdonosnak
Vázméretek: S (15,5”/39 cm)-M (18”/46 cm)-L (20”/51 cm)-XL (22″/56 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 329.990 Ft
Váz: Cannondale Optimized 6061 alu Save
Villa: Cannondale Solo Rigid 1,5”
Első váltó: Shimano Altus
Hátsó váltó: Shimano Deore
Váltókar: Shimano Altus 3×9 sebesség
Fékek: Shimano BR-M395 (hidraulikus)
Féktárcsák: 160/160 mm
Hajtómű: Shimano M391 42/32/22T
Középcsapágy: Tange cartridge négyszögtengelyes
Lánc: KMC Z99
Lánckeréksor: Sunrace CSM 969 11-32T, 9 seb.
Első agy: Cannondale Lefty SLC3 Bad Boy Disc, kónuszos, gyorszáras, 32 lyuk
Hátsó agy: Formula DC22
Felnik: Cannondale C3 Bad Boy 6061/T6, 622×21 mm, alu duplafalú disc 32 lyuk
Küllők: 2 mm rozsdamentes fekete
Külsők: WTB Freedom Thickslick 700×28
Kormány/Kormányszár: Cannondale Si Urban integrated OPI, 7° alu, 600 mm
Kormánycsapágy: Tange Seiki custom Semi-Integrated 1,5”
Nyeregcső: Cannondale C4 350/27.2 mm, alu, 2 csavaros fej
Nyereg: Cannondale Bad Boy Urban
Markolat: Cannondale Lock-on
Pedál: Cannondale Urban 6point3 composite (platform műanyag)
Geometriai adatok:
Tesztelt kerékpár mérete: M (18” – 46 cm)
Fejcsőszög: 71,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,5 fok
Nyeregvázcső-hossz: 460 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 575 mm
Tengelytáv: 1058 mm
Láncvillahossz: 435 mm
Kormányszár-hossz: 90 mm
Középcsapágy-magasság: 303 mm
Fejcső-hossz: 160 mm
Összsúly: 11,80 kg pedállal
Szöveg: gg
Fotó: gg, Viszlay Zsuzsanna
.