fbpx

26” vs. 29” kerékpárteszt 0.9 – avagy milyen egy Mondraker, ha merev?

A fullyk terén számomra etalon kerékpárokat gyártó Mondraker palettájáról ezúttal az integrált kormányszárnak köszönhetően igencsak „érdekes” kinézetű merevfarú karbon XC mountain bike-okat teszteltük, a Mondraker Podium Carbon Pro SL 26-os kerékméretű bringát és az egy évvel később piacra dobott 29-es Mondraker Podium Carbon Pro-t.

Melyiket vegyem? Mondraker Podium Carbon Pro SL 26 vs Mondraker Podium Carbon Pro 29

Melyiket vegyem? Mondraker Podium Carbon Pro SL 26 vs Mondraker Podium Carbon Pro 29

Az már az első ránézésre kiderült, hogy a két kerékpár nem egy súlycsoportban mérkőzik, az összehasonlítás apropóját inkább a hasonló árszint adja. Vagyis adott 900 000 Ft-os ár környékén egy hasonló vázra szerelt 26-os és egy 29-es mountain bike-unk, de a felhasználási terület szempontjából sokkal távolabb áll a két bringa egymástól, mint azt sokan gondolnák…

Mondraker Podium Carbon Pro 29+

Mondraker Podium Carbon Pro 29+

Mondraker Podium Carbon Pro SL 26

Mondraker Podium Carbon Pro SL 26

A váz és az IST System:

Amiben megegyeznek, és ami miatt garantáltan mindenki, aki érdeklődik a kerékpárok után, megfordul utánuk az utcán: az integrált kormányszár, ami extravagáns kinézetet kölcsönöz a karbonváznak, s mellesleg vannak előnyei is. 2011-ben az EUROBIKE-on a design és innováció kategória különdíját nyerte a Podium Carbon, 2013-ra pedig a 29-es kerékmérettel is elérhető a technológia.

Integrált kormányszár

Integrált kormányszár

A pozitívumok közül én első helyre tenném a brutálisan merev kormányszárat, ami a 29-es bringán különösen érezhető, egy Mondraker-tesztnapon érdemes meggyőződni róla. A 29-es bringákon divatos széles kormányok egy hagyományos – pláne végletekig könnyített – stucnival bizony sokszor zavaróan csavarodnak kiállva tekeréskor. A szuper széles és a „Stealth”-szögletes profilú csövek formáját követő karbon kormányszár megoldja ezt a problémát.

Szokatlan vonalak

Szokatlan vonalak

Elméletileg ez a kialakítás lehetőséget biztosítana arra is, hogy alacsonyabbra, versenyzősebb pozícióba kerüljön a kormány, azonban ha elkezdünk méregetni, azért ez nem teljesen valósul meg. OK, egy gyári beállítású hagyományos bringához képest valóban lejjebb van a pilótafülke, de ha egy rövidebb normál homlokcsővel rendelkező monti stucnija alól kiszedjük a hézagolókat és lefelé fordítjuk a szárat, hasonló lesz a magassága.

Stealth "karboncsövek"

Stealth “karboncsövek”

Ezen a ponton biztos sokakban felmerül a kérdés a Mondrakerrel kapcsolatban: Hogyan szabhatjuk személyre a bringát? Hiszen ilyen stucnit nem árulnak a kerékpárboltokban… Nos, először is a vásárláskor „nagyjából” azért el kell találni a méretet, ami a hagyományos kerékpároknál sem hátrány. Ha viszont olyan mértékben tévedünk, hogy például két centivel rövidebb a felsőcsőhossz az ideálisnál, azt nem fogjuk tudni úgy kompenzálni, hogy berakunk egy 110-es stucnit a 90-es helyett…

Ne érje sár a bowdenjét!

Ne érje sár a bowdenjét!

Ellenben ha az ideális méretet választottuk (és miért ne tettünk volna így), a finom állítás terén még felül is múlja a Mondraker a hagyományos kerékpárokat a kormánybefogóban lévő excenternek köszönhetően. A kormány helyzetét függőlegesen és vízszintesen is állíthatjuk fokozatmentesen, +/- 5 milliméterrel (ez összesen egy centimétert jelent). Arra mondjuk vigyázni kell, hogy a két excenteren a bevágások mindig párhuzamosnak mutatkozzanak a kormánnyal, különben nem lesz tökéletesen vízszintes a kormány.

A finombeállítást excenter segíti

A finombeállítást excenter segíti

A finom állítási lehetőség miatt egyébként a Mondraker felülmúlja az integrált kormányszárat kínáló konkurenciát, a Look-ot, mert a franciák csak előre-hátra irányba kínálnak opciót, vagy megfordíthatjuk a stucnit. Amiben szintén más a spanyolok rendszere, az a kormány elfordulását gátló IST betét, ami hasonló az FSA körmös elemet tartalmazó kormánycsapágyához. Működése szempontjából volt egy érdekes tapasztalatom ezzel…

Ennyit fordul a kormány

Ennyit fordul a kormány

Olyan hathatósra sikerült a tesztelés, hogy kipróbáltam egy maratonon, és sikerült kicsúszni egy sodrós kanyarban a 29-es bringával, pont úgy, hogy befordult a kormány. Nem szoktam túl erősen meghúzni a stucnit abból a meggondolásból, hogy például versenyen ha esek, egy mozdulattal vissza tudjam húzni kézzel a megfelelő pozícióba, így kicsit el is ferdült, viszont nem annyira, hogy a váltókar lekoccolja a felsőcsövet. Tehát a gátló működött, a karbonvázon semmi nyom.

Belül vezetett kábelek

Belül vezetett kábelek

Visszaegyengetve a kormányt azonban szorulni kezdett a kormánycsapágy, de a jelenség szépen lassan elmúlt, és a bringázás végén megnézve minden ugyanúgy működött, mint újkorában, nem másztak el az oldalsó határpozíciók sem, ami például a vázhoz csapódás gátlós FSA kormánycsapágyaknál elő szokott fordulni.

Fékkonzol adapterrel a 29-esen

Fékkonzol adapterrel a 29-esen

A kormány határpozíciói egyébként először látva félelmetesnek tűnnek, de használat közben – biztosíthatok mindenkit – nem fordítja el az ember annyira a kormányt, hogy ütköznének. Még az Underworld Kupa 180 fokos szűk visszafordítóiban sem volt gond. Nekem egyetlen esetben koppant, ha trackstand-et csináltam piros lámpánál, de miután rájöttem erre, már akkor sem zavart. Kocsiba bepakolásnál tud azonban zavaró lenni, lévén nem tudjuk a kormányt alapból a váz síkjába fordítani.

Fékkonzol adapter nélkül a 26-oson

Fékkonzol adapter nélkül a 26-oson

Leszámítva a szokatlan homlokrészt, egy rendkívül igényes kidolgozású karbonvázzal van dolgunk, amit megszokhattunk már a Mondraker alumínium fullykon. Ez igaz a bowden-vezetésre is, melyek a vázon belül futnak, a 29-es bringán még a láncvilla alatt is 100%-ban burkolva, tökéletesen kizárva a szennyeződés lehetőségét! Menettulajdonságai szempontjából a hátsó része is jól sikerült mindkét bringának, merevek a gépek, de nem ridegek.

BB30 középrész

BB30 középrész

A 29-esnél a stabilitáshoz hozzájárul elöl-hátul az átmenőtengely is, az eredmény – hozzászámítva az integrált stucni merevségét is – egy pályájáról kizökkenthetetlen bringa, amit lejtőn és kiállva csavargatásnál is érezni. Ezek a tulajdonságok egy nehezebb, erőteljesebb rider esetében adnak hozzá igazán a teljesítményhez. Az egyetlen, amit nem tudtam értelmezni a 29-es vázán: hátul a tárcsafék rögzítése – minek a plusz adapter? Nem olyan széles a 142 mm-es tengely, más is meg tudja oldani a direkt rögzítést.

M-es 29-es nyergében

M-es 29-es nyergében

A vázzal kapcsolatban még a méretezést és a geometriát kell megemlíteni, ugyanis hozzám egy M-es 29-es (600 mm-es vízszintes felsőcsővel) és egy L-es 26-os (610 mm-es vízszintes felsőcsővel) passzolt (az L-es 29-es nél a zárójelben lévő adat 620 mm, ugyanakkor az M-es 26-osnál csak 585 mm). Mindkét gép kiadta így a sportos arcát, ezen a téren mondjuk nem is kellett feltalálni a spanyol viaszt.

L-es 26-os bringán

L-es 26-os bringán

Felszereltség:

A 26-os Pro SL-nél az „SL” többnyire Sram X0 alkatrészeket, hátsó váltót jelent, Fox RL telót és kiváló Easton EA90 kerékszettet. Merev és könnyű gurigák! Ráadásul, lévén a szett tubeless kialakítású, hozzá passzoló tubeless Kenda gumik kerültek rá, amiért jár a háromszoros hip-hip-hurrá!!! Ritkán fordul elő, hogy gyárilag így szerelik a kerekeket, és nem házilag kell összerakni, vagy rögtön új gumit venni a belső nélküli rendszerhez. A Kenda Small Block Eight 1.95 DTC Tubeless külsők egyébként remek választásnak is bizonyultak a kánikulában keményre száradó poros ösvényekre. Remekül tapadnak, szerintem csak sáros, ragadósabb talajon nyújtanának gyengébb teljesítményt. Tartsa meg a Mondraker a jó szokását, hogy Easton kerekekkel szereli az XC bringákat!

Pilótafülke (Pro SL 26)

Pilótafülke (Pro SL 26)

Érdekesség a Pro SL-en, hogy a Formula RX fékek elöl 160-as, hátul viszont csak 140-es tárcsára harapnak. Elegendő fékerőt adnak egy XC-géphez így is, és az adagolhatóság is jó volt. Sajnos a tárcsa anyaga viszont talán nem a legjobb, elöl nálam hamar – gyakorlatilag minden ok nélkül – nyolcas lett benne. Ugyanez a fék van a 29-es Mondrakeren is, 160-/160-as tárcsákkal, a teljesítményre szintén nem lehet panasz. Amire figyelni kell, az a vázon belül futtatott fékkábel miatt alkalmazott gyorskioldós csatlakozás a fékkarhoz. Itt van egy kis műanyag gyűrű, amely megakadályozza, hogy a kábel kipattanjon a helyéről. Ez könnyen kipattintható, és valahogy sikerült is elveszítenem, amit akkor vettem észre, amikor lefelé valahogy magától kipattant a kábel a helyéről és megszűnt létezni a hátsó fékem… Pontosan kell a helyére illeszteni!

170 mm-es hajtókar az M-es 29-esen

170 mm-es hajtókar az M-es 29-esen

A 29-es Pro változatot Sram X9 hátsó váltóval szerelték, X7 átdobóval, váltókarokkal, Rock Shox Sid RL telóval és Easton EA70 kerékszettel, szintén a John Tomac szignóját viselő Kenda Slant Six 2.0-s gumikkal. Érdekes módon a színharmóniát az olcsóbb bringán sikerült jobban eltalálni a kiegészítőkkel, itt a markolat, a kormány és a nyeregcső is vörös feliratú Onoff, hasonlóan a Fizik Ardea nyereghez. Az alumínium nyeregcsővel adódott kisebb probléma, egyrészt átmérőjéből és fejkialakításából (nem hajlik hátra) adódóan már túl merev, másrészt nagyon erősen kellett ahhoz megszorítani, hogy ne csússzon be. (A 26-oson inkább a feliratok adják meg a harmóniát: a nyeregszár és a kormány is Easton, utóbbi a bringa stílusához passzoló keskenyebb, 590 mm-es alumínium cső.)

A Fox LockOut megoldása érdekes, a kioldást a mutatóujjunk belső felével végezhetjük

A Fox LockOut megoldása érdekes, a kioldást a mutatóujjunk belső felével végezhetjük

Mindkét kerékpár kompakt, duplatányéros hajtóművel rendelkezik, a 29-esen 39/26-os Sram S1400 kar található BB30 Press Fit középrésszel, ami szokatlan kicsit, a 170 mm-es hossz. Sajnos nagyon általánosan elterjedt a 175 mm-es kar a montikon, és nagyon kevés hajtóművet választhatunk 172,5 mm-es hosszal, így meglepő, amikor egy közepes vagy nagyobb méretű bringán nem 175-ös hajtóművet látunk, de a hajtókarhosszok témájába most nem fogok belemenni, feljegyzem inkább télre… Mivel én országúton 172,5-essel megyek, nem volt nehéz adaptálódni a 170-eshez, azonban ez különböző embereket különbözőképpen fog érinteni. A 26-os Podium Pro SL már a megszokott 175-ös FSA Afterburner karral érkezik és a belső tányér is különbözik, 27 fogas, amivel a kisebb kereket meredekebb emelkedőkön is be lehet forgatni.

Formula RX fékek

Formula RX fékek

Kinek, melyiket ajánlom?

Itt már amatőr versenyzésre alkalmas, drága gépekről van szó, tehát óvatosnak kell lenni az ajánlás megfogalmazásával, hiszen felelős döntésről van szó. Az „eggyel gyengébb” felszereltség plusz a nagyobb kerékméret annyival nehezebbé teszik a 29-est, hogy XC-versenyzés szempontjából mindenképpen a fürgébb 26-osra szavaznék a kettő közül, ugyanakkor a 29-es Podium Pro nyergében is kiválóan lehet szerintem teljesíteni egy XC maratonon, főleg hazai szinten. Mégis, lényegesen eltér a két gép karakterisztikája, a twentyniner úgy tank-szerűen nagyon hatékony fegyver, a 26-os pedig egy könnyű kis rakéta.

Fizik Ardea

Fizik Ardea

Szóval ha nekem mindenképpen a két gép közül kéne választanom, aszerint döntenék, mennyire fontosak nekem a versenyeredmények a bringázásban. Ha nagyon-nagyon „elitrészerkedni” szeretnék, akkor a 26-ost, ha versenyeken is oda szeretem tenni magam, de azért a mountain bike-ozást sokrétűbben, sokféle terepen művelem, akkor a 29-est választanám. Számít az is, mennyire ügyes a leendő rider. Akinek hozzátesz a teljesítményéhez az a könnyebbség, amit lefelé nyújt a 29-es, teret adva pihenéshez, regenerálódáshoz, az gondoljon erre is. Aki viszont zsigerből kezeli azokat a technikai kihívásokat, melyekkel általában szembe kerül, sőt, egyenesen kedveli a kisebb kerékméret játékosságát, az válassza a 26-ost.

igényesség minden négyzetcentiméteren

igényesség minden négyzetcentiméteren

Amiről ritkábban beszélünk a 29-es és 26-os bringák összehasonlításánál, az pont az árszint. Sokszor én is hajlamos vagyok például Eurobike-on, PressCamp-eken úgy tesztelni egy 29-es vagy 26-os csúcsgépet, hogy nem nézem az árcédulát. Pedig a vásárláskor ez a leglényegesebb szempont, és a két Mondraker jól példázza ezt. Ha például versenyzésre alkalmas gépet akarunk választani vagy építeni magunknak, egy 9,5 kilós bringa 26-os (27,5-es) kerékmérettel akár több százezer forinttal olcsóbban kihozható, mint egy hasonló súlyú 29-es. Ha megfordítjuk tehát a dolgot, és adott árszinten hasonlítjuk össze egy adott márka 29-esét és 26-osát, akkor a fenti konklúziókat kapjuk.

Infobox:

Forgalmazó, információ: Montik Magyarország (montik.hu)
A Mondraker Podium Carbon Pro SL 26 kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A Mondraker Podium Carbon Pro 29 kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Spanyolország
Élettartam garancia a vázra!
Vázméretek:  S, M (tesztelt 29), L (tesztelt 26), XL
Ajánlott fogyasztói ár Pro SL 26 / SL 29: 929 000 Ft / 869 000 Ft

Podium Carbon Pro SL 26:

Geometriai adatok (L-es méret):

Fejcsőszög: 70 fok
Ülőcső-szög: 74 fok
Ülőcső-hossz: 480 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 610 mm
Tengelytáv: 1102 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Középcsapágy-magasság: -35 mm

Specifikáció:

Váz: Podium Stealth Carbon IST System
Méretek: S/ M / L / XL
Rugóstag:
Teleszkóp: Fox Float RL FIT Kashima Tapered Remote 100mm
Kormánycspágy: FSA N57 E 1-1/8″ – 1/5″
Kormányszár: Integrated Stealth Carbon design 85/100/115mm
Kormány: Easton EA70 Flat  590mm
Markolat: Onoff Diamond lock-on
Nyeregszár: Easton EA 70 Zero 31.6mm 400mm
Nyereg: Fizik Ardea
Első Fék: Formula RX 160mm
Hátsó Fék: Formula RX 140mm
Fékkar: Formula RX
Felnik: Easton EA90 Tubeless Wheelset
Küllők: Easton
Első Agy: Easton QR
Hátsó Agy: Easton QR
Külsők: Kenda Small Block Eight 1.95 DTC Tubeless
Hajtómű: FSA Afterburner 386 PF30 39/27T
Középrész: FSA PF30
Pedál:
Lánc: Sram PC-1031 10s
Első Váltó: Sram X9 Hi Clamp 10s
Hátsó Váltó: Sram X0 Medium Cage 10s
Váltókar: Sram Trigger X9
Fogaskoszorú: Sram PG-1070 11-36T 10s

 

Podium Carbon Pro 29

Geometriai adatok (M-es méret):

Fejcsőszög: 71 fok
Ülőcső-szög: 73,5 fok
Ülőcső-hossz: 440 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 600 mm
Tengelytáv: 1097 mm
Láncvillahossz: 438 mm
Középcsapágy-magasság: -65 mm

Specifikáció:

Váz: Podium Stealth Carbon IST System
Méretek: S / M / L / XL
Rugóstag: /
Teleszkóp. Rock Shox SID RL 29″ 100mm Tapered Remote
Kormánycsapágy: Onoff Integrated Tapered 1-1/8″ – 1/5″
Kormányszár: Integrated Stealth Carbon design 85/100mm
Kormány: Onoff Peak 0.0 Flat 31.8mm 680mm
Markolat: Onoff Wave
Nyeregszár: Onoff Peak 0-R 31.6mm 400mm
Nyereg: Fizik Ardea
Első Fék: Formula RX 160mm
Hátsó Fék. Formula RX 160mm
Fékkar: Formula RX
Felnik: Easton EA70 tubless 29″ Wheelset
Küllők: Easton
Első Agy: Easton EA70
Hátsó Agy: Easton EA70
Külsők: Schwalbe Rapid Rob 2.1
Hajtómű: Sram S1400  PF30 39/26T
Középrész: Sram PF30
Pedál:  –
Lánc: Sram PC-1031 10s
Első Váltó: Sram X-7 10s
Hátsó Váltó: Sram X9 medium cage 10s
Váltókar: Sram X7 trigger 10s
Fogaskoszorú: Sram PG-1050 11-36T 10s

 

.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.