fbpx

2017: jön az országúti fully, nyugdíjba vonul a merevfarú Specialized Stumpjumper

Persze senki ne ijedjen meg a címtől, lesz azért kiváló XC merevfarú a palettán… A Specialized „össztelós” országútival és egyéb nyalánkságokkal is készül még 2017-re…

specialized_2017

Ha kell mondani egy igazán különleges Specialized országúti kerékpárt, a múltja miatt még mindig a 2004-ben debütáló Specialized Roubaix jut eszünkbe, melynek nyergében Fabian Cancellara és Tom Boonen is megnyerte már az „Észak Poklát. Nos, a Roubaix 2017-re nem csak ráncfelvarráson megy át, hanem teljesen megújul, tárcsafékes verzióban:

Hosszú évekig a támvillákban és a villákban elhelyezett Zertz rezgéselnyelő betétek tették igazán komfortossá a híres verseny kockakövein is nyerő bringákat, jövőre ez változik. Emlékeztek, amikor még rugós stucnikat és nyeregszárakat árultak a kerékpárboltokban? Nos persze hogy nem ilyeneket szerelnek a Specialized új komfort országúti kerékpárjaira… Az elv hasonló, de 2017-es kiadásban.

Specialized Roubaix S-Works

Specialized Roubaix S-Works SRAM Red-del

A világon a legtöbben a Roubaix név hallatán erről a kerékpárról asszociálnak a Paris-Roubaix versenyre, és gondolják azt, hogy ez a bringa a profik fegyvere a kockaköveken. Pedig a Roubaix modellek többsége elsősorban a hétköznapi felhasználóknak készül, immár 12 éve, 2004 óta. A hobbiból sportolók számára pedig nagyon is jól jön elöl-hátul két centi rugóút.

Nem tesszük idézőjelbe a rugóutat, ugyanis merészet húztak a Specializednél: előre teleszkóp került. Azonban nem a villaszárak, vagy egy headshock mozog a váz alatt, hanem a váz fölé, a stucni alá került a csillapítás. Ez a megoldás tömegben csak 200 grammot ad hozzá a komplett kerékpárhoz, viszont szinte minden más országúton alkalmazott csillapításnál több mozgást, 20 mm-t enged.

Roubaix kedvező árú felszereltséggel, többb színben

Specialized Roubaix Shimano felszereltséggel, középen SWAT készlettel

A Specialized részéről úgy nyilatkoztak, hogy szükség volt elöl erre a radikális változásra, mert hátul már könnyedén tudnak biztosítani ennyi elmozdulást, és mountain bike analógiával élve ki szeretne egy hátul telós, elöl merevvillás kerékpárt?! Ha viszont a villaszáraknak engednek több mozgást, az már rosszabb hatással lett volna a kerékpár irányítására, mintha felülről oldják meg a csillapítást.

Az új Roubaix vázán szokás szerint a McLarennel dolgoztak együtt, hogy a megfelelő karbon szövetek kerüljenek a komfort és merevség szempontjából kritikus részekre. További újítás az ülőcsőhöz képest lényegesen kisebb átmérőjű nyeregcső, ami így el tud mozdulni, további „rugózást” engedve. Természetesen a nyeregcső feje is biztosít plusz komfortot. A nyeregcsövet az alacsonyabban becsatlakozó támvilláknál rögzítik, így hosszabb, mint ami a vázból „kilátszik”, vékonyabb, rugalmasabb.

Bár a Tinkoff csapat megszűnik, színei maradnak a Speci palettán

Bár a Tinkoff csapat megszűnik, színei maradnak a Speci palettán

Mielőtt valaki azt gondolná, hogy a geometria szenved majd csorbát, téved, ugyanis a homlokcsövet eleve alacsonyabbra vették és a hátsó traktus is hasonlóan sportos, mint egy Tarmac, rövidebbek a láncvillák, mint a régi Roubaix-n. A különböző méretű kormánycsapágy kupakokkal és a különböző mélyre lenyúló speciális kormányokkal egy versenyző és egy hétvégi bringás is testre szabhatja az új Roubaix-t. A hölgyek részére pedig ott a Ruby, a Roubaix női megfelelője.

Specialized Tarmac

Specialized Tarmac

A Peter Sagan által is használt aerodinamikus Venge – amely több speciálisan ehhez a bringához tervezett elemet (kormány, kormányszár, nyeregszár, fékek, csapágyak) is tartalmaz – gyakorlatilag új modell, sok értelme nem lett volna a ráncfelvarrásnak, nagyjából változatlan formában lép át a következő esztendőbe. Mint már tudjuk, Sagan új német csapatában továbbra is Specin versenyez majd.

Specialized Tarmac SRAM Red-del, látható, hogy nincs nyílás kábeleknek az alsócső felső végénél

Specialized Tarmac SRAM Red-del, látható, hogy nincs nyílás kábeleknek az alsócső felső végénél

A másik profik által kedvelt gép, a nagyon könnyű Tarmac még könnyebb lesz, itt már beszélhetünk „facelift”-ről. Az S-Works a gyár által használt legjobb – 11r névre hallgató – karbonból készül majd, és a SRAM e-Tap vezeték nélküli váltórendszerrel szerelt váznál spóroltak a lyukakkal is, nem univerzális kábelezésről van szó, kimondottan a „wifis” szetthez optimalizálták. Lesz tárcsafékes verzió és marad felnifékes modell is, akárcsak a Roubaix esetében.

Az új Stumpy HT az Epic HT lesz

Az új Stumpy HT az Epic HT lesz

A mountain bike palettára tekintve kicsit elszomorodnak a márka vallásos hívői, amikor kiderül, hogy eltűnt a Stumpjumper merevfarú modell, az ős Speci… Logikusan végiggondolva azonban jogos a döntés, hiszen az utóbbi években volt a Stumpjumper HT, ami merevfarú XC gép, közéjük ékelődött az Epic, ami egy XC/maraton fully, majd következett a Camber és a rugóútban fölötte álló fullyt szintén Stumpjumpernek hívták, FSR kiegészítéssel… Zavaros volt, na.

Specialized Epic HT S-Works felöltöztetve

Specialized Epic HT S-Works felöltöztetve

2017-re az amerikaiak Epic gyűjtőnéven kínálnak majd minden XC/maraton mountain bike-ot. Ami eddig Stumpjumper HT volt, az most Epic HT lesz, ennek lesz női változata is. Az XC/maraton fully Epic FSR néven fut majd. Az Epic HT nem csak nevében fogy le jövőre, a 890 grammos SWorks váz a Speci valaha gyártott legkönnyebb váza, beleértve az országúti gépeket is… Változás még, hogy 148 mm-es Boost szabvánnyal készül majd.

MY 2017 Bikes GER Stumjumper FSR

Stumpjumper FSR Öhlins villával

Szintén „boostolták” az immár kizárólagosan Stumpjumper névre hallgató trail fully-t, azonban ha már 148 mm-es tengelyt kapott, akkor a gumik melletti férőhelyet is szélesítették. Ennek eredményeképpen nem csak 29-es kerekeket fogad a váz, hanem pluszos gumikkal szerelt 27,5-est is. Így két kerékszettel két különböző bringánk lehet. A Stumpy-ba Öhlins villa került, a svéd gyár termékéről megnyerően nyilatkozik a nemzetközi szaksajtó.

Stumpjumper FSR váz

Stumpjumper FSR váz

Fontos, hogy a Specialized kiemelt figyelmet fordít a hölgyekre, 2017-ben már a Camber fully-nak is lesz női változata, ahogy az Epic HT-nek is, továbbra is marad a női XC/maraton össztelós, az ERA, és a kedvezőbb árú kategóriákban is találunk nő bringákat. Hasonló a helyzet országúton is, az ismert koskormányos gépeknek is megvan a női megfelelője, s természetesen a kiegészítők, cipők, ruházat terén is egyenlően állnak a nemek.

További információk: https://www.specialized.com/hu/hu/

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.