fbpx

2016-os Merida Ninety-Six Team bemutató és kerékpárteszt

Az elmúlt hetet Németországban töltöttük, hogy megismerjük és bemutassuk nektek a 2016-os Merida bringákat. Idén az új országúti mellett össztelós fronton érkeztek az újdonságok. Egyik az XC csúcsmodell Merida Ninety-Six, a másik pedig az „örömbringa” One-Twenty Carbon. Ezek közül most az RS-1 villás, XX1-es Ninety Six csúcsmodellt teszteltük!

merida_ninety_nine_team (2)

Ralph Naf a Ninety-Six nyergében

A Merida Ninety-Six-nek már történelme van, hiszen 2007-ben dobták először piacra, amikor mindenki csak bontogatta a szárnyait az ilyen elrendezésű fullyk terén. Ugyanis a Ninety-Six XCO világkupára lett tervezve, és ekkor a versenyzők idegenkedtek még a nehezebb, de lefelé gyorsabb össztelós gépektől. 2006 maraton világbajnoka Ralph Näf még az új gép bemutatása előtt 2. helyet ért el a fort williami XC világkupán egy alu vázas prototípus nyergében, ami megerősítette a Meridát abban, hogy jó irányba fejlesztenek.

A Ninety-Nine alulra helyezett rugóstaggal

A Ninety-Nine alulra helyezett rugóstaggal

2011-ben kapott autós hasonlattal élve faceliftet a bringa, ekkor Ninety-Nine lett a neve, és 99 mm-esre nőtt a rugóút, a rugóstag bekötése pedig alulra került. Ekkor rúgta utolsókat a 26” kerékméret. Ez a gép Team kivitelben már-már túl könnyű volt, de itthon is nagy siker lett a versenyzők körében. Az első gép volt, amit dupla tányéros hajtóműhöz optimalizáltak.

2011-től immáron 29"-os kerekekkel.

2012-től immáron 29″-os kerekekkel.

2012-ben a 29” térhódítása miatt bemutatták a Big Ninety-Nine-t, ahol a hátsó rész merevségét a nagy kerekekhez igazították, a rugóstag viszont maradt az alsó bekötési ponton. Ondrej Cink és Thomas Litscher ezután csak össztelóssal ment minden versenyen, legyen szó XCO-ról vagy több napos maratonról.

A 2016-os Ninety-Six nevéből adódóan 96 mm-t mozog hátul, elöl pedig az ilyenkor szokásos 100 mm-es telót találjuk. Már amennyiben „szokásosnak” nevezhetjük a Rock Shox pofátlanul drága (nagyjából 490.000 HUF), és szemérmetlenül jól kinéző RS-1 villáját, ami a csúcsmodellekben lesz megtalálható.

Jürgen Falke vezető mérnök bemutatja az új gépeket-foto: Daniel Geiger

Jürgen Falke vezető mérnök bemutatja az új gépeket-foto: Daniel Geiger

A prezentáción Jürgen Falke vezetőmérnök mutatta be a 96-ot mint „pure xc bike”, azaz egyértelműen XCO és maraton versenyzésre tervezték. Nagyjából mindent ehhez igazítottak. A Team kivitelben mindössze 10,2 kilós monti rugóstagja visszaköltözött a felsőcső alá, mivel így a hidraulikus lockout kábele rövidebb (könnyebb) tudott lenni és nem mozog berugózás közben, ezért megtörni, kidörzsölődni sem tud. Arról nem beszélve, hogy a kedvezőbb árú modelleken kézzel könnyen el tudod érni a lockout kart, ami eddig nem volt egyszerű.A régebbi 96, és 99 modelleken a rugózási karakterisztika a vázméretektől függően eltért egymástól, amit mindenképpen szerettek volna kiküszöbölni. Az új Ninety-Six esetében már mindegy milyen méretre van szükséged, mindegyik ugyanúgy mozog!

A design nem kirívó, de nem is unalmas.

A design nem kirívó, de nem is unalmas.

A váz súlya drasztikusan csökkent (1900 g M-es méret rugóstaggal), az új EPS Core technológiának köszönhetően 20%-kal könnyebb lett. A kerekek átmérője a vázmérettől függ. S-es és M-es méretben 650B, azaz 27.5”, M-es, L-es és XL-esben pedig 29”-os. Teljes belső kábelvezetést találunk a vázon, méghozzá nem csak zörgésmentesen megvezetett, hanem rögzített kábelekkel (Smart Entry), így nagyon pontosan be lehet lőni a megfelelő hosszt, és a fejcsőről sem tudja lekoptatni a festést.

Hidraulikus központi lockout, felülre került rugóstag.

Hidraulikus központi lockout, felülre került rugóstag.

A hátsó teleszkóp himbája is karbonból készül, a rugóút pedig 650B-s méretnél 109 mm, 29”-nál 96 mm. A rugózási karakterisztika is változott, könnyebben indul meg, és lineárisabb a középső tartományban. A fékkonzol a láncvillára került, az High Direct Mount első váltó konzol pedig levehető ha szimpla tányérral használnánk. És hát mi mással mikor annyira könnyű….

Integrált kábelvezetés

Integrált kábelvezetés

Természetesen Shimano XTR Di2, és FOX iRD kábel kompatibilis a váz, sőt a hírek szerint a Eurobike-on be is mutatják a legfelső kategóriás modellt, ami ezekkel lesz szerelve! Számomra például nagy öröm, hogy „dropper post ready” a váz, azaz a leengedhető nyeregcső kábelének az elvezetése is megoldott. Egyre többen raknak XC gépbe is ilyet, mivel maratonokon jól jöhet.

José Antonio Hermida akcióban

José Antonio Hermida akcióban

A 2016-os Merida Ninety-Six fejlesztésében a Multivan Merida csapat versenyzői is komoly részt vállaltak, Litcherék több alu prototípust nyúztak különböző geometriákkal mire meglett a végleges kialakítás. Sőt maguk a tervezők is aktív kerékpárosok, Jürgen Falke még Hawaii Ironman-t is teljesített. Végül a hosszabb felsőcső/rövidebb stucni, és a Ninety Ninehoz képest 13 mm-rel alacsonyabb középrésznél maradtak.

Filigrán karbon támvillák

Filigrán karbon támvillák

Persze nem csak ez a csúcs CF5 vázra épült kivitel lesz belőle, hanem folyamatosan jönnek a kedvezőbb árú CF3 (economy carbon főháromszög + CF5 lengőkar), CFA (economy carbon főháromszög + alu lengőkar), és Lite (alu főháromszög + lengőkar) modellek, mert nem mindenkinek lesz 2+ millió forintja a Team kivitelre.

Nagyon könnyen kezelhető, gyors gép!

Nagyon könnyen kezelhető, gyors gép! foto: Daniel Geiger

A sajtótáborok általában nem nyújtanak lehetőséget arra hogy alaposan leteszteljünk egy bringát, maximum az első benyomásokhoz szükséges infókat tudjuk meg, most azonban másként volt. Az egyik nap 3-4 órám volt menni vele, majd elvihettem másnap az XCO világkupa helyszínéről rajtoló Gonso Albstadt Marathon-ra, amin a „hosszú” (46 km) távon indultam. A teszt helyszíne inkább technikásabb volt, (hazai) XCO pálya szerű, a maraton azonban hozta a klasszikus osztrákos, németes „semmilyen” formát nagy tempóval, sóderes lejtőkkel, ezt megspékelve némi gyökeres saras szakasszal. Sajnos végül a világkupa pályára nem mehettünk fel vele, bár az első tervekben még ez is szerepelt.

1x11 sebességes váltórendszer

1×11 sebességes váltórendszer

Az új Ninety-Six-ről csak szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni. Brutálisan könnyű, kiválóan kanyarodik, elsőre is olyan mintha évek óta a nyergében ülnék. Többször hangsúlyoztam már, hogy ez egy nagyon lényeges szempont. Ne nekem kelljen megszokni a bringát, hanem az legyen olyan mintha rám (alám) öntötték volna. Tufit meggyőzték az országúti gépek arról, hogy a Merida a világ élvonalába tartozik ezen a téren ( https://bikemag.hu/magazin/hirek/merida-scultura-2016-kerekparteszt-tovabb-csiszoltak-a-szobrot ) én pedig elmondhatom, a Ninety-Six abszolút egy lapon említhető a világmárkák csúcsmodelljeivel! Számomra ezzel felnőtt a Merida a legnagyobbak közé.

A hátsó rugózás tényleg nagyon jó lett, olyan 110 mm-nek érezni ha jól be van lőve, de egy valamit érdemes szem előtt tartani. Ha 30% körüli SAG-et (beülést) állítasz be, akkor érdemes folyamatosan használni a lockoutot, mert rendesen bemozog a tag. 10%-os SAG esetén már nincsen ekkora gond, de látszik hogy alapvetően blokkoklható mozgású tagokhoz tervezték a vázat. Szerencsére a Rock Shox hidrós karja a piac egyik legjobb megoldása mivel mindkét telót egyszerre zárja. A 96 hátsó része szinte tapad a talajhoz. Még a köves, technikás emelkedőn sem kapart el a kerék pedig a gumi nem volt ideális a nedves környezethez! Nagyjából mindegy volt, mekkora tempóval indulsz neki, full stabil lesz.

A legendás RS-1

A legendás RS-1

Az RS-1 külön megér egy misét. Nagyon sokan kérdezték az első fotóink felkerülése óta, hogy milyen, jól mozog? Egy valami tény. A megindulása nem a legszebb, egy DT vagy Fox simán veri ezen a téren. Viszont amikor már bemozdult, akkor teljesen lináris a rugózása, mindent kimozog. 1688 grammos súlya hozza kategóriája csúcsát. Volt aki bekommentelte (valószínűleg bárminemű tapasztalat nélkül), hogy nagyon rugalmas, csak könnyű súlyú bringásoknak ajánlott. Részben igaza van. Ha combjaid közé veszed a kereket, és a kormánynál fogva megmozgatod, akkor tényleg így tűnik. Azonban a 90 kilóm alatt sem éreztem semmilyen merevség hiányt pedig kapott rendesen a köves, gyökeres részeken. Érdekes módon a német Bike magazin műszeres mérése is azt igazolta, hogy a fékezési merevsége mindegyik ma kapható XC villánál jobb, 265Nm/fok. Egy biztos, designban ez a legütősebb a vázhoz, és hátrányai ellenére is ezzel kérném!

Az Albstadt maratonon is tesztelhettem.

Az Albstadt maratonon is tesztelhettem.

A SRAM XX1 szettet dicsértük már eleget. Egy ilyen könnyű montiban a szimpla lánckeréknek van létjogosultsága még átlagos erőnlétű bringás esetében is. A maratonon bőven elég volt a 32-es tányér fölfelé, de keményebb pályára én biztosan 30-ast tennék fel. Sajnos a gyors, nem technikás lejtőkön 45 km/h-nál már elfogy a 32/10-es áttétel, de ez legyen a legkisebb baj. A Guide RSC fékek átlagos fékerőt produkáltak, egy Shimano XT még mindig egy klasszissal jobb náluk.

A Fulcrum Red Power 29 HP egy elég könnyű (1751 gramm) kerékszett, és a SRAM Predictive Steering első agy miatt a merevséggel sem volt gond. Az telóhoz ugyanis speciális agyat kell használni. 2.2”-os Maxxis Ikon gumikkal szerelték a tesztbringát, ami a sóderes, murvás utakon kiválóan gördült, de a saras részeken nagyon csúszott. Nem meglepő, mert mintázata apró, és az ilyen gumik sosem szeretik a dzsuvát.

Az általam tesztelt modell nem lesz 2.000.000 Forint alatt….sőt! Ez nem kevés pénz, mint inkább rengeteg. A kérdés, hogy akarod-e azt a gépet amivel egy világkupa csapat versenyzik? Mert a legjobbat meg kell fizetni. Az utolsó forintig megéri az árát, más gyártó világkupa bringáját sem kapod meg olcsóbban. És ahogy mondtam a szint ugyanaz! Az új Ninety-Six ősztől lesz kapható, és lesz elérhető tesztbringa is a Merida Test Center üzletekben!

InfoBox:
Forgalmazó: BikeFun Kft.
Elérhetőség: www.bikefun.hu
Származási hely: Taiwan
Vázgarancia: élettartam
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: S-M-L-XL

Ajánlott fogyasztói ár: 2.190.000 HUF

Műszaki adatok:
Váz: Merida Ninety Six Carbon
Rugóstag: Rock Shox Monarch XX
Villa: Rock Shox RS-1
Hátsó váltó: SRAM XX1
Váltókar: SRAM XX1
Fékek: SRAM Guide RSC
Hajtómű: SRAM XX1 32T
Fogaskoszorú: SRAM X01
Kerekek: Fulcrum Red Power 29 HP
Külsők: Maxxis Ikon 29×2.2”
Kormány: Procraft Carbon
Kormányszár: Procraft Carbon
Nyeregcső: Procraft Carbon
Nyereg: Prologó Nago Evo X10

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo