Az elmúlt években végre újra szárnyalni kezdett a Manitou, aminek elég hányattatott sorsa volt 2010. környékén. Mára viszont újra a csúcson vannak, bár van mit behozniuk, mert a konkurensek eléggé letarolták a piacot. Viszont idén nagyon kevés villa mozgott olyan szépen, mint ezek és jövőre ez csak javulni fog!
Az MRD (Manitou Racing Development) részleget tuti széthajtották idén, mert a látványos változások a villákon belül történtek. És bizony nagy mértékben ennek köszönhető a bringázási élmény, hiszen ha nem mozog szépen a teló, akkor lehet a világ legjobb bringájába is beépítve, akkor sem lesz az igazi…
Itthon (sem) nem jön gyakran szembe veled a downhill csúcs villa a Dorado, de akiknek megadatott a birtoklása, nem nagyon akartak túladni rajta! Ebbe fejlesztették ki az MRD IVA (Incremental Volume Adjust) levegőkamra méret állító rendszert. Az ebben helyet foglaló spacerek könnyen kiszedhetőek, így a saját ízlésednek megfelelő berugózási karakterisztikát tudsz beállítani.
Eddig ha növelted a kamra nyomást akkor sajnos a meginduláshoz szükséges erő is megnövekedett, és bár egymáshoz képest lineáris volt az eltérés a különböző nyomásértékeken, ez nem volt a legjobb megoldás. Az új IVA alkalmazásával, a nyomást fix 40 psi értékre kell beállítani, és a spacerek variálásával tudod belőni a megfelelő keménységet. Így meginduláskor ugyanolyan finoman fog mozdulni a villa függetlenül attól, hogy 60 vagy 90 kg vagy.
Szintén újdonság a Dorado MRD Kit, ami egy komplex csillapító fej. Amikor a DH villa nagy igénybevételnek van kitéve, a csillapításért felelős olaj fel tud melegedni, miközben olajköd képződik, megnövelve ezzel a kamra nyomását és megváltoztatva a villa működését. Ennek a Kit-nek a zárókupakján egy kézzel működtethető szelep van, amin keresztül ki tudod engedni ezt a „gőzt”. Az Evil Genius 2 MRD tömítések pedig finomabb mozgást biztosítanak amellett hogy jobban kint tartják a koszt!
Maga a Dorado egyébként 180 és 203 mm-es úttal lesz kapható 650B és 26”-os kerékhez, sőt 29”-ossal is kompatibilis, bár ekkor „csak” 175 mm-t mozog. Visszaút csillapítása állítható TPC rendszerű, a kompressziós rész pedig TPC+.
További újdonság, hogy az enduro felhasználásra készült 1870 grammos Mattoc is megkapta az MRD IVA egységet és az új MRD IRT (Infinite Rate Tune) tuning is megvásárolható hozzá. Ez a cucc visszahozza a rugóval működő villák finom mozgását anélkül, hogy a nehéz cucc benne lenne.
A Mattoc 140/150/160/170 mm-es rugóúttal kapható, és 26 illetve 27.5”-os kerekekkel kompatibilis. A láb természetesen 15 mm-es tengelyt fogad ami most már Hexlock SL rendszerű, és 32 grammal könnyebb az eddig használt QR15-ösnél.
Az új „duci” szabványokra a Manitounak is reagálnia kellett. Ez meg is érkezett a Magnum személyében. 3.4”-os gumiméretet is fogad a 34 mm-es becsúszókkal rendelkező villa. 110×15-ös Boost papuccsal is kapható lesz. 650B+ kivitelben 140 mm-t mozog, a 29+ pedig 120-as. Emellett természetesen a hagyományos 650B és 29”-os méretű is kapható marad 80/100/120/140-es úttal. Súlyban 2015 gramm környékén mozognak.
Annak idején a Minute a hosszabb rugóutas trail össztelósok piacra lépésénél mutatkozott be, és az egyik legszebben mozgó modell volt, illetve a merevsége miatt sokan komolyabb bevetésekre is használták, mint szabad lett volna. A Minute 2016-ban 120 és 140 mm-es rugóúttal lesz kapható Mars Air levegős rugózással, 32-es becsúszókkal és állítható oda-vissza út csillapítással. 26”, 27.5” és 29”-os kerékhez is tudsz Minute-öt választani. A súlya sem vészes, 1650 gramm körül alakul kiviteltől függően.
A Swinger nem valami klubbot jelent ahová be lehet térni egy kis pajzánkodásra, hanem a könnyű hosszú rugóutas össztelósokba való rugóstagot. A kis és nagy sebességű kompresszió csillapítás is állítható benne, sőt a túlfolyó kamramérete is szerszám nélkül módosítható. A képen egy 160-at mozgó Radon Slice Carbon endúróban látható.
Vadonatúj fejlesztés a McLeod King Can rugóstag, melynek a levegőkamráját 25%-kal megnövelték ami lineárisabb mozgást biztosít a hosszú rugóutas gépeknek. A mindössze 275 grammos tag oda-visszaút csillapítása állítható, sőt a kompresszió kis és nagy sebességű mozgása is!
2016-ban érkezik az M30, ami egy kiváló ár/érték arányú villa lesz, az R7 csúcs XC villa alá pozicionálva 80-100 mm-es rugóúttal, TS Air rugózással, ABS kompresszió csillapítással, és lockouttal. Az 1635 grammos villa ára előreláthatóan 89 900 Ft lesz, ami több mint nyerőnek tűnik! Már várjuk is a tesztmodellt! Sajnos a 26″/27.5″/29″-os villa nem volt még kint a kiállításon, ezért csak gyári képünk van róla.
Mivel a Manitou is a Hayes csoport tagja, ezért színben passzoló szettet állíthatsz össze Answer kormányokból, alkatrészekből, és ruházatból.
A Manitou termékeket keresd a forgalmazó oldalán!