Ritkán kerül hozzánk ilyen csúcsminőségű telószett, főleg olyan kategóriában amiből azért nem fognak elkelni százasával! A csúcs 2016-os FOX 40 downhill villa és a hozzá passzoló DHX2-es rugóstag járt nálunk egy CUBE TWO 15 DH-gépbe építve.
Egy ilyen szett tesztelését nem lehet hűbelebalázs módjára kezdeni, mivel ezek a szanaszét állítható rugózási rendszerek gyári setuppal mondhatni használhatatlanok. Ezeket ugyanis testsúlyhoz, pályához, és akár hőmérsékleti viszonyokhoz is be kell lőni. Ez pedig nem öt perces mutatvány, főleg ha a váz tervezésénél nem gondoltak a hátsó tag tekerőgombjainak hozzáférhetőségére. És ez még a 2015-ös TWO 15 váz, amit nem a DHX2-höz alakítottak ki mint az általunk már tesztelt 2016-os modellt!
Első lépésként tehát kimentem egy a lakhelyemhez közeli pályára és elkezdtem az alapbeállítások elvégzését, mert az első tesztkör bizonyította, hogy így nem lehet bringázni vele. Elég érdekesen néztek a kertjükhöz igyekvők, mikor egy félig szétszedett bringa mellett ültem iPad-del a kezemben, ugyanis azon voltak a letöltött setup pdf file-ok 🙂 A DHX tagot háromszor szedtem ki a vázból mire elnyerte a végleges beállítását, a villával könnyebb dolgom volt, mert könnyen hozzáférhetőek a csillapítás állító csavarok. Sajnos hátul jobb lett volna eggyel keményebb rugó, sőt örültem volna az új narancs színű SLS (Super Light Steel) rugóknak is, amit már az említett 2016-os CUBE DH-gépben próbáltam, csak ott sajnos az állítgatásra nem volt idő.
Nézzük először a villát! Első lépésként a használati útmutatóban keresd ki a testsúlyodhoz való FLOAT nyomásértéket. Figyelj arra, hogy ne alsógatyában mért testsúlyt mérj, hanem fullra beöltözött, védőfelszereléssel együtt mértet, ahogy valójában is ülsz a bringán. Ha megvan a nyomásérték, fújd bele telópumpával, majd tegyél egy kötegelőt a becsúszóra, és nézd meg mekkora a SAG, azaz a beülés mértéke. 15-20%-ot érdemes belőni attól függően mennyire szereted puhán. Én 20%-ot állítottam be, ami azt jelenti hogy felülve a gépre 41 mm-t ül be a villa. Amikor ez megvan, akkor szintén a táblázat alapján állítsd be a szár alján található visszaút csillapítás állítóval a FLOAT nyomáshoz tartozó csillapítás értéket. Szépen, egyértelműen kattan, nem lesz nehéz.
Ez után jön a kompresszió csillapítás beállítása. A külső kék forgatógombot tekerd az óramutató járásával megfelelő irányba egészen zárt állapotig. Innen ellentétes irányba 15 kattanás lesz a gyári ajánlott érték. Ugyanezt tedd meg a belső kék forgatógombbal is. A villát nem szedtem szét, hogy a belső „clip-on volume spacer”-ek változtatásával is állítsak a villán, maradt a gyári 4 spaceres kivitelben. Versenyzésnél ezzel is lehet játszani. Ha a villa a teljes rugóútját túl könnyen mozogja ki, ami főleg nagyobb súlyú bringásoknál érezhető, akkor a berakott spacerek növelésével tudsz változtatni ezen.
A hátsó rugóstagnál az első lépés, hogy a testsúlyodnak megfelelő rugót válassz! Ok, van lehetőség a rugó előfeszítését változtatni, és többnyire kell is, de ha félig be kell tekerned ahhoz, hogy jó legyen, akkor sosem fog rendesen működni, mert eggyel keményebbre lenne szükséged. Ha megvan a rugó, akkor ülj rá a gépre, és állítsd be a rugóalap betekerésével a SAG mértékét. Ezt nagyjából 30%-ra érdemes belőni. Figyeld a manual-ban a táblázatot, mert le kell mérned a tag rugóútját, és az adja meg mekkora SAG hány milliméteres beülést jelent! A rugóstagon egy piros és egy kék tekerentyűt is találsz. A kék a kompressziót állítja külső kulcsnyílásnál nagy sebességű, belső kulcsnyílásnál kis sebességű módban, a piros pedig a visszautat ugyanilyen felállásban.
Szintén találsz itt egy táblázatot, amiben ki kell választanod a hátsó rugóútnak, és a rugóstag nyers rugóútjának metszéspontjában található értéket. Mondjuk 210 mm-es rugóút, 75 mm-es rugózással B-táblát eredményez. Ha megnézed a B-táblát, akkor láthatod, hogy a rugó lbs-ben megadott keménységéhez kell beállítanod a HSC, LSC, HSR, és LSR csillapításokat. Szerencsére az összeshez egy érték tartozik. A mi rugónk 300-as volt, amihez 12-15 kattintás tartozott a teljesen betekert állástól kifelé. Amikor ezzel is végeztél, menetkész a bringa!
Ezek után jön a java. Már az első kört gurulva is fényévekkel volt jobb a rugózás, mint az setup előtt. Persze néhányszor le kell jönni, hogy érezd min kell keményebbre, gyorsabbra, lassabbra állítani. Ez tapasztalat nélkül nem olyan könnyű, mert nem biztos, hogy érzed merre kellene javulnia. Arról nem beszélve, hogy ami jó volt a „házi” pályán beállítva, az már nem volt olyan jó a „no comment”-en a János-hegyen, és nagyban másra lett volna szükség mondjuk a leogangi világkupa pályán.
És milyen volt a mozgásuk? Álom! Az idei rövid rugóutas FOX villák mozgása nem sikerült valami szépre. A 36-é már zsír volt, ez a levegős 40 pedig etalon. Okosság a két kis nyomás kiegyenlítő szelep is a szárak hátulján ami arra volt jó, hogy a felvonó felső állomásánál 2000 méter közelében az ezressel lejjebb beállított levegőnyomást visszaállítsa a megfelelő értékre. Egy ilyen villa és rugóstag kimaxolásához minimum az Athertonokra lenne szükség, de azt én is meg tudtam állapítani 15 évnyi tesztelés után, hogy a 2016-os FOX 40 és a DHX2 etalon mozgással bír. Nem, nem lesz olcsó, kell majd karbantartani is, de ez igazából világkupán használt versenytechnika melyet a boltban megvehetsz. 5 forintért nincs Forma 1!
A hátsó tagban még a kiegyenlítő tartály ellenére is fel tud melegedni az olaj több kör után, de érezhetően nem befolyásolta a mozgását. Az ötféle állítási lehetőség miatt nincs olyan, hogy nem tudtam beállítani bármelyik pályához, sőt ha végigcsinálod a cikk elején leírt dolgokat akkor nem fogsz csalódni akkor sem ha úgy hagyod. Ami viszont jelentős különbséget tud jelenteni, az az SLS rugó. Egy ilyen szintű taghoz nem csak a súlya, hanem a karakterisztikája miatt is meg kell venni. Nem véletlenül ehhez találták ki!
A FOX telókat keresd a hazai forgalmazó a Paul-Lange Hungary partnerboltjaiban!
Ajánlott fogyasztói árak:
FOX40: 624.990 HUF
FOX DHX2: 239.990 HUF
S.L.S. rugó: 47.990 HUF