A trail csúcsmodellt volt szerencsém tesztelni SRAM X01 szettel. Magáról a szettről zengtünk már ódákat, a véleményemet ma is tartom, hogy SRAM-ból csak szimpla tányéros rendszert szabad venni. A működése tökéletes és erőteljes, ahogy egy SRAM-tól azt megszokhattuk, de ne várd tőle az XT simaságát. Bár trail bringára ideális választás.
A SRAM Guide fékek kiválóan adagolhatóak, de nekem kicsit kevés a fékerő. Jobban szeretem a könnyebben blokkoló cuccokat, mert nagy tempónál, vagy meredek lejtőn felmelegedve sem leszel híján a lassulásnak és behúzni is elég lesz egy ujjal. Persze hazai körülmények között nehéz ennek előállnia, de az Alpokban bármelyik bike parkban vagy komolyabb lejtőzéskor tapasztalhatod.
Menet közben a bringa merevsége non plus ultra. Az elöl 15 mm-es, hátul 12-es tengelyek, a méretes forgáspontok és a rendesen megépített középrész alátámasztja a Jürgen Falke vezetőmérnök által elmondottakat. Széljegyzetként elmondhatom, hogy kedvelem őt. Egyenes korrekt német csávó. Nem vetít óriási marketing dumákkal és elismeri a múltbéli tévedéseiket, hibáikat. Ebben a szakmában ritka mint a fehér holló.
Nem olyan régen teszteltem ( https://bikemag.hu/magazin/hirek/kicsit-tobb-lett-maradhat-merida-one-twenty-7-800-teszt ) az alu kivitelt (amit szintén lecserélnek jövőre egy jóval könnyebb vázra), így volt összehasonlítási alapom. Ott a legnagyobb gondom a súlya volt. Na itt ez a múlté. A 7.8000-es 12,2 kilót nyomott a mérlegen, ami kiváló érték. A tesztelt 7.800-hoz képest közel két kiló nyereség. És bizony ez a két kiló alapjaiban változtatta meg a gép karakterét.
Szerencsére M-es méretű, de 650B-s kerekű tesztgépet fogtam ki. Ugyan kíváncsi lettem volna milyen a 29-es, de az elmúlt évek tapasztalatai szerint 130 mm-es rugóút fölött nekem a 177 centimhez és a bringázási stílusomhoz a kisebbik kerékméret az ideális. Ez a One-Twenty egy állat. Fölfelé is simán tekerhető, akár a köves, technikás meredek ösvényeken is, pedig a Pike villa beépítési magassága kicsit megemelte a gép orrát. De nem a Merida az első aki ugyanabba a vázba kínál 130 mm-es, és 150-es villát is. És a rendszer működik.
Lefelé simán megvan az enduro feeling. Nagyon gyors, bárhol átmegy, és a szélesebb első gumik megadják azt a plusz tapadást amire szükség van ehhez a tempóhoz. Cserébe eltűnt a sárférőhely. Ez a bringások 99%-nál nem fog gondot okozni, de azért ha esőben indulnál vele maratonon, akkor legyen tartaléknak a garázsban egy 2.25”-os cseregumid! Mára megtanultam: olyan, hogy mindenre jó bringa nem létezik. Ez sem az, de nagyon közel áll hozzá. Ha azt nézem, hogy egy átlagos felhasználó túrázik, néha elindul 1-1 maratonon, egy évben egyszer kimegy az Alpokba tekerni, esetleg befizet egy transalp túrára, akkor ezekre mindre alkalmas a One-Twenty. Némi bike parkozás még belefér a felhasználási területébe. És mindehhez örökélet garit ad a vázra a Merida! Deal? Yes!
A jövő éves bringák előrendelhetőségéről és a beérkezésekről a hazai forgalmazó, a BikeFun Kft. weboldalán (www.bikefun.hu), vagy a kedvenc Merida dealerednél (http://www.bikefun.hu/dealers/merida) találsz majd információt!
A tesztelt bringa várható fogyasztói ára 1.390.000 Ft.