Az Eurobike-on látott újdonságdömping első komoly nyomtatásban kerülő adagjára már nem kell sokáig várni, hiszen magazinunk szeptember-októberi számában 22 oldalon keresztül szemezgetünk belőlünk. Hogy a 2010-es fejlesztések milyen fő trendek köré csoportosulnak? A következőkben néhány fotó segítségével ezt szeretném bemutatni.
Például úgy tűnik az aerodinamika témaköréből még messze nem merítettek ki mindent. Aki rendelkezik országúti termékpalettával, annak a kínálatából nem hiányozhat egy-két időfutam modell sem. Ezek közül némelyik kifejezetten radikális konstrukcióval rendelkezik. Közülük ezúttal az egyik legdurvább a Giant Trinity Advanced SL modellje volt, mely leginkább egy repülőgépre emlékeztetett. Ezzel a koncepcióval Eurobike Awardot nyert a cég a triatlon bringák kategóriájában.
Az időfutam gépeknél egy érdekes tendencia figyelhető meg. Miután itt amúgy is van hagyománya a bowden vázon belül vezetésének, ezért nem jelentett nagy problémát ezúttal a Dura-Ace Di2 kábeleivel tenni ugyanezt. A 2010-es időfutam bringák kb. 60%-án a Shimano elektronikus vezérlésű váltószettje figyelt, és emellett nem egy cég rukkolt elő olyan hagyományos országúti vázzal, amelyet már szintén a Di2 kábelezésével kompatibilisre terveztek. A szett tesztjét nemrég azzal a konklúzióval zártam, hogy elterjedése nagyban függhet attól, hogy a vázgyártók mennyire lesznek majd hajlandók kompatibilis konstrukciókat gyártani. Az idei Eurobike azt mutatja, hogy ez nem lesz gátja az elektronikus váltás terjedésének.
Nemcsak az időfutam bringák sajátja viszont a hagyományos menetes középcsapágyház mellőzése. Itt éppen egy Cannondale országúti BB30-as rendszere látható, de a menet nélküli kialakítás szinte minden géposztályban terjed, mint a pestis…
…mint ahogyan a színes kerékpáralkatrészek divatja is, ezen belül pedig különösképpen a színes eloxálás, mely itt éppen egy egysebességes/fix meghajtáshoz tervezett hajtóművön figyelhető meg. És ha már itt tartunk, egysebességes gép nélkül sincsen termékpaletta 2010-ben.
A fixi/SS vonal egyik kultuszmárkája továbbra is a Fixie Inc., akik elsők között mozdultak rá az éledező bringapóló szakágra. Standjuk itt kiemelt szegletében éppen a szétvert pólóütőkből rendeztek kiállítást.
Az egysebességes mániának is köszönhető a retro acélvázak iránti megnövekedett kereslet, így minden olyan gyártó, aki valaha acélvázakkal kezdte, az 2010-ben ismét kínál ilyet illesztékes verzióban. Képünkön például az Olmo teszi ezt. Más kérdés, hogy vajon a tíz évvel ezelőtt nullára leépített illesztékes gyártókapacitást követően ezek a cégek most vajon hol építik/építtetik ezeket a vázakat… Szóval éberség elvtársak, nem mind minőségi, ami muffos.
Stucniban is menő az acél, mint azt a Modolo példája is bizonyítja. A legbrutálisabb felhozatalt hasonló retro acél cuccokból azonban a Tange mutatta be, ez a darab is erősen emlékeztet az ő termékeikre.
Az acél mellett újabb vázanyagok térhódítása is várható, mint amilyen a fa. Na jó, persze nem, de azért mindig akad egy-két újabb próbálkozó.
Sokkal ígéretesebb azonban a műanyagok egyre szélesebb körű alkalmazása, mint például a Truvativ esetében, ezúttal porcelánnak álcázva.
Ha már a Sram csoportnál tartunk, a töretlen népszerűségű világtrend, a súlycsökkentés náluk érte el egyik csúcspontját. A cég 2010-re ugyanis továbbgondolta a Red országúti szett egyetlen darabból forgácsolt lánckeréksorát, és az új XX montis csoportnál beletett némi további CNC munkaórát, hogy valami ilyesmi kerekedjen ki belőle. A százvalahány grammos tízsebességes sor egy közel 5 kilós nyers acéltömbből készül, irdatlan mennyiségű gyártási hulladék mellett, hogy aztán párezer kilométer után a végtermékből is hulladék legyen. Sebaj, úgyis a vásárló fizeti meg mindennek az árát.
Sokkal ígéretesebb trendnek tűnik a bordásszíj-hajtás, ilyenből is láttunk sokat…
…mint ahogyan elektronikus rásegítéssel bíró kétkerekűekből is.
És persze továbbra is trend a hölgyek kényeztetése – legalábbis ami a kerékpárokat, alkatrészeket és kiegészítőket illeti.
Minderről bővebben magazinunk nemsokára megjelenő 2009. szeptember-októberi számában olvashattok.