A KTM bizonyára ismerősen csengő név a kétkerekű sportok megszállottjai számára. A motorsporton kívül a kerékpár iparban is méltán népszerű az ausztriai márka. Jó minőségű, megbízható kerékpárokat gyártanak, széles modell palettával, jól példázza ezt tesztalanyunk, a KTM Rachet is.
Szerencsére a DH, FR kerékpárosok is megtalálhatják a pénztárcájuknak és igényeiknek megfelelő kerékpárt, hiszen a palettáról egy komolyabb és egy kedvezőbb árú modell is rendelkezésükre áll. A profi DH-soknak készült Aphex áll a csúcson, alatta pedig a tesztben is szereplő, pénztárca barát Ratchet. Lássuk, mit tud az utóbbi bringa:
A váz
6061-es Hydroforming eljárással készült „csövekből” áll a váz, amely megegyezik a nagytesókkal, csak színben és rugóstagban térnek el egymástól. A klasszikus négy forgáspontos rendszer, tömített ipari csapágyakon forog. A rugóstagot nyomó linken elhelyezett két állás segítségével állítható a rugóút 200, vagy 230mm-es állásba. A rugóstag befogatása a linken be van csapágyazva, ezzel is segítve a finom mozgást. Dicséretes megoldás a KTM-től, kár, hogy csak kevés gyártó alkalmaz ilyen megoldást.
A homlokcső másfél colos és mivel egy 1 1/8”-ra szűkítő fejcsőszög állító kormánycsapágy található benne, ezáltal állítható a fejcsőszög is. ISCG 03+05 láncvezető lehetőséggel ellátott 83mm széles középrész helyezkedik el a vázban. Post Mount tárcsafék konzollal rendelkezik a papucs, amely adapter nélkül 200-as tárcsához készült és három állásban állítható vele a tengelytáv. A hátsó kereket 150/12 mm-es átütő tengely tartja a vázban.
Rugózás
Szerencsére itt nem sokat spóroltak a felszereltséggel, hiszen egy Rock Shox Boxxer RC és egy Fox Van R rugóstag található a bringában. A Boxxeren állítható az oda-vissza út csillapítás és a rugó keménysége alátétek segítségével. A Fox tagon csak a vissza út állítható és a rugó keménysége. Ellenben nagyon hamar és könnyen egymáshoz és a stílusomhoz tudtam hangolni a rugózó elemeket. Mindkettőről elmondható, hogy finoman szépen mozogtak, viszont a tagon jócskán le kellett lassítani a visszaút sebességét, mert alapból nagyon-nagyon gyors volt. De miután beállítottam, nem volt gond vele. A becsapágyazott befogatásnak hála, nagyon szépen mozgott a tag, már az első kilométereken is. Persze komolyabb felhasználásra azért jobb lenne bele egy több állítási lehetőséggel megáldott tag.
Hajtás
Relatíve olcsó, erős és jól bevált cuccokból építkeztek. A Truvativ Ruction hajtómű, Rockringgel és Boxguide terelővel kiegészítve elég merev és láncleesés mentes tekerést biztosít. Hála a 83mm széles középrésznek, megfelelően stabilan irányítható a gép. Jól működő, már bizonyított alkatrészek, bár sok súlyt lehetne spórolni a cserével.
A precíz sebességváltásról Shimano Saint rövidkanalas hátsó váltó és SLX váltókar gondoskodik. A fogaskeréksor is SLX termék, 11-28-as kiosztású, a legnagyobb 4 fogaskerék alu tartóbakon nyugszik. Hiba nélkül, pontosan működött a cucc, szerencsére itt sem spórolt a KTM.
Fékezés
Egyszerű, de harapós fékek találhatóak a Ratcheten. Avid Elixir3 fékek 200-as tárcsákkal lassítják a kerékpárt. Ahhoz képest, hogy az Avid belépő szintjét képviseli, egész jól helyt állt a teszt alatt. Azért gyanítom, hogy külföldi DH pályákon, főleg egy testesebb kerékpáros számára jól jönne egy négydugattyús verzió.
Irányítás
Syncros Lo-Ball 42-47mm integrált stucni öleli magába márkatársát az FR 31 790mm széles kormányt. A stucni szerintem nagyon tetszetős és jó alacsony profilú. A kormány kellemesen széles, és nagyon kényelmes a hátrahajlása is. Az irányításra a Boxxer villával kiegészítve semmi panaszom nem volt, maximum a váz brutális felépítése és a Boxxer annyira nem szeretik egymást, mert elég nagy íven tudtunk kanyarodni, hiszen a villa gumibakjai hamar hozzáérnek a széles felsőcső profilhoz.
Nyeregcső
Az összhang érdekében Syncross FR V2 tipus. Gyönyörű felületkezeléssel és ízléses fej kialakítással. A nyereg KTM tipus, a DH sport követelményeinek megfelelő kényelemmel ellátva. Színben nagyon szépen harmonizál a váz festésével.
Menet közben
Amikor először megláttam a bringát a ragyogó napsütésben, fel kellett vennem a napszemüvegemet, annyira vakított a festésJ. De gyönyörűen sikerült a fényezés és mivel nem az a tipikus visszafogott színválasztás, ezért valószínű az erdőben sem tévesztenek össze egy ilyen bringán egy vaddisznóval. Sajnos a kisebbik méretet kaptam tesztelni, ami nem a legideálisabb 190cm magasság környékén. A magasabb bringásoknak mindenképpen a 46cm-eset ajánlom. A kerékpár személyre szabása után feltettem a teherautó platójára és meg sem álltunk Kékestetőig. Gyönyörű napsütés és kellemes meleg volt, így minden adott volt egy jó kis teszthez.
Neki is vágtam, de sajnos a kormánycsapágy még helyezkedni kezdett, így nem mertem sokat gurulni a bringával. Sikerült megoldani a problémát, így újra felmentem a hegyre meghajtani a gépet. Hú, nagyon megy, igazi DH bringa válhat belőle pici finomításokkal. A köves részeken gond nélkül suhant a verda, és nem igazán tudtam olyan részt találni, ahol ki tudnám hozni a sodrából. Persze a gumik is sokat segítenek a tapadásban, hiszen Schwalbe Muddy Mary 2,5-ös köpenyeken gördül. Puha, ballonos és hihetetlenül jól tart és tapad. Bármilyen terepen kényelmesen száguldhatunk lefelé, csak fékezni ne kelljen a hátsó fékkel. Sajnos a forgáspont rendszerből adódóan felkeményedik a hátsó kerék mozgása erősebb fékezés közben. Persze ettől függetlenül nagyon szuper a szerkezet, csak a nagyobb fékezésekkor vesztünk egy picit a komfortból.
Ugrálás közben stabilan repül a levegőben, és leérkezések közben elmerülhetünk a 230mm nyújtotta kánaánban. A magas középcsapágyházat is kompenzálja egy picit a rugóút, hiszen megfelelően beállított beüléssel (sag) csökken a magasság és javul az irányíthatóság. Könnyen megszokható, jól kezelhető DH Bringa.
Ajánlani elsősorban kezdő, vagy vékonyabb pénztárcával megáldott embereknek tudom. Így ahogy van, alkalmas hobby DH versenyzésre is. Ha pedig komolyabban venné az illető, akkor egy nagyon jó kiindulási alap a Ratchet. A hajtómű és láncvezető cseréjével sok súlyt takaríthatunk meg. A rugóstagot egy komolyabbra cserélve minden pályához könnyen belőhető a bringa.
Pozitívumok:
– könnyű megszokni, jól kezelhető
– nagy dög, mindenen átmegy, jól tolerálja az esetleges hibákat
– csapágyazott rugóstag befogatás
– állítható fejcsőszög, tengelytáv, rugóút
Negatívumok:
– a felsőcső kiszélesedésébe néha beleérhet a védő
– magas középcsapágyház
– fékezés közben felkeményedő mozgás
INFO box
Származási hely: Ausztria/Tajvan
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész garancia: 1 év
Váz szín: fehér/narancs
Vázméret: 41 cm (tesztelt) – 46 cm
Súly: 18,9 kg
Bolti lista ár: 821.750 Ft
A TESZTKERÉKPÁR AKCIÓS ÁRA: 649.000 Ft
Felszereltség:
Váz: TRIBUTE (1057), 6061 alu, állítható homlokcső szög és tengelytáv
Villa: Rock Shox Boxxer Race, 200mm, Motion Control IS
Rugóstag: Fox Van R, 230-200 mm, acélrugó 450 lbs, többszörösen állítható
Váltókar: Shimano SLX, RapidFire Plus
Hátsó váltó: Shimano SLX ss, 9 fokozatú, ” Shadow-Design”
Láncvezető: Truvativ XR láncfeszítő/vezető
Lánc: Shimano HG73
Fogaskoszorú: Shimano HG80, 9 lánckerékkel
Fokozatok: hátul: 9-es, 11 – 12 – 13 – 14 – 16 – 18 – 21 – 24 – 28
Hajtómű: Truvativ Ruction 36 fog
Hajtómű csapágy: Truvativ Howitzer Team 56CL / 83 mm
Pedál: Wellgo B087, cserélhető tüskékkel
Féktárcsák: elöl Ø203, hátul Ø203
Fék: Avid Elixir 3 hidraulikus tárcsafék
Fékkar: Avid Elixir 3
Első agy: Syncros Race, 20mm-es átütő tengely, 6 csavaros
Hátsó agy: Syncros Race, 12 mm-es RearMaxle tengely, 6 csavaros
Felni: Rigida Bull Disc
Küllő: DT Swiss Competition 2.0
Gumi: Schwalbe Muddy Mary DH, 26″ x 2.50
Kormánycsapágy: Synchros Factory FBI Ballistic Inside, A-Head
Kormányszár: Truvativ Holzfeller DM318
Kormány: Syncros HC Bulk Rizer
Markolat: KTM, csavarral rögzíthető
Nyereg: KTM VL-2148
Nyeregszár: Syncros FR OE
Geometriai adatok:
Vázméret (cm): 41 46
Ülőcső hossz (mm): 410 460
Felsőcső hossz (mm): 559 583
Kormányszár hossz (mm): 50 60
Kormányszár szög (°): 6 6
Kormány szélesség (mm): 690 690
Hajtókar hossz (mm): 170 170
Ülőcső szög (°): 72 72
Homlokcső szög (°): 64-66 64-66
Homlokcső hossz (mm): 120 120
Láncvilla hossz (mm): 440-460 440-460
Tengelytáv (mm): 1141-1161 1165-1185
Szöveg és fotók: Jurecska Mátyás