A határozott fejlődési pályára lépett lengyel gyártó Level sorozatának felső szegmensébe, illetve annak előszobájába nyerhettem betekintést az A9-es modell jóvoltából, mely a karbonvázas széria belépőmodellje. Talán a montiknál ez a legellentmondásosabb kategória: drága karbon váz adja a gép alapját, de a végső árnak alacsonynak kell maradnia, hogy minél többen megvegyék a vázért. Lássuk, mit hozott ki ebből a nem éppen egyszerű képletből a lengyel cég!
Mániám a gép összképével kezdeni, hadd ne szakítsak ezzel a szokásommal ezúttal sem! A gép szép kiállású, ízléses összkép jellemzi. Közelebbről szemlélve a gép lelke, a monocoque karbon váz kifejezetten szép kidolgozású, ráadásul olyan megoldásokat vonultat fel, mint a tapered fejcső, vagy a 92 mm szélességű PressFit-es középcsapágyház. Utóbbi szélessége a tolómérő tanúsága szerint megegyezik a 68 mm-es hagyományos csapágyház a Shimano Hollowtech II-es csészék együttes szélességével, szóval emiatt nem kell terpeszben tekernünk, viszont ily módon a láncvillák és az alsócső bekötésére látványosan nagyobb hely állt a tervezők rendelkezésére – amit nagyrészt ki is használtak -, és ez jótékony hatással van a váz menettulajdonságaira. Érzésre a gép elég jól begyorsítható, annak ellenére is, hogy a kerekek nem éppen könnyű darabok, de erről majd később.
A váz vertikálisan is igen merev, ami betudható a tisztes átmérőjű, szabályos kör keresztmetszetű és egyenes támvilláknak. Kényelmesnek éppenséggel nem nevezném, még a ballonos külsőkkel is határozottan éreztem majd minden kis útegyenetlenséget. Azért jó érzés sprintelni vele, csak hosszabb távokon fárasztó lehet. Ez a váz inkább teljesítmény-centrikus tekerésre, edzésre vagy akár versenyzésre ideális, mint hosszú hétvégi túrákra. Ez így rendben is van, hiszen a vázon látható kockás zászló is utal rá, hogy az A9-es a Race Pro széria tagja, vagyis versenyre termett, így pontosan azt tudja, amit kell. A váz egyébként azonos az eggyel feljebb elhelyezkedő A10-es modell vázával, és gyári adatok szerint ebben a méretben 1080 grammot nyom a mérlegen, ami nem éppen rossz érték. Szintén megemlítendő adat, hogy a 2,1-es külsők mellett is akad elég sárférőhely, ennek tesztelésére az esős-saras időjárás bőven biztosított lehetőséget. És ha már röpködnek a sárdarabok és a kövek, akkor a kollégához hasonlóan én is kiemelném a Kross-féle festés/lakkozás minőségét: az alsócső alján látható sérülés nélkül bírta a kopogó kövek ostromát.
A geometriája maszek véleményem szerint szenzációsan eltalált: nagyon agilis, fordulékony, de azért nem is ideges, pont eléggé stabil is. Nagyon élvezetesnek bizonyult kitartó felfelékben és csiki-csukis lefelékben egyaránt, mind kis, mind pedig nagyobb sebességnél. Egy nüansznyi apróság: az ilyen méretű kormányszár – mint amit gyárilag építettek be (18”-as gépen 115 milliméteres) – ma már nem túl gyakori, ennél a vázméretnél egy kb. 100-as hosszúságú még javítana kicsit az összhatáson kicsit pontosabbá téve a kormányzást. A kormány már szerencsére 600 mm széles, ami XC-re ideálisnak tűnik, pontosan kezelhető volt vele a gép, de még nem akadunk el vele a bozótosban sem.
A villánál az volt furcsa, hogy sima 1,1/8”-os nyaka van, vagyis nem használták ki a váz által kínált tapered nyak lehetőségét, amitől persze még nem rosszabb, mint az eddigi 1/8-os nyakú villák, de hát a váz adná magát. Ennek oka lehet az, hogy ebből a villatípusból elvileg nincs tapered nyakú verzió, viszont igazából a vázba amúgy is kicsit magasabb szintű villát látnék szívesebben. A Rock Shox új XC szériája ugyanis leginkább az eddigi Dart és Tora családok utódjának tekinthető, a főbb technikai jellemzői is ennek megfelelően alakulnak, vagyis csak acél nyak és becsúszók, tekercsrugós belsőség, van viszont remote lock-out, ami jól jött a hosszabb emelkedőknél. Persze nem mondom, hogy nagyobb gond lett volna a villa mozgásával, mert jól működött, ahogy egy jobb fajta tekercsrugós villától az elvárható, sőt a nagyon finom megindulása különösen tetszett. Emellett a rugó előfeszíthetősége is igen széles beállítási lehetőséget biztosít mind az 50 kilós bringásoknak, mind pedig a 100 kilós melákoknak, illetve a villa merevsége is teljesen rendben van, a gyári specifikáció szerint akár 210 mm-es tárcsával is használható. Csak hát ez a villa 2,3 kiló felett van! Hogy jön össze a fejlett karbon váz a kőnehéz alap villával? Hát igen, a végösszeg redukálása. Mint belépő szintű karbon modellnél a lényeg, hogy minél olcsóbban villantani kell egy karbonvázas gépet elfogadható alkatrészekkel. Hát így…
Hasonló megfontolásból kerültek a gépre az RM 66-os agyak (Acera szint), valamint a nem húzott 2mm-es küllők. A középkategóriás WTB felnikre és Deore részegységekre viszont azt mondom, tökéletesen megfelelnek, de azért mégsem az a felsőház. A tapasztalatok alapján a tárcsafékek erőteljes hatása miatt az ilyen egyszerű kónuszos agyak, hát… valószínűleg nem örökéletűek. Természetesen az egészet megspékelték egy jó hátsó váltóval, hogy a benyomás meglegyen.
Amik az alkatrészek terén kifejezetten jók – XT váltón kívül -, azok a saját márkás, a cég Racing szériáját képviselő kormány, kormányszár, nyeregcső, valamint a szintén Kross nevet viselő markolat. Ezek ritkamód esztétikusak ezzel a vékony vonalas Kross logó mintával, és funkcionálisan is tökéletesek, habár nem valami neves alkatrészgyártó logóját viselik, de attól még felsőkategóriás darabok.
Hasonlóan jók a már megannyi kerékpár márkánál látott, ezúttal szintén Kross néven futó markolatok: piszok egyszerű mintázat, de minden kesztyűvel szenzációsan tapadt, miközben a jobb tenyeremre jellemző zsibbadás is elmaradt. Mindezek a komponensek, úgy érzem, pariban vannak a vázzal. A nyereg elsőre is baromi keskenynek tűnik – az is, a legszélesebb részen is csak 135 mm az ülőfelületen, utána hirtelen le van csapva az oldala -, és meglehetősen kemény. Ennek ellenére az első kilométereken kényelmesnek éreztem, nagyon nagy teret enged a helyezkedésnek, de a fenti tulajdonságai miatt hosszabb – több órás – tekerésekkor bizony már tudunk róla, hogy ott van a fenekünk alatt, persze ez abszolút szubjektív. No de ilyen a versenykategória, mondhatjuk most is…
Összességében tehát úgy éreztem, hogy az A9 egy nagyon jó geometriájú vérbeli XC/maraton gép, de érezhetően belépő karbon modell. Autós hasonlattal élve került pár Lada alkatrész is a Porsche-ba. Így kedvezőbb áron juthatunk hozzá egy ilyen-olyan cuccokkal menetkészre „csomagolt” komoly, korszerű karbonvázhoz, amin viszont előbb utóbb kedvünk lesz, illetve – megkockáztatom – muszáj lesz pár komponenst lecserélni. Ezt érdemes is megtenni, mivel a váz simán megérdemel amúgy egy full XT meghajtást valami könnyű kerékszettel – lásd az azonos vázra épülő Level A10-es modellt -, és aztán akkor nagyon jó gép lesz.
Éppen ezért olyan karbon fanoknak ajánlanám, akik szeretnének komoly karbon gépet, de még beleér a kisujjuk a bilibe, és hajlandók kivárni, ahogy lépésről lépésre kiépül a gép. Addig is lehet vele csapatni, aztán ahogy csordogál a lé, mehet a tuning. Ha fejlesztésre szánjuk el magunkat, akkor kezdjük a kerekekkel: egy könnyű kerékszett önmagában csodát művelhet a géppel. Az ár ugyan nem kevés, de gondoljunk a profi karbonvázra.
Pozitívumok:
+ igényes kidolgozású váz
+ jó vázgeometria
+ jó hajtáshatékonyság
Negatívumok:
– itt-ott olcsó alkatrészek, főleg a kerekek
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Lengyelország / Tajvan
Vázgarancia: 2 év
Vázméretek: S (17,5″), M (19,5″), L (21″)
Tesztelt gép mérete: M (19,5″)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 473.400 Ft
Váz: Karbon SL monocoque, tapered, BB92
Villa: Rock Shox XC32 TK 100 mm Pop-lock 1,1/8”
Első váltó: Shimano Deore FD-M591 Down Swing
Hátsó váltó: Shimano XT M780 Shadow Dyna-Sys
Váltókar: Shimano Deore BL-M591 3×10 seb.
Fékek: Shimano BR-M446
Féktárcsák: SM-RT64 160/160 mm
Fékkarok: Shimano BL-M505
Hajtómű: Shimano Deore FC-M590 24-32-42 175 mm PressFit BB92
Lánc: Shimano CN-HG54
Lánckeréksor: Shimano CS-HG62-10 11-34T
Első agy: Shimano HB-RM66 Center-Lock
Agyak: Shimano FH-RM66 Center-Lock
Felnik: WTB Cross-Country Speed Disc 32 lyukas
Küllők: Sapim 2 mm fekete
Külsők: Schwalbe Rocket Ron EVO 26×2,1
Kormány: Kross Racing alu 31,8 mm 600 mm
Kormányszár: Kross Racing alu 2+4 csavaros alu 31,8 mm
Kormánycsapágy: VP A45AC2 félintegrált 1,1/8”-1,5-1,1/8” (alul 1,1/8”-ra átalakítós)
Nyeregcső: Kross Racing alu 31,6 mm 2 csavaros, hátranyúlás nélküli
Nyereg: Selle Royal Seta Kross
Nyeregcsőbilincs: Kross alu csavaros
Markolat: Kross csavaros
Pedál: VP alloy
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 70 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Nyeregvázcső-hossz: 490 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 592 mm
Tengelytáv: 1089 mm
Fejcső-hossz: 130 mm
Láncvillahossz: 425 mm
Kormányszár-hossz: 115 mm
Középcsapágy-magasság: 300 mm
Összsúly: 11,27 kg (pedál nélkül)
Kerék tömege (első/hátsó): 1750 / 2361 g
Szöveg: gg
Fotó: gg, Viszlay Zsuzsanna