fbpx

Kíméletlen tartósteszten a Rubena Flash és a Hook

Nem akármilyen tartóstesztnek vetettük alá Rubena városi és túrahasználatra tervezett gumijait, a Rubena Flash-t és a Rubena Hook-ot. Egy kerékpárkölcsönző bringáin kellett elviselniük még a nem mindig rendeltetésszerű megpróbáltatásokat is…

Egy igazi strapagépben futott jó sokat, nagyon sok ember alatt, akik általában nagyon nem vigyáztak rá…

Rubena Flash 37-622 (700x35c) StopThorn Long Way

A gyártó trekking kerékpárokra, túrára, illetve városi felhasználásra ajánlja a Flash mintázatú külsőit, a mintázatából elsőre kitűnik, hogy főleg az aszfaltos utakat szereti.

A fő érdekessége pedig a StopThorn nevezetű defektgátló technológia. Ez egy 3,5 mm vastag, különleges összetételű gumiszalagot takar a futófelülete és a gumi belső szerkezete között. Tulajdonságainak köszönhetően hatékonyan védi meg a külsőt a defektekkel szemben. Növeli a futófelület merevségét és ellenálló-képességét, illetve a gyári leírás szerint megőrzi a tapadását, a gördülési ellenállását is csökkenti.

A Long Way kivitel lényegében egy sor jellemző együttesét takarja, mely magában foglalja a perem csavart acélszálaitól kezdve a kopásálló gumikeveréken, és a magasabb TPI értéken át a defektvédelemig sok mindent. A tesztelt méret átlagos városi/trekking felhasználásra ideális, de a számos méretben elérhető, 26-os és 28-as méretben egyaránt többféle szélességben a plusz defektvédelemmel (lehet többféle szintű is) vagy anélkül, Long Way, vagy hagyományos kivitelben.

A gyártó honlapján találunk egy érdekes értéket is minden egyes külsőre: RI (Roughness Index), ami egy 0 és 30 közötti viszonyszám, mellyel összehasonlíthatók a mintázatok. Minél magasabb ez az érték, annál durvább, összetettebb a mintázat, függetlenül a mérettől, és minél kisebb, annál kisebb a gördülési ellenállása. Bár egy-egy mintázat tulajdonságai nagyon sok egyéb tényező függvénye, ezek az értékek mégis gyors összehasonlíthatóságot biztosítanak. A nullához közelebbi értékkel jellemzett gumik sima útfelületre, a nagyobb számmal jelzettek pedig laza, törmelékes, sziklás talajra ajánlottak. Ez az érték a Flash esetén kerek 1, ami sokat elmond.

Immár a Rubenától is vehetünk „golyóálló” külsőt…

A gumi tesztelt változata az „Optimal Compund” (OC) gumikeverékből készült, ami egy nagyobb kopásállóságú anyagösszetétel, melynél a tapadás és tartósság közötti optimális egyensúly megtalálása volt a cél, a „Classic Compound” néven futó alapanyaghoz képest – melyet az egyszerűbb külsőinél alkalmaz a cseh cég – kétszeres élettartammal bír. A gyártó ajánlása szerint középszintű felhasználók, amatőr sportolók termékeinek alapanyaga.

A specifikációk és technológiák sorának végén pedig megemlítem a fényvisszaverő csíkot is az oldalfalon, mely a biztonságon dob sokat.

Eddig az elmélet, és akkor jöjjenek a gyakorlatiasabb dolgok:

A gumit nem akármilyen tartóstesztnek vetettük alá, hanem a város egyik legforgalmasabb kerékpárkölcsönzőjének néhány gépére dobtuk fel, hadd gyűljenek azok a kilométerek. A menettapasztalatok alapján a Flash – ahogy az első ránézésre megállapítottuk – alapvetően aszfaltra, nem túl mélyen poros földútra termett. A külső nagyon kis gördülési ellenállással bír. Ez az összefüggő futóélből, a „tömör” mintázatból, a viszonylag sekély vájatokból következik.

Kanyarokban viszonylag jól lehet vele dönteni köszönhetően a jól eltalált gumikeveréknek. Sima úton, kemény talajon a fékezés is rendben volt, de ha nagyon poros, sodrós az útfelület, esetleg sáros, azzal már lehetnek gondok, na de nem is olyan helyre tervezték. A gumin a teszt során jelentős kopást nem véltem felfedezni, de a gyártó által ígért nagy élettartam kérdésére választ majd még pár ezer km múlva fogunk csak kapni.

A mintázat: a kis gördülési ellenállásról a középen összefüggő mintázat, az esős időben történő tapadásról pedig a sok vízelvezető vájat gondoskodik

A tapasztalatok alapján kijelenthető, hogy a defektállóságról a StopThorn szalag elég hatékonyan gondoskodik: a kb. 4 hónapnyi használat alatt defektet nem sikerült begyűjteni vele, ami figyelembe véve a magas kihasználtságot, és a használók nem éppen mindig szelíd bánásmódját (bringakölcsönző) nagyon jó eredmény. Összehasonlítva az ezzel egy időben tesztelt más márkájú külsőkkel (néha igen neves gyártók jóval drágább modelljeit is), bizony akár tesztgyőztesnek is kikiálthatnánk, hiszen egyetlen másik gyártó egyik hasonló technológiával felszerelt típusa hozta csak ezt a statisztikát, az viszont jóval kevesebbet futott eddig. A többiek mind alulmaradtak… Plusz pozitívum, hogy a gumi oldalfala is elég vastag, így ellenállóbb a sérülésekkel szemben, nem fordult elő kiszakadt oldalfal.

A defektvédelem miatt kicsit nehéz, de nem olyan vészes, a felhasználók nagy része nem fogja érezni a különbséget a menettulajdonságokban, a defektjavítások elmaradását azonban annál inkább.

Összességében nagyon jól teljesített a neki szánt felhasználási területen. Szerintem az vegye meg, aki aszfaltos túrákra, rendszeres városi használatra keres kifejezetten strapabíró, defektálló, nagy tartósságú gumit. Ezek után csak hab a tortán, hogy az ára nagyon baráti, messze alulmarad sok más gyártó hasonló modelljének. Ár-érték arányát osztályozva nálam egyértelműen 5-öst érdemel.

Pozitívumok:

+ jó defektállóság

+ hosszú élettartam

+ kis gördülési ellenállás

Negatívumok:

Termékadatok:

Forgalmazók: Lásd weboldal: http://rubena.co.hu

Származási hely: Csehország

A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.

A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.

Ajánlott fogyasztói ár: 4.190,- Ft

Műszaki paraméterek:

Méret: ETRTO 37-622 (700x35c)

Változat: StopThorn LongWay

Tömeg: 800 g (gyári adat)

Szövetsűrűség: 29 TPI (a futófelület alatt)

Legnagyobb megengedett nyomás: 600 KPa (6 bar)

RI: 1

 Rubena Hook 42-622 (700x40c) StopThorn Long Way

A Rubena a Hook mintázatú külsőit túrára –ideértve a földutakat is -, illetve városi felhasználásra ajánlja. A mintázatát több és mélyebb vízelvezető vájat tarkítja, mint a másik tesztelt Rubena modellnél, a Flash-nél, ezáltal kicsit jobban is kapaszkodik földutakon. A Hook-ból ugyanazzal a defektgátló technológiával készült verziót teszteltük, mint a Flash-ből, viszont ebből egy ballonosabb verziót, mely még éppen elfér a legtöbb trekking bringa sárvédői alatt. A Flash-hez hasonlóen a Hook is több méretben kapható.

A Hook mintázatának RI (Roughness Index – magyarázatát lásd fentebb) értéke 3,7, tehát a Hook inkább a sima útfelületi felhasználáshoz áll közelebb, de már markánsabb mintázattal rendelkezik, mint a specializáltabb Flash.

A gumi tesztelt változata – akárcsak a Flash – az „Otpimal Compund” (OC)n vagyis a nagyobb kopásállósággal bíró gumikeverékből készült, mindezek tetejébe a biztonság kedvéért fényvisszaverő csíkot is kaptunk az oldalfalra.

A Hook-ot a Flash-től a kicsit magasabb és határozottabb oldalsó mintázat különbözteti meg

És akkor az elmélet után a menettapasztalatok:

Ezek alapján a Hook egy vegyes trekking, városi, kiránduló külső, mely a mintázatának köszönhetően aszfalton sem ráz, nagyon simán gurul. Száraz útviszonyok mellett nem volt gond a fékezéssel, kanyartartással, de nedves útfelületen is jól teljesített. Kanyarban a futófelület szélén látható markánsabb mintázatnak köszönhetően földúton is határozottabban tart.

A tipikus városi akadálypálya elemeit – padka, kockakő, üvegcserép, tüske, szúrós kőzúzalék – nagyon kitartóan tűrte, a defektállóságról a StopThorn szalag a teszt ideje alatt maximálisan gondoskodott: a kb. 4 hónapnyi használat alatt egyetlen defektet sem sikerült abszolválni vele. Ez – ismét ezt kell mondjam – figyelembe véve a magas kihasználtságot, és a használók nem éppen kímélő bánásmódját (lévén ő is egy nagyforgalmú bringakölcsönzőben futott) nagyon jó eredmény. Ezzel valóban őt is tesztgyőztesnek kiálthatnák ki, de a kizárólag a kissé a mintázatban különböző Flash külsővel azonos felépítésű, azonos technológiákat vonultat fel, így maga a technológia érdemli a dicséretet.

A mintázat kicsit közelebbről: mélyebb vájatok, jobb kapaszkodás rosszabb útviszonyok között is

A gumin a teszt során jelentős kopást nem véltem felfedezni, de erre majd még pár ezer km múlva érdemes visszatérni. Egy szó, mint száz, mindkét külső nagyon jól teljesített, én nem tennék köztük különbséget, inkább a mintázat alapján válasszuk ki magunknak a felhasználásunknak megfelelőbbet. A defektvédelem és a méret miatt a Hook kicsit nehéz, főleg ebben a méretben – bizony az egy kilót közelíti -, de valamit valamiért! Az átlagfelhasználó a plusz tömegből keveset fog érezni, viszont élvezheti a defektnélküli bringázás örömét.

A Hook összességében nagyon jól teljesített a neki szánt felhasználási területen. Szerintem akár földutakkal tarkított túrákra, vagy akár rendszeres városi használatra kitűnő választás a Hook, mivel kifejezetten strapabíró, defektálló, nagy tartósságú gumi. Ezek után csak hab a tortán, hogy az ára nagyon baráti, messze alulmarad sok más gyártó hasonló modelljének. Ár-érték arányát tekintve tőlem ő is 5-ös osztályzatot kap.

Pozitívumok:

+ kiváló defektállóság

+ hosszú élettartam

+ kis gördülési ellenállás

+ sokrétű használhatóság

Negatívumok:

Termékadatok:

Forgalmazók: Lásd weboldal: http://rubena.co.hu

Származási hely: Csehország

A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.

A termék a forgalmazó honlapján ide kattintva érhető el.

Ajánlott fogyasztói ár: 4.850,- Ft

Műszaki paraméterek:

Méret: 42-622 (700x40c)

Változat: StopThorn LongWay

Tömeg: 950 g (gyári adat)

Szövetsűrűség: 29 TPI (a futófelület alatt)

Legnagyobb megengedett nyomás: 500 KPa (5 bar)

RI: 3,7

 

Szöveg és fotók: gg

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.