Az elmúlt három évben mindig került hozzám egy-egy Kellys tesztbringa. A sort 2008-ban a Salzkammergut Troph-n egy – akkor még alu-karbon vázas – Raptorral kezdtem, amit tavaly a paletta legkomolyabbika, a Sabotage követett. Az idén ismét a Raptor került hozzám, a 2010-es azonban már nem sokban hasonlít a két évvel ezelőtt megismert elődjéhez.
A váz – tavalyhoz hasonlóan – immár a Sabotage tesztből már ismert Kellys Dynamic monocoque superlite, amiről bő egy éve a következőket írtam:
„A váz monocoque eljárással készült, és a testes csövek, valamint a masszív csatlakozási pontok arra engednek következtetni, hogy bőven van erőtartaléka. A hátsó papucsoknál sem spóroltak a „szénnel”, a váltótartó szemet – talán attól tartva, hogy valahol elmarad a váltó – pedig három csavarral bombabiztosan rögzítették. A bowden- és fékvezetéktartó szemeket szegecseléssel applikálták – a sártól leginkább védett helyre – a felsőcső tetejére. A hidraulikacső két szegecselt rögzítése között még egy – nem túl elegánsan – utólag a vázra ragasztott műanyag tartóelemet is találunk a biztonság kedvéért.”
A belbecs változatlan, így a fentieket csak a külcsínnel kapcsolatos változásokkal egészíteném ki. A máz nagyon tetszetős, a fekete és a piros alapszínt fehér feliratokkal spékelték meg, ehhez színben tökéletesen passzol a Fox villa.
A korábbi tesztalany Sabotage-hoz hasonlóan ezen a bringán is sportos testhelyzetben ültem, és mivel geometriája is azonos, a viselkedését illetően sincsenek nagyobb különbségek. Némi eltérés a Fox villa miatt van, amit én merevebbnek éreztem, mint a tavalyi „zászlóshajóban” megismert Manitou-t. Ennek köszönhetően még vadabbul lehet „beletenni” a Raptort a kanyarokba, az iránytartással nem lesz gond. Emelkedőkön fölfelé elsőre picit megküzdöttem az első kerék talajon tartásával, de a kormányszár alatti hézagolók felülre helyezésével ez a probléma megoldódott. Lefelé csiki-csukis részeken picit lomhán reagál a kormánymozdulatokra, de nagy sebességnél kiegyensúlyozottan viselkedik.
A teló működésével és tartósságával kapcsolatban pozitívak a tapasztalataim. Nagyon finoman személyre szabható, hatékonyan nyeli el az út egyenetlenségeit, de nem „altat” pihe-puhasággal. Mászáskor a kormányon elhelyezett lockout-kapcsoló segítségével blokkolható, így még hatékonyabb a hátsó kerekekre történő erőátvitel. A villa „távirányítója” azonban – mint ahogy már korábban is írtam – mindennek nevezhető, csak ergonómikusnak nem. Pedig manapság ez a bringaipar varázsszava. Blokkoláskor a hüvelykujjunkkal teljesen el kell engednünk a kormányt és meglehetősen kényelmetlen mozdulattal kell megoldanunk a feladatot. A villa aktiválását szolgáló, mutatóujjal működtethető gomb könnyen elérhető, ami egyrészt előny, másrészt viszont emelkedőn felfelé haladva sokan szűkebb kormányfogásra váltanak és ekkor akaratlanul is aktiválják a villát.
A Fox merevségéről már esett szó, de mi van a vázzal? Oldalirányban nagyon merev, ennek hála a pedálozásba fektetett energia nem vész el. Ami azonban függőleges irányban előny, az vízszintesben hátrány. Annak ellenére, hogy a karbon alapanyag tökéletesen alkalmas arra, hogy egyszerre merev és rugalmas vázak készüljenek belőle, a Kellys esetében ez nem sikerült, ezért a terep egyenetlenségeit a hátsónkon és a derekunkon érezzük.
A rázkódás elnyelésének további eszközei a külsők lehetnének, de a gyárilag felszerelt Maxxis Maxxlite külsők – bár jól gyorsíthatóak és „nullmintázatuk” ellenére terepen is elfogadhatóan teljesítenek – erre alkalmatlanok.
Az XT/XTR váltó mix tökéletesen működik, még úgy is, hogy a hátsó sornál spórolósra vették a figurát, itt ugyanis egy SLX sort találunk. Az áttételek között „shimanósan” lágyan és precízen válthatunk.
A Hayes fékek korábban is a kedvenceim közé tartoztak. A 180/160-as tárcsakombináció bivalyerős fékhatást eredményez, némi hiányossága azonban, hogy az adagolhatóság hagy némi kívánnivalót maga után.
A költségcsökkentő megoldások közül eddig egyedül az SLX sorról írtam, de meg kell még említenem a Mavic Crossride kerekeket is. Ezek ugyan megbízhatóan működnek és tartósak, azonban egy karbon vázra épülő XT, XTR cuccokkal felszerelt bringán furcsán hatnak. Némi ellensúlyként a Crank Brothers Eggbeather SL pedálok szolgálnak, amelyek amellett, hogy könnyűek, viszonylag tartósak is.
A Ritchey kormányszár és a saját márkás karbonkormány jó páros, a szintén Kellys felirattal ellátott bilincses rögzítésű markolat pedig biztos fogást eredményez. A karbon nyeregcső még csempészhetne némi kényelmet a Raptorra, de ebben a 31,6-os átmérő sajnos meggátolja. A komfort egyik legfontosabb felelőseként a – a nemrég részletesebben is bemutatott ? fi:zi’k Gobi XM nyereg ismét jól vizsgázott.
A Raptor ajánlásával picit gondban vagyok, mert a gyártónak ugyan egy megbízható, jól működő OX/MX kerékpárt sikerült összehoznia, viszont mindezt meglehetősen borsos áron. Pláne igaz ez, ha a költségcsökkentő megoldásokra és a kevésbé korszerű vázra gondolunk. Kétségtelen, hogy a Raptor 2008 óta jelentős változásokon ment keresztül, de az ára sajnos a fejlődést meghaladó mértékben emelkedett.
InfoBox:
Forgalmazó: Mama Sro.; www.kellys-bicycles.com
A modell a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Származási hely: Tajvan, Kína
Gyártási hely: Szlovákia
Vázgarancia: 3 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Vázméretek: 17,5”; 19,5”(tesztelt); 21”
Fogyasztói ár: 819.900 Ft
Váz: Kellys Dynamic Carbon Monocoque Superlite
Villa: Fox 32 F-Series Remote; 100 mm; air/ Open Bath/ Remote Lockout
Kormánycsapágy: FSA Orbit Z
Középcsapágy: Shimano Deore XT
Hajtómű: Shimano Deore XT M770 Hollowtech II; 44/32/22 fog
Kormányszár: Ritchey WCS 4-Axis 44 WetBlack O/S; 31,8 mm / 6 fok
Kormány: KBIX PRO-Race Carbonalloy O/S; 31,8 mm
Nyeregcső: Kellys Carbon monocoque – 31,6 mm
Markolat: Kellys LockOn gel
Nyereg: fi’zi:k Gobi XM
Fékkar: Hayes Stroker Trail
Fék: Hayes Stroker Trail Hydraulic Disc; 180/160 mm
Váltókar: Shimano Deore XT SL-M770; Rapidfire Plus
Első váltó: Shimano XTR M971; 34,9 mm
Hátsó váltó: Shimano XTR M972
Lánckeréksor: Shimano SLX CS-HG80-9; 11-32 fog
Lánc: Shimano CN-HG93
Kerékszett: Mavic Crossride Disc
Külsők: Maxxis Maxxlite 285; 26 × 2,0”
Pedál: Crank Brothers Eggbeater SL
Tömeg: 9,77 kg pedállal
Szöveg és fotó: Kovács Botond