Negatívumok: a teló a megindulás környékén időnként kotyog, máskor nem, és nem is derült ki miért. A hidegben belassul, de csak normális mértékben. A hátsó fékbowdenház megtört a felsőcső elején. A pedál be- és kilépési pontja újonnan elég bizonytalan, de ez később javult, mínuszokban viszont romlik a helyzet, ha pedig hó is kerül a pedálba, a stoplira, akkor lehetetlenné is válik a bedokkolás.
A Deore fékpofák 120 km alatt teljesen elfogytak, igaz, szinte csak hóban és sárban használtam őket. Pozitívumok: a geometria nagyon jó mászáskor és lejtőn is, a gumi majdnem minden talajon jól teljesít, a karbon üléscső jó párosítás a kemény nyereggel, a váltás mindig pontos, korrekt összhatás, kevés gyenge pontot fedeztem fel eddig.
375 km / 2. lapszám:
A gumi jó száraz terepen, és sárban sem rossz a ritka minta miatt. Az agyagos, gazos, ragadós anyagot viszont felszedi, ami a csak közepes sártűrésű váz/fék segítségével rendesen be tudja állítani a kereket. Tanulságok egy tüske okán: nincs a külsőben defektvédelem, de könnyen szerelhető (alacsony felniperem, nem szűk külső), a hátsó agy beállítása szorosra sikeredett a gyárban, és meglepetésként SRAM csavar tartja a fogsort. A bal hajtókar lelazult, ami nem nagy öröm, az viszont igen, hogy egy hatos imbuszkulccsal meghúzható. A Deore Dual Control kar kellemes, de kicsit túl hosszú az útja a leváltáshoz. Mióta van száraz terep, kiderült, hogy a gyors lefeléken is jó a geometria, a gumi, illetve a teló.
785 km / 3. lapszám:
Itt a tavasz, ez klassz, de azért most is kijutott a jóból. A legszebb egy első durrdefekt volt, amit a gyári hibás Maxxis külső okozott, mert kikandikáló peremdrótjai elnyírták a belsőt. Nem estem, mert egy méretes dudor a külsőn figyelmeztetett, hogy baj lesz, így volt időm lassítani. Azért remélem, hogy belefér a garanciába a külsőcsere: eddig még nem kaptam újat. Huncutkodott a Kelly’s típusú váltóbowden is, és nem tudom, hogy két hónap alatt annyi mocskot kapott-e, vagy csak a spéci védőkupakok akadályozták a mozgásban. Az olajért a Wellgo pedál is hálás, a rugó tengelyére juttatva jobb lett a dokkolás, és kevesebb a nyikorgás. A bütykölés miatt kezdek összeszokni a bringával, remélem ő is velem, és nem rosszalkodik többet.
1364 km / 4. lapszám:
E hónapra maradtak az első sármaraton tanulságai: a legfontosabb, hogy a keró végigment, váltó, fék (koolstop pofa bevált), teló apróbb fennakadásokkal működött. És innentől a panaszok, mert azok tanulságosak. A bowdenrendszer elvileg zárt, mégis bejutott a dzsuva az érzékenyebb részeken, hasonlóan az első agyhoz. Az utóbbit zokon vettem, mintha a régebbi Deore-ok jobban tömítettek volna. Még egy csapágytömítés huncutkodott, a bal pedálból verseny után barna lé szivárgott, szétszerelés után a hajtókar oldali csapágyban zsír helyett sarat találtam. A telót nem robbantottam még szét (sajnálnám a garanciát), de azóta hajlamos a nyikorgásra, és a lockolás kioldása is bizonytalan.
1845 km / 5. lapszám:
Ebben a hónapban semmi különös nem történt, ezért legyen olyan alkatrészekről szó, amelyekről (ha jól emlékszem) eddig még nem volt. Ilyenek például a Mavic XM 317 felnik: könnyűek, viszont nem igazán izmosak, a hetven kilómtól is kimozdulnak oldalra, ha kiállok a nyeregből, és nyolcast is rajzoltak már egyenes úton. A Deore fékváltókarok idén jöttek ki, hosszú távon szerintem a gyenge tömítéssel baj lesz, „megfelelő” körülmények között sajnos sár is kerül a rendszerbe. S amire nehéz lenne rosszat mondani: az FSA kormánycsapágy komoly darab, a Kbix cuccok a kormánytól az ülésig rendben vannak, élen a stucnival és a nyeregcsővel.
2409 km / 6. lapszám:
Kapott a kicsike: letört a nagytányér egyik foga, hogy ez az én bűnöm, avagy anyaghiba, soha nem fog kiderülni. Elszállt egy küllő a hátsó kerékben, igaz, ezt már vártam, hiszen rendesen meg volt húzva egy esés óta. Remélem, az utódja nem követi, és így nem kell felnit cserélnem. A legnagyobb bukta, hogy a középrész csapágyai hangos csikorgással és csöndes kotyogással kezdenek tiltakozni a sok sár ellen, szeretnének már egy mély kukában pihenni. Remélem menni fog a cseregarancia keretein belül. Egy ötlet zöldeknek és ínyenceknek: ha nyaraláskor vagy túrán nincs nálatok más, használjatok kenéshez bátran napraforgóolajat. Nekem bejött, a keró csukott szemmel még sokáig ennivaló volt (mármint a szaga miatt:).
2725 km / 7. lapszám:
Ebben a hónapban nem szaporodtak túlzottan a kilométerek, mert a kotyogó középcsapágy helyett nem kaptam még másikat. Nem akartam szétesésig nyúzni azt, ami van, de lehet, hogy ez lesz belőle, meglátjuk, egyelőre az a cél, hogy a láncot az átdobó mindkét oldalához oda tudjam érinteni tekerés közben. A pedál csapágyazása a másik, amivel problémák vannak, a hajtókar oldalán rossz a tömítés, nem először szedtem ki sarat mindkettőből, hogy helyet csináljak a zsírnak. A lánc és a fogsor viszont jól bírja az idei sok vizet és sarat, nincs nyoma még extra kopásnak, pedig én az előbbit sem cserélgetem. Az egyik Ignitor is jól tartja magát annak ellenére, hogy az a hír járja, hogy gyorsan elfogynak a bütykei.
3213 km / 8. lapszám:
A hónap újdonsága az volt, hogy slick gumikat raktam fel, és elmentem egy aszfaltos túrára. Azzal együtt élveztem, hogy egyáltalán nem túrabringa a Kelly’s, például hagyományos csomagtartót, vagy sárhányót nem lehet rászerelni erre a vázra. A teló miatt az üléspozíció sem országútis, de engem ez sem zavart, a karomat így is éreztem néhány óra után.
Az áttételek spektruma persze még sok is aszfaltra, a fokozatok távolsága viszont lehetne kisebb is, de haladni azért lehet vele országúton is. Ebben szerepe van, hogy virsligumival könnyűek és gördülékenyek a kerekek, a meghajtás meg eleve merev, fogynak a kilométerek, ahogy kell. A MÁV kocsiba való felszállás viszont nem esik jól a bringával, de ez nem az ő hibája…
4099 km / 9. lapszám:
A hosszú ideje betegeskedő középrész meggyógyult, hála a Velotrade és Mr. Vargánya pozitív hozzáállásának, köszi. A tengely és az egyik középcsapágy cseréje orvosolta a problémát, kotyogás, szorulás, és nyikorgás sem tapasztalható, éljen! Sajnos az, hogy szerelési hiba, vagy csak a rengeteg sár volt a ludas, soha nem fog már kiderülni. A J2-t én robbantottam szét, és nem bántam meg, kétszeresére nőtt az útja, és finomabban is mozog, még a téli hidegben is. Koszból és rozsdából jutott rendesen a rugózásba, a csillapításért felelős részek, és az olaj viszont teljesen tiszta maradt. A decemberi ünnepek alatt megajándékoztam magam a teszttáv teljesítésével, négyezer után is (némi gondoskodásért cserébe) teljesen egyben van a keró.
4390 km / 10. lapszám:
Egy év számokban: elsőként egy fékbowdenkülső tört meg, a fékbetétek 120 km-t bírtak, ez még akkor is karcsú, ha történetesen sok volt közben a latyak. A baloldali hajtókar majdnem teljes lelazulását 375 km-nél tapasztaltam, ha boltban szerelik össze, ezt talán kiszúrták volna. Még egy gyári hiba: az első külső 563 km-nél durrdefektet kapott egy lejtőn, aminek nem igazán örültem. Először 858 km-nél, aztán 2627 km-nél pucoltam meg a gyanús hangokat adó pedálokat, mindkét alkalommal volt bennük rendesen a talajból. Kapott egyet a váltópapucs is, és az ígéret ellenére sem jött másik a forgalmazótól, mindez 963-as óraállásnál történt. Az egyetlen garanciális csere viszont rendben zajlott: a középcsapágy és tengely hosszasan panaszkodott, aztán 3467 km-nél álltak be a cserejátékosok. A j2-t saját kezűleg robbantottam szét, és teleszkóphoz méltatlan mennyiségű piszkot tartalmazott 3664 km után, a másik gyári külső egészen 3800 km-ig a felnin volt, amikor is a télhez kevésnek találtam már a mintát. Zsíroztam még a kerék- és kormánycsapágyat is, mert a sok idei sárból némi mennyiség utat talált hozzájuk. Láncot és sort ellenben nem cseréltem. Annak ellenére, hogy a nyúlás már komoly, nincs gond a váltással, persze ehhez a bowdenekkel is foglalkozni kellett néha.
Ez egy dögös, sportos bringa. Az összképből a fő alkatrészek közül csak a teló lóg ki: kicsit nehéz, kicsit gyenge a tömítése, jobbat érdemelne ez a váz. Mert arra viszont nem lehet panasz, könnyű, merev, tűri a sarat, és mindenkinek tetszik, így elmondhatjuk, hogy kitett magáért a dizájner. Nekem az LX középcsapágy csereigénye csalódás volt, és apróságok mellett még a pedállal voltak problémáim. A saját márkás kiegészítők rendben vannak, akár külső, akár belső értékeiket nézzük, külön kiemelném a sportos, de mégis kényelmes nyereg-, valamint könnyű, és nem túl merev karbon nyeregcső párosítást. Számos cég éppen ezen a lényeges ponton spórol.
Értékelésem szubjektív, sem a piacot, sem az általános igényeket nem ismerem úgy, mint egy szakújságíró: nálam a váz, a meghajtás és a kiegészítők egy része képviseli a felső osztályt a bringán, a kerekek, fékek, fékváltókarok a középosztály, végül pedig a teló, pedálok, meg néhány apróság a vannak a lista legvégén. Ha az utóbbiak is felzárkóznának, nem lenne kérdés, hogy mit mondjak az ár/érték arányról. Teljesítményére árához képest a maximumot adom, hiszen ez a 4000 km-es teszt legkönnyebb gépe, és alighanem az egyik legsportosabb is.
Ezen a vázon nincs helye a csomagtartónak, rosszul mutatna egy széles nyereggel, a teló pedig lockolható. Az Imagine ezzel azt üzeni, hogy hajtsd ki magad a nyergében a hegyen vagy döntsd meg tavalyi eredményedet valamelyik maratonon, vagy XC versenyen. Aki inkább országot járna, vagy hosszabb távokon túrázna, az meg úgyis mást választ…
Tesztelte: Terray István “Typist”
Forgalmazó: Mama-H Kft.
Származási hely: Szlovákia
Váz garancia: 5 év
Alkatrész garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 229.900 Ft
Teszgép mérete: 17,5″
Elérhető vázméretek: 17,5″, 19,5″, 21,5″
Vázanyag: Kinesium Premium Alu
Villa: ROCK SHOX Judy J2, 100mm / PopLock Remote Lockout
Rugóstag: –
Kormánycsapágy: FSA Orbix MX félint. 1 1/8
Hajtómű: Shimano LX 175mm 44-32-22T alu/alu/ac
Középrész: Shimano LX Hollowtec II
Fogaskeréksor: Shimano CS-HG50 11-34T 9S
Lánc: Shimano CN-HG73
Váltókarok: Shimano Deore Dual Control
Első átdobó: Shimano LX
Hátsó váltó: Shimano LX
Fék: Shimano Deore V fék
Fékkarok: Shimano Deore Dual Control
Első agy: Shimano Deore 32 furat
Hátsó agy: Shimano Deore 32 furat
Felnik: Mavic XM 317
Küllők: rozsdamentes fekete 2mm
Külsők: Maxxis Ignitor 26×2.1 51mm széles, 44mm magas
Kormány: KBIX Pro Comp 560mm
Kormányszár: KBIX Pro Race 4 csavaros
Markolat: gumi
Nyeregcső: KBIX Pro Race karbon 27,2 / 400mm
Nyereg: KBIX Ultraform Pro Race
Pedál: Wellgo M919
Fejcső-szög (fok): 71
Nyeregvázcső-szög (fok): 73
Tengelytáv (mm): 1052
Láncvilla-hossz (mm): 420
Nyeregvázcső-hossz (mm): 450
Felsőcső-hossz (Csőköz.től – csőköz.ig) (mm): 555
Vízszintes felcső-hossz (mm): 580
Kormányszár hossz (mm): 95
Középcsapágy-mag. (mm): 295
Első kerék tömege (g): 1644
Hátsó kerék tömege (g ): 2310
Súly: 12,41 kg pedállal