fbpx

Haibike Trailstar – a fekete lovag

A Boneshaker tulajdonosa a jelek szerint minden évben elkápráztat minket az újabb összeállítású bringáival: tavaly nyáron járt nálunk a szintén fekete-fehérben pompázó Speci FSR-je sok fehér Syncros kiegészítővel. Az idei évre a cég palettája bővült a Haibike kerékpárokkal, így nem volt kérdéses, hogy az új „céges” gép egy Hai vázra fog épülni. A „böse Optik” továbbra is megmaradt a sok feketével, de most, ha lehet még több csemege került a vázra, kezdve a DT villától egészen a durvulós maratonozásra ajánlott Syncros kerekekig.

fotók: elcsé

fotók: elcsé

Mivel a gép a képeken látható alkatrészekkel a tulajdonos igényeinek megfelelően épült, ezért az alkatrészlistában a gyári felszereltséget tüntetjük fel. Emiatt a tesztleírás sem a szokványos lesz, hanem egy kis elméleti bevezetővel kezdeném a rugóutakról és célterületekről. Ma már ugyanis a rugóút nem határozza meg egyértelműen egy gép célterületét, ráadásul a cégek is össze-vissza használják az elnevezéseket a trail, all mountain, enduró gépek határmezsgyéjén, ahol 120 és 160 mm rugóút között tulajdonképpen centiméterenként új kategóriákat neveznek meg. Ezt ugye elsőre mindenki marketing maszlagnak tudja be, pedig azért nem ilyen egyértelmű a helyzet.

Ez a gép ugyanis elöl 130, hátul 140 mm-t mozog, míg a sajátom 140 és 150 mm-es adatokkal bír. Látszólag tehát 10 mm különbség van csak köztük, azaz ugyanaz a kategória. Aztán az első mászásnál kiderül, hogy a sajátommal esélyem sincs tartani a tempót a Hai-jal, míg lefelé a második kanyarnál vagy letörésnél hatalmas előnyöm lenne már vele szemben. Szóval egyértelmű, hogy nem az a 10 mm különbség a lényegi eltérés, hanem a célterület, no meg a geometria. Mert ma már például egy 100 mm-t mozgó kerékpár lehet könnyű maraton vagy XC gép, lehet 4X, de akár slopestyle bringa is. A saját 140-150 mm-es bringám mini DH gépnek épült, míg ez a Hai egy hatalmas tartalékokkal rendelkező maraton vagy trail kerékpár, azaz arra készült, hogy a többletsúlyát leszámítva, bárhova kompromisszummentesen és gyorsan fel lehessen tekerni vele, de lefelé is mindenhol le tudjunk jönni, még ha nem is déhás tempóban. Szóval nagyon széles területen vethető be – viszonylag kompromisszummentesen.

haibike-trailstar-03

Ennek alapfeltétele egy lehetőleg könnyű, merev és erős váz, amelynek olyan a geometriája, amely eleve számol az állítható villák okozta szögmódosulásokkal, hogy a végállásokban ideális legyen a szög mind mászáshoz, mind pedig lejtőzéshez. A Trailstarban a tervezők megtalálták az arany középutat, mert 100 mm-es villaállással tényleg csak a ballonos gumik, meg a 13 kiló körüli súly az, ami hátráltat. Már, ha lockoltuk a tagot, mert bár alapvetően alig pogózik a váz, de lezárva azért érezhetően könnyebb a mászás döngölt talajon. És a döngöltet erősen hangsúlyoznám, mert a köves, kavicsos, meredek, egyszóval technikás mászásoknál nagyságrendekkel jobb a tapadás, ha nyitva hagyjuk a tagot, amihez ugyan állandóan le kell nyúlkálni, de nagyon jó helyen van a lock kar, így ez pár alkalom után már semmilyen terepen nem lehet probléma.

haibike-trailstar-04

A villánál a gyári Revelation és a tesztgépbe beépített DT mellett is komoly érvek szólnak. (A DT nagytestvéréről a január-februári számban már írtam kimerítően, ami eltekintve annak a plusz kettő centiméterétől és 15 mm-es átütőtengelyétől ugyanaz, mint az itt látható 130 mm-es változat, ezért most nem mennék bele a részletekbe.) A DT előnye az 1600 gramm az RS 2095-jével szemben, ami azért valljuk be, nyomós érv, főleg, ha a hihetetlen finom és érzékeny mozgást is hozzáveszem. Szenzációs volt a 150 mm-es nagytesó is, így sejtettem, hogy itt sem lesz gond, és valóban, hiszen a 20 mm mínusz ellenére sem éreztem, hogy vissza kellene vennem a tempóból lefelé. Gyönyörűen mozgott mindenféle terepen. Emellett azt is szeretem a DT-kben, hogy minden tekerentyűt kis határok közt kell állítgatni, aminek azonban mindig érezhetően nagy hatása van a mozgásra. Persze, rá kell szánni az időt a finomhangolásra. Főleg a Lauch Controlnál. Ezzel a gombbal lehet beállítani, hogy mekkora ütés hatására álljon vissza a villa 130 mm-es állásba, azaz mozogjon újra.

haibike-trailstar-05

A Revelation mellett a fokozatmentes állíthatósága a fő érv. A DT-nél ugyanis a 100 mm-es állásnál ideális a geometria a mászáshoz, meg vízszintes talajon haladáshoz, de a villa csak 130 mm-es állapotában mozog. Tehát választhatunk a rázós, de ideális geometria, vagy a kissé már lapos villaszög, de vajpuha mozgás közt. Ettől a döntéstől kímél meg minket a gyárilag beépített RS U-turn rendszere, ami 100 mm-nél is mozog. Persze így cipelnünk kell plusz fél kilót, meg lassú az átállítás az U-turn gomb többszöri körbetekergetése miatt. Nem könnyű döntés tehát…

A váz terepen okozott egy kis meglepetést. Otthon, meg aszfalton nyomogatva és hajtva elkönyveltem a szokásos „vagy mozog, de felkoppan, vagy nem koppan fel, de nem is mozog” váznak, mert egyszerűen nem éreztem megfelelőnek a nyomást a tagban, bármennyit is fújtam bele. Aztán egy túrán, amikor csak merev gépekkel voltam körülvéve, észrevettem, hogy én végig ülök ott, ahol a többiek mindannyian állnak, és csattog mindenkinek a gépe, az enyémet leszámítva. Addig nem is tűnt fel, hogy megkeményedett traktortúrásokban megyünk már egy ideje. Lenéztem, és akkor láttam, hogy a tag iszonyatosan dolgozik. A Horst-Link-nek hála, fékezés közben is. Pedig a Magurák nagyon durván lassítanak. Mindig megdöbbent, hogy a 180/160 mm-es tárcsák ellenére is mennyire brutálisan erősek. Szóval a váz terepen tökéletesen működik.

haibike-trailstar-02

A Syncros kiegészítők ebben a gépben örök darabok, főleg a kerekek, amelyek talán kissé túlépítettnek tűnhetnek a gyáriakkal szemben, viszont a Syncros AM kerekek ugyan olyan súlyban vannak, mint a gép gyári kerekei. Azért nem a Syncros FL kerék került bele, mert arra csak 2.1-esig ajánlják a külsőket. Azért esett
a választás az AM-re, mert 2.35-ös Syncros gumikkal is használható. A karbon kormány – de főleg a nyeregcső – pedig gyönyörű. Ennek ellenére biztos, hogy egy szélesebb és enyhén hajlított kormányt tennék fel, hogy a lejtőkön maximálisan ki lehessen használni a váz meg a villa potenciálját.

Ebben a felállásban szerintem ez egy itthonra minden körülmények közé tökéletes gép, ami mindent kibír, mindenhova gyorsan és nagyobb erőlködés nélkül feljuthatunk, főleg, ha kisebb gumikat használunk, de akár a bagolyirtási sziklás DH pályán is lejöhetünk szenvedés nélkül. Ennek ellenére ez nem egy mini DH gép, még csak nem is enduró, mert alapvetően felfelé és a gurulgatós ösvényeken érzi jól magát – ahogy a neve is mutatja. Ritka az ilyen gép, ami azt nyújtja, amit ígér.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2009. augusztusi lapszámában.

[poll id=”150″]

Forgalmazó: Boneshaker 2006 Bt.
Származási hely: Németország
Vázméret: 42; 47 (tesztelt); 52 cm
Vázgarancia: 2 év
Alkatrész-garancia: 2 év
Gyári konfiguráció ára: 649.900 Ft
Egyedileg épített és most tesztelt változat ára: 799.900 Ft

Váz: Star System 6061 hydroform alu; 140 mm rugóút
Rugóstag: Fox RP23; 190 mm szemtávolság; állítható csillapítás; lockout; propedal
Villa: RockShox Revelation 426; U-Turn; PopLock; 100-140 mm (a tesztgépen DT Swiss XMC 130 RLC; levegős; állítható csillapítás; lockout; kompresszió; launch control)
Hátsó váltó: Shimano XT Shadow
Első váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano XT rapidfire
Lánc: Shimano CN-HG93
Lánckeréksor: Shimano CS-M770; 11-34 fog
Hajtókar: Shimano XT; 22/32/44 fog
Középcsapágy: Shimano XT
Fékek: Magura Louise Bat; 180 mm / 160 mm tárcsák
Agyak: Shimano XT, 32 furat (a tesztgépen Syncros agyak)
Küllők: DT Champion; 2,0 / 1,8 mm; rozsdamentes
Felnik: DT Swiss X430 disc; 32 furat (a tesztgépen Syncros DS28; 555 g)
Külsők: Schwalbe Nobby Nic 2.4 Evolution; hajtogatható
Nyereg: Fi’zi:k Tundra MG (A tesztgépen Syncros FL; 251g)
Nyeregcső: XLC Pro SL Alu; 31,6 / 350 mm (A tesztgépen Syncros FL Micro-adjust Carbon 400 mm / 31,6; 255g)
Kormánycsapágy: XLC
Stucni: XLC Pro SL AMR (A tesztgépen Syncros Factory; 6 csavaros; alu; 100 mm / 31,8 mm)
Kormány: XLC Pro SL lowriser (A tesztgépen Syncros Fixed Carbon; 600 mm / 31,8 mm)
Markolat: a tesztgépen Ergon GX2 Magnesium
Pedál: XLC System SPD

Geometria:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 73,0 fok
Felsőcsőhossz: 580 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Középcsapágyház-magasság: 355 mm (130 mm-es villaállással)
Nyeregvázcső-hossz: 470 mm
Tengelytáv: 1105 mm
Láncvillahossz: 428 mm
Tömeg: 13,45 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.