Az utóbbi időben érdekes helyzet állt elő otthon, mivel az előszobában összesen öt biciklit kellett kerülgetnem, és így még a hétvégi program kitalálása sem egyszerű, mert ugye ekkora kínálatból nehéz dönteni. De persze a munka az munka, így sikerült többször ennek a fekete cápának (Hai: németül cápa) a nyergébe pattannom, hogy élvezzem a végre ismét zöldellő erdei ösvényeket.
Külön érdekes volt, hogy felszereltség és méret tekintetében két nagyon-nagyon hasonló gép került hozzám, amelyek azonban a terepen mégis elég eltérően viselkedtek. A Hai esetében adott egy rendkívül visszafogott, matt fekete váz, amelyen semmilyen sallang, semmilyen extra, semmilyen öncélú kilengés nincs. Mindent a lehető legegyszerűbben, leginkább megszokott, bevált módon helyeztek fel. Elsőre legalábbis így tűnik. Aztán észrevesszük a megfelelő helyen kimart félintegrált rendszerű fejcsövet, a felül kétoldalt lapított alsócsövet, az alá helyezett kis merevítő lemezt, amely a legprofibb módon hátul nyitott. Az alsócső a középrésznél már vízszintesen szélesedik ki, míg a támvillákban találunk egy kis S-bendet. A kényelmet szolgálja a vékonyka nyeregvázcső és a 27,2-es nyeregcső is. A kábelek szépen alul és mindenhol a megfelelő helyen futnak.
Ebben az árkategóriában a gyártók a költséghatékonyság érdekében a már jól megszokott Suntour villák valamelyikét szokták beépíteni. A Hai esetében egy különösen jó példány került terítékre, mert nyoma sincs a szokásos csillapítatlan kirúgásnak. Egyszerűen gyárilag eltalálták a visszaút sebességét. Érdekesség még, hogy a villa és a váz is használható V-fékkel, bár ehhez felnit is kellene cserélnünk.
A vezérlés minden eleme nagyjából a Shimano Deore szintjéről került ki, ami megbízható és tartós működést jelent, úgyhogy erre külön nem is vesztegetnék szavakat.
Ez az árkategória az amatőr, de már nem kezdő bringásokat szólítja meg, akik hétvégenként már akár többször is keményen meghajtják a gépet az erdőben, de ugyanakkor még nincsenek (komoly) versenycéljaik. A Hai Jack mégis inkább a verseny irányba mutat az általam tesztelt Cube Attentionnel szemben, ugyanis meglehetősen alacsony a középrész, ami stabil irányítást, jó kanyarsebességet tesz lehetővé, ugyanakkor sokkal jobban kell ügyelni a pedálok helyzetére, tehát nagyobb rutint követel meg.
XC gépeknél számomra éppen ez a 70 fok jelenti az ideális kompromisszumot, ami még nem túl meredek, de nem is nagyon lapos, így jól és közvetlen módon lehet irányítani és a lejtőkön is viszonylag nyugodt marad. Tetszett a vékony nyeregcső és S-bend párosítás, amely az alu csövek ellenére kellemesen rugalmassá teszi a hátsó traktust, de hajtási irányba továbbra is megfelelően merev marad.
A gép a nyeregből versenyszagot árasztva megfelelően kompaktnak érződik, ugyanakkor még kezdőknek sem lesz kényelmetlen, hiszen magas a stucni, és a kormány is hajlított. Igazából azoknak ajánlanám, akik szeretnének egy olyan vázat, amellyel bizonyos kiegészítők későbbi cseréje után akár a hobby szintű versenyzés felé is el lehet mozdulni.
Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.
[poll id=”140″]
FORGALMAZÓ Boneshaker 2006 Bt.
SZÁRMAZÁSI HELY Németország
VÁZGARANCIA 2 év
ALKATRÉSZ-GARANCIA 2 év
AJÁNLOTT FOGYASZTÓI ÁR 199.900 Ft
TESZTELT BRINGA MÉRETE 50 cm
ELÉRHETŐ VÁZMÉRETEK 40-, 45-, 50-, 55-, 58 cm
VÁZANYAG 6061 alu
VILLA Suntour XCR RL lockout a kormányról; 80 mm út
KORMÁNYCSAPÁGY VP A2E félintegrált 1 1/8″
HAJTÓMŰ Shimano M521 Octalink / 22-32-44 fog
KÖZÉPCSAPÁGY Shimano BB-ES25 Octalink
lÁNCKERÉKSOR Shimano HG50 / 11-32 fog 9 seb.
LÁNC Shimano HG53
VÁLTÓKAROK Shimano Deore
ELSŐ ÁTDOBÓ Shimano Deore
HÁTSÓ VÁLTÓ Shimano XT Shadow
FÉK Shimano M486 hidr.tárcsafék; 180 / 160 mm
FÉKKAROK Shimano M486
ELSŐ AGY Shimano M495
HÁTSÓ AGY Shimano M495
FELNIK Rigida Taurus 2000 / 32 furat
KÜLLŐK rozsdamentes fekete; 2 mm
KÜLSŐK Continental Speed King; 26×2,1
KEREKEK TÖMEGE gyz-ral, tárcsákkal (e / h) 2016 g / 2568 g
KORMÁNY XLC Lowriser alu; 620 mm
KORMÁNYSZÁR XLC alu 25,4 mm befogó
MARKOLAT Ergon
NYEREGCSŐ XLC alu 27,2 / 350 mm
NYEREG XLC MTB
PEDÁL VP 519 taposó
ÖSSZTÖMEG: 12,7 kg (pedál nélkül)
GEOMETRIA
Fejcsőszög 70 fok
Nyeregvázcső-szög 73 fok
Felsőcsőhossz 575 mm
Vízszintes felsőcsőhossz 595 mm
Nyeregvázcső-hossz 500 mm
Láncvillahossz 420 mm
Középcsapágy-magasság 295 mm
Tengelytáv 1081 mm
Kormányszárhossz 100 mm