Ismét itt az év eleje. Jönnek az újabbnál-újabb bringák. Örömmel tölt el, hogy a 2007-es modellek közül az elsők között köszönthetem a Karaton Pro-t. Ráadásul ilyen felszereltségű bringát ritkán találni a piacon, amihez ha még azt is hozzávesszük, hogy az alkatrészeket honfitársaink válogatták össze, akkor joggal lehetünk büszkék…
A váz a tavalyihoz képest nem esett át jól látható változáson. A matricák tanulsága szerint azonban, 6061-es alu helyett, 7005-ösből készültek a csövek. A fejcsövet a már korábban megismert hatalmas „sajtszelettel” erősítették meg. Ugyanilyet találunk a láncvilla és a középcsapágy illesztésénél is. A bowdenek a felsőcső alján futnak, míg a hátsófék hidraulikakábel a cső oldalán kialakított szemekbe kapaszkodik. A hegesztési varratok mindenhol egyenletesek, ám a bonyolultabb részeken az avatott szem észreveszi a fogásváltások helyét. Merevségre nem lehet panasz, és hátul még a nagy gumi mellet is marad hely a sárnak.
A villába sajnos csillapítás helyett is inkább rugóutat raktak (130 mm) ez túlzottan kiemeli a bringa elejét, sokkal jobban passzolna bele egy 80-as vagy 100-as villa. A mostani, egyrészt lapossá teszi a fejcsőszöget, másrészt terepen és gyors lejtmenetben megnehezíti az irányítást, ugyanakkor a városi közlekedésben, a járdaszegélyeknél tökéletes katapultként működik. A merevséggel a hatalmas 32 mm-es becsúszók miatt nem volt gond, a vastag szárak közt pedig kényelmesen elfér még a 2,35-ös gumi is.
A kerekeket elöl és hátul egyaránt Rodi FR felnivel, és Gepida aggyal fűzték. A szegecselt, csak tárcsafékkel működő felnik jól birták a gyűrődést. Az összeépítésről még annyit, hogy a hosszútávú megbízhatóság kedvéért elöl és hátul egyaránt DT küllőkkel fűzték a kerekeket.
A gumik tökéletes tapadást biztosítottak, aszfalton, erdei utakon és sárban egyaránt. A dirt parkot pedig úgy szántottam fel vele, hogy észre sem vettem (Bocs srácok!). Ebből következik, hogy amennyiben valaki inkább döngölt erdei utakon, vagy dirtparkokban koptatná az íveket, jobb ha lecseréli egy sűrűmintájú, vagy semi-slickre.
Már tettem említést korábban a szerencsés alkatrész-összeállításról. A Hayes 9-es fékeket senkinek sem kell bemutatnom, a Tioga markolat remek fogást biztosított a kormányon, bár az én lapát kezemnek kicsit vékony volt. Viszont a szintén Tioga nyerget nagyon kényelmesnek és szépnek találtam. Mindkét váltó hiba nélkül teljesített a nyúzópróba során, hála a 90%-os Shimano hajtásrendszernek. A fennmaradó 10%-ot pedig a kategória legjobb ár/érték arányú hajtóműve, a „powered by Sram” matricás Hussefelt teszi ki.
{sidebar id=17}Menet közben, egy könnyen irányítható, átlagos bringán éreztem magamat, azzal a különbséggel, hogy akár a fékhez akár a váltókarhoz nyúltam, átlagon felüli, gyors és pontos visszajelzést kaptam arról, hogy éppen mi történik. A fejcsőszög jól jött a lefeléken, de az ugratókon elbizonytalanított, sőt még emelkedőkön is emelgette egy kicsit az elejét. Hosszabb extrém túrákra, egyszerűbb lejtőkre, és mindennapi kerékpározásra tökéletes ez a felállás, egy villatuning vagy csere után pedig durvulásra is perfekt…
Megjelent a Bikemag 2007. márciusi lapszámában.
Pozitívumok:
+ Erős kerekek, jó gumival
+ Profi fékek
+ Tartós hajtásrendszer
+ Minőségi kiegészítők
Negatívumok:
– Csillapítás nélküli villa
– Lapos fejcsőszög (DH-s)
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 65,5 fok
Nyeregvázcsőszög: 68,0 fok
Tengelytáv: 1080 mm
Láncvillahossz: 432 mm
Felsőcsőhossz: 525 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 550 mm
Fejcsőhossz: 120 mm
Tömeg: 15,42 kg
InfoBox:
Forgalmazó: Olimpia Kft.
Származási hely: Magyarország
Vázgarancia: 1év
Alkatrész-garancia: 1év
Vázméret: 35 cm / ~14”
Ajánlott fogyasztói ár: 159.900 Ft
Vázanyag: 7005 Alloy
Villa: RST Launch-T 7; 130 mm úttal
Hajtómű: TruVativ Hussefelt; 170 mm; 22-32 fog
Középrész: TruVativ BB HOW XR; 68 mm / 118 mm
Lánckeréksor: Shimano CS-HG30-8
Lánc: Shimano HG-40
Váltókarok: Shimano Alivio
Hátsó váltó: Shimano Deore
Első Váltó: Shimano Alivio
Fék: Hayes HFX-9 160/160 mm
Első agy: Gepida Alu; Disc; patentzáras; 36 furat
Hátsó agy: Gepida Alu; Disc; patentzáras; 36 furat
Felnik: Rodi FR; Disc; szegecselt; 36 furat
Küllők: 2 mm fekete DT
Külsők: Schwalbe Fat Albert; 26×2,35; 60-559
Kormány: Gepida fekete alu; 620 mm / 31,8 mm
Kormányszár: Gepida; 60 mm / 5 fok
Markolat: Tioga; 120 mm
Kormánycsapágy: Noname fekete
Nyeregcső: Gepida; 30,4 mm / 300 mm
Nyereg: Tioga MC-Groove
Pedál: Noname alu