fbpx

Focus Super Bud 29R 2.0 kerékpárteszt: élmény a lejtőn, de akár túrán is

Míg tavaly versenyzésre is alkalmas Focus kerékpárok bemutatásával kezdtünk ismerkedni a német márka palettájával, most egy szélesebb körűen bevethető mountain bike került terítékre először, 29-es kerékmérettel, összteleszkópos kialakítással: a Focus Super Bud 29R 2.0.

A német gyártó egyelőre nem cseréli “ész nélkül” minden bringájában a kerekeket 29-esre, az össztelósok terén továbbra is dominálnak a 26-osok. Az XCO versenyzésre épített karbon fullyk továbbra is a korábbi kerékméretet és a Focus-ra jellemző FSL felfüggesztést használják, és a nagyobb rugóutas alumínium gépek is megmaradtak a konzervatív úton. Bár megjelent a karbon merev farú “27,5-es kerekű versenyző”, de egyelőre utóbbi mérettel 2013 csak tapogatózó évnek tűnik.

Focus Super Bud 29R 2.0

Focus Super Bud 29R 2.0

Tulajdonképpen a merevfarú XC/maraton kerékpárok között a leglátványosabb a nagykerék térhódítása, ezen kívül az XC/maraton összteleszkópos vonalon találunk egy 29-es szériát: az alumínium, egy fő forgáspontos, 100 millimétert mozgó vázra épült Focus Super Bud 29R mountain bike-okat. Négy ilyen bringát kínál a Focus, XT felszereltségi szinttől (Super Bud 29R 1.0) az “Alivio irányba lejtő” SLX szintig (Super Bud 29R 4.0). Mi a 2.0 verziót kaptuk tesztelésre, ami a gyártó ajánlása szerint és a saját tapasztalataink alapján is egy sokrétűen használható mountain bike, kiváló minőségi szintet képviselve (ennek megfelelő árszinten) – ahogy azt már megszokhattuk a cloppenburgi cég kerékpárjaitól. A váz a Focusra jellemző igényességgel készült, mind a varratokat, forgáspontokat, festést tekintve, a felszereltség pedig Sram felső kategória, Mavic épített kerekekkel.

Focus Super Bud hátsó traktus

Focus Super Bud hátsó traktus

A  Focus Super Bud 29R váza azt hozta a teszt során, ami ránézésre is sejthető. A hasonló elrendezésű felfüggesztések általában nagyon érzékenyek a talaj egyenetlenségeire, ugyanakkor hajlamosak jelentős bemozgásra tekerés közben is, ezért az ilyen rendszerek zárható és Propedal (foxos elnevezéssel) állásokat is kínáló rugóstagokkal érkeznek a felsőbb kategóriákban. A tesztgép az új RockShox Monarch RT3 tagot használja, melyen 3 állás közül választhatunk. Szerencsére a kemény tél ellenére sikerült 5-10 fok közötti hőmérsékletben is használni, én – akit nem irritál tekerés közben időnként az enyhe bemozgás, be tudtam lőni úgy a köztes “pedal” állást, hogy rendesen kimozogja a bukkanókat, ugyanakkor a pogózás is megmaradjon az engem nem zavaró szinten.

stabil felfüggesztés Rock Shox Monarch taggal

stabil felfüggesztés Rock Shox Monarch taggal

A tag harmóniában van amúgy a vázzal, kihasználható a teljes rugóút, és helyesen beállítva az út végére, ahogy kell, felkeményedik. Az, hogy a csillapítást gyorsra, határérték közelébe kellett állítani, betudnám a télnek. (Inkább nem vonnék most le messzemenő következtetéseket, ilyen körülmények között kellett tesztelni, ennyi.) Egyébként az önmagában pozitív, hogy a téli körülmények között nem merültek fel hibák a rugózó elemekkel kapcsolatban, ami igaz a szintén 100 mm-t mozgó RockShox SID RL villára is.

Lefelé hihetetlen biztonságban érezzük magunk, kezdők is imádni fogják

Lefelé hihetetlen biztonságban érezzük magunk, kezdők is imádni fogják

Utóbbi alkatrész és a vázkialakítás is felelős azért, hogy kimondottan merev a kerékpár, és egy 29-esnél ez még nagyobb szó. A SID villa a 15 mm-es átmenőtengellyel már nyomaiban sem emlékeztet a régi filigrán SID-ekre, és a hátsó felfüggesztés is robusztusra, merevre sikerült. A hátsó traktus szélességének köszönhetően a sárférőhely is tág – erre szükség is volt az olvadó hóban.

Az átmenőtengelyes SID tökéletesen illik a Focus-ba

Az átmenőtengelyes SID tökéletesen illik a Focus-ba

Kérdezhetnénk, hogy hol a “de”? Nos van “de”, ugyanis a robusztus mechanizmus abszolút szélessége nyilván megnőtt egy átlagos kerékpárhoz képest, így velem többször előfordult, hogy tekerés közben a sarkammal veregettem a támvillát, vagy  éppen kiállva egyensúlyozva a vádlimmal értem hozzá gyakran. Persze ez egyénfüggő, ki hogy tartja lábait a kerékpáron, de szerintem az országútis gyökerekkel rendelkezőket zavarni fogja.

Tapered (kúpos) fejcső)

Tapered (kúpos) fejcső

A merevséghez sokat hozzátesz a gyári Mavic Crossride átmenőtengelyes kerékszett is. Egyre inkább az a meggyőződésem, hogy a 29-es bringákhoz hacsak lehet, gyári, merev kerekeket kell választani, ennél a méretnél érezhetőbben kijön a különbség: a hagyományos fűzésű épített kerekek nyúlósabbak, kevésbé jól gyorsíthatóak.

SuperBud pilótafülke

SuperBud pilótafülke

A Focus Super Bud 29R-ben tehát egy nagyon agresszív bringa is elbújt, az összképben nincs gyenge pont, a váz, villa, kerekek is merevek, és az alumínium kiegészítők sem rontanak ezen a jellegen. Kimerevítve a telókat, rövid távon jobban átmegy az erő, mint sok filigrán, könnyű merevfarú gép esetében. Persze ismét szembetalálkozunk a “de” szócskával: összességében elég nehéz a bringa egy hagyományos mountain bike-hoz képest (pedál nélkül 13,5 kiló), még a Sram X0/X9 alkatrészek ellenére is.

Sram, Avid, RockShox kezelőszervek

Sram, Avid, RockShox kezelőszervek

Mindent összevetve – a tömegét is – ez a robusztus jelleg inkább a “minőségi mountain bike-ozást”, illetve a minél tökéletesebb kerékpáros élményt segíti elő a versenycélú felhasználással szemben. A geometria is ezt támatja alá, inkább a kényelmesebb, felegyenesedettebb testtartást támogatja adott méretben, mint a versenyzősebb pozíciót. Illetve a 69,5 fokos fejcsőszög sem XC-s, a nagykerékkel kombinálva nagyon is kedvez a lejtőzésnek, amit menet közben hasonlóan biztonságosnak érzünk, mint egy 68 fokos fejcsőszöggel rendelkező 26-os all-mountain bringa nyergében, de nyilván nem olyan “játékos” a gép.

Kormányról vezérelhető, leültethető nyeregcső

Kormányról vezérelhető, leültethető nyeregcső

És az élménybringázást támogató megoldások közül  majdnem kifelejtettem, mert őszintén szólva általában a teszt közben is megfeledkeztem róla: a Focusban leültethető, kormányról vezérelhető RockShox Reverb nyeregcső dolgozik, amely tágabb dimenziókat nyit a lejtőzésben. (Mondjuk én szeretem, ha a combjaim közt van a nyereg, csak ugrásnál és esetleg extrém meredekeken érzem létjogosultságát ennek az alkatrésznek, vagy valóban hosszú, alpesi lejtőkön, amilyeneken most nem közlekedtem.)

XC-kormány a 29-es fullyban

XC-kormány a 29-es fullyban

Az említett Sram X0/X9 szintű alkatrészszett harmónikus, a tripla hajtómű – figyelembe véve, hogy valószínűleg nem versenyzői babérokra törő mountain bike rider fogja használni – elkél a kerékpárra, jól fog jönni néha a 22-es kistányér, mint ahogy túrákon, enyhe aszfaltos lejtőkön a kemény áttételek is. Az Elixir 5 fék jól dolgozott a hidegben is (megszégyenítve pár drágább márkatársát…), a váltórendszer is “tette a dolgát”.

Felfelé is szinte megállíthatatlan

Felfelé is szinte megállíthatatlan

Összefoglalva egy igényes, valóban sokrétűen használható mountain bike-ot ismertem meg a Focus Super Bud 29R 2.0-ban, amiből a több szempontból is ki lehet hozni akár a vadállatot robusztus építésének köszönhetően. Mint egy izmos luxusautó: minőségi, kényelmes, biztonságos, de halad is…

InfoBox – Focus Bikes Super Bud 29R 2.0:

Forgalmazó: Borneo Apparel Kft.
Focus Kerékpárbolt 1139 Bp. Váci út 168. (Reno udvar)
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek:  XL, L, M (tesztelt), S, XS
Tesztelt gép mérete: M  (48 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár:  879 000 Ft

Specifikáció:
Váz: Super Bud Marathon 29R FS 100 mm, rugóút, alumínium
Rugóstag: RockShox Monarch RT3
Villa: RockShox SID RL 100 mm, 15Q mm thru-axle system
Első váltó: SRAM X.9
Hátsó váltó: SRAM X.0, közepes kanálhossz
Váltókar: SRAM X0
Fékszett: Avid Elixir 5
Hajtómű: SRAM S1000, 44/32/22 fog
Középcsapágy: SRAM integrált MegaEXO
Lánc: Shimano HG 74
Lánckeréksor: SRAM X.0, 11/36 fog
Kerékszett: Mavic Crossride, thru-axle system
Külsők: Continental X King, 2.2”, 29er
Kormány: Concept EX, 720 mm
Kormányszár: Concept EX, 110 mm
Kormánycsapágy: VP 1 1/8 – 1.5”
Nyeregcső: Rock Shox Reverb (!)
Nyereg: Prologo Nago EVO
Markolat: Concept EX, szivacs, bilincses

Geometriai adatok (M-es méret):
Fejcsőszög: 69,5°
Ülőcső-szög: 74°
Ülőcső-hossz: 480 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Fejcsőhossz: 135 mm
Tengelytáv: 1130mm
Láncvillahossz: 460mm
Középrész magasság: 318 mm
Villabeépítés-magasság: 505 mm
Tömeg: 13,5 kg pedál nélkül

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.