Egy régi ismerőssel hozott össze a sors, a megjelenésekor több szakmai díjat besöprő, sok teszten bizonyító Haibike Sleek – cross country, maraton – karbon fullyval. A 2009-ben debütáló karbon mountain bike-ot már megjelenése évében volt szerencsém tesztelni, kíváncsian vártam tehát, azóta sikerült-e tökéletesíteni a Haibike büszkeségét.
Miután a Haibike csatlakozott a Magyarországon, Tószegen összeszerelő- és festő részleget is üzemeltető Accel Group-hoz, a német gyártó egyértelműen a sportosabb, prémium kerékpárok irányába szegmentálódott (ide tartoznak még a prémium pedelec kerékpárok is). Az olimpiai arany (2008-Peking) és ezüstérmes (2012-London) Sabine Spitz nevével fémjelzett profi mountain bike csapatuk is jól mutatja, melyik kategóriát célozták meg elsősorban.
2013-as kollekciójukban – miután Sabine Spitz egy 650B kerékméretű XC géppel versenyzett Londonban – markánsan megjelennek az elérhető árú, alumínium 650B mountain bike-ok, és “beértek” a Sleek-Greed páros 29-es kerékméretű karbon modelljei is. Természetesen a teljesítmény-centrikus állóképességi mountain bike-ozásra kihegyezett Sleek és Greed karbongépek 26-os verziói is szerepelnek még a palettán.
Tesztünk főszereplője, a Haibike Sleek SL a három 110 mm-t mozgó Sleek modell legkedvezőbb árú verziója, a palettán fölötte elhelyezkedő nagytesók az Accel Group és a RockShox által szabadalmaztatott intelligens, elektronikus csillapítást, a terephez és a kerékpáros stílusához alkalmazkodó e:i shock-ot használják. A Sleek RC felszereltségben nem is mutat nagy különbséget, hasonlóan az SL-hez, főleg XT alkatrészeket találunk rajta, a Team verzión viszont már szuperkönnyű Sram XX díszeleg, Tune kerekekkel, így nem meglepő a 10 kg alatti súlya sem.
A Sleek SL-t valószínűleg azok választják majd, akik tudják, hogy számukra a 26-os a megfelelő kerékméret, segíti őket az összteleszkópos kialakítás a nehezebb terepeken, és könnyű kerékpárra van szükségük, elérhető áron. Arról ugyanis keveset beszélünk a Bikemag.hu-n is sokszor előkerülő 26 vs. 29 összevetéseknél, hogy egy 29-es fully-t csak csillagászati összegért lehet igazán könnyűre megépíteni. Kijelenthetjük, hogy egy másfél millió Forint értékű (vagy inkább drágább) csúcskategóriás 29er karbon fully tömegét egy 26-os karbon össztelós mountain bike vastagon egymillió alatt is hozza.
Ahogy már említettem, a Sleek 2009-es megjelenésekor forradalmi megoldásokat vonultatott fel. Ilyen a Dual Channel Downtube, vagyis a váz alsócsövében hosszanti merevítés fut végig, vagy említhetném a tapered (1,1/8-1,5) fejcsövet és a 92-es Pressfit középrész szabványt, melyeket a Haibike az elsők között használt. Aszimmetrikus láncvilla, karbon papucsok, postmount tárcsafék felfogatás integrált alumínium hőelvezető betéttel… És még mindig 2009 végéről beszélünk, pedig a felsorolás egy mai csúcskategóriás karbon bringánál is rendben volna.
Nézzük, mi változott! Optimalizálták az egy fő forgáspontú felfüggesztés mechanizmusát, a himbán közelebb került a támvillák csatlakozási pontjához a rugóstag bekötési pontja. Ettől a rendszer mozgása szerintem érezhetően nem változott, az ilyen felfüggesztések általában érzékenyek, mozgásuk lineáris jellegű, inkább a rugóstagon, illetve annak beállításán múlik, hogy milyen a fully karakterisztikája. Éppen ezért az ilyen össztelósoknál választhatjuk a teljesen kimerevített állást is, ha zavar a „pedálvisszarúgás” effektus erőteljes tekerés közben.
A rugóstagra nem is lehet panasz, a Rock Shox Monarch RT3 felajánlja a nyitott, a zárt és a „pedal” állásokat. A nyitott állásban még a mohaszőnyegen pihenő szúnyogot is kimozogja a rendszer, de sajnos a felülről érkező erőhatások is belengetik. A „pedal” állásban utóbbi szempontból valamelyest javul a helyzet, de akinek ez nem elég, sprinteléshez ott a lockout, amit a vázzal párhuzamos, előre mutató állás a három közül, így könnyű megjegyezni, ha szükség van rá. A „szürke eminenciás”, versenyzésre is alkalmas Rock Shox Reba villa remekül passzolt hozzá, az új könnyen kapcsolható PopLock karral.
Maga a váz egyébként azóta újabb, 2013-ban csúcsminőségűnek számító karbonszövetből készül, ebből nyilván nem éreztem semmit, de a súlymegtakarítás pár grammban megnyilvánul, és belülre kerültek a váltóbowdenek is a ráncfelvarrások során. A kábelezéssel kapcsolatban egy rosszalló megjegyzés: az alsócső alsó felétől a hajtókar fölött vezetett fékkábel környéke „sárgyűjtő övezet” – talán ezen lehetett volna változtatni.
A geometria abszolút sztenderd, M-es mérethez 70 fokos fejcsőszög, 73,5 fokos ülőcsőszög, 595 mm-es vízszintes felsőcsőhossz társul 1100 mm-es tengelytávval, a fejcső 126, a láncvilla 427 mm hosszú. Fully létére elég alacsony a középrész is, jól kezelhető, fürge, szerethető kis XC bike ezzel a Sleek. A sok 29-es – és már 27,5-es után is – kimondottan jól esett egy könnyen tehető-vehető, rendkívül fordulékony, pattogós kis gép nyergében bringázni, mindennek megvan az előnye és hátránya is.
Szerethetőség szempontjából fontos a design is, a Haibike most előszeretettel alkalmazza a „fluor” hatású piros, kék, és zöld festéket, persze a három közül egy bringán csak az egyiket. Az egyébként matt szürke fényezést szemlélve eszembe jutott, milyen jól mutatna esetleg egy extravagáns, autóknál mostanában divatos military-zöld kombináció, de – biztos vagyok benne, hogy sokak szerint szerencsére – nem én terveztem a designt.
A felszereltségre azt kell, hogy mondjam: telitalálat. Hogy miért? Tulajdonképpen a lehető legkedvezőbb áron kihoztak a németek egy maratonversenyzésre is alkalmas, jól működő és viszonylag könnyű specifikációt. Az XT szettet vették alapul, a legfontosabb részeihez, a hajtókarhoz és a váltókhoz nem nyúltak, a Deore váltókar ára miatt ésszerű csere.
Jobban örültem volna a kategóriájában általam legjobbnak tartott XT tárcsafékeknek, de Németországban a Magura fékek felszerelése alap, a tudatosan hazai terméket vásárló germánok ezt szeretik, ezzel nincs mit tenni. Piros pont illeti viszont az elöl 180-, hátul 160 mm-es tárcsa kombinációt, ideális így a fékhatás, hátra teljesen fölösleges volna a 180-as tárcsa.
A kerekeknél is marad az ésszerűen spórolós koncepció: jól működő, jól karbantartható, elpusztíthatatlan XT agyak, könnyű és kedvező árú Alexrims SuperEvo Comp duplafalú alufelnikbe fűzve. A Racing Ralph köpenyek szintén személyes kedvenceim, talán a legszélesebb körben használható, ugyanakkor defektállóság szempontjából is megbízható gumik.
A kerekeket – újabb ésszerű megtakarítás – Sram PG 1030 (11-36) soron és Shimano HG54 láncon keresztül lehet meghajtani. 42-32-24 kiosztású tripla hajtóművel, ami maratonistáknak – főleg az alpesi országokban, ahol vannak hosszú, nagyon meredek emelkedők – még mindig ideális választás, ha nem az élmezőnyről beszélünk.
A kormány, kormányszár és a markolat az Accel Group-hoz tartozó XLC logóját viseli, a nyeregcső viszont különleges, egycsavaros karbon modell, egycsavaros nyeregrögzítéssel, Haibike logóval. A nyeregnél szerencsére nem figyelhető meg a spórolás, a Fizik Thundra 2 egy kimondottan jó ülés, széles orr-résszel, a mountain bike-ozás során alkalmazott többféle pozícióban is kényelmes.
Összefoglalva a tapasztalatokat, a könnyű, 26-os kerékméretű fullynak nagyon is jól behatárolható a célcsoportja: azok a maratonokon (XC-versenyeken) is jó teljesítményre vágyó mountain bike-osok, akik igénylik az összteleszkópos kialakítást, testméretükhöz passzol a 26-os kerék, vagy egy 29-esnél jóval kedvezőbb áron szeretnének versenyképes, könnyű össztelós kerékpárhoz jutni. Mindennek tetejébe a szűk kanyarokban, kisebb ugratókon sokkal játékosabb egy ilyen Sleek, mint a manapság divatosabb és többet futtatott nagykerekűek.
További képek:
InfoBox – Haibike Sleek SL 26:
Forgalmazó: Velodream Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Bővebb információ a forgalmazó honlapján IDE KATTINTVA érhető el.
Származási hely: Németország
Vázgarancia: 5 év
Vázméretek: S, M, L
Alkatrész-garancia: 2 év, gyártók szerint
Ajánlott fogyasztói ár: 959 900 Ft
Specifikáció:
Váz: Haibike UD Carbon High Modulus, 110 mm
Rugóstag: RockShox Monarch RT3
Villa: Rock Shox Reba RL, PopLoc
Első váltó: Shimano XT
Hátsó váltó: Shimano XT
Váltókar: Shimano Deore
Fékszett: Magura MT (180/160)
Hajtómű: Shimano XT, 42/32/24 fog
Középcsapágy: Shimano XT Pressfit
Lánc: Shimano HG 54
Lánckeréksor: Sram PG 1030, 11/36 fog
Kerekek: Shimano XT/ Alexrims SuperEvo Comp
Külsők: Schwalbe Racing Ralph EVO, 26×2,1
Kormány: XLC Pro SL egyenes
Kormányszár: XLC Pro SL 110 mm
Kormánycsapágy: FSA SX-Pro 1 1/8 – 1.5”
Nyeregcső: Haibike Flex-Post 31,6 mm
Nyereg: Fizik Tundra 2
Markolat: XLC Sport
Geometriai adatok (M-es méret – 49 cm):
Fejcsőszög: 70°
Ülőcső-szög: 73,5°
Ülőcső-hossz: 490 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 595 mm
Fejcsőhossz: 126 mm
Tengelytáv: 1100 mm
Láncvillahossz: 427 mm
Tömeg: 10,7 kg pedál nélkül