Egyre gyakoribb vendégek nálunk mindenféle összecsukható kerékpárok. Egészen változatos kivitelűek, a legkisebbtől – amelynek szinte már rollerméretű kerekei vannak – a nagyobbakig, melyek közé jelenlegi tesztalanyunk tartozik a maga 24-es méretű kerekeivel. Dahon is volt már a vendégünk, akkor is csupa pozitív benyomást tett ránk. Kiválóan használható kerékpár a mindennapok során, valóban segítheti a városi lakosok mobilizációját.
Tehát a mostani gépünk kinyitva egy 24”-os kerekekkel szerelt teljes értékű kerékpár, amely akár 190 centi feletti magasságig és 110 kg-ig várja lovasait (elsősorban a hölgyeket, mivel a Brizát inkább nekik szánták). Összecsukva alig nagyobb az egyik kerekének méreténél, és természetesen megtalálhatjuk benne az összes praktikus Dahon ötletet, szabadalmat.
A váz leginkább a régi „Camping” bringák vázára emlékeztet, de persze ég és föld a kettő. Ez itt jó minőségű alumínium, nagyon precíz illesztésekkel, a szükséges helyeken megfelelő erősítésekkel, elég csak a hátsó háromszögre pillantani. A kettéhajthatóság megoldása is példás, határozottan működik a kar, és egy plusz biztosítással is rendelkezik a véletlen nyitás ellen. Egyébiránt a tengerentúlon tervezték, és Európában készült kézzel. Ahogy a váz, a villa is merev, azaz kényelmünkről csak a nyereg, illetve a gumik gondoskodnak. Egy perfekt csomagtartó is a gép része (hármas gumipókkal), ezen jól elhelyezhető a hozzá kapott hordtáska, amelybe az összecsukott gépet villámgyorsan beletehetjük, és akár a vállunkon is vihetjük. Méretes csomag, de tömegközlekedési eszközökön legálisan szállítható, és szinte bármelyik személyautó csomagtartójába belefér.
Nyitás-csukás
Egész pontosan 15 másodperces szintidőt adnak meg a honlapon az összecsukáshoz, mindezt pedig videóval illusztrálva. Kis gyakorlás után tényleg pillanatok alatt poggyászt varázsolhatunk bringánkból. A kormányt kioldjuk, a fékkarokat függőleges helyzetbe állítjuk, az egész kormányművet lehajtjuk a váz mellé, a bringát kettécsapjuk, nyereg le, pedálok lehajtva és már kész is. Mindenre figyeltek, hogy az összecsukott bringán se lifegjen semmi. A kormányművet műanyag kis kapocs tartja a helyén, míg a váz két felét a szokásos mágneses megoldás zárja össze. A pedálok benyomva ötletesen lehajthatóak, ezzel is nyerünk vagy 10 centit. A masszív kétlábú kitámasztóval stabilan áll meg az összecsukott kerékpár, meg persze a kinyitott is, és erős rugójának köszönhetően rázós úton sem lötyög.
Alkatrészek
A világítás kivételével teljesen felszerelt kerékpárt kapunk. Az említett csomagtartón túl, profi SKS sárvédők járnak hozzá. Szabadonfutós háromsebességes Sram agyváltóval szerelik a gépet, a láncot szinte teljesen beburkolták, nincs esélye, hogy összekoszoljuk vele a ruhánkat. A kerekek is erős duplafalu felnit kaptak, a külső pedig a városi etalon Schwalbe kínálatából való. A kiegészítők természetesen mind a gyártó saját, specifikus darabjai. A nyeregcső egy hosszú pumpát rejt, mely méretéből adódóan nagy kapacitással rendelkezik, és roppant hatékony. A fejcső elején nem a szokásos márkaplakettet találjuk, hanem három menetes furatot, amelyekre különböző „Click-fix” kiegészítőket szerelhetünk, de leginkább mondjuk egy kosarat.
Menet közben
Abszolút városi cirkálóval van dolgunk, a mobil életstílushoz tökéletesen illeszkedik, ellenben nem éppen a rohanás az erőssége. Szinte teljesen egyenes derékkal ülünk, mindent kényelmesen elérünk, az alacsony középcsapágyház miatt a lámpáknál könnyedén letehetjük a talpunkat. Nem egy gyorsulási bajnok, inkább kényelmes, izzadásmentes kerekezéshez tervezték. A gyártó üléspozíció alapján is osztályozza a gépeit, ez a legkönnyebb, leglazább tekerésekre való totál egyenes kategória. A váltó áttételei is ennek felelnek meg, a könnyűvel fel tudunk tekerni kisebb emelkedőkön, a közepes fokozat nézelődős haladáshoz ideális, míg a nehéz tempósabb nyomuláshoz, de még így sem könnyű komolyabb sebességet elérni. Váltani bármikor tudunk, tekerés közben kicsit vegyük el a „gázt”, ne tapossuk annyira a pedált és a váltás azonnal megtörténik. Működéséből adódóan az agyváltó tekerés közben is ciripel, ez normális. A fékeket zseniálisan eltalálták, fognak mint az őrült. A fejre állásra szerencsére a bicaj kialakításából adódóan kevés az esélyünk. Apró negatívum, hogy remek útjainkon a rázkódásból adódóan néha furcsa brekegő hang hallatszott, ahogy a külsőbe belevert a sárvédő. Ettől az apróságtól eltekintve a gép hihetetlen masszívságot sugall, bátran nyúzható, strapabíró szerkezet. Jómagam 190 cm-es magasságomhoz is be tudtam állítani kényelmesen a hatalmas nyeregcsövet, tehát igaz a katalógusadat.
Összefoglalva
Talán nálunk is egyre inkább az emberek életének szerves része lesz a kerékpározás, és igény lesz drágább, könnyen szállítható bringákra is. A Dahon kivétel nélkül ilyeneket gyárt, profi minőségben és ebben minden igényt képesek kielégíteni. Ennek persze meg is kérik az árát, de figyelembe véve a felszereltséget és a fejlesztésre szánt energiát, ez nem is tekinthető túlzónak. Nagyvárosban közlekedéshez, tömegközlekedéssel kombinálva vagy például nyaralás során kirándulóbringának tökéletes választás egy hasonló kerékpár.
[poll id=”82″]
Eredetileg megjelent a Bikemag 2008. augusztusi lapszámában.
Forgalmazó: Velobike Kft.
Származási hely: Csehország
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 1 méretben készül
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 132.200 Ft
Vázanyag: LAX type; 7005 alumínium <http://www.dahon.com/technology/framematerial.htm>; forged Lattice hinge <http://www.dahon.com/technology/frame/lattice.htm>
Villa: Integrated <http://www.dahon.com/components/deluxe/fork.htm>, patented Fusion technology
Kormány: BioLogic Crescent; 600 mm
Kormányszár: Radius <http://www.dahon.com/components/deluxe/radius.htm>; patented Fusion technology
Kormánycsapágy: Dahon Fusion 2 <http://www.dahon.com/components/deluxe/fusion2.htm>; Zero stack 1 1/8”
Nyeregcső: BioLogic Zorin PostPump <http://www.dahon.com/components/deluxe/zorin.htm>
Nyereg: Selle Royal Alpine Gel
Hajtómű: Cold-forged 6061 alumínium <http://www.dahon.com/components/deluxe/coldforged.htm>
Középrész: CH
Váltókarok: Sram 3 speed
Agyak: Sram I-motion 3
Lánckerék: Sram
Lánc: Sram
Fék: ProMax V
Fékkar: ProMax V
Első váltó: –
Hátsó váltó: Sram I-motion 3 speed
Felni: alumínium; 28 furat
Küllők: Polyax; 2 mm átmérő
Külsők: Schwalbe Marathon, 47-507
Pedál: Suntour; lehajtható
Markolat: Herrmann’s
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 72 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Tengelytáv: 1045 mm
Láncvillahossz: 385 mm
Nyeregvázcső-hossz: 340 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 620 mm
Kormányszárhossz: 0 mm
Középcsapágy-magasság: 295 mm
Súly: 14,8 kg (pedállal)