fbpx

Cube Analog

Szentimentálisabb kedvemben leginkább azt mondtam volna, hogy egy álom vált valóra, amikor megtudtam, hogy a Cube kapható lesz Magyarországon. Aki még nem tudná, a helyzet az, hogy a Merida forgalmazása átkerült a Bikefun Hungary Kft.-hez, a Cube pedig – egyik új termékként – a Velotrade Kft. nevéhez köthető ezentúl.
A Cube-ot már évek óta csodáljuk az Eurobike-on, mint ahogy azt a beszámolóinkban is olvashattátok. Tény, hogy nekünk nagyon szimpatikus a gyártó németesen maximalista, de ésszerű hozzáállása a kerékpárgyártáshoz. Náluk nincs parasztvakító bringa, és nem is adják alább a 108 ezer Ft-os, Alivio-s Aim túrabicójuknál.

Az első Cube, amit tesztelünk, az Aimet követő – annál „eggyel jobb” – Analog, mely azonban még csak egy kis bemelegítés így az év kezdetén. A későbbiekben sokkal komolyabb gépeket is kezelésbe vehetünk, sőt a gyártóról – na meg annak történetéről – is mindent megtudhattok, és 100%-ban biztosak lehettek benne, hogy hamar megkedvelitek a márkát.

Tehát az Analog besorolását tekintve olyan merevfarú túrabringa, amely már picit elmoccan a maraton felé, így a „bulimaratonozók” is bátran vállalhatnak efféle megmérettetést a nyergében. Felszereltsége is ezt támasztja alá – nincs a gépen semmi gagyi, nem spóroltak bután, névtelen agyakkal-küllőkkel, nem aggattak rá szemfényvesztő XT hátsóváltót vagy olcsó és bunkó kiegészítőket, sőt Schwalbe még a gumibelső illetve a felniszalag is.

A kinézet mindig szubjektív, de a klasszikus políralu / fekete / piros hármas szerintem rosszul sohasem nézhet ki. A festés, mindenesetre igényes és szép. A csőformákban – szerencsére – semmilyen trendi, jó ízlés elleni merényletet nem követtek el: a felsőcső függőleges irányban enyhén lapított, a lánc- és támvilla S-bandes, az alsócső kör keresztmetszetű és a középrésznél lapított. Semmi extra, mégis tökéletes.

Egy varázsszót találtam azért: RFR geometria, mely a Ready for Race rövidítése, tehát „versenyre kész”. Egyetértek, valóban a geometria a legjobb az egész bringában. A Comp széria négyféle gépből áll, ezek közül való az Analog is. Vázaik közös jellemzője a rövid felsőcső és tengelytáv, amely remek kezelhetőséget, fordulékonyságot kölcsönöz a gépnek. Olyanoknak találta ki a gyártó, akik bár még kezdők, de bennük szunnyad a fejlődés lehetősége. Az egészen fiatalokra is gondoltak, hiszen 14”-es méretben is készül az Analog, átmenetet képezve a gyermekbringák és a 26”-osok között.

Menet közben azt éreztem, hogy ez nem egy kifejezetten verseny XC geometria, sokkal inkább egy dual vázra emlékeztet a viselkedése. Mindemellett érdemes a vázra akár egészen komoly bringát is építeni, mert értékes és sokoldalú – persze csak akkor, ha nem a váztól várjuk el, hogy könnyű legyen a járművünk. Arra a célra inkább a Cube drágább, duplán- (LTD széria) vagy triplán húzott ultralight csövekkel készült (Pro széria) felső kategóriás vázait ajánlom. A láncvillák között nincs keresztmerevítés, és most jöhetnének az ideológiák, hogy ez miért jó, vagy nem jó, de tény, hogy ha lenne, merevebb lenne a középső traktus. Hetven kiló alatt ez nem jelenthet a hajtáshatékonyság terén problémát, a hobbi bringásoknak meg pláne nem.

Az alkatrészekre nem pazarolnám a sorokat, mert csak ismételném önmagamat, miszerint a Deore szett jól működik. A hajtómű négyszögtengelyes, a kiegészítők teljesen megfelelőek, a telóban acélrugó dolgozik, keménysége állítható és lockolható. A villától amúgy semmi komolyat ne várjatok, csak annyit, amennyit egy csillapítás-mentes, olcsó telótól lehet.

Kellemes meglepetések:

– A fék / felni kapcsolat. A felni felülete kifejezetten szépen köszörült. Nagyon sima, az illesztést nem érezni, szépen fog rajta a fék. A Shimano is úgy tűnik, hogy lassacskán belejött az olcsó V-fékbetétek gyártásába. Hosszú lefelék után sem jelentkeztek a túlmelegedés rémisztő hangjai, de azért a fékkar nem véletlenül 2-3 ujjas – néha szükség volt rá, de összességében nagyon jól produkált a fékrendszer.

– A nyereg nagyon jó. Láb között keskeny, hogy ne zavarjon tekerés közben, nem túl fapados, de nem is túl puha – a félnapos tekerés alatt észre sem vettem és pont ez a jó. A kényesebb fenekű kezdőknek ez lehet a legtökéletesebb választás.

– A gumi. Nem akármi került a bringára, hanem egy Fast Fred, ami bár nem egy olcsó külső, ellenben nagyon jó. Ügyes volt az Analog felszereltségének összeállítója, mert a Schwalbe leggyorsabb terepkülsőjének egy „Sport Line” változatát tette a kerekekre, ami olcsóbb, mint a kevlárperemes light verzió, de mégis meglepően jó menettulajdonságokkal bír. Azon nem csodálkoztam, hogy gyorsan, könnyen gördül, de hogy sárban egyáltalán nem szenvedtem vele (sőt!), azon már igen. Pedig alacsony mintázata miatt lett volna okom a pánikra…

Amit feltétlenül cserélnék, az a kormányszár. Ez egy 16-os váz, 120-as stucnival. Őőő, szerintem, aki 16-os gépet vesz, az optimális esetben 160-165 cm magas kábé, mindennek tetejébe még rövid karokkal is rendelkezik. Pont úgy, mint én, és emiatt bizony nyújtózkodtam is rajta. Nagy gáz nincsen, de a tökéletes megoldás valahol 100 mm körül, illetve ez alatt lenne.

{sidebar id=6}Összefoglalva, az Analog hozta azt a Cube analógiát, amit vártam tőle és várnék bármi más bringától: nem akar többnek látszani, mint amit tud. Szerény marad, nem szemfényvesztő, nem csapja be a vásárlót, mindeközben minőséget nyújt, ezért is nagyon örülök, hogy végre megérkezett hazánkba.

Eredetileg megjelent a Bikemag 2007. január-februári számában.

InfoBox:

Forgalmazó: Velotrade Kft.
Származási hely: Németország
Ajánlott fogyasztói ár: 135.000 Ft
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 14”, 16” (tesztelt), 18”, 20”, 22”, Női 18”
Vázanyag: 7005 T6 alu; RFR geometria
Villa: Suntour XCM-LO; 80 mm út, Lockout
Kormánycsapágy: Ritchey Zero Logic; 1 1/8”; félintegrált
Hajtómű: Shimano FCM 440 ; 175 mm ; 44-32-22 fog
Középrész: Shimano TS30
Lánckeréksor: Shimano Deore HG50; 11-32; 9 seb.
Lánc: Shimano HG-53
Hátsó váltó: Shimano Deore
Első átdobó: Shimano Deore; TopSwing
Fék: Shimano Alivio; V fék
Fékváltókar: Shimano Deore
Első agy: Shimano Altus
Hátsó agy: Shimano Altus
Felnik: Rigida Sphinx; 32 furat
Küllők: DT rozsdamentes; 2 mm; ezüst
Külsők: Schwalbe Fast Fred; 26×2,25
Kormány: Humpert Riser; 610 mm
Kormányszár: Scape Alu light; 25,4 mm / 610 mm
Markolat: Profile duometer
Nyeregcső: Scape light; fekete; 31,6 mm / 370 mm
Nyereg: Scape Active4
Pedál: Fasten Alu

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcsőszög: 73,5 fok
Tengelytáv: 1025 mm
Láncvillahossz: 420 mm
Nyeregvázcsőhossz: 410 mm
Felsőcsőhossz: 520 mm (csőközéptől-csőközépig)
Vízszintes felsőcsőhossz: 550 mm
Kormányszárhossz: 120 mm
Középcsapágy-magasság: 310 mm
Súly: 13,35 kg (pedállal)

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo