fbpx

Altrix Whirlwind RS105

Korszerű országúti kerékpárokra gondolván bizonyára mindenkinek az unalomig ismételt trendek jutnak eszébe: ejtett felsőcső, gyári fűzésű kerekek, túlméretes befogóval rendelkező kormány/stucni kombó, na meg inhomogén alkatrészcsalád. Nos a 2007-es Altrix Whirlwind RS105 éppen ebben a sorrendben rúgja fel ezeket a dogmákat, így egyből szimpátiát ébresztett bennem. Persze a trendkövetés feltétlen hívei is megkapják a magukét a tízfokozatú 105-ös rendszer személyében…

A vázszett – mely külön is kapható – nem ismeretlen azok körében, akik olcsó de egyben könnyű megoldást keresnek országúti kerékpárjuk építéséhez. A váz-villa összeállítás együttes tömege a tesztelt méretben 1900 g alatt marad, amiben komoly szerep jut az egyszerűbb karbon társait megszégyenítő tömegű aluvillának. Bár ízléskérdésekben illendő óvatosnak lenni, mégsem lehet a kifogástalan minőségben előadott gyöngyházfényezés magas esztétikai értéke mellett szó nélkül elmenni. Miután kigyönyörködtük magunkat, mélyedjünk el a szokatlan geometria vizsgálatában.

A címke tanúsága szerint egy 54-es tesztelendő vázzal állunk szemben, ez a méret pedig az ülőcső tetejéig mérhető. Hozzám hasonlóképpen gondolom többen vannak továbbra is úgy, hogy vízszintes felsőcsöves vázak esetében a vázméretet a felsőcső közepéig mérik. Nos ez esetünkben 50 cm. Egy adott vázmérethez tartozó további jellemző méretek ugyebár a felsőcsőhossz, az átlépési magasság és a fejcsőhossz. A felsőcsőhossz esetünkben 54 cm, ami 53- vagy 54-es vázak esetében szokványosnak mondható. Az átlépési magasság 77 cm, amely inkább az 50-51 cm közötti méretek sajátja, a középcsapágy-magasság függvényében. A fejcsőhossz a magas villavállnak köszönhetően mindössze 10 cm. További szokatlan paraméter a kereken 40 cm hosszú láncvilla. Mi következik mindezekből? Nos az, hogy valójában egy hosszú felsőcsővel rendelkező alacsony építésű vázzal állunk szemben, amely rövid láncvillája ellenére teljesen átlagos tengelytávval rendelkezik. Ezek a szokatlan paraméterek jelentkezhetnek pozitívumként is, mindenesetre a vásárlásnál érdemes rájuk odafigyelni, mert ha rutinból választjuk a méretet, könnyen érhet minket meglepetés.

Alkatrészek

Ezen a téren fejlődött igazán a modell, a 2005. júliusi számban tesztelt elődjéhez képest. Akkor a kilences 105-ös négyszöges SunTour hajtóművel és Novatec agyakkal kevert verziója figyelt a gépen, de 2007-re ez egy 105-ös keverékké nőtte ki magát. Átgondolt alkatrészmixtúrával állunk szemben, hiszen a váltás és a meghajtás részei a Shimano 5600-as, míg a kevésbé szem előtt lévő komponensek – agyak és fékek – az 5500 szériából kerültek ki. Ezzel a megoldással mindössze a szögben állítható fékpofaházakról kell lemondanunk, de akit ez érzékenyen érint, az megközelítőleg 4000 forintnyi beruházással a legközelebb sorra kerülő fékpofacserénél orvosolhatja a problémát. Az eltérő szériaszámú 105-ös alkatrészek jól illeszkednek egymáshoz és alapjában véve mégiscsak egy homogén szettel állunk szemben.

Kerekek

Nagy örömömre szolgált, hogy a gépben nem valamelyik könnyűnek és aerodinamikusnak tűnő, de valójában ólomnehéz és logikátlan felépítésű gyárilag fűzött kerékszett figyelt. A Sun 400 g felé közelítő Assault modellje rozsdamentes acélküllőkkel, 105-ös agyakkal 3 keresztre fűzve ár/súly/teljesítmény arányban verhetetlen összeállítás.

Kiegészítők

Az Altrix nevére márkázott kétszer két csavaros stucniban egy ABR névre hallgató alukormány figyel. Általában bizalmatlan vagyok az ismeretlen gyártók kormányaival szemben, tekintve, hogy olykor a nagyoknak is sikerül használhatatlan geometriát összehozni. Esetünkben meglepő módon nem erről van szó. A kormány ergonómiailag jól eltalált kialakítású, súlya pedig meglepően alacsony. Külön örömömre szolgált, hogy az országúton kevés előnyt, ellenben annál több kényelmetlenséget felvonultató túlméretes befogó helyett ennél a modellnél normál 26,0 mm mérhető. A félintegrált kormánycsapágy is minőségi darab, ami remélhetőleg sokáig szolgálja majd gazdáját. A nyeregcső egyszerű, igényes ámde nagyon hosszú és emiatt (is) nehéz példány. A rajta helyet foglaló szélesebb kialakítású zselés betéttel rendelkező nyereg szinte mindenkinek ideális lehet, korra, nemre és edzettségi szintre való tekintet nélkül.

Szerelési- és menettapasztalatok

Beállítás közben feltűnt, hogy az első kerék nem igazán találja meg a helyét a villában. A probléma oka nem a kerék központosságában, hanem a villasaruk helytelen kalibrálásában keresendő. A probléma orvosolható, de figyeljünk rá a vásárlásnál, és ha észleljük a problémát, állítassuk be a „spurtot” még ott a szakműhelyben. Az irreálisan magas váll miatt villacsere esetén a vázgyártó ugyanezen modellje jöhet csak számításba, mert a hagyományos villák beszerelése esetén kb. 20 millimétert zuhanna a gép orra, ami teljesen hazavágná a geometriát. A villa amúgy 25-622 külsőméretig működőképes, ennek a méretnek csak a hátsó háromszög kialakítása szab határt. Itt sem a villaszárak közti hellyel lesz a gond, hanem a rövid láncvilla bosszulja meg magát olymódon, hogy a 23-as külső és az első váltóbilincs között mindössze 1 mm hézag marad. Ez nemcsak azt jelenti, hogy el kell felejteni a 25-ös külsőt, hanem sajnos azt is, hogy egy durvább tojás begyűjtése után nem-, vagy csak igen nehezen tudunk majd hazatekerni. Némi fanyalgás után jöjjön néhány valódi pozitívum: A kulacstartó-szemeket sikerült jó helyre tenni – pedig ez olykor nevesebb gyártóknak sem jön össze – a hátsófékbowden-vezetés pedig szintén a megfelelő pozícióba került, vállra kapáskor nem zavarja a kerékpárost.

Miután mindent belőttünk, irány az országút! A váltás és a fékezés minősége a versenykategóriát idézi, hogy ez sokáig így is maradhasson azt sűrű lánc- és sorcserékkel tudjuk majd biztosítani. Menettulajdonságok tekintetében a geometria jól vizsgázott, a gép fürgén, kezesen viselkedik. Kemény sprinteknél is stabilnak bizonyult a bringa, nem dobálja a farát, fekszik az úton, ahogyan kell. A rövid fejcső 3 cm hézagolóval két centivel alacsonyabb kormánymagasságot eredményez az általam megszokottnál, de ez nekem nem okozott kényelmetlenséget. A dolgot akár még tovább lehetne fokozni a hézagolók felülre pakolásával. Menet közben azon gondolkoztam, hogy hogyan lehetne a kormány szokatlan mélyre süllyeszthetőségének lehetőségéből erényt kovácsolni. Végül arra jutottam, hogy az RS 105 esetében tökéletesen megoldható a mezőnyverseny- és az időfutam-pozíció kialakítása ugyanazon kerékpárral. Az első felállásnál a felfelé fordított stucni alatta valahány hézagolóval képezheti a mezőnyverseny beállítást, időfutam-versenyre készülvén viszont a stucnit megfordítjuk, a hézagolókat fölé pakoljuk, így a kormányra kerülő adapter nem kerül előnytelenül magasra, mint ami egy sima országúti gép átalakítása esetén gyakorta megesik. A fenti gondolatmenetből talán kitűnik, hogy a bringát amatőr országúti versenyhasználatra tökéletesen alkalmasnak ítélem. Ebből a megállapításból az is következik, hogy műszaki tartalom tekintetében nincsen olyan alkatrész a gépen, amely azonnali cseréért kiáltana.

Súlytuning {sidebar id=1}

Ha a gépen mindenáron fogást- és tuningalkalmat keresnék, akkor a súly oldaláról közelíteném meg a kérdést. A gép össztömege még jelenlegi felszereltségével és egy átlagos súlyú pedállal együtt is mindössze 9,2 kg, ami nem rossz teljesítmény egy 105-el szerelt bringától. Ezt relatíve olcsón, és könnyedén lehetne csökkenteni a következő módon. A belsők és a belsővédő-szalagok cseréjével 140 g nyerhető szinte fillérekért, ráadásul olyan helyen, ahol ez hatványozottan számít. A nyeregcső cseréjével újabb 100-120 g, de pusztán méretre vágásával is kb. 50 g faragható. A kényelmes ámde igencsak nehéz nyeregnek barátnőnk bizonyára nagyon fog örülni, mi pedig újabb 100-120 grammal beljebb kerülünk. Ezekkel a fogásokkal a gép pedállal együtt mért össztömege akár 8,8 kilogrammig is csökkenthető.

Megjelent a Bikemag 2007. január-februári lapszámában.
Geometriai adatok:

Fejcsőszög: 72,5 fok
Nyeregvázcsőszög: 74,0 fok
Tengelytáv: 980 mm
Láncvillahossz: 400 mm
Nyeregvázcsőhossz (ülőcső tetejéig mérve): 540 mm
Felsőcsőhossz: (csőközéptől-csőközépig): 540 mm
Stucnihossz: 110 mm
Középcsapágy-magasság: 275 mm
Súly: 8,87 kg (pedál nélkül)

InfoBox:

Forgalmazó: Neuzer Kerékpár Kft.
Származási hely: EU
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: 52; 54 (tesztelt); 56; 58; 60
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 254.900 Ft
Váz: U6 Superlight Alloy; alumínium (1400 g)
Villa: U6 Superlight Alloy; alu szárak, váll és nyak (460 g)
Hajtómű: Shimano 105 FC-5600; 172,5 mm; 39/53 fog (764 g)
Középrész: Shimano 105; angol menetes (98 g)
Lánckeréksor: Shimano 105 CS-5600; 12-25 (252 g)
Lánc: Shimano 105 CN-5600
Fékváltókarok: Shimano ST-5600; 10 fokozat (501 g)
Hátsó váltó: Shimano 105 RD-5600 (221 g)
Első átdobó: Shimano 105 FD-5600; bilincses (122 g)
Fék: Shimano 105 BR-5501; (357 g)
Első agy: Shimano 105 HB-5501-A
Hátsó agy: Shimano 105 FH-5501
Felnik: Sun Assault SL1; 19×622; szimplán szegecselt
Küllők: 2,0 mm rozsdamentes, Elől-hátul 3 kereszt
Külsők: Michelin Megamium2; 23-622 (265 g)
Kormány: ABR; ergonomikus; 26,0 mm / 440 mm (226 g)
Stucni: Altrix; 110 mm (176 g)
Kormánycsapágy: VP-A45AC; 1 1/8”; A-Head
Nyeregcső: Altrix 27,2 mm / 350 mm (337 g)
Nyereg: Lookin Xsenium; acélpálcás (379 g)
Bandázs: Parafás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.