Nem gyakori eset, hogy “halandók” felülhessenek egy prototípusra, ami nem mellékesen a cég egyik mérnökének saját bringája. Viszont annyira be akartuk mutatni nektek az új Bergamont En-Core enduro gépet, hogy ezt is kiharcoltuk. Tipikusan olyan bringa ez, amit nem csak lefelé lehet használni.
Nem csak abban volt szerencsénk, hogy egy nullszériás (azaz még prototípus, de már a végleges geometriával, vázanyaggal, gyártástechnológiával rendelkezik) gépet tudtunk tesztelni, hanem abban is, hogy nem kellett 1-2 óra múlva visszavinni, mint általában az ilyen teszttáborokban a kipróbálható kerékpárokat. Így nyomtunk egy jó kis túrát vele, hiszen egy enduro bringa nem korlátoz le a lejtős ösvényekre, hanem mászni is lehet vele. Elvileg élvezetes „mindenes” bringák tudnak lenni. Ennek jártunk utána.
A Bergamont nem csak a bringagyártásban rendelkezik tradíciókkal, hanem az enduro gépek piacán is, hiszen az enduro csapatuk évek óta részt vesz a Trailster bringával a különböző megmérettetéseken. Az En-Core ennek az utódjaként mutatkozik majd be végleges verzióban a Eurobike kiállításon.
Az En-Core 165 mm-t mozgó váza 6013-as könnyű építésű alumíniumból készül, és több érdekességet is tartalmaz. Talán a legfontosabb a „flipchip”, ami egy kis közdarab a rugóstag alsó bekötési pontjánál. Itt lehet megváltoztatni a geometriát, a tag feljebb csavarozásával. Felső állásban meredekebb fejcsőszöget kapunk, ami a technikás, lassabb pályákon jöhet jól, alsó állásban pedig a laposabb fejcsőszög, és az alacsonyabb középrész magasság nagyobb stabilitást ad gyors/meredek pályán.
A hátsó háromszög sem átlagos kialakítású. Egyrészt 12×165 mm-es hátsó agyat használnak, akárcsak a dh bringákban, mivel így stabilabb, merevebb hátsórészt lehet építeni, illetve a szélesebb küllőperem távolság miatt a kerék is merevebb lesz. Másrészt a „coax pivot” rendszerű, vagyis a Maxle tengellyel egy egységet képező forgáspont arra szolgál, hogy a fékezéskor fellépő erők ne befolyásolják a hátsó rugózás érzékenységét és főleg a mozgását.
A váz végleges verziójában a link és a láncvilla karbonból készül majd, ami némi súlymegtakarítást jelent. Piros pontot adnék a gumi kábel átvezetőkért és az integrált bovdenezésért is, bár szebb lett volna ha a hátsó fék is a vázon belül fut. A kábel átvezetők szerepe nem csak az, hogy ne zörögjön a ház a vázhoz érve, hanem azok fixálása is. Erre viszont például a dropper post nyeregcső felhúzásakor nem árt figyelni. A Reverb csőről ugyanis könnyű letépni a hidraulikus kábelt, vagy akár a kivezető „szelepet” is. Ami egy nem olcsó javítás tud lenni.
A gép felszereltsége nem felel meg egyik végleges modellnek sem. Valahol az En-Core Team és a 9.0 keveréke volt. Rock Shox Pike RC villa mozgott benne elöl, de nagyon kíváncsiak leszünk a Demo Dayen majd kipróbálható új Manitou Mattoc Pro-ra, ami vadonatúj két kamrás belsőrésszel készül. Hátul Monarch Plus levegős, de túlfolyótartályos, illetve kétfokozatú platform csillapításos tag végezte a munkát. Kiválóan.
Teljes SRAM XX1 szettel szerelték fel a tesztgépet, és nem aprózták el egy fekete X01 sorral, mint ahogy teszik azt mostanában sokan. A szinte 0 mm-es hosszúságú kormányszár nagyon közvetlen kormányzást tesz lehetővé. Fékből négy dugattyús Magura MT5-öt raktak rá, a kerekek pedig Sun Ringlé Charger Pro SL modellek.
Ahogy már említettem egy hosszabb utat nyomtunk vele, ahol volt pár száz méter szintemelkedés is. Pontosan nem mértem le a bringa súlyát, de valahol 13 kiló körül kellett lennie érzésre. A felsőcsőhossz elég hosszú volt, ezért is kellett a nullás stucni hozzá. Így a nagyon meredek úton is könnyű volt mászni vele, egyáltalán nem emelte az orrát, pedig 20% fölötti szakasz is volt benne! Ezt egy enduro bringától nem vártam volna, hiszen nem az a fő cél, hogy kezes legyen hegymenetben. Ennél a rugóút hossznál már nincsen betonkemény lockout, de nincs is rá szükség. A durván kompresszió csillapított mozgás bőven jó volt a kiállva tekeréshez is.
Aztán jött 1300 méter szintkülönbség lefelé. Azért egy enduro géppel itt lesz széles mosoly az arcodon. A hátsórész nagyon érzékenyen mozgott, és tényleg nem volt érezhető felkeményedés fékezés közben sem, pedig egyes részek próbára tették az En-Coret. A Fleckalm Trail ugyanis az a pálya volt, amin két héttel korábban havasesőben az enduro Európa-bajnokságot rendezték, ezért az akkor saras pályát sok helyen hullámosra fékezték. Ez most a 30 fokban megkeményedve elég vicces volt. De a rugózás aktív maradt a szétfékezett kanyarokban is. Nagy tempónál is stabil maradt, lehetett vele veretni rendesen.
Az En-Core nem lesz olcsó, mint ahogy egyik enduro bringa sem olcsó a piacon. Nagyjából 3000 EUR-nál fognak indulni az árak és 4500 körül lesz a csúcsmodell. Kíváncsi leszek a végleges specifikációkra és árakra, mert főleg a csúcsgép tűnik nagyon jutányosnak ennyiért! Meglátjuk, és majd kiegészítem ezt a cikke,t ha minden infónk megérkezett.
Infóbox:
Forgalmazó: Vadon Sport
Elérhetőség: www.vadonsport.hu
műszaki adatok:
En-Core Team
Villa: Manitou Mattoc Pro 160mm, QR15,
Rugóstag: Rock Shox Monarch Plus RC 3 Debon Air,
Váltórendszer: Sram X01, 1×11
Fékek : Avid Guide RS, 200/180mm
Kerékszett: Sun Ringle Charger Pro SL
Nyeregcső: Rock Shox Reverb
En-Core 9.0
Villa: Fox 36 Float Performance 170mm, QR15
Rugóstag: Rock Shox Monarch Plus RC 3 Debon Air
Váltórendszer: Shimano new XT, 1×11
Fékek: Magura MT5, 200/180mm
Kerékszett: Sun Ringle Inferno 29/Jumping Flea
Nyeregcső: Kind Shox LEV-Integra
En-Core 8.0
Villa: Rock Shox Pike RC 160mm, QR15
Rugóstag: Rock Shox Monarch RT Debon Air
Váltórendszer: Sram GX, 2×10
Fékek: Magura MT4, 200/180mm
Kerékszett: Sun Ringle Helix TR27/BGM Pro
Nyeregcső: Kind Shox LEV-Integra