A Volkswagen érdekeltségébe tartozó német autógyártó, a Porsche megvásárolja a Greyp e-bike gyártó cég többségi részesedését. A Porsche ezzel az autóipar mellett a kerékpáriparban is növeli kitettségét.
Nem ördögtől való gondolat a mai világban, hogy egy-egy nagyobb vállalkozás zöld iparágba fektet. Az amerikai tőzsdén jegyzett nagy technológiai vállalatok felől is sokat hallhatunk az elmúlt időszakban; ezek többségében az elektromos autó gyártásba vágták a fejszéjüket. Néhány autó- és motorgyártó pedig amellett, hogy zöldíti portfólióját, bővíti is azt: a Jeep, a Hummer és a Harley-Davidson is piacra dobott már elektromos bicikliket. Most a Porsche jelentette be, hogy növeli elektromos járműveinek gyártását, azonban nem (csak) négykeréken, hanem kétkeréken (is). A stuttgarti vállalat ugyanis felvásárolja a horvát Greyp gyártócéget, amelyben 2018 óta 10%-os részesedéssel rendelkezik.
Néhány szót ejtsünk a Greyp-ről is. A horvát vállalatot 2008-ban Mate Rimac alapította, akit a horvát Elon Musk-ként is emlegetnek, utalva vagyonára és egy másik cégére, amelyet a Tesla mintájára hozott létre hat évvel az amerikai nagytestvér megalakulását követően. A start-up-ból rövid idő alatt egy globális világvállalat fejlődött ki. Rimac e-autó gyártó cége a Rimac Automobili nevet viseli, és idén nyáron azzal került be a hírekbe, hogy a Volkswagen csoporttól megszerezte a Bugatti márka 55%-os tulajdonjogát. Ezt megfejelte a horvát milliárdos azzal, hogy kevesebb, mint egy hónapja bejelentette: a Bugatti egyesül az általa létrehozott céggel, így a továbbiakban Bugatti-Rimac néven folytatódik kettejük története. (Ezenbelül továbbra is megmarad a két brand, így külön gyártják majd a Bugatti, külön a Rimac autókat, a Bugatti-Rimac mindössze egy ernyőszervezet lesz, illetve már az is.) Ebben a cégben a maradék 45%-ot egyébként a Porsche birtokolja – csakúgy, mint a Rimac-csoportban, ahol az autógyártó részesedése 22%-os. Így került kapcsolatba egymással Mate Rimac és a Porsche.
De kanyarodjunk vissza a történethez. A Porsche azt ígérete, hogy 2030-ra karbonsemlegessé válik, összhangban az Uniós és német klímacélokkal. Ennek fényében jelentette be új, hibrid, vagy tisztán elektromos meghajtással működő modelljeit (Cayenne, Panamera), és vált a Greyp többségi tulajdonosává is. A Porsche-nak eddig két saját modellje volt a kerékpáriparban. Idén márciusban jelentették be, hogy megkezdik Sport és Cross név alatt futó termékeik gyártását. Előbbi ára 10 000, utóbbi ára 8500 dollár körül mozog, vázanyaguk karbon, a motort pedig a Shimano szolgáltatja, tömegük 21 kg. (Tehát annyit nyomnak, mint egy új Mol Bubi.)
Amit tudni érdemes a Greyp bringáiról: a vállalkozás alapvetően MTB és trekking területre gyárt bringákat (de 2023-tól kezdődően a városi kerékpározásba is beszállnának), amelyek technológiai szempontból egyértelműen a csúcskategóriába tartoznak. Az árak ehhez képest nem térnek el a megszokottól, forintra átszámítva milliós költséget jelent, ha valaki vásárolni szeretne egy ilyen márkájú bringát. (4000 eurótól 10 000 euróig minden árkategória megtalálható.) A Greyp a világ 40 országában van jelen, az Egyesült Államoktól kezdve Európán át egészen Dél-Afrikáig is eljutott. A horvát gyártó teljesítményét már többször is elismerték: 2019-ben eMTB kategóriában elnyerte az Eurobike aranyérmét, 2020-ban pedig egy rangos innovációs díjat is bezsebelt a G6 termékcsalád. A vállalat honlapján egyébként lehet böngészni a különböző modelleket. Érdemes megjegyezni, Rimac cége volt az, amely már 2019-ben egy 700 wattórás teljesítményű aksival felszerelt e-biciklit is kifejlesztett, így nyugodtan mondhatjuk, hogy a vállalat élen jár az innovációban. Valószínűleg ezért is akadt meg rajta a Porsche felsővezetésének a szeme, és ha a vállalatnak az új tulajdonosi körrel is sikerül megvalósítania céljait, akkor bizony még sokáig domináns szereplője maradhat a piacnak a Greyp, a Porsche pedig nagyot lép környezetvédelmi vállalásai felé.
A globális e-bike trendől szólva pedig emeljük ki, hogy a koronavírus járvány alatti első évben hatalmasat ugrott az értékesítés volumene: amíg a hagyományos kerékpárokat tekintve 2020-ban 65%-al több kerékpárt adtak el, mint 2019-ben, addig az elektromos bringák tekintetében 145%-os volt a növekedés év/év alapon. Ezek az adatok az Egyesült Államokra vonatkoznak, de ne legyen kétségünk afelől, hogy -amennyiben a kínálati oldal lejjebb hajtja az árakat – a világ más, kevésbé tehetős régióiban is el fog terjedni a kerékpározás ezen formája. Egyes számítások alapján 2019-ben eladott e-kerékpárok darabszáma 3,9 millió volt, míg ez a szám 2024-re 10, 2030-ra akár 17 millióra is felszökhet. Európai viszonylatban 47%-os lehet a növekedés 2030-ra 2019-hez képest az Európai Kerékpáros Szövetség adatai alapján. Így kijelenthető, hogy az e-kerékpározás világában bőven van lehetőség és tér a fejlődésre, a kérdés, hogy a Porsche ki tudja-e aknázni ezeket.